۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۴
کد خبر: 85460317
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شهیدنامه‌ ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام عبدالحسین امین‌زاده

سمنان - ایرنا - عبدالحسین امین‌زاده فرزند نخست نصرت الله و معصومه، شهید دفاع مقدس از شهرستان دامغان دارالمرحمه سمنان است، جوان برومند ارتشی و خانواده‌دوست که در راه دفاع از وطن از شهادت بیمی نداشت. پیکرش پس از ۱۷ سال مفقودالاثربودن بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحسین امین‌زاده نوزدهم مهر ۱۳۴۴ در روستای مهماندوست دامغان در خانواده‌ای متدین پا به عرصه‌ گیتی نهاد و سپس به همراه خانواده به تهران مهاجرت کردند.

او به اقامه نماز اول وقت و احترام به پدر و مادر اهمیت زیادی می‌داد و به تلاوت قرآن نیز علاقه‌زیادی داشت و در بین دوستان و آشنایان به پاکدستی، تعهدکاری، مهربانی، اخلاق و خوش‌رویی شهره بود.

پدر شهید امین‌زاده نقل می‌کند: تابستان بود به پسرم به من گفت: «بابا! اوقات فراغت امسال چه کار کنم؟» به او گفتم: «برو نجاری!» گفت: «باشد!» او را بردم پیش یکی از دوستانم که نجار ماهری بود. ۲ هفته اول رفت و حقوق نگرفت. هفته سوم نرفت. از او پرسیدم: «چرا نمی‌روی بابا؟» گفت: «حقوقم را نمی‌دهد.» رفتم پیش صاحب کارش پرسیدم: «چرا مزدش را نمی‌دهی؟»

گفت: «این پسر پاک و صادق است، حقوقش را ندادم تا به این بهانه سر کار بیاید.»

گفتم: «تو حقوقش را پرداخت کن، او می‌آید.» یک مدت که کار کرد، حقوقش شد ۲ هزار تومان. آن را پس‌انداز کرد، تا اینکه رییس کمیته امداد مرا دید و گفت: «بگذار پسرت پیش من بیاید.» گفتم: «دارد درس می‌خواند.» گفت: «بگذار بیاید پشیمان نمی‌شوی.»

عبدالحسین تا پایان دوره متوسـطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت و سپس در لباس سربازی از طرف ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خاک وطن در جبهه حضور یافت.

شهیدی که آش پشت پای خودش را خورد

مادر شهید امین‌زاده نقل می‌کند: در حال توزیع آش در بین همسایه‌ها بودم که عبدالحسین کاسه آخر را گرفت و به طرف من آمد و گفت: «مادر! تو می‌گویی جبهه نروم! آخر چرا؟ مگر یادت رفته می‌خواهم بروم جبهه؟ تا حالا هر بار پدر رضایت‌نامه اعزام به جبهه را امضا کرد، رفتم و برگشتم، چرا اجازه نمی‌دهی؟» به او گفتم: «اگر خدا بخواهد می‌روی. فکر کردی این آش پشت پای کیست؟ برای تو درست کردم مادر!»

خیلی خوشحال شد از اینکه می‌دید من هم با جبهه رفتنش موافقم. آش پشت پای خود را خورد، در بین همسایگان تقسیم کرد و رفت.

شهید والامقام امین زاده پس از ماه‌ها نقش‌آفرینی در دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران در نقش آرپیچی‌زن سرانجام در نهم آبان ۱۳۶۱ در گیلانغرب منطقه عملیاتی سـومار در سن ۱۹ سالگی به شهادت رسید.

پیکرش پاک شهید امین‌زاده تا مدت‌ها در منطقه برجا ماند و پس از ۱۷ سال مفقودالاثری، سرانجام به زادگاهش روستای مهماندوست دامغان بازگشت و خاک‌سپاری شد.

شهیدنامه‌ ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام عبدالحسین امین‌زاده

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

شهیدنامه‌ ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام عبدالحسین امین‌زاده

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

شهیدنامه‌ ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام عبدالحسین امین‌زاده

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان

شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

شهیدنامه‌ ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام عبدالحسین امین‌زاده

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار ۱۴۰۴

سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال ۱۴۰۴ مزین شود.

برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : کوهنورد مارگزیده از ارتفاعات «جیریا» اراک نجات یافت

مهر : برگزاری اردوی دو روزه راهیان پیشرفت به همت بسیج دانشجویی همدان

ایرنا : فیلم| مدیرفنی تیم بسکتبال طبیعت: قهرمان در پنج دقیقه آخر مشخص می‌شود

ایرنا : جوان تبریزی در آبشار شلماش سردشت غرق شد

صدا و سیما : تصفیه روغن‌های صنعتی به روش کاتالیستی

مهر : باید مربیان ورزشی در تراز انقلاب داشته باشیم

مهر : شهادت یکی از رهبران حماس در لبنان 

ایسنا : رونمایی از یک خودرو جدید در موزه خودروهای تاریخی

ایرنا : احداث و تعمییر پنج هزار واحد خسارت دیده سیلاب‌های بلوچستان آغاز شد

ایسنا : امسال جذب گسترده‌ای در آموزش و پرورش خواهیم داشت

مهر : اعتبارات مناسب برای اجرای پروژه‌های تنگستان تخصیص یابد

تسنیم : همایش یاد یاران به‌ مناسبت سالگرد سفر رهبری به بیجار + فیلم

مهر : جشن بزرگ امام رضایی‌ها در تهران

تسنیم : صعود حبیبی‌نژاد به دیدار نهایی تورنمنت بوکس قزاقستان

ایرنا : امام رضایی ها، جشنی از جنس شفاعت، شور و عشق

تسنیم : سه تکواندوکار کشورمان حریفان خود را شناختند

ایرنا : جشن ۲۰ هزار نفری امام رضایی ها در کرج برگزار شد

ایسنا : متلاشی شدن شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار

مهر : برنامه حضور مدیران در سامانه سامد طی هفته آتی اعلام شد

ایسنا : آبشار شلماش سردشت جان یک جوان را گرفت

مهر : دومین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی بانوان کوراش بجنورد

ایرنا : شهرداری گرگان بازی اول فینال را واگذار کرد+ فیلم

صدا و سیما : فروش ۴۲۵ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب در ۹ روز

صدا و سیما : ابوعبیده: دشمن وارد جهنم تازه‌ای شده است

تسنیم : خسارت 348 میلیاردی به تاسیسات آب شرب خراسان رضوی

مهر : کودکان توانبخش مهمان تمرین پرسپولیس

مهر : روزانه ۳ پرواز برای اعزام حجاج خوزستانی انجام می‌شود

مهر : آخرین روز اعزام حجاج خوزستان چهارشنبه است

مهر : باشگاه ملی حفاری اهواز قهرمان لیگ برتر گلف

تسنیم : رزمندگان دفاع مقدس دیار گروس تجلیل شدند

تسنیم : ارسال مایحتاج روستائیان شوریجه سفلی با پشتیبانی هوایی

ایلنا : فارسی حرف زدن جالب یک مقام نروژی + فیلم

ایسنا : ویدیو/ دوندگان حرفه‌ای بیشتر از افراد معمولی عمر می‌کنند

ایسنا : سرمربی جدید لیورپول انتخاب شد

ایسنا : رشته کارشناسی‌ارشد اقتصاد بهداشت در علوم پزشکی اهواز راه‌اندازی می‌شود

ایرنا : ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم

مهر : آتش سوزی در مزارع کشاورزی شهرستان دره شهر

ایرنا : هشدار نمایندگان کنگره آمریکا به بایدن: حمایت نظامی از اسرائیل ادامه یابد 

ایرنا : جشن امام رضایی ها در تهران و میثاقی دوباره با ضامن آهو+فیلم

ایرنا : جشن امام رضایی ها در تهران و میثاقی دوباره با ضامن آهو

مهر : دشمن با عملیات در رفح و جبالیا وارد جهنم شد

ایرنا : اسماعیلی: فعالان ترویج کتابخوانی سربازان گمنام فرهنگ هستند

ایرنا : اسماعیلی: فعالان ترویج کتاب سربازان گم‌نام فرهنگ هستند

تسنیم : نفرات برتر مسابقات شمشیربازی آزاد دختران معرفی شدند

ایسنا : امیرالحاج ایران وارد مدینه شد + ویدئو

ایسنا : سرپرست حجاج ایران وارد مدینه شد + ویدئو

ایسنا : امیرالحاج ایران وارد مدینه شد

ایرنا : کمیته‌های فعال هیات ورزش‌های همگانی گرمسار به ۲۵ مورد رسید

مهر : گرد و غبار از امشب وارد ایلام می شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید