معرفی نمادها؛ دغدغه اهالی فرهنگ و ادب استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - استان دارالارشاد اردبیل به لحاظ پیشینه تاریخی و صبغه مذهبی قابل توجه از شخصیت‌ها و الگوهای شاخصی برای معرفی به جامعه برخوردار است و احیا و بازشناسی آنها به منظور ترویج ارزش‌های ملی و محلی دغدغه مشترک اهالی فرهنگ و شعر و ادب و رسانه‌های این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شعر و ادب در استان اردبیل با توجه به شمار زیاد شعرا و ادبای صاحب اثر، به عنوان جریانی بالنده و پویا و به شکل انجمن‌ها و تشکل‌های ادبی و فرهنگی نمایان است و به تازگی جمعی ۹ نفره از شعرای دارای آثار و فعال در انجمن‌های ادبی، موسسه ای با عنوان موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی را تاسیس کرده اند که به گفته رئیس این موسسه، مجوز آن چند سال قبل از ناحیه وزارت کشور صادر شده و اکنون پرونده موسسه در حال طی فرایند نهایی ثبت است.

در همین زمینه طی روزهای اخیر اعضای این موسسه در نشست‌ها و دیدارهایی در راستای معرفی و فعالیتهای خود داشته اند که آخرین نشست روز گذشته در مرکز صدا و سیمای استان اردبیل برگزارشد. احد پیشگر رئیس موسسه ملامحمد فضولی در این نشست با اشاره به حمایت دستگاه‌های فرهنگی و شخصیت‌های فرهنگی و ادبی از تاسیس و شکل‌گیری موسسه حکیم ملامحمد فضولی در استان اردبیل اظهار کرد: محور فعالیت این موسسه، اعتلای زبان و ادبیات فارسی و ترکی، ترویج شعائر و آموزه‌های دینی و تبیین ارزش‌ها و آرمان‌های ایرانی و اسلامی در قالب انواع ادبی خواهد بود.

وی احیای نمادها و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی استان را از رسالت‌های موسسه حکیم ملامحمد فضولی عنوان کرد و افزود: در مسیر احیا و بازشناساندن این الگوها و نمادها به ظرفیت رسانه‌ها نیاز مبرم داریم و امیدواریم با انعکاس برنامه‌های موسسه که با حضور مهمانان و سخنرانان ویژه و با اجرای فضولی خوانی همراه خواهد بود، از همراهی و پوشش رسانه‌ها نیز برخوردار شویم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: شعر و ادب، به خصوص در حوزه معارف و مراثی اولیای الهی از قابلیت‌های استان اردبیل است و مجموع آثار منتشره از ناحیه ۹ عضو موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی در اردبیل به ۱۲۰ اثر می‌رسد و می‌توان گفت که این استان از مکتب خاص ادبی برخوردار است و فعالیت موسسه حکیم ملامحمد فضولی نیز باعث تقویت جریان بالنده شعر و ادب در استان خواهد شد.

وی در معرفی سایر اعضای موسسه ادبی حکیم ملا محمد فضولی اظهار کرد: روزبه صمدی متخلص به نیر اوغلو به عنوان دبیر، حاج محمد ولی محمدی به عنوان خزانه دار، شهاب الدین وطندوست متخلص به شهاب به عنوان کارشناس و منتقد ادبی، اسکندر نجفی متخلص به سخنور به عنوان بازرس و مجری برنامه‌ها، رحیم اسداللهی متخلص به قارتال به عنوان کارپرداز، محمد نوری دودران متخلص به نوری به عنوان منشی اول، علاالدین اشرفی به عنوان منشی دوم و عیسی پاشاپور به عنوان مسئول اطلاع رسانی این موسسه فعالیت خواهند کرد.

صدا و سیمای مرکز اردبیل از ایده‌های خلاق برای معرفی نمادها استقبال می‌کند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل نیز در دیدار با اعضای موسسه حکیم ملامحمد فضولی اظهار کرد: توجه به سرمایه‌های فرهنگی و ادبی از راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی است و کم توجهی به بزرگان فرهنگ و ادب در جامعه، متاسفانه سبب اشتهار غیرادبا می‌شود و نسل‌های جدید نسبت به بزرگان فرهنگی و اجتماعی خود ناآگاه به بار می آیند.

سید محسن لطیفی افزود: باید به منظور ارج و اهمیت دادن به سرمایه‌های ادبی و فرهنگی و اجتماعی و معرفی نمادهایی همچون شمس عطار اردبیلی، ملا ادهم خلخالی و بسیج خلخالی و دیگر نامداران این استان کارهای فرهنگی بزرگی صورت گیرد و در خصوص فضولی باید، فضولی خوانی ترویج یابد.

وی ادامه داد: بسط و ترویج ادبیات و موسیقی را در صدا و سیمای مرکز اردبیل در دستور کار قرار داده ایم و به دنبال این هستیم از ظرفیت شعرا، ادبا و هنرمندان و عاشیق‌ها در این برنامه ها بیشتر استفاده شود.

وی همچنین گفت: استان اردبیل در شعر و ادب، هنر استعداد بالایی دارد اما هر چه افراد پیشرو و الگو، به مسائل جزئی مشغول شوند، جامعه در برخورداری از سرمایه‌ها و داشته‌هایش عقب می‌ماند.

لطیفی مردمی‌سازی رسانه‌ها با جلب فعالیت تشکل‌های مردمی را ضروی دانست و گفت: کمبود اعتبارات حوزه‌های فرهنگی نباید مانع پیگیری و پیشبرد اهداف متعالی فرهنگی شود و لازم است از ظرفیت فعالان فرهنگ و ادب به نحو مقتضی استفاده شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل افزود: تمرکززدایی از مرکز و توجه یکسان به کل استان از ضرورت‌های کار فرهنگی و ادبی است و باید از فرصت‌های این عرصه بیشتر استفاده شود؛ همانگونه که امکان برگزاری محفل شعر و ادب در کنار جشنواره بین المللی کوچ عشایر شاهسون مغان وجود داشت اما برگزار نشد و لازم بود از این رویداد که جنبه‌های فرهنگی، ادبی، سنتی، اقتصادی و اجتماعی دارد، به جای ۲ روز، یک هفته تا ۱۰ روز بهره برداری رسانه‌ای و فرهنگی صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: صدا و سیمای مرکز اردبیل در جهت احیا و معرفی سرمایه‌های شاخص ادبی، هنری و فرهنگی استان از ایده‌ها و طرح‌های نو استقبال می‌کند تا به همراهی اهالی فرهنگی و ادب و هنر، گام‌های بلندی برای تعالی هر چه بیشتر استان دارالامان و دارالارشاد اردبیل برداشته شود.

فضولی خوانی ترویج یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در دیدار با اعضای موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی اظهار کرد: جای خالی موسسه‌ای فعال در حوزه زبان و ادبیات در استان احساس می‌شد و این جمع وزینی از شعرا و ادبا که برای شکل‌گیری موسسه فضولی گرد آمده امید برای پر شدن آن خلاء را در دل‌ها زنده می‌کند.

امیر رجبی افزود: نامگذاری این موسسه ادبی به نام حکیم ملامحمد فضولی از محسنات این حرکت فرهنگی است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از این کار استقبال می‌کند و ما اصرار داریم فضولی‌خوانی در استان اردبیل باید پا بگیرد.

سرمایه‌های ادبی پاس داشته شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم در نشستی با اعضای موسسه حکیم ملا محمد فضولی، شکل گیری این موسسه را حرکت مبارک در راستای ترویج و تعالی زبان و ادبیات اعلام کرد و گفت: از این اقدام فرهنگی و ادبی حمایت می‌کنیم و سرمایه‌های ادبی استان باید پاسداشت و به نحو بهتری به جامعه معرفی شود.

رضوان باقلاچی اضافه کرد: ملامحمد فضولی از افتخارات فرهنگ و ادبیات ایران است اما درباره معرفی و آثار و احوال او در استان اردبیل کم کار شده است و امیدواریم با شکل‌گیری این موسسه، کارهای ماندگاری در این حوزه انجام شود و از ظرفیت رسانه ها در بازتاب و انعکاس برنامه های شاخص ادبی استفاده شود.

استان اردبیل که مهد آئین‌های عاشورایی، موسیقی زیبای عاشیقی، زندگی بومی و سنتی عشایر، آداب و سنت‌های محلی و شاعران و سخنسرایان نامور است، این روزها شاهد شکل گیری موسسه ای با نام و عنوان مولانا حکیم ملامحمد فضولی است تا جمع پویا و شیدای سخنوران و صاحب قلمان این استان با همکاری رسانه های جمعی بیش از پیش بر افتخارات فرهنگی و ادبی خویش بیفزاید.

استان ادبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و انجمن‌ها و گروه‌های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان‌های این استان زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : 3 شهید در یورش اشغالگران به شهرهای کرانه باختری

ایرنا : سی‌ان‌ان: روسیه کارزار اطلاعات نادرست علیه زلنسکی را تشدید کرده است

ایلنا : پوچتینو: به قولم وفا کردم و تیم خوبی ساختم

ایرنا : شهادت سه فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

ایرنا : آنچه سفیر ایران در جمع سفرا به رئیس‌جمهور تاتارستان گفت +‌ فیلم

ایرنا : آنچه جلالی در جمع سفرا به رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت +‌ فیلم

مهر : یورش بامدادی گسترده اشغالگران به کرانه باختری/۳ فلسطینی شهید شدند

مهر : تابستانی خطرناک در انتظار جنگل های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

مهر : منافع ملی مهم ترین اولویت در توسعه دریا محور است

مهر : آخرین وضعیت از عملیات امدادی در پی سیل مشهد

مهر : جاری شدن سیل در روستای کرناوه کلات

مهر : حرکت سیل مشهد به سمت فریمان

مهر : گزینه ملت فلسطین ادامه مبارزه است/صهیونیست‌ها روبه زوال‌اند

مهر : حمله بامدادی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع در لبنان

مهر : مقاومت عراق بار دیگر بندر ایلات را هدف حملات پهپادی قرار داد

ایرنا : رئیس جمهور روسیه برای دیدار با همتای چینی خود وارد پکن شد + فیلم

ایسنا : راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ایرنا : درگیری پلیس با حامیان فلسطین در یونان

تسنیم : حمله مقاومت اسلامی عراق به ایلات

ایسنا : چت‌بات رقیب «اوپن‌ای‌آی» در اروپا عرضه شد

ایرنا : دستور وزیر نفت بر تسریع پرداخت اعتبارات مصوب دومین سفر استانی رییس جمهور

ایسنا : درخواست تارتار برای برخورد شدید با فساد در فوتبال

تسنیم : هت‌‌تریک گریزمان، اتلتیکومادرید را به لیگ قهرمانان رساند

ایلنا : بامداد پنج‌شنبه- تداوم جست‌وجوی مفقودین احتمالی در پل ترمینال مشهد + فیلم

ایرنا : حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی

مهر : طراحان نماهای برتر ساختمانی استان قم تجلیل شدند

ایسنا : خدمت و هزینه کرد ۵۰ میلیارد تومانی کانون‌های خدمت رضوی در استان سمنان

ایسنا : ادعای گروسی درباره مسائل پادمانی ایران در گزارش سالیانه آژانس

ایسنا : صعود زورف به نیمه نهایی تنیس مسترز رم

ایسنا : طرفداران رائفی‌پور و اردشیر رستمی نمایشگاه کتاب را شلوغ کردند

ایرنا : حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم

ایرنا : حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

ایرنا : روابط عمومی باغبانی برای تغییر ذایقه است

ایسنا : حضور سفیر ایران برای تماشای مسابقه فوتبال زنان فلسطین و ایرلند

ایسنا : حواشی اکران ویژه «مست عشق» و خبرهایی از رضا شفیعی‌جم و مریل استریپ

ایرنا : مقام ارشد یهودی وزارت کشور آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا کرد

مهر : فوتی های سیل مشهد به ۷ نفر رسید

ایسنا : ویژگی های فعالان روابط‌عمومی

مهر : اسکان به ۲۵۰ خانواده سیل زده در مشهد

تسنیم : سفال‌منش: به وعده‌ها عمل کردیم و به هدف‌مان رسیدیم

ایلنا : اسکان ۲۵۰ خانواده سیل زده در مشهد

مهر : تعطیلی ۴ روزه مناطق تفرجگاهی تحت مدیریت محیط زیست خراسان رضوی

ایرنا : خاموشی‌های سراسری در اوکراین؛ کی‌یف به دنبال واردات برق

تسنیم : یوونتوس قهرمان جام حذفی ایتالیا شد

تسنیم : لاپید: با این دولت هرگز پیروز نخواهیم شد

ایرنا : ۱۰ منزل مسکونی سیل‌زده شیروان خراسان شمالی امدادرسانی شد

ایرنا : آب ۱۰ باب منزل مسکونی سیل زده شیروان خراسان شمالی تخلیه شد

ایلنا : سیلاب جاده ترانزیتی مشهد - سرخس را مسدود کرد

مهر : غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می‌توانند عمر را کوتاه کنند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید