اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی فصل جدیدی در صنعت گردشگری خراسان رضوی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی فصل جدیدی در صنعت گردشگری خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری است که مسافر خسته از زرق وبرق زندگی صنعتی و ماشینی امکانی می‌یابد تا زیر آسمان صاف و پرستاره روستا با پدیده‌های بکر فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف آشنا شود.

با رونق بوم گردی  مردم می‌توانند از فرهنگ، آداب و رسوم و آیین‌های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستانشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق بهره‌مند شوند.

یک فعال حوزه گردشگری در همین خصوص به ایسنا گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی فصل جدیدی در صنعت گردشگری کشور ایجاد کرده است.

رضا ناصری اظهار کرد: با ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی طی چند سال گذشته فصل جدیدی در صنعت گردشگری کشور ما گشوده شده است.

وی بیان کرد: رونق و توسعه این اقامتگاه‌ها به ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و آبادانی روستاها منجر خواهد شد.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در حال حاضر یکی از سودآورترین و سبزترین منابع درآمدی در بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می‌شود و کشورهای مختلف از اندک سرمایه‌های طبیعی و تاریخی خود درآمد سرشاری را نصیب دولت و جوامع محلی منطقه می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله آموزش و تربیت راهنمایان محلی، مترجمین، ایجاد اقامتگاه‌های مناسب محلی، استفاده مناسب از لباس و غذای محلی هر منطقه و حفظ آثار تاریخی و طبیعی منطقه از جمله درختان کهنسال، جاذبه‌های طبیعی از جمله چشمه‌ها، آبشارها، غارها، چشم‌اندازهای طبیعی و حفظ معماری اصیل منطقه و بناهای تاریخی می‌توان گردشگران داخلی و خارجی را به سوی این جاذبه‌ها به عنوان یک مقصد گردشگری جذب کرد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی فصل جدیدی در صنعت گردشگری خراسان رضوی

ناصری گفت: اینکه طی سال‌های گذشته اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری در نقاط مختلف سطح کشور برای فعالیت مجوز گرفته‌اند نویدبخش رونق و توسعه این صنعت سبز و پاک است.

وی با بیان اینکه تاکنون استقبال بسیار خوبی گردشگران و حتی مردم محلی از اقامتگاه‌‎های بوم‌گردی داشته‌اند، افزود: مردم ترجیح می‎‌دهند بیشتر در بوم‎گردی‌‎ها اسکان پیدا کنند و از فضاهای معماری، سنتی و غذاهای بومی محلی استفاده کنند.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه رویکرد مردم نسبت به بوم‎گردی‌ها تغییر کرده است، عنوان کرد: گردشگران خارجی از بوم‎گردی‌ها به خصوص آن‌هایی که در محل آثار تاریخی و جاذبه‌‎های طبیعی هستند استقبال بسیاری دارند.

وی اذعان کرد: بوم‎گردی‌‎ها به توزیع گردشگر و ثروت و جذب گردشگر بیشتر که روز به روز در حال افزایش است کمک می‌‎کنند. وجود آثار بسیار در زمینه جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، آئینی و طبیعی در نقاط مختلف موجب شده بتوانیم از این ظرفیت‎ها در راستای ایجاد بوم‎گردی استفاده کنیم.

اقامتگاه‌‎های بوم گردی سرآغاز رونق گردشگری در روستاها

بوم گردی از جمله صنایعی است که با توسعه آن در روستاها و تقویت زیرساخت‌های گردشگری می‌توان رونق اقتصادی خاصی به روستاها بخشید.

یک کارشناس اقامتگاه‎‌های بوم‎گردی همچنین با تأکید بر ارائه آموزش‎های لازم برای مسئولان اقامتگاه‌‎های بوم‌گردی ادامه داد: باید با برگزاری دوره‌‎هایی توسط متخصصان برای مسئولان اقامتگاه‌‎های بوم گردی تلاش بیشتری شود.

علی قربانی با بیان اینکه مسئولان اقامتگاه‎‌های بوم‌گردی باید بر اهمیت آموزش پی‌برده و برای آن هزینه کنند، افزود: امیدواریم در روستاهای هدف گردشگری با همکاری نهادهای مرتبط از جمله بخشداری، بنیاد مسکن، دهیاری‎ها و دیگر نهادهای مرتبط کلاس‎هایی برگزار شود.

وی حفظ بافت و معماری روستا را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: اقامتگاه‌‎های بوم گردی سرآغاز رونق گردشگری در روستاها هستند.

قربانی با اشاره به اینکه اقامتگاه‌‎های بوم گردی در توسعه اقتصادی روستاها نقش بسیار حائز اهمیتی دارند، اظهار کرد: اگر اقامتگاه‎‌های بوم گردی با مشارکت جامعه محلی باشد شاهد مدل توسعه پایدار در روستاها خواهیم بود.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی فصل جدیدی در صنعت گردشگری خراسان رضوی

وی با اعلام اینکه عدم شناخت جامعه محلی از صنعت گردشگری موجب شده بر آموزش توجه بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از جلوه‌‎های زیرساخت نرم برای اقامتگاه‌‎های بوم گردی آموزش است.

این فعال گردشگری با بیان اینکه با تلاش‎ بیشتر باید زیرساخت‎‌های بوم‎گردی را تا مرحله‎ ارزشمندی فراهم کنیم، عنوان کرد: باید تأثیر اقامتگاه‎‌های بوم گردی در فضای روستایی از آنچه اکنون است در خصوص مسائل اقتصادی و به خصوص فرهنگی بیشتر شود.

وی اذعان کرد: با توسعه گردشگری پایدار و برای سفر به مناطق دیدنی و بکر، نیاز به محل‌هایی برای اسکان در این نقاط احساس شد که برای تحقق این مهم طی چند سال اخیر خوشبختانه اقامتگاه‌های بوم گردی متعدد در روستاهای مختلف تأسیس شد.

قربانی اظهار کرد: بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن افراد محلی به راه‌های دیگر کسب درآمد مانند فروش زمین‌های کشاورزی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.

 توسعه مبتنی بر امکان سنجی‌ها

ایجاد اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری، قابل توجه دوستداران گردشگری و طبیعت‌گردی است و سودآوری، ایجاد اشتغال، معرفی ظرفیت‌ها و فرهنگ و سنت بومی منطقه را برای هم سرمایه‌گذار و هم گردشگر به دنبال دارد.

در همین خصوص یک فعال حوزه گردشگری اظهار کرد: هرچند مخالفتی برای توسعه اقامتگاه‌‎های بوم‎گردی وجود ندارد اما توسعه باید مبتنی بر امکان سنجی‎‌ها باشد.

صادق معصومیان بیان کرد: به رغم اینکه مسئولان وظیفه دارند برای ایجاد اشتغال در این حوزه به طور جدی ورود داشته باشند اما از سویی نباید به هر درخواستی که ملاک‎های اولیه را نداشته باشند پاسخ دهند.

وی با تأکید بر فراگیری آموزش‌های لازم توسط متصدیان اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: علاوه بر اینکه هر اقامتگاه بوم‎گردی باید برنامه خود را در حوزه آموزش اعلام کند، در کنار کمیت به کیفیت اقامتگاه بوم‎گردی هم باید بیش از این توجه شود.

فعال حوزه گردشگری با اعلام اینکه خراسان رضوی در حوزه گردشگری جلوه‌‎های متنوع‌تری را پیدا کرده است، عنوان کرد: اگر گسترش اقامتگاه‌های بوم‎گردی در روستاها بر اساس یک الگوی مبتنی بر امکان سنجی باشد نه تنها آسیبی برای روستاها نخواهد بود بلکه یک فرصت ارزشمند است.

وی افزود: اقامتگاه‌های بوم گردی صرفاً یک بنگاه اقتصادی نیستند بلکه باید با فرهنگ‌سازی نگاه فرهنگی بر مسائل اقتصادی حاکم شود.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی فصل جدیدی در صنعت گردشگری خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه در اصول و قواعد بوم‎گردی حفاظت از محیط‌زیست و فرهنگ روستا در اولویت اول قرار دارد، افزود: اگر رقابت در بین اقامتگاه‌های بوم‎گردی سالم باشد عرصه پیشرفت و توسعه افزایش خواهد یافت.

این کارشناس اقامتگاه‎‌های بوم‎گردی ادامه داد: هرچند خراسان رضوی روستاهای با جاذبه‌های بسیاری دارد اما متأسفانه ناشناخته مانده‌‎اند، بدون شک راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‎گردی در این مناطق موجب معرفی این پتانسیل‌‎ها به گردشگران می‌شود.

امروزه گردشگری فراتر از یک صنعت، به پدیده‌ای اجتماعی - اقتصادی در سطح جهانی تبدیل و در همه جا نهادینه شده و در این میان بسیاری از شهرستان‌ها به دلیل داشتن ظرفیت‌های عظیم در این حوزه، به جایگاه ممتازی در نقشه گردشگری خراسان رضوی دست یافته‌اند.

با توجه به اینکه زیرساخت‌ها به عنوان موتور محرکه صنعت گردشگری موجب جذب سرمایه‌گذار و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش می‎شود و در نهایت رونق صنعت گردشگری و توریسم را در پی دارند می‌طلبد به این بخش بیش از این توجه شود.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : نمایشگاه کتاب چقدر فروخت؟

مهر : پیشروی روس‌ها درخارکف متوقف شده است

ایسنا : پیری جمعیت یک تهدید است

ایرنا : جشن امام رضایی ها

تسنیم : سهم 38 میلیاردی کتابفروشان از فروش در نمایشگاه کتاب

تسنیم : مقایسه مورینیو و دروسی توسط توتی

مهر : تصاویری از بارش شدید باران در راسته کنار فومن

تسنیم : ثبت رکورد ترانزیت کالا/ ایران به شاهراه کریدوری تبدیل می‌شود

تسنیم : ثبت رکورد ترانزیت کالا در ایران

مهر : ۲۰۰۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان استان بوشهر پرداخت شد

ایرنا : فیلم |روشنک با اهدای عضو هنوز به مهربانیش ادامه می دهد

مهر : اشتباهات داوری تیم شاهین بندرعامری را در شرایط سختی قرار داده است

مهر : آیین نخستین سالگرد شهادت شهید پرکاس

مهر : نصرالله جنگ واقعی علیه ما به پیش می‌برد/ ذلیل شده‌ایم

مهر : پیروزی برادران عالمیان در دومین دیدار مقدماتی

ایسنا : چگونه از فتنه‌های آخرالزمان نجات پیدا کنیم؟

مهر : صحبت های نماینده مردم بیجار در مجلس در خصوص همایش «یاد یاران»

مهر : صحبت های نماینده مردم بیجار در مجلس در خصوص همایش یاد یاران

ایسنا : نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به عربستان رفت

مهر : رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد در کشور

مهر : رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم و چهارم در کشور

مهر : رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بالا در کشور

ایرنا : کشته شدن ۲ نظامی صهیونیست در غزه

تسنیم : فریاد انزجار مردم چهارمحال و بختیاری از رژیم صهیونسیتی

ایرنا : «پشت پرده» بازگشت شفیعی‌جم به تلویزیون

تسنیم : بارندگی‌های اخیر عطش سدهای تامین‌کننده آب مشهد را فرونشاند

ایسنا : حضور فرمانده کل ارتش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

مهر : آخرین وضعیت مسیل منتهی به محله جوادیه بجنورد

صدا و سیما : پنجمین نشست کمیته مشترک همکاری‌های ایران و چین

مهر : سرداران سپاه پاسداران از برگزاری همایش«یادیاران» در بیجارمی گویند

ایرنا : پایان شایعات؛ جدایی توخل از بایرن‌مونیخ قطعی شد

ایسنا : آنچه که از نگاه نکته‌بین اهالی رسانه مطرح می شود چراغ راه خواهد بود

صدا و سیما : ارسال اطلاعات ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

ایسنا : ممنوعیت فعالیت ۴ رسانه روس در اتحادیه اروپا

تسنیم : بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

ایسنا : چادرملو-آلومینیوم؛ میزبانی ۱۸ هزار نفره+ ویدئو

ایسنا : چادرملو-آلومینیوم؛ میزبانی ۱۸ هزار نفره

ایرنا : چین: آمریکا با ذهنیت جنگ سرد به تشدید بحران اوکراین می پردازد

ایرنا : جام‌جهانی را با اشتباه بچه‌گانه از دست دادم/ رکوردم ۵۰ سال دست‌نخورده مانده است

مهر : محور سنخواست به جاجرم در محدوده کارخانه آلومینا مسدود شد

ایلنا : متولدین کدام ماه بیش از همه خیانت می‌کنند؟

ایرنا : محور کندوان به سمت کرج یک‌طرفه شد

تسنیم : تنیس روی میز انتخابی المپیک|صعود نوشاد و پیروزی نیما عالمیان

ایرنا : کندوان به سمت کرج یک‌طرفه شد

ایرنا : نماینده وزیر کشور: تعهد، تخصص و تجربه، سه مولفه ارزیابی عملکرد مدیران است

تسنیم : امام جمعه همدان: تعطیلی شنبه اثرات اجتماعی فراوانی دارد

ایرنا : احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور

مهر : زمین چمن مصنوعی در هندوآباد اردستان افتتاح شد

ایسنا : صاعقه، جان یک مسافر را در تالش گرفت

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید