بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- بردسکن، شهرستانی نه چندان دیرپا، با ذخایر متنوع و سرشار معدنی، همچون جزیره گنجی دورافتاده و ناشناخته در جنوب غربی‌ترین نقطه خراسان رضوی، در دل دریای ظرفیت‌های طبیعی این استان مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان بردسکن با ۸۵ هزار نفر جمعیت شامل سه شهر «بردسکن، شهرآباد و انابد» و ۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار، در ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

بر اساس اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن هم اکنون ۸۴ محدوده معدنی در این شهرستان فعال است که ۴۴ واحد دارای پروانه بهره‌برداری و ۴۰ واحد نیز مجوز اکتشاف دارند.

نیمی از معادن در حال بهره برداری مربوط به استخراج مس و چهار مورد مربوط به طلا است و بقیه نیز به سنگ آهن، سنگ لاشه و دیگر عناصر معدنی اختصاص دارد.

از آن میان ۴۰ واحد دارای مجوز اکتشاف و در حال پیگیری و اقدامات لازم برای برآورد میزان ذخیره و عیار معادن هستند تا پس از اعلام به نظام مهندسی معدن و راستی آزمایی میزان داده ها، اقدام برای صدور مجوز بهره برداری از معدن برای سرمایه گذاران انجام شود.

براساس اعلام منابع محلی، بردسکن خراسان رضوی بعد از شهرستان خواف با معادن غنی سنگ آهن، دومین شهرستان معدنی خراسان رضوی محسوب می شود اما آنچه مسلم است بردسکن از نظر ذخایر مس، دومین ذخیره گاه این ماده معدنی در کشور محسوب می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن این شهرستان را قطب معدنی استان خواند و در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طلا، آهن، مس، سرب، روی، فلدسپات، منگنز، سنگ مرمر، سنگ تزیینی و شن و ماسه از جمله معادن فعال و در حال بهره برداری این شهرستان است.

سیدحسین هاشمی افزود: از میان ۴۴ واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری، ۱۲ واحد به فرآوری اقلام معدنی مشغول هستند که هشت مورد مربوط به مس، ۲ مورد طلا و ۲ واحد نیز مربوط به فرآوری آهن است.

بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی

وی کار در معادن شهرستان را فصلی دانست و گفت: دست‌کم چهار هزار نفر در شهرستان ۸۵ هزار نفری بردسکن در بخش معادن مشغول به کارند که این رقم در فصول پرکار و زمان برداشت معادن تا ۶ هزار نفر نیز می رسد.

باید توجه داشت جمعیت شاغل ۶ هزار نفری برای این شهرستان ۸۵ هزار نفری، رقم بالایی است چنانکه می توان گفت این شهرستان زیر تاثیر فعالیت اقتصادی معادن آن است و بخش صنعت در مدیریت سیاسی این شهرستان نیز نقش بسزایی دارد.

معادن، نرخ بیکاری را بهبود داده اند

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بردسکن نیز در گزارشی از وضعیت واحدهای معدنی، تولیدی و صنعتی این شهرستان اعلام کرد: بردسکن بیش از ۴۰ معدن فعال در حوزه بهره برداری و فرآوری مس، طلا و آهن و دیگر اقلام دارد و در بخش معادن آن زمینه اشتغال بیش از ۶ هزار نفر فراهم شده است یعنی بیشترین اشتغال شهرستان مربوط به حوزه معدن است.

حسین غلامی افزود: با فعالیت چند معدن دیگر و حوزه فرآوری آنها ظرف ۲ سال آینده ظرفیت اشتغال در این معادن به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی

اشتغال حوزه معادن در نگاه نخست مهمترین نقطه قوت در بردسکن است و امام جمعه این شهر در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان به چهار آسیب اجتماعی طلاق، خودکشی، اعتیاد و بیکاری منطقه اشاره و بیان کرد: خوشبختانه با فعالیت معادن در منطقه، نرخ بیکاری شهرستان به شدت کاهش پیدا کرده است و با اقداماتی که توسط نیروهای فراجا صورت گرفته، رشد معضل اعتیاد نیز متوقف شده است.

حجت الاسلام علی اصغر امینی البته متذکر شد که هرچند معادن زیادی در شهرستان فعالیت می‌کنند و این تاحدی به اقتصاد بردسکن رونق بخشیده‌ است اما متاسفانه شهرستان در بخش صنعت جایگاه خاصی در استان ندارد و شهرک صنعتی بردسکن نیازمند حمایت برای جذب سرمایه‌گذار است.

بی‌نصیب ماندن بردسکن از سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، پارسال دولت به پیشنهاد وزارت صمت برای نخستین بار تخصیص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را به مناطق معدنی اختصاص داد و این موضوع در بودجه پارسال به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید، اقدامی که می تواند تاثیر خوبی بر توسعه مناطق معدنی داشته باشد.

بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی

بخشی از درآمدی که یک فعال اقتصادی باید از بهره‌برداری معادن به دولت بدهد، حقوق دولتی نام دارد و همان‌گونه که گفته شد با اقدامات انجام شده پارسال برای نخستین بار ۱۵ درصد از حقوق دولتی مذکور در هر منطقه معدنی باید به همان منطقه تخصیص یابد.

بر اساس اعلام وزارت صمت از سال گذشته این‌ مبالغ وارد خزانه کل کشور نمی‌شود، چرا که باید به مصارف دیگر تخصیص یابد.

دولت حقوق ۱۵ درصدی معادن را به شهرستان برگشت نداده و چیزی از این مبلغ برای عمران و آبادانی شهرستان هزینه نکرده است

رییس شورای اسلامی شهر بردسکن با تاکید بر اینکه این شهرستان دومین قطب معدنی خراسان رضوی است، گفت: این در حالی است که این شهرستان نتوانسته است در جذب سهم ۱۵ درصدی خود از حقوق معادن، موفق عمل کند.

محمد یوسفی اظهار کرد: علیرغم اینکه معادن سهم خود را پرداخت کرده‌اند ولی دولت سهم ۱۵ درصدی این شهرستان از حقوق معدنی را برگشت نداده و چیزی از این مبلغ برای عمران و آبادانی منطقه هزینه نشده است.

وی بیان کرد: با توجه اینکه شهرستان بردسکن حدود ۴۰ معدن فعال دارد ولی هنوز بسیاری از زیرساخت های شهرستان مشکل دارد، در صورتی که اگر دولت حقوق ۱۵ درصدی معادن را به شهرستان اختصاص دهد،‌ بسیاری از مشکلات شهرستان قابل حل است.

اشتیاق به سرمایه گذاری در صنایع معدنی

امام جمعه بردسکن این هفته در آیینی که به مناسبت هفته کار و کارگر برگزار شد، گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی می خواهیم در بحث جهش تولید موانع را از سر راه سرمایه‌گذاران بردارند و کار آنها را تسریع و تسهیل کنند.

حجت الاسلام امینی، نقش مردم را در حوزه سرمایه گذاری مهم خواند و افزود: بردسکنی‌هایی که به لحاظ تمکن مالی وضعیت خوبی دارند می‌توانند با فکر و تعیین اولویت ها، در حوزه صنایع معدنی به بومی سازی پرداخته و برخی واحدهای تولیدی مورد نیاز منطقه را در شهرستان ایجاد کنند تا به نوعی به رونق و جهش تولید نیز کمک شود.

بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی

فعالیت ۴۰ واحد معدنی در بردسکن در مرحله اکتشاف، گویای تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه پرسود معدن است که با همراهی محلی و اشتغال جوانان در این خطه کویری همراه شده است، اما چالش هایی نه از نوع طبیعی بلکه ناشی از ناهماهنگی میان دستگاه ها و برخی کمبودها، این جزیره گنج دورافتاده را تهدید کرده و از رونق اقتصادی مورد انتظار، محروم ساخته است.

ناهماهنگی دستگاه های متولی و ناامیدی سرمایه‌گذاران

فرماندار بردسکن در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا در تبیین مسائل این شهرستان در حوزه معدن گفت: عملکرد چندگانه برخی دستگاهها از جمله محیط زیست و ناهماهنگی دستگاههای متولی صدور مجوز معادن، سرمایه‌گذاری در بخش معادن این شهرستان را دچار چالش و سرمایه گذاران را ناامید کرده است.

علی دهقان زاده افزود: اکنون یکی از مهم ترین چالش ها برای انجام فعالیت های معدنی، دریافت مجوز محیط زیست است که شاهدیم نظر کارشناسان محلی شهرستان با عملکرد و نظر اداره کل استان متفاوت است و تهران نیز اصولا نظر دیگری دارد.

عملکرد چندگانه برخی دستگاهها از جمله محیط زیست و ناهماهنگی دستگاههای متولی صدور مجوز معادن، سرمایه‌گذاری بخش معدن در این شهرستان را دچار چالش و ناامیدی کرده استوی با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط محیط زیستی در اجرای طرح های معدنی، اظهار داشت: در همه جای دنیا فعالیت های صنعتی و معدنی با رعایت شرایط محیط زیستی همراه است، اما گاهی کارشناسان آنقدر شرایط را برای فعالیت سرمایه گذاران سخت می کنند که عملا این افراد در سرمایه گذاری دچار تردید می شوند.

فرماندار بردسکن بیان داشت: سرمایه گذاران نیز به دلیل عدم اطلاع از ضوابط و چهارچوبهای قانونی و فنی مانند آنچه در حوزه محیط زیست وجود دارد، لازم است با به کارگیری شرکت های مشاور در این حوزه های فنی، اخذ مجوزهای لازم و مراوده با نهادهای متولی صدور مجوز را به مشاوران واگذار کنند تا روند اخذ مجوزها تسهیل شود.

محیط زیست، تامین سوخت و ثبت مجوز

دهقان زاده گفت: از طرف دیگر وقتی سرمایه گذاری در ابتدای روند فعالیت در حوزه معدن قرار دارد باید استخراج اولیه و اقدامات اولیه برای ثبت و دریافت مجوز انجام دهد که به عنوان نمونه شروع این اقدامات با انفجار یا فرآیند استخراج است.

فرماندار بردسکن تصریح کرد: سرمایه گذاران برای همین فعالیت های اولیه به عنوان مثال باید سوخت کافی تهیه کنند که شرکت نفت برای تامین آن مجوز و پروانه معدن را طلب می کند، مجوزی که هنوز سرمایه گذار آن را به دست نیاورده است.

بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی

فرماندار بردسکن همچنین گفت: بعضی از خودسری‌های کارشناسان در دستگاههای مختلف از جمله محیط زیست و بعضی از دستگاه های دیگر موجب فرار سرمایه گذار و چالش جدی در امر اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان شده است.

دهقان زاده اظهار کرد: اکنون ۱۰ تا ۱۵ سرمایه گذار آماده مشارکت در حوزه معدن و استخراج منابع سرشار خدادادی در شهرستان بردسکن هستند که همانطور که ذکر شد با چالش های ذکر شده دست و پنجه نرم می کنند.

فرماندار بردسکن، فعالیت های معدنی در این شهرستان را موجب رونق اشتغال و تولید و در نهایت توسعه منطقه دانست و گفت: برای تسهیل جذب سرمایه گذاران در بخش معدن، نیازمند رفع عملکرد چندگانه محیط زیست و هماهنگی نهادهای متولی صدور مجوز معدن مانند شرکت نفت، آب منطقه ای و صنعت و معدن در شهرستان، مرکز استان و تهران هستیم.

وی افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی و قهر طبیعت، از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار نیز که بردسکن را زیر پوشش خدمات خود دارد، انتظار داریم که با این شهرستان قهر نکرده و در تامین سوخت بخش معادن و کشاورزی بردسکن سخت‌گیری نکند.

شاید فرایندهای اکتشاف و کشف ذخایر معدنی در بردسکن به شکل مناسبی پیش رفته باشد، اما داده های مردمی، واقعیت ها و گفت و گو با مسوولان محلی نشان می دهد، زمینه سازی برای سرمایه گذاری و مشارکت مردم هنوز در خوان اول مانده و کلید حل مشکل نیز نه در دست مردم که در جیب مدیران است.

بیشتر بخوانید:

۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی تعطیل هستند

فرماندار بردسکن: شرکت پخش فرآورده های نفتی در تامین سوخت این شهرستان سختگیری نکند

سه هزار نهال با مشارکت معادن بردسکن خراسان رضوی کاشته شد

۸۴ محدوده معدنی در بردسکن خراسان رضوی فعال است

مطالعات اکتشافی پهنه‌های معدنی خراسان رضوی پایان یافت

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : ساماندهی خبرنگاران افتخاری در پایگاه‌های بسیج شهرستان دیر

مهر : کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار گرفت

مهر : انتقاد از رفتار پادگانی با رزیدنت ها/ پیشنهاد برای ترمیم درآمد

ایرنا : وزیر آموزش وپرورش: توسعه هنرستان‌ها از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم است

ایسنا : گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل حزب‌الله عراق با اسماعیل هنیه

تسنیم : چه مواردی در امتحانات نهایی "تقلب" محسوب می‌شود؟

ایسنا : خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی تگرگ و سیل به کشاورزی سملقان

ایرنا : عاملان اصلی شهادت مامور انتظامی هرپزگان دستگیر شدند

ایرنا : استاندار: ۱۰۰ درصد تسهیلات اشتغال سفر هیات دولت به مازندران محقق شد

ایلنا : سرویس‌دهی ویژه مترو به شرکت‌کنندگان در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها

تسنیم : روسیه وابسته دفاعی سفارت انگلیس را اخراج کرد

ایسنا : ویدیو/ این کشف، گوشی هوشمند شما را به یک کارت اعتباری تبدیل می‌کند!

ایسنا : روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد

مهر : پیکر هشتمین قربانی سیل در یکی از روستاهای مشهد پیدا شد

ایلنا : ​احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان/ آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر

تسنیم : قیمت جهانی نفت امروز 1403/02/28|برنت 83 دلار و 53 سنت شد

تسنیم : قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/28

تسنیم : رقابت 4 منتخب مجلس برای تصدی نائب رئیسی خانه ملت

ایلنا : بازبینی دستورالعمل HSE برای قراردادهای پیمانکاران شهرداری

صدا و سیما : مجموعه تلویزیونی «بدل» از شبکه سه سیما

ایسنا : دل‌هایی که دخیل مهربانی شده‌اند

صدا و سیما : بهره برداری از ۱۳هزار کلاس درس جدید درکشور تا پایان سال ۱۴۰۳

ایسنا : پشت صحنه «موزه ملک» چه خبر است؟

تسنیم : هشدار ریابکوف درباره کاهش سطح روابط دیپلماتیک با آمریکا

تسنیم : پتروشیمی‌ها حاضر به پرداخت هزینه گاز یارانه‌ای خود نیستند

مهر : مقر فرماندهی گردان ۴۱۱ دشمن را با پهپادهای انتحاری درهم کوبیدیم

صدا و سیما : مجموعه تلویزیونی «رخنه» از شبکه یک سیما

ایلنا : قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : خدمت‌رسانی امام جمعه اهل سنت گلستان به زائران امام رضا(ع)

ایرنا : دانشمندان ماده کامپوزیت سبز از کاغذ واشی ژاپنی تولید کردند

مهر : دیدار با نساجی نقطه عطف استقلال است/ به سقوط نکردن امیدوار هستیم

مهر : لغو حضور رژیم صهیونیستی در المپیک خواسته‌ کشورها است

ایلنا : قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صدا و سیما : سفر رئیس جمهور روسیه به چین

مهر : تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل شکست خورد

ایسنا : سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

مهر : تیم ملی سپک تاکرا ایران فردا به مصاف آلمان می رود

مهر : کاهش سهم زبان فارسی در سایت‌های پربازدید جهان

ایسنا : آرزوی فریدون جنیدی برای ری

مهر : الزام دانشجویان غیرایرانی به گذراندن دروس به زبان انگلیسی و فارسی

ایسنا : گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ایرنا : وزیر کشور: بزرگراه قزوین- الموت- تنکابن باید با تامین اعتبار تکمیل شود

ایرنا : وزیر کشور: همزیستی با طبیعت،‌ بهترین گزینه برای رونق صنعتی مازندران است

ایلنا : باید به عینی بودن نقش ایران در منطقه اعتراف کنیم و قدردان آن باشیم

ایسنا : رونمایی از یک چارچوب جدید برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی

تسنیم : ژاوی، سرمربی بنزما در عربستان?!

ایرنا : مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

ایسنا : احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان/ آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر

ایرنا : آیت الله رئیسی: حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید