خدمت مددکاری اجتماعی باید در جامعه کار و تولید توسعه یابد

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه خدمت مددکاری اجتماعی باید در جامعه کار و تولید توسعه یابد، گفت: مددکاری اجتماعی در محیط‌های کاری، پلی بین مدیریت و سرمایه انسانی شاغل در سازمان است.

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی کارگر افزود: با توجه به ارتباط مددکاری اجتماعی با جامعه کار و تولید، برنامه‌های خدمت مددکاری به کارگران با در نظر گرفتن نیاز مشترک هر دو گروه کارفرمایان و کارگران از نیازهای ضروری محیط‌های کاری در دنیای امروز و بخش اجتناب‌ناپذیر اقدامات مددکاری اجتماعی در سازمان است.

وی اضافه کرد: از یک‌سو بررسی، شناخت، ارزیابی و ارائه راهکار در زمینه مسائل شخصی و نیازهای کارگران که تأثیرگذار بر عملکرد سازمان نیز خواهد بود، منجر به افزایش بهره‌وری سازمان خواهد شد و از سوی دیگر آسیب‌شناسی مسائل و معضلات فراگیر در محیط کار از جمله در حوزه سلامت همه جانبه و ارائه راهکارهای اصولی و علمی منجر به حفظ منافع سازمان در بلندمدت خواهد شد. بنابراین برای تحقق این مولفه‌ها، انجمن مددکاران اجتماعی ایران آمادگی خود رابرای هر گونه همکاری در این زمینه در جامعه کار و تولید اعلام می کند.

ارتقای سلامت اجتماعی در محیط کار به کارگران توانایـی مقابلـه بـا خطرهـای روانـی را می‌دهد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ارتقای سلامت اجتماعی در محیط کار به کارگران توانایـی مقابلـه بـا خطرهـای روانـی اجتماعـی از جمله اضطراب، مشکلات کاری، خانوادگـی یــا فــردی، خشــونت یــا ســوء مصــرف الــکل و مــواد مخــدر می‌دهد؛ این خطرات و مشکلات بر بهزیستی و عملکرد کاری آنها تاثیرگذار است.

موسوی چلک افزود: همچنین برنامه مؤثر ارتقای سلامت در محیط کار در حوزه سلامت اجتماعی می تواند امنیــت شــغلی و اقدامــات سلامت را تکمیــل می کنــد و همچنیــن درون نظــام مدیریتــی ایمنــی و سلامت محیط کار قـرار می‌گیـرد. از ایـن طریـق، به وجـودآوردن و نگهـداری یـک محیـط کاری امـن و سـالم بـرای بهبـود کیفیـت زندگـی کاری و بهبـود سلامت فیزیکـی و ذهنـی در کار اهمیت پیدا می کند.

وی ادامه داد: ارتقای سلامت اجتماعی در محیط کار و این دست برنامه هـا بایـد بـه کارکنان کمـک کننـد تـا مهـارت بیشـتری در مدیریـت وضعیـت موجـود و مقـاوم بـه تغییـر خـود پیـدا کننـد و در مراقبـت از سلامت خـود پویـا باشـند تـا روش زندگـی، کیفیـت رژیـم غذایـی و خـواب و وضعیـت فیزیکـی خـود را ارتقـا دهنـد.

خدمت مددکاری اجتماعی باید در جامعه کار و تولید توسعه یابد

ضرورت توجه به معیشت کارگران برای تحقق ارتقای سلامت اجتماعی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: برای تحقق ارتقای سلامت اجتماعی در محیط کار، ضرورت دارد چالش های کارگران در حوزه سلامت و ایمنی و نظارت‌های لازم، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. کاهش دغدغه معیشت کارگران و افزایش حقوق و دستمزد که منزلت آنها را حفظ کند و کفایت معیشت را بدهد، باید پرداخت شود وحتی فراتر از کفاف معیشت بلکه باید برای ارتقای کیفیت زندگی آنها تاثیرگذار باشد.

موسوی چلک تصریح کرد: هنگامیکه حقوق کارگران از خط فقر مورد پذیرش در جامعته کمتر است بنابراین توجه به موضوع سلامت همه جانبه آنها از جمله سلامت اجتماعی، اهمیت زیادی می‌یابد. بُعد اجتماعی سلامت، در برگیرنده سطوح مهارت‌ها و عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص از خود به عنوان عضوی از جامعه بزرگ‌تر است. در واقع زندگی سالم، محصول تعامل اجتماعی بین انتخـاب‌های فردی از یـک سـو و محـیط اجتماعی و اقتصادی احاطه کننده فرد از سوی دیگر اسـت.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام شده، سلامت اجتماعی محیط کار با نشانگرهایی مانند به رسمیت شناخته شدن حقوق انسانی پرسنل، اهداف مشترک سازمانی، مزایای شغلی، امنیت شغلی، رضایت شغلی و خلاقیت، ماهیت مستقل پیدا می کند. رفتارهای اجتماعی سالم، محیط عاری از خشونت و استرس نیز به عنوان نشانگرهای عمومی سلامت اجتماعی میان محیط کار و لایه های اجتماعی از جمله محیط خانواده، محله وجامعه مشترک است.

وی افزود: علاوه بر این عواملی مانند حمایت و نظارت سرپرستان، تناسب وظایف شغلی با حقوق و مزایا، رعایت متقابل حقوق انسانی شاغلین و سرپرستان، روابط سازمانی مثبت، تعادل میان کار و خانواده به عنوان مهمترین عوامل محافظت کننده از فرد و آلودگی های زیست محیطی، مسئولیت شغلی زیاد، احساس بی عدالتی و تبعیض و نگرش ابزاری به کارکنان به عنوان عوامل خطر سلامت اجتماعی محیط کار محسوب می شوند.

خدمت مددکاری اجتماعی باید در جامعه کار و تولید توسعه یابد

بالا رفتن سن نیروی کار، تمرکز بر برنامه‌های ارتقای سلامت را می‌طلبد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به شعار روز جهانی کارگر امسال با عنوان «تضمین ایمنی و سلامت در محل کار در شرایط آب و هوایی در حال تغییر» که توسط سازمان بین المللی کار اعلام شد، تاکید کرد: ضرورت دارد بر نحوه و چگونگی سلامت کارگران در محیط های کاری در همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی تمرکز بیشتری شود.

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی ادامه داد: عبــارت "ارتقــای سلامت در محیــط کار" توســط ذینفعــان مختلــف محیــط کار و شــرکت‌ها بــه طــور متفاوتــی برداشــت می‌شــود. بعضــی محیط کارها و شــرکتها، بــدون آنکــه متوجــه باشــند، فعالیت هایــی در زمینــه ارتقــای سلامت انجــام می‌دهنــد. بعضــی دیگـر ممکـن اسـت اقدامـات ارتقـای سلامت از جملـه ارتقـای عادت‌هـای سلامت را نسبت به ایمنــی شــغلی در اولویـت بالاتــری قــرار دهنــد.

موسوی چلک افزود: در ســال های اخیــر، برنامه هــای ارتقــای سلامت در محیط هـای کار سـعی بـر ایـن دارنـد کـه بـه کارکنان کمـک کننـد تـا وضعیـت مزمـن خــود را مدیریــت کننــد و در مراقبــت از سلامت خــود پویــا باشــند. ایــن برنامه‌هــا بــا توجــه بــه بـالا رفتـن سـن نیـروی کاری و افزایـش بـار مشـکلات سلامتی مزمـن بـر نظـام سلامت و اقتصـاد ملــی، رشــد و توســعه می‌یابنــد چراکه بالا رفتن سن نیروی کار، تمرکز بر برنامه‌های ارتقای سلامت را می‌طلبد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در منطقه آسیا - اقیانوسیه در ادامه درباره تعریف محیط کار و سلامت از نظر محیط کار از منظر سازمان جهانی بهداشت، گفت: محیــط کار سلامت، محیطــی اســت کــه در آن کارکنــان و مدیــران در جهــت فراینــد بهبــود واصـلاح همیشــگی، بــه منظــور حفاظــت و ارتقــای ســلامت، ایمنــی و خوشــی کارکنان، همچنیــن حفـظ و ایمنـی محیـط کار بـا یکدیگـر همـکاری می‌کنند. در ایـن راسـتا رعایـت مـواردی از جمله «ملاحظات در زمینه سلامتی و ایمنی محیط فیزیکی کار، ملاحظــات درباره ســلامتی، ایمنــی و خوشــی محیــط روانــی اجتماعــی کار شــامل محیط کار و فرهنگ محیط کار، منابع سلامت فردی در محیط کار، روش‌هــای مشــارکت در اجتمــاع بــه منظــور ارتقــای سلامت کارکنــان و اعضــای خانــواده کارکنــان و اجتمــاع مهم هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا- زنجان،قم و یزد

ایلنا : ویدیو: گل سوم بولونیا به یوونتوس توسط کالافیوری

ایرنا : وزیرخارجه ترکیه شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

مهر : مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه تعطیل است

ایلنا : آمریکا اطلاعی از علت سقوط بالگرد رئیسی و امیرعبداللهیان ندارد

تسنیم : ارتش صهیونیستی: در رسیدن به رهبران اصلی حماس ناکامیم

ایرنا : اعتدادی در جمع ۱۰ بازیکن برتر فوتسال زنان جهان؛ نماینده اسپانیا بهترین شد

تسنیم : نکونام: ابتدای فصل فکر می‌کردند استقلال سوم هم نشود

ایرنا : اجرای ویدئو مپینگ گرامیداشت شهدای خدمت

ایرنا : فیلم | مردم اراک به سوگ شهید جمهور نشستند

ایرنا : استاندار خوزستان: آیت الله رییسی خدمتگزاری صالح بود که در راه خدمت به شهادت رسید

ایسنا : شهادت در راه خدمت، شایسته آیت‌الله رئیسی بود

تسنیم : نکونام: شهادت رئیس جمهور و همراهان را تسلیت می‌گویم

مهر : دانشگاهیان دانشگاه شیراز در سوگ شهادت رئیس جمهور

مهر : مراسم بزرگداشت شهیدان راه خدمت در مهدیه سنندج

مهر : پیام تسلیت قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)در پی شهادت رئیس جمهور

ایلنا : تصویری غم انگیز از پدر شهید خلبان محسن دریانوش هنگام دیدن بنر نصب شده پسرش روی دیوار منزل

ایسنا : برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای خدمت و سوم خرداد در رفسنجان

ایسنا : اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

ایسنا : اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

مهر : مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شهرکرد

ایسنا : شهادت پاداش مجاهدت‌های خالصانه دکتر رییسی بود

ایرنا : اعلام اسامی ۱۴ والیبالیست منتخب پائز برای دیدار برابر صربستان

ایلنا : دیدار دو رفیق

ایرنا : کارون اعزامی ایران به المپیک پاریس به نام خادم‌الرضا نام‌گذاری شد

مهر : شهادت پاداش چهار دهه خدمت آیت الله رییسی بود

ایرنا : پیام تسلیت جنبلاط به رهبر معظم انقلاب اسلامی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا شهید رییسی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی

ایسنا : اعلام لیست ۱۴ نفره والیبال ایران برای دیدار با صربستان

ایرنا : دوومیدانی تور قاره‌ای فرانسه؛ تفتیان نقره‌ای شد

مهر : ایران داغدار شد - البرز

ایرنا : فیلم| اجتماع امام رضایی های گیلان در عزای خادم الرضا (ع)

ایلنا : رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهادت رییس جمهور را تسلیت گفت

ایسنا : طلا و برنز نمایندگان پارادوومیدانی ایران در قهرمانی جهان

ایرنا : عزاداری مردم در سوگ شهدای خدمت - شهرکرد

مهر : حادثه ای غیر منتظره گوهری کمیاب را از جمهوری اسلامی ایران گرفت

مهر : کارون ایران در المپیک پاریس به نام «خادم الرضا» نام گذاری شد

مهر : «شهید رییسی»حامی مستضعفان بود

مهر : تعلیق برنامه‌های جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر تا اطلاع ثانوی

مهر : شهید آیت‌الله رییسی مصداق عبد صالح خدا بود

مهر : اجتماع خادم‌یاران رضوی به یاد رئیس جمهور شهید و همراهان

مهر : اجتماع مردم اهواز برای شهادت آیت‌الله رییسی

تسنیم : خوشحالم که برای اولین بار به یک شهید رأی دادم

ایلنا : آخرین تصویر از وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان با کارگران پروژه ترانزیتی ارس

مهر : دستگیری دندانپزشک قلابی از اتباع افغان/مطب در خانه باغ گیلاوندبود

مهر : شهید آیت الله رئیسی توطئه‌های ضد ایران را باطل کرد

ایلنا : مسیر تشییع پیکر رئیس‌جمهور در تهران مشخص شد

مهر : قاب هایی از اندوه در فراق خادم الرضا

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید