فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر:

اختیاری شدن حضور در کلاس‌های آئین‌نامه نگران کننده است

اختیاری شدن حضور در کلاس‌های آئین‌نامه نگران کننده است

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده پلیس‌ راه شهرستان کاشمر با انتقاد از اختیاری شدن شرکت متقاضیان گواهینامه در کلاس‌های آئین‌نامه بیان کرد: شاید از نظر عملی این افراد صلاحیت داشته باشند اما از نظر ذهنی صلاحیت لازم را نداشته و این درد امروز جامعه ما است.

سرگرد محمد میرزابیگی در گفت و گو با ایسنا، به تشریح وضعیت حوادث و جاده‌های حوزه استحفاظی این فرماندهی پرداخت و افزود: تمامی راه‌های حوزه استحفاظی شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ و بخشی از خلیل‌آباد نیز جزو حوزه استحفاظی این فرماندهی است.

وی با بیان اینکه در حوزه پلیس‌راه کاشمر فقط مسیر کاشمر به شادمهر و محور کاشمر به خلیل‌آباد جزو راه اصلی محسوب می‌شود، افزود: از مسیر کاشمر به شادمهر ۳۰ کیلومتر و ۱۵ کیلومتر به سمت خلیل‌آباد نیز تحت حوزه استحفاظی است.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: مسیر کاشمر به سمت نیشابور به طول ۹۵ کیلومتر و مسیر کاشمر به سمت فیض‌آباد به طول ۱۸ کیلومتر که جزو راه‌های فرعی محسوب می‌شود زیر نظر پلیس‌راه کاشمر قرار دارد و سایر راه‌ها جزو راه‌های روستایی نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال از نظر حوادث منجر به فوت ۷ درصد و تصادفات منجر به جرح نیز ۱۸ درصد کاهش داشتیم، خاطرنشان کرد: در مجموع کل تصادفات فوتی و جرحی در حوزه استحفاظی پلیس‌راه کاشمر حدود ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میرزابیگی آمار موجود را مطلوب و شایسته ندانست و گفت: هرچند در بحث خودرو و راه اشکالات عمده‌ای داریم و همچنان از استانداردهای راه‌ها در منطقه بسیار دور هستیم ولی مشکل اصلی برخلاف آنچه در ذهن مردم می‌گذرد مربوط به مسائل دیگری است.

وی درد امروز جامعه را درد فرهنگی دانست و افزود: متأسفانه در حوزه ترافیک دچار فقر شدید فرهنگی هستیم، متأسفانه سیستم به گونه‌ای طراحی شده که عملاً تا ۱۸ سالگی که شهروند برای گواهینامه اقدام می‌کند هیچ ارگان و نهادی مسئولیت فرهنگی فرد را بر عهده ندارد و این از اشکالات اصلی کشور است.

۹۴ درصد مشکلات ترافیکی مربوط به مسائل فرهنگی است

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: بر اساس آنچه آمارها نشان می‌دهد تأثیر خودرو و راه در حوادث حدود ۷ تا ۸ درصد بیشتر نیست و ۹۳ تا ۹۴ درصد دیگر مربوط به مشکلات فرهنگی است.

اختیاری شدن حضور در کلاس‌های آئین‌نامه نگران کننده است

وی با بیان اینکه حتی در راه‌های بزرگراهی و آزادراه‌ها که تقریباً استاندارد هستند آمار حوادث منجر به فوت بالاست، افزود: علیرغم اینکه تنها مسیر استاندارد کل حوزه استحفاظی ما مسیر کاشمر به خلیل‌آباد است ولی حجم تصادفات در این محور بالا است.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: هرچند محور کاشمر به خلیل‌آباد خوب شده اما اگر نتوانستیم نتیجه مطلوب را بگیریم، چون همزمان با استاندارد کردن راه نتوانستیم افکار مردم را هم استاندارد کنیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه شاهد تردد برخی خودروها با سرعت ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت در این محور هستیم، گفت: رفتارهای برخی رانندگان استاندارد نیست و این معضل تمامی کشور است.

نباید شرکت در کلاس‌های آئین‌نامه اختیاری باشد

فرمانده پلیس‌ راه شهرستان کاشمر افزود: هرچند امیدوار بودیم افرادی که برای اخذ گواهینامه مراجعه می‌کنند ابتدا آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی را با شرکت در کلاس‌ها تا حد قابل قبولی فرا می‌گیرند اما متأسفانه بر اساس قانون جدید شرکت در کلاس‌های آئین‌نامه را اختیاری کردند.

وی با انتقاد از اختیاری شدن شرکت متقاضیان گواهینامه در کلاس‌های آئین‌نامه بیان کرد: شاید از نظر عملی این افراد صلاحیت داشته باشند اما از نظر ذهنی صلاحیت لازم را نداشته و این درد امروز جامعه ما است.

میرزابیگی همچنین گفت: اگر چه سایر کشورها فرهنگ‌سازی در خصوص رانندگی را از مهد کودک‌ها شروع می‌کنند و در مقاطع بالاتر کتاب‌هایی را در این خصوص تدریس می‌کنند و فکر و ذهنشان برای استفاده از وسایل نقلیه آمادگی لازم را دارد و می‌دانند چه اقدام‌هایی را برای حفظ جان خود و خانواده باید رعایت کنند ولی این اتفاق در کشور ما رخ نمی‌دهد.

بی‌تفاوتی آموزش و پرورش نسبت به جان دانش آموزان

وی عنوان کرد: متأسفانه آموزش و پرورش به عنوان متولی فرهنگ و آموزش هیچ گونه اقدام مؤثری را تاکنون انجام نداده است، اگرچه طرحی به عنوان آموزش مدارس برای پلیس تعریف شده بود و ما هم دنبال می‌کنیم اما چون استمرار لازم را ندارد در ادامه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی گفت: اگرچه کار ما به صورت مقطعی انجام می‌شود اما چون آموزش و پرورش این طرح را استمرار نمی‌دهد عملاً تأثیر خوبی بر دانش آموزان ندارد. البته فرهنگ آموزش جزو وظایف اصلی ما تعریف نشده و کار پلیس برخورد با تخلفات رانندگی است و این کار را علاوه به وظایف اصلی انجام می‌دهیم.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر افزود: در حالی که موضوعی بالاتر از حفظ جان افراد وجود ندارد اما سیستم آموزش و پرورش در راستای فرهنگ‌سازی بسیار ضعیف عمل کرده و به نوعی برایش اولویت ندارد.

آمار تلفات انسانی در بین پزشکان، مهندسین و نخبه‌ها بالا است

وی اظهار کرد: امروزه در حوادث ترافیکی شاهد از دست دادن نخبه‌های بسیاری هستیم، آمار تلفات انسانی در بین پزشکان، مهندسین و دیگر نخبه‌ها بالا است.

اختیاری شدن حضور در کلاس‌های آئین‌نامه نگران کننده است

میرزابیگی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی باید در اولویت آموزش و پرورش قرار بگیرد، تصریح کرد: در کاشمر جوان‌های موتورسواری داریم که به دلیل بی‌احتیاطی شاهد حوادث ناگواری هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون با تعداد بسیاری از جوان‌های موتورسوار که تعداد قابل توجه ای از آن‌ها هم فاقد گواهینامه هستند مواجه شده‌ایم، عنوان کرد: وضعیت به گونه‌ای شده که از قوه قهریه هم نمی‌توان استفاده کرد.

ظلم والدین به فرزندان

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر گفت: حتی برخی مواقع خانواده‌ها موضع می‌گیرند و اعلام می‌کنند اگر فرزندشان با موتور به مدرسه نرود امکان رفت و آمدش دیگر مقدور نیست، این نشان می‌دهد ریسک خانواده هم برای به خطر افتادن جان عزیزانشان در سیستم ترافیک افزایش یافته است.

وی با اظهار تأسف از اینکه برخی پدرها برای تولد فرزندشان که هنوز گواهینامه ندارد موتور هدیه می‌دهند، بیان کرد: آمار حوادث نوجوانان و کودکان بعضاً ۸ ساله‌ای که از موتور استفاده می‌کنند بسیار بالا است و این جای نگرانی دارد.

میرزابیگی آمار موتورها در شهر کاشمر را به دلیل وضعیت اقتصادی مردم و به تبع آمار حوادث بسیار بالا دانست و افزود: حدود ۴۰ درصد حوادث شهرستان مربوط به موتورسیکلت‌سواران است.

۱۰ کیلومتر خطرناک

وی در ادامه کیفیت خودروها را بسیار پائین دانست و گفت: به دلیل فراوانی نسبت به خودروهای خارجی آمار حوادث منجر به جرح و فوت در میان خودروهای پراید، سمند و ۴۰۵ بسیار بالاست. البته نقش مهم را در حوادث راننده دارد که تخلف را انجام می‌دهد.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر همچنین به وضعیت نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در جاده کاشمر به شادمهر دلمان را به این خوش کردیم که در آینده جاده یک طرفه خوبی را تحویل مردم خواهیم داد اما اگر قرار باشد عملکردمان در قطعات دوم و سوم همانند ۱۰ کیلومتر اول که دو طرفه شده باشد همان بهتر که کاری صورت نگیرد چون آنچه الان داریم بهتر است.

اختیاری شدن حضور در کلاس‌های آئین‌نامه نگران کننده است

وی با اشاره به اینکه ترس خود من به عنوان فرمانده پلیس‌راه در این محور بیشتر از ۱۰ کیلومتر اول است که یک طرفه شده است، اذعان کرد: راه ۴ سال قبل به صورت ناقص احداث و به دلایلی افتتاح شد در صورتی که نباید این اتفاق می‌افتاد.

میرزابیگی گفت: در ۱۰ کیلومتر اول که یک طرفه شده با نقاط حادثه‌خیز منجر به فوت، جرح و خسارت بالای بسیار وحشتناکی مواجه هستیم، متأسفانه هنوز بعد از چندین سال مسئولان شهرستان برای تعیین تکلیف میدان فرودگاه به یک هماهنگی نرسیدند و تعیین تکلیف نشده است.

تقاطع های کاملاً غیر استاندارد

وی از تقاطع رزق‌آباد، فرگ و قوچ پلنگ، دوربرگردان قبل از شهرک صنعتی، قسمتی که از هر دو طرف تبدیل به دو طرفه و یک طرفه می‌شود، به عنوان تقاطع‌ها و نقاط کاملاً غیر استاندارد نام برد که باید بسته شود، افزود: زمانی که ۱۰ کیلومتر اول افتتاح شد به صورت موقت و به شرط برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز بود.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر همچنین با بیان اینکه اگر روشنایی جاده کاشمر به خلیل‌آباد انجام شود به ۹۵ درصد استاندارد مطلوب رسیده‌ایم، تصریح کرد: وضعیت مسیر به سمت فیض‌آباد از وضعیت بهتری به نسبت محور کوهسرخ برخوردار است.

وی اذعان کرد: بعضاً گفته می‌شود حادثه در جاده مرگ اتفاق افتاد، در حالی که این گونه تیترها ما را به سمت عقب می‌برد چون بیشتر موضع‌گیری‌ها به وضعیت راه می شود فکر مردم را منحرف می کنیم، در صورتی که کارشناس پس از بررسی دلیل حادثه را بی‌احتیاطی از جانب راننده اعلام می‌کند اما هیچ‌کس به نقش راننده در بروز حادثه اشاره نمی‌کند.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر با اعلام اینکه با برخی تیترها نباید مردم را گمراه کرد، گفت: متأسفانه در فضای مجازی به اینکه راننده سرعت مجاز و رعایت حق تقدم را رعایت نمی‌کند و یا به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اشاره نمی‌شود.

جای خای شهرداری در فرهنگ سازی

وی همچنین به نقش شهرداری در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: اگرچه موضوعات ترافیکی و حوادث جاده‌ای یکی از مسائل جامعه است اما متأسفانه شهرداری هیچ بنری با محتوای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر نصب نکرده است.

میرزابیگی تصریح کرد: نتوانستیم فکر مردم را به موضوع حوادث ترافیکی حساس کنیم، تمامی حوادث از روی عدم آگاهی شکل می‌گیرد، هرچند در داخل خانه همه کار برای تأمین امنیت کودک انجام می‌دهیم تا آسیبی نبیند اما در داخل خودرو اجازه می دهیم بر روی صندلی جلو بنشیند.

فوت ۴۰ تا ۴۵ درصد مصدومان حوادث رانندگی در صحنه تصادف 

وی گفت: فوت ۴۰ تا ۴۵ درصد از مصدومان حوادث رانندگی در سر صحنه تصادف، نشان از سرعت بالا، نبستن کمرند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی است.

میرزابیگی در ادامه به مهمترین برنامه‌های امسال اشاره کرد و افزود: ارتقاء ایمنی راه‌ها، ایمن‌سازی محور کاشمر به کوهسرخ، اصلاح دو زیرگذر تقاطع رزق‌آباد و فرگ، فرهنگ‌سازی و... از مهمترین برنامه‌ها است.

وی گفت: به تمامی روسای ادارات اعلام کرده‌ایم که هیچ تعارف با کسی نداریم و قصور هیچ دستگاهی در خصوص حوادث پذیرفته نیست و ما به جد ورود پیدا می‌کنیم و با هیچ کس تعارف نداریم.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اذعان کرد: در آمار حوادث مردم را زیاد مقصر نمی‌دانیم ما مسئولان نتوانستیم با فرهنگ سازی آن‌ها را به سمت خودمان بیاوریم اگر این فرهنگ سازی ها اتفاق می‌افتاد امروز شاهد این حجم از تصادفات نبودیم.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی 

مهر : باغات رها شده چای گیلان احیا می‌شود

مهر : پرآب شدن حریم رودخانه وکیل‌آباد مشهد

ایسنا : تصمیم وزنه‌برداری چین به سود جوادی و به ضرر دهدار

ایسنا : خبر آمده که مهمان دارند...

ایرنا : سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران- روز دهم

مهر : ۴۲۵ میلیارد تومان فروش؛ کارنامه نمایشگاه کتاب تا روز دهم

ایسنا : مفرغ یکی از اساطیر منطقه زاگرس و به ویژه لرستان است

ایرنا : رئیس جمهور قانون تمدید اساسنامه شرکت ملی پست ایران را ابلاغ کرد

ایسنا : مجارستان قطعنامه شورای اروپا در حمایت از طرح صلح زلنسکی را وتو کرد

ایسنا : صعود ندا شهسواری از مرحله گروهی انتخابی المپیک/ اشتری شکست خورد

مهر : اشکان دژاگه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد/ فوتبال برای من عشق بود

مهر : زنجیره صنایع فرهنگی در بنیاد بازی های رایانه ای مدیریت می شود

ایرنا : دیدار باقری با رئیس‌ جمهوری تاتارستان در کازان + فیلم

تسنیم : صعود شهسواری و برد اشتری در تنیس روی میز انتخابی المپیک

ایرنا : آتش سوزی یک فروشگاه در تجریش ۶ مصدوم داشت

ایرنا : تورنمنت بوکس قزاقستان؛ صعود مقتدرانه حبیبی‌نژاد به فینال/ قشلاقی و فتحی برنزی‌ شدند

ایسنا : ضربات سنگین رزمندگان مقاومت به صهیونیست‌ها در غزه

صدا و سیما : فردا نخستین گروه زائران از مدینه وارد مکه می‌شوند

ایسنا : اشکان دژاگه از فوتبال خداحافظی کرد

ایسنا : حضور پرشور مردم پایتخت در جشن بزرگ امام رضایی‌ها

ایرنا : مازیار: کار پرسپولیس از استقلال سخت‌تر است/ سرخابی‌ها فضا را مدیریت می‌کنند

ایسنا : سیل و طوفان در شمال ایتالیا؛ شدیدترین بارندگیِ ۱۷۰ سال اخیر در «میلان»+فیلم

ایلنا : کشف شگفت‌انگیز یک انسان کمتر شناخته شده

مهر : امدادرسانی به سیل‌زدگان در منطقه سیدی مشهد

ایرنا : فیلم| مسابقات بیلیارد قهرمانی مردان کشور در شیراز

ایرنا : شور و نشاط امام رضایی ها در ورزشگاه انقلاب کرج+فیلم

صدا و سیما : به کارگیری سلاح جدید حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی

صدا و سیما : حاج قاسم و کتاب‌های پرفروش

صدا و سیما : فیلم رو ببین کتابشم بخون

مهر : ۵۵۰ محیط‌بان امسال جذب می شوند

تسنیم : اجتماع 20 هزار نفری امام رضایی‌ها‌ در کرج + فیلم

ایرنا : تاج: سالن کنگره فیفا را ترک کردیم چون رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم

ایرنا : رئیس جمهور مازندران را ترک کرد

صدا و سیما : معرفی برترین‌های سومین دوره مسابقات برنامه نویسی و رباتیک دانش آموزی

مهر : خیام نیشابوری؛ ریاضیدانی شاعر و عارف

صدا و سیما : حماسه خوان خمینی کتاب شد

صدا و سیما : حماسه خوان حسینی کتاب شد

تسنیم : معرفی برترین‌های مسابقات اسکیت هنری انتخابی تیم ملی

ایرنا : وزیر آموزش و پرورش: ۷۲ هزار معلم جذب دستگاه تعلیم و تربیت می‌شوند

مهر : مساعدت آتش‌نشانی بجنورد در حل معضل آب‌گرفتی منازل

مهر : صعود ندا شهسواری قطعی شد/ مهشید اشتری باخت

مهر : ندا شهسواری صاحب برد دوم شد/ مهشید اشتری باخت

مهر : رسیدگی به ۲۷۸ درخواست مردمی در میز خدمت شرکت برق مازندران

ایرنا : راهپیمایی حمایت از غزه در یمن و اردن

صدا و سیما : ژنرال صهیونیست : نتانیاهو عامل ادامه جنگ غزه است

ایسنا : نمایندگان رفاقت را برای خدمت به مردم سرلوحه کار خود قرار دهند

مهر : بجنورد پس از باران

ایرنا : رئیس سازمان نوسازی مدارس: ۳۱ هزار کلاس درس در دولت سیزدهم تحویل داده شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید