تقدیر از ۱۱۰ استاد تراز و دانشجوپرور با اعطای «جایزه شیخ مفید»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت شاگردپروری توسط استادان دانشگاه تراز، از شناسایی و تقدیر ۱۱۰ استاد مطرح این حوزه با اعطای بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی خبر داد.

تقدیر از ۱۱۰ استاد تراز و دانشجوپرور با اعطای «جایزه شیخ مفید»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون علمی رئیس جمهور در آئین امضای توافقنامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، با اشاره به حمایت از دانشگاه‌های تراز کشور برای استفاده از اعتبار مالیاتی طرح‌های تحقیق و‌توسعه گفت: با تلاش و پیگیری معاونت علمی و همکاری که از سوی دستگاه‌های مختلف و دانشگاه‌ها صورت گرفت، سال گذشته بیش از یک و نیم برابر بودجه عمومی معاونت علمی در قالب اعتبار مالیاتی اعطا شد. از جمله دانشگاه‌های مطرح کشور از این تسهیلات برای توسعه طرح‌های فناورانه بهره‌مند شدند. 
دهقانی افزود : بخشی از این توافقنامه با دانشگاه امیرکبیر، در راستای تسهیل استفاده از این ظرفیت قانونی و بخش دیگر این توافق‌نامه، توسعه شرکت‌های دانش بنیان نوپای دانشگاهی است.
دهقانی با اشاره به نقش راهبردی و دستاورد‌های ارزنده این دانشگاه از ابتدای تاسیس تاکنون گفت: این دانشگاه در مقاطع گوناگون کشور افتخار آفرین بوده و چه قبل از انقلاب و چه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن نقش مهمی در سازندگی و توسعه امروز کشور ایفا کرده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به حمایت از استادان محور و الگو در تربیت دانشجویان توانمند، نوآور و اثرگذار گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در دانشگاه‌ها که به واسطه اشتغال استادان دانشگاه به آموزش، فعالیت‌های فناورانه و تولید علم تا حدی به فراموشی سپرده شده، موضوع شاگردپروری است. عمده استادان دانشگاه‌های مطرح و فنی کشور، غالبا سرگرم تولید علم و توسعه فناوری بوده و کم‌تر بر روی پرورش، تربیت و بالندگی شخصیت و هویت دانشجویان تمرکز داشته‌اند. این در حالی است که استادانی داریم که از توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی در تربیت و رشد دهی دانشجویانی که آینده‌ساز کشور شوند، برخوردارند.
وی افزود: معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان از استادانی که در کنار کار علمی خود، شاگردپروری می‌کنند و برای دانشجویان وقت می‌گذارند، حمایت می‌کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که نیاز مبرم امروز عرصه آموزش عالی کشور ، وجود استادان الگو و محور است، افزود: استادان الگو و پرورش دهنده، می‌توانند هویت‌بخش دانشجوی ما باشند و اتصال تاریخی دانشجویان با ظرفیت‌ها و هویتشان را برقرار کنند. این جنس استادان می‌توانند آگاهی لازم را راجع به گذشته، پیشینه و وضعیت کشور، به دانشجویان بدهند و به واسطه این پرورش و آگاهی بخشی، امید و انگیزه را در نیروی انسانی دانش آموخته گسترش و تسری بدهند.
دهقانی افزود : معاونت علمی با همین رویکرد و در قالب یک طرح غیر فراخوانی که از شش ماه قبل آغاز شد، روند شناسایی ۱۱۰ استاد شاگردپرور را در قالب کمیته‌های نخبه محور که عمدتا متشکل از دانشجویانی هستند که با بنیاد ملی نخبگان در ارتباط هستند و شناخت خوبی روی این جنس استادان دارند، آغاز کرد.
وی با اشاره به تقدیر از استادان برگزیده همزمان با سالروز گرامیداشت معلم، افزود: این ۱۱۰ استاد شناسایی شده اند که همزمان با روز گرامیداشت معلم (دوازدهم اردیبهشت ماه)، طی مراسمی تقدیر خواهند شد و یک جایزه پژوهشی ۱۰ میلیارد ریالی شامل هدیه نقدی تا اعتبار استفاده از خدمات به شکل دلخواه به ایشان اعطا می‌شود و از استادان برگزیده، ثبت تجربه و خاطره نگاری می‌شود.
دهقانی با بیان این‌که این طرح به صورت سالیانه اجرا خواهد شد و از این تعداد، ۱۰ استاد برتر از گرنت تشویقی برخوردار می‌شوند، افزود: امیدواریم اجرای این طرح به ایجاد انگیزه در استادانی که به موضوع شاگردپروری اهمیت می‌دهند کمک کند و زمینه برای تربیت نخبگان و افراد توانمند که در توسعه علمی و فناورانه مجدانه کار می‌کنند اثرگذار باشد.
معاون علمی رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحولات اخیر منطقه که نشان از شکست بیش از پیش اندیشه صهیونیسم و نمایان شدن هویت پلید این رژیم دارد، گفت : امروزه شاهد تحولات جدی در منطقه هستیم و به واسطه شهادت هزاران انسان مظلوم فلسطینی، هویت واقعی صهیونیسم بیش از پیش نمایان شده است. امروز بیش از هر زمان دیگری انزجار جهانی نسبت به صهیونیسم، نوید این حقیقت را می‌دهد که کره زمین به زودی از شر وجود این تفکر و گروه، که مایه ننگ بشر است پاک می‌شود.
وی با اشاره به عملیات «وعده صادق» و ویژگی‌های برجسته این عملیات گفت: این عملیات بر دو رکن اصلی استوار است و نشان داد ایران دارای توانمندی علمی و فناورانه است و دنیا فهمید ایران از این فناوری و توانمندی برخوردار است. در این عملیات مصداق بارز العلم سلطان را دیدیم و نشان داد که علم چگونه می‌تواند برتری و اقتدار بیافریند.
دهقانی با اشاره به نقش اقتدارآفرین علم و فناوری گفت: علم در سده‌های گذشته یک موضوع زینتی و مایه تفاخر به شمار می‌رفت، اما پس از تحولات انقلاب صنعتی از بستر علم، فناوری خلق شد و بشر توانست با استفاده از ابزار‌های فناوری، طبیعت را به سلطه خود درآورد و با استحصال بیش‌تر از منابع طبیعت به ثروت بیش‌تری دست پیدا کند. اما طی دو، سه دهه اخیر، علم از پارادایم ثروت آفرینی فراتر رفته و به مولفه‌ای اقتدارآفرین تبدیل شده است.
وی با بیان این‌که ایران به خوبی نشان داد علم و فناوری به خوبی می‌تواند در عرصه اقتدار و بازدارندگی اثرگذاری کند، افزود: کشور‌های منطقه از جمله کشور‌های عربی و حوزه خلیج فارس تا همین سال‌های اخیر توجهی جدی به تولید علم و توسعه فناوری نداشتند، چراکه به واسطه منابع سرشار نفتی نیازی به ثروت آفرینی از تولید علم و فناوری نمی‌دیدند، اما با دیدن اقتدار و توانی که ایران به واسطه این نهضت فناورانه کسب کرده است، به طور جدی ولو با خریدن مولفه‌ها و المان‌های توسعه علم و فناوری، به تکاپوی جدی برای تولید علم و تکیه به فناوری افتاده‌اند؛ بنابراین یک رکن اصلی عملیات وعده صادق را می‌توان اقتدار علمی و فناورانه ایران اسلامی دانست.
دهقانی افزود: رکن دیگر عملیات وعده صادق، برخورداری ایران از توانمندی، شجاعت، تدبیر و اراده استفاده از این فناوری است. توانمندی فناورانه‌ای که برخورداری کشور از آن را می‌توان مرهون شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان و فناوران دانست که خاستگاه و بستر شکل‌گیری این شرکت‌ها دانشگاه‌های کشور هستند.
وی با اشاره به عزم جدی معاونت علمی برای حمایت از شکل‌گیری و بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای دانشگاهی افزود: توجه ویژه به دانشگاه‌های مطرح و تراز کشور داریم تا با بلوغ و توانمندشدن شرکت‌های دانش بنیان نوپا، مسیر تولید فناوری نافع و اقتدارآفرین با قوت ادامه پیدا کند. باید توجه داشت بستر و زیستگاه حاصلخیز شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های ما هستند و عدم حمایت و عدم توجه به دانشگاه‌ها منجر به خشکیده شدن ریشه دانش‌بنیان‌ها و ناتوانی کشور در حرکت به سوی فتح قله‌های علمی و فناورانه خواهد شد.
آیین امضای توافق‌نامه همکاری و بازدید از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، علیرضا رهایی، رییس و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در محل کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
 
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : فروپاشی اشغالگران وعده حتمی قرآن و ریشه در واقعیت دارد

ایسنا : لغو تعطیلی تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در پی بروز سیل در استان

مهر : کاهشی شدن سیر طلاق در کرمانشاه بعد از ۱۰ سال

مهر : روابط عمومی ها با کارتخصصی و حرفه ای در جهاد تبیین ایفای نقش کنند

ایلنا : ویدیو: گل دوم چلسی به برایتون توسط انکونکو

ایسنا : هنیه: مقاومت ثابت کرد زوال و نابودی رژیم اشغالگر، حتمی است

مهر : 3 موزه یزد غیرفعال است/ راه‌اندازی موزه «تار و پود» در مهد نساجی

مهر : ۳ موزه یزد غیرفعال است/ راه‌اندازی موزه «تار و پود» در مهد نساجی

ایرنا : قدرت نظام و انقلاب اسلامی به برکت خون شهداست

مهر : کودکان به پویایی و نشاط جامعه کمک مضاعفی می‌کنند

ایلنا : ویدیو: گل اول نیوکاسل به منچستریونایتد توسط گردون

مهر : بسیاری از عقب‌افتادگی‌های گذشته در سه سال اخیر جبران شده است

ایلنا : ویدیو: گل اول چلسی به برایتون توسط پالمر

ایسنا : مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس مرجع جامعی از الگوهای موفق توسعه است

مهر : دانش‌آموزان دبیرستان فرزانگان یزد از زندانیان مالی حمایت کردند

مهر : ۱۹۷ هزار گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد

ایسنا : گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم/ هشدار به سرخس/ مصوبه‌ای از شورای رقابت

مهر : ساخت ۷۱ کیلومتر راه روستایی در کرمانشاه

تسنیم : همبستگی ساکنان پاریس با فلسطین و غزه

ایرنا : کمیته اخلاق هم با متهمان پرونده کرمان برخورد می‌کند

مهر : احتمال رگبار بهاری در کرمانشاه/دمای هوا مختصراً افزایش می‌یابد

ایرنا : فیلم| بازدید وزیر ارشاد از کتابخانه شهید دستغیب شیراز

ایسنا : تلفات سیل مشهد به ۵ نفر رسید/ معابر آب‌گرفته در حال تخلیه هستند

ایسنا : تلفات سیل مشهد به ۵ نفر رسید/ معابر آب‌گرفته در حال تخلیه است

مهر : نیروهای جهادی در حال امدادرسانی به مناطق سیل زده مشهد

ایرنا : درخواست مادران نظامیان صهیونیست برای خروج فرزندانشان از غزه

مهر : شرح منشا ورودی سیلاب به میدان انقلاب مشهد

ایرنا : سیلاب جاده ترانزیتی مشهد - سرخس را مسدود کرد

ایسنا : آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در خیابان شهید رجایی

ایرنا : اورژانس ۱۱۵ و بیمارستان‌های مشهد در حالت آماده باش هستند

ایرنا : مردم از تردد غیرضروری خودداری کنند/ لغو مرخصی مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی

مهر : حزب الله سامانه راداری کشف پهپادی رژیم صهیونیستی را منهدم کرد

مهر : اعزام ۱۵ کاروان زیر سایه خورشید در سطح بین الملل به کشورهای همسو

ایرنا : فیلم| روایت رسیدگی رئیس قوه قضائیه به دو پرونده بزرگ فساد مالی و اداری در سفر به یاسوج

مهر : کامیون حامل ۲۰ تن شکر قاچاق در الیگودرز توقیف شد

ایسنا : وقوع یک حادثه امنیتی سخت برای نظامیان ارتش رژیم اشغالگر در شمال غزه

مهر : جان باختگان سیل مشهد به ۵ نفر افزایش یافت

تسنیم : پیگیری تلفنی مخبر از استاندار خراسان رضوی در پی سیل

ایرنا : تلاش بایرن مونیخ برای ماندن توخل در آلمان/ منچستر بازی خورد؟

مهر : دیدار منتخب مردم دشت ورامین با نماینده ولی فقیه در این شهرستان

ایلنا : شرط یوفا برای صدور مجوز؛ تفکیک سهام منچستر سیتی و خیرونا

مهر : دستگیری ۶ سوداگر مرگ در خرم‌آباد

مهر : لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خراسان رضوی

ایرنا : VAR از لیگ جزیره کنار می‌رود؟/ رای‌گیری به ماه آتی موکول شد!

ایرنا : وزیر بهداشت پیگیر وضعیت خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان مشهد شد

ایسنا : ورود به تمامی مناطق هدف گردشگری کلات ممنوع شد

ایرنا : پراگ: هیچکس در اروپا خواهان درگیری ناتو با روسیه نیست

ایلنا : لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی

ایرنا : فیلم|وزیر ارشاد: نهضت پلاتوسازی در کشور آغاز شده است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید