رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس:

امیدواریم همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های ازبکستان گسترش یابد

امیدواریم همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های ازبکستان گسترش یابد

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: امیدواریم محدودیت‌های تحریمی و علمی میان کشورهای دوست و همسایه از جمله ازبکستان، از بین برود، فضای بین‌المللی یکی از مهمترین فضاها برای ماست و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های داخل کشور را با دانشگاه‌های ازبکستان گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آشیانه میانه به ویژه ازبکستان صبح امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس با حضور ابراهیم خدایار معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس، حسین نادری منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، علی صانعی، کارگزار صادراتی دانشگاه تربیت مدرس در ازبکستان، امید رضایی فر، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، سفیر کشور ازبکستان برگزار شد.

ابراهیم خدایار، معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای این مراسم گفت: دانشگاه تربیت مدرس در راستای سیاست های دولت خدمتگزارِ دولت سیزدهم در جهت گسترش ارتباطات علمی و فناورانه با کشورهای همسایه همگام است و تمام توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت تا از مسیر علمی پیوند بین کشورهای همسایه را که دارای تمدن دیرینه است و تا کنون این همکاری ادامه دارد را عمق دهد.

خدایار افزود: بنابراین این دانشگاه در مقام سه دانشگاه برتر ایران در تمام حوزه های آموزشی و پژوهشی این آمادگی و برنامه ریزی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند با گسترش فعالیت های علمی خود به تعمیق روابط دوجانبه و چندجانبه علمی بپردازد تا فرصت هایی که سازمان های منطقه ای و بین المللی در این زمینه ایجاد کرده اند در این زمینه موفق عمل کند.

حسین نادری منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: در ایران طی ۴۰ سال گذشته ۴ نسل دانشگاهی به وجود آمد؛ نسل اول که آموزشی بود شامل دانشگاه های قبل از انقلاب و اوایل انقلاب است، نسل دوم در اواخر دهه ۷۰ با رویکرد آموزشی و پژوهشی شکل گرفت و دانشگاه تربیت نقطه شروع نسل دوم بوده است.

وی افزود: با شروع دهه ۹۰ شمسی نسل سوم دانشگاه های کارآفرین در کشورشکل گرفت و عملا از سال ۱۴۰۰ یعنی سال ۲۰۲۰ میلادی نسل چهارمی ها یعنی دانشگاه های آموزشی پژوهشی کارآفرین و پاسخگو به نیاز کشور بوده اند شکل گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: این نسل عموما پارک های دانشگاهی در آن معنا پیدا می کند و دارای توانمندی ایجاد خلق دانش هستند که دانش آنها قابلیت تبدیل به محصول و برطرف کردن نیاز کشور را دارد.

به گفته نادری منش، ۱۳ پارک دانشگاهی در کشور فعال وجود دارد که ۱۰ پارک از این تعداد مربوط به ۱۰ دانشگاه برتر در تهران است، که در این میان دانشگاه تربیت مدرس از جمله پارک های علم و فناوری دارای گرید۲ است.

وی افزود: بیش از ۱۸۰ شرکت مختلف در ۵ شاخه غذا، سلامت، انرژی، آی‌تی و زیست فناوری و بیو تکنولوژی در دانشگاه تربیت مدرس در حال فعالیت هستند، به همین دلیل در سال گذشته به‌عنوان هاب تعاملات علمی بین المللی کشور با کشورهای دیگر از جمله پارک علم و فناوری کشور ازبکستان شدیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: هدف از برگزاری این همایش شناخت دو طرفه هر دوکشور از ظرفیت های علمی است، این شناخت می‌تواند منجر به شکل‌گیری صندوق‌های مشترک و برخی مراکز دیگر برای نشر بیشتر دانش و همکاری های علمی بین دو کشور ازبکستان و ایران شود.

نادری منش گفت: امیدواریم محدودیت های تحریمی و علمی میان کشورهای دوست و همسایه از جمله ازبکستان، از بین برود، فضای بین‌المللی یکی از مهمترین فضاها برای ماست و امیدواریم بتوانیم همکاری های بین‌المللی دانشگاه های داخل کشور را با دانشگاه های ازبکستان گسترش دهیم.

امید رضایی فر، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه این همایش گفت: امروز در مجموعه نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران یک زیرساخت بسیار خاصی را در حوزه علم و فناوری شاهد هستیم، مجموعه علم و فناوری که در حال حاضر داریم مجموعه ای از نظام دانشگاهی و نظام پارک های علم و فناوری در کشور تشکیل شده است.

وی افزود: در نظام دانشگاهی ما که به عنوان یک حلقه متصل در حوزه فناوری کار می کند، در حال حاضر بیشتر از سه میلیون دانشجو در حال تحصیل در کشور وجود دارد که ۱۰۰ هزار نفر از سایر کشورها به عنوان محصل در این فضا مشغول تحصیل هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در مجموعه حوزه های مختلف فناوری که پارک های علم و فناوری به عنوان یک بخش جدی در این حوزه در کشور فعالیت دارند، همچنین ۶۰ پارک علم و فناوری در کشوروجود دارد که بیش از ۱۲ هزار شرکت فناور در کنار ۸ هزار شرکت دانش بنیان فعالیت دارند.

رضایی فر مطرح کرد: گام بعدی ما در مجموعه علم و فناوری یکی از زمینه های جدی برای حضور دانش و تاثیرگذاری دانش در اقتصاد است، به این معنا که چگونه شرکت های علم و فناور بتوانند به اقتصاد کشور و اقتصاد اطراف خود به عنوان جامعه جهانی متصل شوند.

وی افزود: قطعا حضور شرکت ها در کشورهای مختلف و شرکت های دانش بنیان با اهداف مشترک در قالب برنامه های قابل اجرا مثل پارک های علم و فناوری همکار یا پارک های علم و فناوری مشترک بین کشورهای مختلف از جمله مجموعه کشورهای ایران و ازبکستان می تواند یک فضای متفاوتی را برای رشد بازار اقتصادی برای محصولات دانش بنیان ایجاد کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ما به صورت جدی استقبال می کنیم و نیز پیشنهاد داریم که در راستای دبیرخانه محوری که برای ارتباط حوزه فناوری با کشور ازبکستان به پارک دانشگاه تربیت مدرس داده شده از این زاویه همکاری جدی برای ارتباط مستقیم شرکت های فناور بین دو کشور رقم بخورد و این مقوله قطعا مورد حمایت و پشتیبانی مجموعه حوزه فناوری کشور و مجموعه پارک های علم و فناوری وزارت علوم قرار دارد.

وی افزود: در این راستا نیاز داریم تا زیرساخت های مشترکی را در قالب سند همکاری مشترک داشته باشیم و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم، منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است

رضایی فر گفت: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار موثر خواهد بود، درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : استقبال کم نظیر رشتوندان از خدام رضوی

ایرنا : آمریکا خواستار تمدید ماموریت هیات سازمان ملل در عراق شد

مهر : برکناری ۱۰ مدیرکل‌ ناکارآمد در استان مازندران

مهر : افتتاح خط تولید کمپرسورهای فرآیندی گاز در شهرک صنعتی بهارستان

ایسنا : وزیر بهداشت: دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان مازندران ۱۱ هزار میلیارد ریال هزینه کرده است

ایرنا : ساخت مدارس خیرساز در دولت سیزدهم به طور میانگین ۲ برابر شده است

ایرنا : منصوری: برکناری ۱۰ مدیرکل‌ ناکارآمد در مازندران پیشنهاد شد +فیلم

ایسنا : رد اتهامات درباره استفاده از پهپادهای ایران در درگیری‌های اوکراین

ایرنا : رئیس سازمان امور اراضی: ۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی کشور رفع تداخل شد

ایسنا : ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گیاهان دارویی است

ایسنا : ممنوعیت تردد در ۲ روستای سرخس/۱۴ روستا بر اثر سیلاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

ایسنا : سیلاب و تگرگ محور کوهسرخ به نیشابور را مسدود کرد

ایسنا : نگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به بنیان خانواده و جوانی جمعیت

ایسنا : پول‌های قشنگ به استقلالی‌ها نرسید/ اولین تلفات فساد در فوتبال!

ایسنا : روز ترافیک مردم و چهره‌ها!

ایسنا : اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکلات جاده چالوس

ایرنا : سومین اهدای عضو در زنجان به ثبت رسید

ایرنا : اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی

ایسنا : شب تلخ مسجدسلیمانی‌ها/ نفت از صعود به لیگ برتر بازماند

ایرنا : ارتقای شهرکرد به «شهر جهانی نمد» مهم‌ترین مطالبه شهروندان است

ایرنا : نویدکیا: گل نشدن پنالتی تراکتور افت شدید این تیم را به دنبال داشت

ایسنا : زلنسکی جامعه جهانی را مقصر وضعیت کنونی خارکیف دانست

ایرنا : کارگزاران نظام جمهوری اسلامی باید حرف و عملشان یکی باشد

مهر : نیروی مهندسی ارتش اسرائیل در دام مقاومت فلسطین

ایلنا : عذرخواهی فدراسیون والیبال پاکستان از تیم ملی ایران

ایرنا : پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی در یکی از روستاهای مشهد پیدا شد

مهر : بازدید معاون حقوقی رییس جمهور از مجتمع تعمیرگاهی قطار شهری کرج

ایرنا : جام حذفی فوتبال - سپاهان و ملوان

مهر : اعلام ساعت کاری متروی کرج در دوره بهره برداری آزمایشی

ایسنا : پاسخ مبهم مطهری: رحمان پنالتی زن بود، آلوس خبر نداشت

تسنیم : تصمیم زنوزی برای واگذاری مالکیت باشگاه تراکتور در پایان فصل

ایسنا : امضای میثاق نامه ارکان بخش تعاون کشور

ایرنا : اعتراف سرباز آمریکایی به سرقت در روسیه

ایسنا : هیچ ایرانی نباید از حق خود محروم شود

ایسنا : کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به رژیم صهیونیستی/ پنتاگون تأیید کرد

ایرنا : رونمایی پوستر جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر توسط سفیر جمهوری یمن+ فیلم

ایسنا : آمادگی وزارت خارجه برای همکاری گسترده با فعالین حوزه کتاب و نهادهای ذی‌ربط

مهر : حضور بیش از ۳۶۰۰ زائر خوزستانی در حج امسال

مهر : آسیب سیلاب به ۲ هزار نفر در خراسان رضوی

ایرنا : بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه استان کرمانشاه برگزار شد

مهر : انجام تمهیدات لازم برای تردد زائران در پایانه‌های مرزی خوزستان

مهر : زمین‌های ورزشی در شادگان احیا و بهسازی شوند

مهر : اجرای ۲۰ ویژه برنامه طی هفته میراث‌ فرهنگی در پیشوا

ایرنا : کانادا چهار شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

مهر : ۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در خوزستان به بهره برداری می‌رسد

مهر : یکی دیگر از کارکنان شهرداری بندر امام بازداشت شد

ایرنا : قرعه پینگ پنگ بازان ایران در انتخابی المپیک مشخص شد

مهر : ۸ زندانی جرایم غیر عمد در دزفول آزاد شدند

ایرنا : رئیسی: اَبَرپروژه ما در کشور، امیدآفرینی است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید