آمار کارگران زیر پوشش بیمه بیکاری در استان اردبیل کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از کاهش تعداد کارگران زیر پوشش بیمه بیکاری در این استان خبر داد که به صورت غیرارادی شغل خود را از دست دادند و ماهانه مستمری دریافت می‌کنند.

بهروز رحیم‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد آمار کارگران بیمه شده در استان اردبیل تشریح کرد: اداره کار در مورد آمار کارگران بیمه شده به طور معمول به سامانه سازمان تامین اجتماعی استناد می‌کند که ممکن است برخی کارگران شاغل در واحدهای صنفی خرد یا افرادی که روزهای اول اشتغالشان است، نامشان در سامانه نباشد.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمارها بیش از ۱۲۵ هزار نفر کارگر بیمه شده اجباری در واحدهای کارگاهی این استان فعالیت دارند که در ۲۳ هزار کارگاه برای آنها بیمه پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که سال گذشته آمار کارگران شاغل استان ۱۱۷ هزار نفر بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: شاید در برخی واحدهای تولیدی بیمه با تاخیر پرداخت شود اما در مجموع در سال‌های گذشته هیچ واحد بحرانی، اخراج دسته جمعی و یا تجمعی در سایه همراهی دستگاه‌های اجرایی و تعامل و وحدت کارگران و کارفرمایان استان نداشتیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته هیچ واحد تولیدی به دلیل کمبود سرمایه ناگزیر به تعدیل نیروی کار نشده است، اظهار کرد: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کارگر در استان اردبیل که به صورت غیرارادی کار خود را از دست داده بودند، در سال‌های گذشته بیمه بیکاری دریافت می‌کردند اما آمار اکنون به یک‌هزار و ۵۰۰ مورد کاهش یافته که اتفاق مثبتی است.

رحیم‌زاده با اشاره به اهتمام مسئولان در احیای واحدهای راکد استان اردبیل، بیان کرد: یکی از اقدام‌ها و برنامه‌های مهم استان برای استفاده بهینه از سرمایه‌های این واحدها، احیای واحدهای راکد و استفاده بهینه از سرمایه‌ آنها است که با حمایت‌های قانونی و ارائه تسهیلات از منابع تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ تلاش شده است که تعدادشان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دستگاه شبه قضایی است، گفت: افزون بر پنج هزار فقره پرونده سالانه در استان اردبیل رسیدگی می‌شود اما زمانی می‌توانیم به کارنامه خود افتخار کنیم که این آمار سالانه دست‌کم ۱۰ درصد کاهش یابد و در نهایت تشکیل پرونده‌ای را شاهد نباشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که یکی از علت‌های اصلی تشکیل پرونده‌ها نداشتن اطلاع کافی از قانون است که در این راستا ضرورت دارد همه کارگران و کارفرمایان با مطالعه قوانین مربوطه از بروز هر گونه اشتباه و تضییع حقوقشان جلوگیری کنند.

وی همچنین صیانت از نیروی کار و حفظ و تامین امنیت جانی کارگران را جزو مسائل اساسی دانست و اظهار کرد: نیروی انسانی در همه جامعه‌ها باارزش‌ترین عنصر و در بسیاری مواقع غیرقابل جایگزین هستند، به ویژه با توجه به نوع نگاه دین مبین اسلام، صیانت از نیروی انسانی بسیار مهم و حیاتی است.

کاهش حوادث کارگاهی منجر به فوت و نقص عضو

رحیم‌زاده در بحث حوادث کارگاهی اضافه کرد: هر چقدر ما و کارفرمایان در این زمینه حساسیت داشته باشیم، نقش اصلی بر عهده کارگر بوده و بررسی و آسیب‌شناسی حادثه‌های رخ داده در واحدهای کارگاهی موید این مساله می‌باشد که اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین علت در این زمینه عامل انسانی است.

وی بیان کرد: هر چند روند آمار حادثه‌های کارگاهی منجر به فوت و نقص عضو کارگران در استان در سال‌های گذشته کاهشی بوده است، تلاش می‌شود که آمار موجود به صفر نزدیک شود و در این زمینه لازم است کارگران هم حساسیت لازم را در حال کار داشته باشند؛ زیرا این حادثه‌ها پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی به دنبال دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با تاکید بر صیانت از کارگاه‌های فعال و فرصت‌های شغلی موجود گفت: کارگران زمانی می‌توانند کار کنند که کارگاه‌ها و کارخانه‌ها دایر باشند و در این راستا وظیفه داریم مساله‌ها و مشکل‌های واحدهای تولیدی را شناسایی و در چارچوب کمیسیون کارگری برای برطرف کردنشان چاره‌اندیشی کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد دستمزد امسال کارگران نیز تشریح کرد: بر اساس قانون مرجع رسمی تعیین حداقل مزد شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت است که به طور معمول در نیم سال دوم با تدوین و توزیع پرسشنامه‌هایی، اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند.

رحیم‌زاده اضافه کرد: خروجی این پرسشنامه بر اساس شاخص‌هایی مانند نرخ تورم، توان اقصادی کارفرما با عنوان دستمزد کارگران در اواخر اسفند هر سال در قالب بخشنامه شورای عالی کار به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود که این رقم برای سال جاری ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ اعلامی حداقل مزد کارگران است، عنوان کرد: بازرسان اداره کار نظارت دارند که پرداختی به کارگران از این میزان کمتر نباشد و در عین حال واحدهای کارگاهی به ویژه واحدهایی که بیش از ۵۰ نفر کارگر دارند، بر مبنای طرح طبقه‌بندی مشاغل بر اساس تخصص، مدرک تحصیلی و سابقه در گروه‌های بیست‌گانه دسته‌بندی می‌شوند و هر کارگاه بر اساس جدول مزدش حقوق کارگران را پرداخت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل یادآور شد: بن خرید کالاهای اساسی، حق مسکن و حق اولاد هم در کنار حقوق به حساب کارگران شاغل واریز می‌شود و امسال برای نخستین بار پرداخت مبلغی به عنوان حق تاهل هم به تصویب رسید که البته باید اذعان داشت مجموع این پرداخت‌ها در مقایسه با سطح عمومی قیمت‌ها پاسخگو نیست.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت کارگران فصلی نیز گفت: قانون کار مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره مدت زمان کار بحثی نکرده و در واقع تعیین مدت قرارداد بر اساس توافق بین کارگر و کارفرما است؛ البته به طور طبیعی وقتی کارخانه‌ای احداث می‌شود، نگاه بلندمدت دارد.

اجرای ۵۵ برنامه به مناسبت هفته کار و کارگر

رحیم‌زاده همچنین با تبریک هفته کار و کارگر به نقش‌آفرینان عرصه تولید اظهار کرد: نقش کارگران به ویژه با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام بسیار اساسی است و امروز کارگران نقش بسیار مهمی در عرصه تولید و تامین نیازهای اساسی کشور برعهده دارند.

وی افزود: در راستای تجلیل از زحمات جامعه کارگری استان در هفته کار و کارگر ستاد گرامی‌داشت این مناسبت تشکیل و اجرای بیش از ۵۵ برنامه در دستگاه‌های مرتبط و واحدهای کارگاهی برنامه‌ریزی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل غبار روبی گلزار شهدا، سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه، حضور در کارخانه‌ها و دیدار با کارگران و کارفرمایان، تجلیل از کارگران نمونه، برپایی میز خدمت و برگزاری جشن‌های کارگری، مسابقه‌ها و رویدادهای فرهنگی و ورزشی را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که به این مناسبت تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر کارگران با مقام معظم رهبری بیان کرد: هفته گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از کارگران برای چندمین بار تاکید کردند که کارگران زحمتکش و کارفرمایان به مثابه سربازان و فرماندهان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند.

رحیم‌زاده اضافه کرد: کارگران با وجود محدودیت‌ها و با تلاش‌های شبانه‌روزی نگذاشتند تا امروز هیچ برنامه شوم و شیطنت‌آمیزی از سوی دشمنان این ملت در حوزه اقتصاد به نتیجه برسد و هفته کار و کارگر فرصت مغتنمی برای تجلیل از این قشر است؛ البته تجلیل‌ها نباید به این مناسبت محدود شود و همواره باید قدردان زحمت‌های کارگران عزیز باشیم.

وی عنوان کرد: جامعه کارگران کشور در دوران دفاع مقدس نیز در میدان‌های جنگ حضوری پررنگ داشتند؛ به طوری که از سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل، افزون بر ۲۰۰ شهید مربوط به جامعه کارگری استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به برگزاری جشنواره امتنان نیز اشاره داشت و گفت: جامعه کارگری استان هر سال در این جشنواره منتخب دارد و امسال هم با وجود تغییر فرایند انتخاب‌ها کارگر، کارفرما و گروه کار نمونه داشتیم که در دیدار با مقام معظم رهبری حضور یافتند و قرار است در دیدار با رئیس جمهور نیز مورد تجلیل قرار بگیرند.

نرخ بیکاری رسمی اعلام شده در استان اردبیل حدود ۱۶ درصد، برابر با حدود ۶۵ هزار نفر از جمعیت منطقه است ولی برخی مراجع که آمارهای کشوری بیکاری را اعلام می‌کنند، نرخ بیکاری در این استان را حدود ۱۰ درصد اعلام کردند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان و زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : بزرگترین نمایشگاه گل وگیاه شمال کشور برگزار می شود

مهر : انتخابات در بالاترین سطح امنیت و سلامت برگزار شد

تسنیم : 9 درصد مدارس استان کرمانشاه تخریبی است

ایسنا : آتش‌سوزی یک سوله در محله ۱۳ آبان

مهر : رفتار با وزنه‌برداران المپیک درست نیست/اتفاقات از دست ما خارج است

ایرنا : داودی: با حقوق ۱۵ میلیونی می‌توان برای المپیک آماده شد؟

ایسنا : روابط عمومی‌ها و ضرورت تغییر مسیر از فضای سنتی به مدرن و روزآمد

ایلنا : هیچ سلاح غربی ‌کی‌یف را از سقوط نجات نخواهد داد

ایلنا : حمله تند نصرالله رادش به همکاران سینمایی‌اش

ایسنا : آئین تجلیل از دکتر قدیر نوری چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی

ایسنا : خراسان جنوبی‌ها عطر حرم رضوی استشمام می‌کنند

ایلنا : سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد

ایسنا : از حسرت‌ شهاب حسینی و حسن فتحی در فقدان یک هنرمند تا حضور پارسا پیروزفر و علیرضا قربانی

تسنیم : قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/26

مهر : تلویزیون هواوی با لبه باریک و هوش مصنوعی عرضه شد

ایرنا : غرفه دوستدار کتاب سیستان و بلوچستان در نمایشگاه کتاب تهران آغاز به کار کرد

ایسنا : شکست والیبالیست‌های جوان ایران مقابل سریلانکا

ایسنا : رئیس کل دادگستری تهران: از «تاخیر» و «تعجیل» در انتشار محتوای رسانه‌ای پرهیز شود

صدا و سیما : شناسنامه فرهنگی فارسی زبان‌های جهان

تسنیم : شلیک دهها موشک حزب‌الله به پایگاه‌های نظامی رژیم اسرائیل

ایسنا : تاکید مخبر بر حل مسائل مالیاتی واحدهای صنفی

مهر : ۲۰۵ هزار ردیف استخدامی آموزش و پرورش در کشور جذب شد

ایرنا : رئیس بانک مرکزی آمریکا: تورم بیش از حد تصور است

مهر : سردار حسن‌زاده با آرمان های امام خمینی(ره) تجدید میثاق کرد

ایرنا : کلاهبردار ۵۰ میلیارد ریالی در البرز دستگیر شد

تسنیم : صدای شکسته شدن نظم فاسد جهانی به گوش می‌رسد

ایرنا : درمان غیرتهاجمی سرطان پوست با ذرات رنیوم رادیواکتیو در بوشهر

ایلنا : در این دوره از انتخابات شاهد پدیده پول‌پاشی و خرید و فروش گسترده رأی بودیم

مهر : عوامل که باعث قهرمانی استقلال می شود/ نساجی انتحاری بازی نمی‌کند!

مهر : سرریز سد نهند تبریز

تسنیم : ‌سهم مردم اراک از عوارض آلایندگی را از دولت نگرفته‌ایم

مهر : کمالات علمی و اخلاقی آیت الله بهجت (ره) زبانزد عام و خاص بود

مهر : ممنوعیت انسداد کد ملی متهمان و محکومان صادر شد

ایسنا : تخصیص بودجه فرهنگی دستگاه های گیلان برای پسماند و جمعیت

ایرنا : سرعت وزش باد در تویسرکان به ۷۰ کیلومتر بر ساعت رسید

ایلنا : آقای رئیسی به گشت ارشاد دولت بگویید اگر وجود دارد گشتی هم در اصفهان بزند

ایرنا : 5 تکنولوژی مورد انتظار هدفون در سال 2024

ایرنا : جایزه‌های ادبی چهارمحال و بختیاری به اسم بزرگان فرهنگی استان نامگذاری می‌شود

مهر : جزییات حریق یک کارگاه تولیدی در خیابان شهید رجایی تهران

ایلنا : شکست تیم ملی والیبال جوانان مقابل سری‌لانکا

ایسنا : آتش‌سوزی در بازار معروف ادویه در «استانبول»+فیلم

ایسنا : آتش‌سوزی در بازار ادویه در «استانبول»

مهر : ۱۳ کشته و مصدوم در پی سقوط بالگرد امدادی نیروی هوایی افغانستان

ایلنا : اولویت اصلی برگزیدگان مردم چاره اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

ایرنا : نصیرشلال: به ورزشکاران ما القا می‌کنند که شانسی ندارند/ به امید کسب مدال به پاریس می‌رویم

صدا و سیما : خدمات رسانی شرکت واحد در جشن بزرگ امام رضایی‌ها

مهر : دو سال است به وزنه‌برداری کم لطف می‌کنند/کمیته المپیک هم تعجب کرد

ایرنا : معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی را دولتی نکنیم/ بیمه شدن هشت هزار فعال این حوزه

مهر : میزان شیوع تومورهای مغزی در کودکان/ ضرورت درمان چندتخصصی

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید