تپش نبض زندگی در سیستان و بلوچستان + فیلم

زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان سال‌ها درگیر خشکسالی با درجات مختلف بوده اما بارش‌های اخیری که رخ داد سبب شد رکورد میزان بارش در ۱۰ سال گذشته در استان شکسته شود و تپش نبض و زندگی در جای جای این منطقه شنیده شود.

به گزارش ایرنا، موضوع آب در سیستان و بلوچستان که صد درصد آن درگیر خشکسالی شده، بسیار حیاتی است؛ طی ماه های گذشته خبرهای زیادی با این عناوین که سیستان و بلوچستان امسال رتبه نخست کم بارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داده که از طریق رسانه های مختلف منتشر شده است.

این موضوع به دغدغه‌ای برای مردم و مسوولان تبدیل شده بود تا این که پس از پیش بینی‌های هواشناسی و هشدارهای متعدد پس از مدت‌ها آسمان سیستان و بلوچستان شروع به باریدن کرد البته توزیع بارش در همه نقاط استان یکسان نبود به طوریکه در زرآباد بیشترین میزان بارندگی با ۲۷۰ میلی‌متر باران و شمال استان با ۹ دهم میلی‌متر کمترین میزان بارش را به خود اختصاص داد.

براساس گزارش‌ها؛ سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۷۷ درگیر خشکسالی شده اما در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ به ترتیب ترسالی ضعیف و شدیدی را نسبت به سال‌های دیگر تجربه کرد. پس از این تجربه ترسالی در استان دیگر شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم با این وجود در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ این استان از لحاظ خشکسالی وضعیت نرمالی را نسبت به سال‌های دیگر تجربه کرده و در دیگر سال‌ها دچار درجات مختلفی از خشکسالی بوده است.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا اول اردیبهشت ۱۴۰۳ میانگین بارش استان ۱۲۱.۸ میلی متر ثبت شده که ۴۹.۴ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت این دوره است که میانگین بارش سال زراعی استان را مثبت کرده است.

با توجه به الگوهای همدیدی شرایط دور پیوندها و پیش بینی مدل‌های مختلف میانگین بارش سیستان و بلوچستان تا نیمه خرداد نرمال تا بیشتر از نرمال و بارش تابستانه مونسونی در جنوب شرق کشور و استان بیشتر از نرمال برآورد می‌شود

بر اساس شاخص بارش تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI) یکساله تا پایان اسفند ماه سال جاری ۸۶.۸ درصد مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی بوده و خشکسالی خفیف ۱۶.۷ درصد، خشکسالی متوسط ۱۵.۵ درصد، خشکسالی شدید ۱٤.۲ درصد و خشکسالی بسیار شدید ٤۰.۵ درصد مساحت استان را در بر گرفته است، همچنین میانگین بارش بلند مدت سال زراعی استان ۱۰۰.۷ میلی‌متر بوده که تاکنون ۲۱ درصد نسبت به بلند مدت سال زراعی مشابه افزایش یافته است.

در بارش‌های اخیر رکورد بارندگی در ۱۰ ایستگاه‌ هواشناسی بارانسنجی جنوب سیستان و بلوچستان شکسته شد به طوریکه از ایستگاه‌های چابهار ۱۴۶.۴، زرآباد ۲۷۰، کهیر ۱۲۱، کنارک ۲۴۷، شارک ۲۴۷، پلان۱۴۴، تیس ۱۴۱، مومان۱۴۳، بانست ۱۷۵، بریس۱۱۷ میلی‌متر باران گزارش شد و به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گزارش این میزان بارش از این ۱۰ ایستگاه از بدو تاسیس تاکنون بی سابقه بوده است.

همزمان با فعالیت سامانه بارشی و صدور هشدار قرمز هواشناسی، در ۲۸ فروردین شاهد باران‌های سیل‌آسا و در پی آن طغیان رودخانه‌های فصلی در جنوب سیستان و بلوچستان بودیم که منجر به بسته شدن مسیرها، اختلال در ترددها، آبگرفتگی معابر و خسارت به بخش‌های زیرساختی در نقاط مختلف شد اما بارندگی‌های اخیر در جنوب شرق کشور سبب شد تا میانگین پهنه‌های بارش در حوضه آبریز «مرزی شرق» به محدوده نرمال برسد و این حوضه از کم بارشی باقی مانده از ابتدای سال زراعی تا کنون خارج شود.

از هشتم اسفند ۱۴۰۲تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ تعداد ۲۴ هشدار مختلف از سوی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان صادر شد سخنگوی صنعت آب کشور "از مدیریت خوب در سیلاب سیستان و بلوچستان خبر داد که سبب شد سیلاب‌ها کمترین آسیب را داشته باشند" با این وجود اما سیلاب اخیر خسارت‌های زیادی به بخش های کشاورزی، زیرساختی و راه‌های استان وارد کرد.

تپش نبض زندگی در سیستان و بلوچستان + فیلم

۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان از بسته بودن۴۲ راه روستایی و راه فرعی قدیمی اسپکه - بمپور در جنوب این استان براثر بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه‌های محلی خبر داد.

مجید محبی افزود: از مجموع ۴۲۰ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۳۷۸ مسیر فرعی بازگشایی شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیرهای ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان به منظور انجام خدمات امدادی برقرار شود.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بوده و همچنان با توجه به حجم بارندگی ها در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق رسانی و آب اختصاص دارد.

محبی افزود: همچنان تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از حضور چشمگیر نیروهای هلال احمر در کاهش آلام سیلزدگان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب در جنوب این استان امدادرسانی شدند.

سید محمد مهدی سجادی افزود: حضور چشمگیر نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر نقش برجسته ای در کاهش آلام و مشکلات مردم عزیز و صبور جنوب سیستان و بلوچستان ایفا کرده است.

وی بیان کرد: از ۲۸ فروردین ماه تا کنون ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند، که بیشترین امدادرسانی در شهرستان کنارک انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در این بین نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر بار دیگر در کنار مردم سیلزده حضور یافتند و به ۵۷ هزار و ۱۰۱ نفر متأثر امدادرسانی کردند و برای ۳۸ هزار و ۳۴ نفر اسکان اضطراری انجام گرفت.

وی تصریح کرد: پنج هزار و ۷۳۳ کیلوگرم نایلون، چهار هزار و ۷۵۷ تخته موکت و ۱۰ هزار و ۶۸۷ بسته غذایی و دیگر اقلام زیستی توسط ۲ بالگرد هلال احمر در بین متأثرین توزیع شده است.

سجادی بیان کرد: ۱۱۱تیم عملیاتی متشکل ۵۲۴ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ۱۰۱ دستگاه خودرو امدادی و ۲ فروند بالگرد با ۲۰۰ سورتی پرواز به صورت هوایی به سیل زدگان امدادرسانی انجام دادند.

بیشتر بخوانید:

عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکل سیل‌زدگان بلوچستان؛ تمام دستگاه‌های خدماتی پای کار آمدند

رکورد بارش باران در سیستان و بلوچستان شکسته شد/ از سرریزشدن سدها تا حضور میدانی وزیر کشور

استاندار سیستان و بلوچستان: تمامی امکانات برای رفع مشکلات مردم سیل زده بسیج شده است

بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد کرد.

محمدهادی طهرانی‌مقدم اظهار کرد: در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیدند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شدند.

طهرانی‌مقدم گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بارندگی های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی های هواشناسی ممکن است بارندگی هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بوده و همچنان با توجه به حجم بارندگی ها در حال افزایش است.

روح الله سرگزی اظهار کرد: بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق رسانی و آب اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: همچنان تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

سیلاب به بیش از ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان از بروز خسارت به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی و شهری این استان در جریان سیلاب اخیر خبر داد.

مصطفی بیک مداح اظهار کرد: ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در شهرهای جنوب استان حضوری فعال داشتند.

وی ادامه داد: تاکنون بر اساس برآورد اولیه یک‌هزار و ۵۰۰ واحد روستایی نیازمند تعمیر ناشی از سیلاب در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در جریان بارندگی های رگباری اخیر استان و طغیان رودخانه های محلی ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و ۱۵۰ واحد مسکونی در شهرهای جنوب استان کاملا تخریب شدند که نیازمند بازسازی مجدد هستند.

وی تاکید کرد: به محض تامین اعتبارات مورد نیاز تعمیر و بازسازی منازل شهروندان سیستان و بلوچستان از سوی این نهاد آغاز خواهد شد.

خسارت از ۹۵۰ میلیارد ریالی سیل به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع سیلاب شدید در این استان به ویژه مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان، ۹۵ میلیارد تومان خسارت به شبکه توزیع برق این منطقه وارد شد.

محمد رئیسی اظهار کرد: ۴۶۶ اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۲ دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد: به لطف الهی و خدمات شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش این شرکت از مجموع ۴۴۵ روستای مناطق سیل زده که دچار خاموشی شده بودند، تنها برق روستای گوردیم، چاکری کش و روستای گوهنزون ناپایدار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های پرسنل عملیاتی این شرکت جهت پایداری مجدد شبکه‌های برق است؛ گفت: با توجه به بازگشایی مسیر روستاهای گوردیم و چاکری کش برق این روستاها تا اواسط امروز پایدار و روستای گوهنزون نیز در حال حاضر خالی از سکونت است.

وی تاکید کرد: به دنبال وقوع این شرایط جوی، ۲۸۲ تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و احداث مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا- زنجان،قم و یزد

ایلنا : ویدیو: گل سوم بولونیا به یوونتوس توسط کالافیوری

ایرنا : وزیرخارجه ترکیه شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

مهر : مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه تعطیل است

ایلنا : آمریکا اطلاعی از علت سقوط بالگرد رئیسی و امیرعبداللهیان ندارد

تسنیم : ارتش صهیونیستی: در رسیدن به رهبران اصلی حماس ناکامیم

ایرنا : اعتدادی در جمع ۱۰ بازیکن برتر فوتسال زنان جهان؛ نماینده اسپانیا بهترین شد

تسنیم : نکونام: ابتدای فصل فکر می‌کردند استقلال سوم هم نشود

ایرنا : اجرای ویدئو مپینگ گرامیداشت شهدای خدمت

ایرنا : فیلم | مردم اراک به سوگ شهید جمهور نشستند

ایرنا : استاندار خوزستان: آیت الله رییسی خدمتگزاری صالح بود که در راه خدمت به شهادت رسید

ایسنا : شهادت در راه خدمت، شایسته آیت‌الله رئیسی بود

تسنیم : نکونام: شهادت رئیس جمهور و همراهان را تسلیت می‌گویم

مهر : دانشگاهیان دانشگاه شیراز در سوگ شهادت رئیس جمهور

مهر : مراسم بزرگداشت شهیدان راه خدمت در مهدیه سنندج

مهر : پیام تسلیت قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)در پی شهادت رئیس جمهور

ایلنا : تصویری غم انگیز از پدر شهید خلبان محسن دریانوش هنگام دیدن بنر نصب شده پسرش روی دیوار منزل

ایسنا : برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای خدمت و سوم خرداد در رفسنجان

ایسنا : اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

ایسنا : اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

مهر : مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شهرکرد

ایسنا : شهادت پاداش مجاهدت‌های خالصانه دکتر رییسی بود

ایرنا : اعلام اسامی ۱۴ والیبالیست منتخب پائز برای دیدار برابر صربستان

ایلنا : دیدار دو رفیق

ایرنا : کارون اعزامی ایران به المپیک پاریس به نام خادم‌الرضا نام‌گذاری شد

مهر : شهادت پاداش چهار دهه خدمت آیت الله رییسی بود

ایرنا : پیام تسلیت جنبلاط به رهبر معظم انقلاب اسلامی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا شهید رییسی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی

ایسنا : اعلام لیست ۱۴ نفره والیبال ایران برای دیدار با صربستان

ایرنا : دوومیدانی تور قاره‌ای فرانسه؛ تفتیان نقره‌ای شد

مهر : ایران داغدار شد - البرز

ایرنا : فیلم| اجتماع امام رضایی های گیلان در عزای خادم الرضا (ع)

ایلنا : رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهادت رییس جمهور را تسلیت گفت

ایسنا : طلا و برنز نمایندگان پارادوومیدانی ایران در قهرمانی جهان

ایرنا : عزاداری مردم در سوگ شهدای خدمت - شهرکرد

مهر : حادثه ای غیر منتظره گوهری کمیاب را از جمهوری اسلامی ایران گرفت

مهر : کارون ایران در المپیک پاریس به نام «خادم الرضا» نام گذاری شد

مهر : «شهید رییسی»حامی مستضعفان بود

مهر : تعلیق برنامه‌های جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر تا اطلاع ثانوی

مهر : شهید آیت‌الله رییسی مصداق عبد صالح خدا بود

مهر : اجتماع خادم‌یاران رضوی به یاد رئیس جمهور شهید و همراهان

مهر : اجتماع مردم اهواز برای شهادت آیت‌الله رییسی

تسنیم : خوشحالم که برای اولین بار به یک شهید رأی دادم

ایلنا : آخرین تصویر از وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان با کارگران پروژه ترانزیتی ارس

مهر : دستگیری دندانپزشک قلابی از اتباع افغان/مطب در خانه باغ گیلاوندبود

مهر : شهید آیت الله رئیسی توطئه‌های ضد ایران را باطل کرد

ایلنا : مسیر تشییع پیکر رئیس‌جمهور در تهران مشخص شد

مهر : قاب هایی از اندوه در فراق خادم الرضا

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید