اختصاص بیش از ۱۰۰ خودرو برای تشویق مشترکان برق به صرفه جویی


اختصاص بیش از 100 خودرو برای تشویق مشترکان برق به صرفه جویی

وزیر نیرو گفت: ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در نظر گرفته شده که از جمله آن بیش از ۱۰۰ خودرو است‌.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  علی اکبر محرابیان،  وزیر نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای تابستان امسال برنامه‌های مفرح و متنوعی را برای صرفه‌جویی در مصرف برق داریم.

وی افزود:  80 میلیون جایزه برای مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در نظر گرفته شده که از جمله آن بیش از 100 خودرو است‌.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای خانواده‌ها هم کودکان و هم زنان خانه‌دار مسابقه‌ها و مشوق‌های متنوعی دیده شده و جوایز گسترده‌ای از اینترنت تا لوازم خانگی و خودرو به مشترکان اعطا خواهد شد.

محرابیان درباره میزان ناترازی در صنعت برق اظهار کرد: امسال در حوزه مدیریت مصرف برنامه جامعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم و تجارب خوبی را نیز در این حوزه داریم و مهم‌ترین اقدام این است که اوج مصرف بخش‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنیم و برنامه‌های مدیریتی را برای بخش‌های مختلف در نظر بگیریم.

وزیر نیرو با بیان این‌که تولید در بخش صنعت تابع تولید انرژی است، تصریح کرد: انرژی مورد نیاز صنایع را با مدیریت تامین خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که سال گذشته در حوزه صنعت شرایط خوبی را رقم زدیم، به طوری که میزان برقی که در تابستان برای صنایع تامین شد، برای اولین‌بار در صنعت برق از میزان برق خانگی افزایش پیدا کرد، گفت: امسال نیز در تلاش هستیم در بخش صنعت شرایطی را رقم بزنیم که برق این بخش تامین شود. طبق قانون قرار شده که صنایع نسبت به احداث نیروگاه اقدام کند. از ابتدای دولت سیزدهم تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین راستا منعقد کردیم و تاکنون نیز پنج واحد به بهره‌برداری رسیده است.

محرابیان با بیان این‌که طی ماه‌های آینده نیز چندین واحد به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: براساس قانون این نوع صنایع باید نیروگاه‌ را وارد مدار کند و در صورت کسری برق تامین برق آنها در اولویت آخر قرار می‌گیرد. این موضوع بدین معناست که اگر صاحبان صنایع انرژی‌بر اقدام به احداث نیروگاه نکنند، دچار مشکل می‌شوند لذا لازم است هرچه سریع‌تر این موضوع را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

به گفته وزیر نیرو اگر یک صنعت اقدام به احداث نیروگاه کند نرخ تولید برق و سود تولید آن چه بسا از سود تولید عادی آن صنعت بیشتر می‌شود و این بدین معناست که صنعت برق با تقاضای فعالان اقتصادی مواجه شده است.

وی با بیان این‌که براساس برنامه ریزی‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، اگر مشترکان مانند سال‌های قبل همکاری کنند و میزان مصارف مازاد خود را کاهش دهند، صنایع نیز طبق برنامه پیش بروند، میزان ناترازی را کاهش می‌دهیم، اظهار کرد: میزان ناترازی بستگی به این دارد که شرایط را چه طور محاسبه کنیم، اگر مدیریت مصرف داشته باشیم ناترازی زیادی نداریم ضمن این‌که کشورها نیروگاه‌ها را برای تولید اقتصادی تنظیم می‌کنند و اگر مدیریت مصرف را در نظر بگیریم میزان ناترازی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و می‌توانیم بدون مشکل تابستان را پشت سر بگذاریم.

محرابیان با اشاره به سیاست وزارت نیرو برای واردات در سال جاری بیان کرد: سیاست ما مبادله حداکثری برق است به طوری که در زمان کمبود برق اقدام به واردات و در زمان مازاد برق اقدام به صادرات برق می‌کنیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که براساس آمار سال گذشته طی 365 روز 80 درصد برق را صادر و 20 درصد برق را وارد کردیم، واردات برق برای زمان اوج مصرف انجام می‌شود، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان واردات برق امسال افزایش پیدا می‌کند و تلاش می‌کنیم در تابستان از تمام ظرفیت برای واردات استفاده کنیم.

وی درباره وضعیت تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های صنعت برق اظهار کرد: صندوق توسعه ملی مسئول تامین منابع مالی طرح‌هایی است که موجب توسعه ملی می‌شود. با توجه به این‌که توسعه ملی تابع تامین انرژی است می‌بایست در صنعت برق سرمایه‌ گذاری شود چرا که توسعه صنایع وابسته به این مساله است.

به گفته وزیر نیرو مهم‌ترین وظیفه صندوق توسعه ملی بر مبنای قانون و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تامین منابع مالی نیروگاهی کشور است. ما در تعیین سهم نقشی نداریم و هر نیروگاهی که مطالعات اقتصادی را تحویل بانک دهد و مورد تایید واقع شود می‌بایست تامین مالی آن انجام شود.

محرابیان با اشاره به نقش ویژه و عمده گروه مپنا در ساخت نیروگاه در تامین خدمات تصریح کرد: بهره‌برداری از آخرین حلقه نیروگاهی کشور امروز رقم خورد چرا که تمام اجزا و قطعات نیروگاهی به ویژه در بخش گاز و سیکل ترکیبی به طور کامل در داخل کشور تامین می‌شد و یک جزئی نقص داشتیم که سیستم راه‌اندازی ژنراتور گاز بود که آن هم امروز توسط مپنا تامین شد.

وی اضافه کرد: با تولید این ژنراتور که در دو نیروگاه نصب شده، می‌توانیم ادعا کنیم که نیروگاه‌ها به طور کاملا ایرانی ساخته می‌شوند و حتی برخی از کشورها نیز به دنبال خرید این تجهیز هستند.

وزیر نیرو با بیان این‌که تاکنون بیش از 8500 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده است، تصریح کرد: میزان ناترازی و میزان نیاز بیش از این عدد است لذا پروژه‌هایی را برنامه ریزی کرده‌ایم که به واسطه آنها بتوانیم تابستان را پشت سر بگذاریم. البته باید توجه کرد که تامین مالی پروژه‌ها ضرورت دارد و لازم است که صندوق توسعه ملی به این موضوع توجه داشته باشد، امیدواریم با تغییراتی که در این صنعت رخ خواهد داد منابع کشور در مسیر توسعه واقعی قرار بگیرد.

محرابیان با بیان این‌که مهم‌ترین نیاز امروز کشور رفع ناترازی انرژی است، تصریح کرد: سرمایه‌ گذاری در بخش انرژی به معنای سرمایه‌ گذاری در افزایش تولید، افزایش رفاه و رفع نیازهای کشور است، امیدواریم با تغییر رویکرد در این حوزه بتوانیم اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم.

به گفته وزیر نیرو در طی سه سال اخیر با برنامه ریزی‌هایی که جهت رفع نیاز کشور داشتیم، تلاش کردیم که با کمترین اثرات منفی ناترازی را پشت سر بگذاریم. در سال 1401، 100 اقدام، در سال 1402، 140 اقدام و برای سال 1403، 180 اقدام در این حوزه تعریف شده است.

وی اظهار کرد: در بخش نیروگاهی نصف پروژه‌ها سنکرون شده و الباقی نیز طی سه ماه آینده به شبکه سنکرون خواهد شد ضمن این‌که اقداماتی نیز برای ارتقاء توان نیروگاه‌های موجود نیز انجام شده است.

انتهای پیام/

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

تسنیم : حملات هوایی شدید اسرائیل در شرق لبنان

ایرنا : حمله پهپادی مقاومت عراق به پالایشگاه نفت رژیم صهیونیستی در حیفا

مهر : سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد

ایسنا : اقتصاد اندونزی رنگ عوض کرد

مهر : رئیس جمهور روسیه وارد پکن شد

مهر : مقاومت اسلامی عراق پالایشگاه نفت حیفا را هدف حمله پهپادی قرار داد

ایرنا : ایرلند حمله به کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه را محکوم کرد

ایلنا : «توجیه معرفت شناختی گواهی از منظر شهید محمدباقر صدر» منتشر شد

ایلنا : درگیری‌های یک خرچنگ و مرغ دریایی با آلودگی‌های ساحل دریا

ایلنا : محل دفن افلاطون پیدا شد

ایلنا : احکامِ طهارت یا نجاست سگ

ایلنا : اجازه خروج از فنلاند را ندارم و نمی‌توانم به ایران بیایم

ایلنا : قرارداد کارگران بعد از ۵ سال دائمی می‌شود؟ / شرایط اخراج کارگر

ایلنا : درخواست کارگران ابنیه فنی تراورس برای دریافت مابقی حقوق

ایلنا : توافق آژانس مبارزه با جرم ملل متحد و سازمان جهانی کار برای حفاظت از زنان مهاجر اندونزی

ایلنا : وزارت کار از دخالت در امور تشکل‌ها دست بردارد!

ایرنا : رسانه آمریکایی: حماس با شکست فاصله بسیار زیادی دارد

تسنیم : گالانت: حکمرانی اسرائیل در غزه با خون همراه خواهد بود

تسنیم : 3 شهید در یورش اشغالگران به شهرهای کرانه باختری

ایرنا : سی‌ان‌ان: روسیه کارزار اطلاعات نادرست علیه زلنسکی را تشدید کرده است

ایلنا : پوچتینو: به قولم وفا کردم و تیم خوبی ساختم

ایرنا : شهادت سه فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

ایرنا : آنچه جلالی در جمع سفرا به رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت +‌ فیلم

ایرنا : آنچه سفیر ایران در جمع سفرا به رئیس‌جمهور تاتارستان گفت +‌ فیلم

مهر : یورش بامدادی گسترده اشغالگران به کرانه باختری/۳ فلسطینی شهید شدند

مهر : تابستانی خطرناک در انتظار جنگل های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

مهر : منافع ملی مهم ترین اولویت در توسعه دریا محور است

مهر : آخرین وضعیت از عملیات امدادی در پی سیل مشهد

مهر : جاری شدن سیل در روستای کرناوه کلات

مهر : حرکت سیل مشهد به سمت فریمان

مهر : گزینه ملت فلسطین ادامه مبارزه است/صهیونیست‌ها روبه زوال‌اند

مهر : حمله بامدادی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع در لبنان

مهر : مقاومت عراق بار دیگر بندر ایلات را هدف حملات پهپادی قرار داد

ایرنا : رئیس جمهور روسیه برای دیدار با همتای چینی خود وارد پکن شد + فیلم

ایسنا : راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ایرنا : درگیری پلیس با حامیان فلسطین در یونان

تسنیم : حملات مقاومت اسلامی عراق به ایلات و حیفا

تسنیم : حمله مقاومت اسلامی عراق به ایلات

ایسنا : چت‌بات رقیب «اوپن‌ای‌آی» در اروپا عرضه شد

ایرنا : دستور وزیر نفت بر تسریع پرداخت اعتبارات مصوب دومین سفر استانی رییس جمهور

ایسنا : درخواست تارتار برای برخورد شدید با فساد در فوتبال

تسنیم : هت‌‌تریک گریزمان، اتلتیکومادرید را به لیگ قهرمانان رساند

ایلنا : بامداد پنج‌شنبه- تداوم جست‌وجوی مفقودین احتمالی در پل ترمینال مشهد + فیلم

ایرنا : حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی

مهر : طراحان نماهای برتر ساختمانی استان قم تجلیل شدند

ایسنا : خدمت و هزینه کرد ۵۰ میلیارد تومانی کانون‌های خدمت رضوی در استان سمنان

ایسنا : ادعای گروسی درباره مسائل پادمانی ایران در گزارش سالیانه آژانس

ایسنا : صعود زورف به نیمه نهایی تنیس مسترز رم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید