شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود

تهران- ایرنا- با امضای تفاهم‌نامه همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) شبکه خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور برای حمایت از نیازمندان ایجاد می‌شود. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، فعالیت های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیش از سه دهه است که به صورت فرامرزی در سراسر جهان به ویژه کشورهای اسلامی گسترده شده که از اهداف اصلی ایجاد این مجمع می‌توان به ایجاد تقریب بین دیدگاه‌های مذاهب مختلف اسلامی و همچنین ایجاد اتحاد میان پیروان مذاهب اسلامی برای رسیدن به هدف‌گذاری امت واحده اشاره کرد ولی به گفته دبیرکل این مجمع در کنار این برنامه ها فعالیت‌های دیگری نیز در راستای رسیدن به هدف اصلی یعنی امت واحده صورت می گیرد.

حجت الاسلام حمید شهریاری در حاشیه نشست خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی (سال ۱۴۰۱) به خبرنگار معارف ایرنا گفته بود: طرح‌های «سعید» و «آی محسن» به منظور اجرای طرح شبکه سازی جهان اسلام است که امت واحده در بستر این سکو تشکیل می شود و به زودی کارت شهروندی امت واحده را صادر خواهیم کرد.

وی افزود: طرح آی محسن یا طرح خدمت رسانی جهان اسلام در دستور کار است که ۱۸ خدمت طی مراحلی معرفی خواهد شد و اولین خدمت ثبت نام و حضور در کنفرانس وحدت اسلامی است و همه افراد با ثبت نام به صورت آزاد می توانند از این خدمت بهره مند شوند تا این کنفرانس به کسانی محدود نشود که برای آنان دعوتنامه فرستاده شده است.

شهریاری سال گذشته نیز در نشست خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که چند ماهی از آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و غزه می گذشت و چشمان جهانیان در انتظار رسیدن کمک های مردمی به غزه بود، در پاسخ به ایرنا گفت: مجمع تقریب با راه اندازی سامانه آی محسن تلاش کرده تا امکان معرفی پویش های جدید را برای مردم و موسسات حامی فلسطین ایجاد کند و مردم هم مشارکت می کنند. البته نهادهای فعال در حوزه فلسطین نیز درحال جمع آوری کمک های مردمی هستند. فعلا نوار غزه در محاصره است و اجازه ارسال هیچگونه کمک های مردمی را به داخل غزه نمی دهند و حتی برخی از کشتی هایی که آماده شد و به غزه عزیمت کردند، پشت مرزهای فلسطین هستند و این یکی از جنایات رژیم صهیونیستی است که شاهد آن هستیم.

اخیرا فعالیت های انسان دوستانه مجمع تقریب وارد مرحله جدیدی شده و با امضای یک تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) دایره کمک های مردمی به کشورهای اسلامی گسترش می یابد.

شهریاری امروز -دوشنبه ۱۰ اردیبهشت- با سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد بر سر یک میز نشسته و تفاهم نامه ای را امضا کردند تا شاهد توسعه فرهنگ خیر و احسان با استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری باشیم. بختیاری در همین نشست از سابقه همکاری‌ دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق سخن گفت و از کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام(ره) و یکی از بزرگترین‌ نهادهای خیریه در سطح جهان یاد کرد که توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود

بختیاری با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

به گفته بختیاری کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، یکی از موضوع هایی بود که رئیس کمیته امداد به آن اشاره کرد و از آمادگی این کمیته برای برگزاری دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خبر داد.

وی بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری هم تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ را در خارج از کشور ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

شهریاری نیز به خدمات مجمع تقریب مذاهب در این زمینه اشاره ای کرد و گفت: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد. مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در این سامانه پویش هایی برگزار و سقف نیازها بررسی می‌شود و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم. ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: مردم کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

شهریاری همچنین از ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه سخن گفت و افزود: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد. افراد بسیاری هستند که به برخی از پویش ها علاقه دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : حضور گردشگران خارجی در روستای اصفهک

مهر : بارش شدید باران در روستای اسدلی

مهر : دیدار و تقدیر خادمان حرم رضوی از واقفین زیرکوه

مهر : جاری شدن سیل در سوخسو هاشم در راز و جرگلان

ایسنا : هیأت‌ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند

مهر : تسهیلات ویژه به طرح‌های گردشگری دریایی اعطا می‌شود

مهر : رهایی جوان ۲۰ ساله از چنگال دو آدم ربا در کهنوج

مهر : زخمی شدن ۱۵ نظامی صهیونیست در۲۴ ساعت گذشته/ انهدام دو تانک مرکاوا

تسنیم : احداث 220 کلاس درس از محل مولدسازی در اردبیل

ایرنا : بهره‌برداری از چهار هزار و ۹۱۳ مدرسه روستایی کشور در دولت سیزدهم

مهر : وزیر آموزش و پرورش به شیراز سفر کرد

ایسنا : وزیر جهادکشاورزی: نوسازی شالیکوبی‌ها موجب افزایش راندمان و کیفیت برنج می‌شود

تسنیم : لزوم توانمندسازی طلاب برای پژوهش در حوزه حکومت اسلامی

ایرنا : رضایت مردم از حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب/ فروش ۳۵۰ میلیارد تومانی

مهر : افتتاح بزرگترین مدرسه روستایی کشور

مهر : دومین چایخانه حضرت امام رضا (ع) در درب بهشت ساخته می شود

تسنیم : ساخت مدرسه 15 کلاسه سبز در اردبیل

تسنیم : به وقت عطر خوش رضوی در جزایر ایرانی خلیج فارس

ایسنا : معاون رئیس جمهور: اجازه زمین خواری به خوش‌نشینان در کلاردشت را نمی‌دهیم

ایسنا : مردم ایران پرچمدار و سردمدار ایستادگی در حوزه مقاومت هستند

تسنیم : پیش‌بینی کمک 20 هزار میلیارد تومانی خیران در مدرسه‌سازی

تسنیم : شناسایی 100 بنای تاریخی در بافت‌های تاریخی کرمانشاه

تسنیم : اصفهان| رژیم صهیونیستی در انزوای سیاسی قرار گرفته است

مهر : سیل در خیابان‌های روستای اینچه سفلی جاری شده است

ایرنا : نماینده حماس در ایران: امروز همه منافقان جهان ساکتند

مهر : جلسه اضطراری ستاد پیشگیری از بحران گلستان تشکیل شد

ایسنا : احتمال مرگ زودهنگام مردانی که تستوسترون پایینی دارند!

ایلنا : صعود قدرت‌های پیشفرض یا ظهور شگفتی؟!

ایرنا : پادشاه اردن: جنگ غزه، خشونت و بی ثباتی را افزایش می دهد + فیلم

ایرنا : شاه اردن: جنگ غزه، خشونت و بی ثباتی را افزایش می‌دهد + فیلم

ایسنا : افزایش بومگردی‌ها در مناطق آزاد برای ارزان‌سازی سفر

ایرنا : توسعه دریا محور و اقتصاد دریا ضرورتی بی بدیل در تحقق اقتصاد پویا هستند

تسنیم : حوزه، ضرورت و محتوای حکومت ولایی و اسلامی را تبیین کند

ایرنا : مختومقلی فراغی نماد بزرگ وحدت و انسجام مسلمانان است

مهر : ورود سیلاب به جاده اصلی چمن بید به آشخانه

تسنیم : مردم نقش مهمی در تحقق اقتصاد دریامحور دارند

مهر : ۷۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه های راه و شهرسازی پیش بینی شد

ایسنا : راه اندازی اولین مرکز تحقیقات لیزر پزشکی کشور در دو دهه گذشته با بهره‌گیری از نور

تسنیم : افتتاح بوستان سکوتپه در ساری با حضور وزیر راه

تسنیم : کتاب‌های شهدای شاخص و جهادگر بهارستان به چاپ رسید

ایرنا : لنزهای تماس هوشمند راهی برای تعامل انسان-ماشین+فیلم

تسنیم : بومی‌سازی قفس‌های دریایی در استان خوزستان

ایرنا : مدیریت بحران خراسان شمالی: مردم از منزل خارج نشوند

تسنیم : جشنواره خیران مدرسه‌ساز در اردبیل برگزار شد

تسنیم : قزوین تا اوایل هفته آینده بارانی است

تسنیم : قهرمانی تیم‌های تهرانی در لیگ ژیمناستیک ریتمیک کشور

تسنیم : دیدار فرمانده‌کل سپاه با خانواده شهید زاهدی+تصاویر

ایسنا : مهندسان صنایع برای حل مسائل به فناوری‌های روز مسلط شوند

تسنیم : ماجرای قتل راننده اتوبوس در الیگودرز چه بود؟

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید