مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک؛ تفریح مهارت‌پرور کودکان

مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک؛ تفریح مهارت‌پرور کودکان

ایسنا/اصفهان اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان با عنوان «جاهای دیدنی شهر من» شامگاه نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ و همزمان با هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.

کودکان به شکل ذاتی به نقاشی علاقه دارند و احساسات و خلاقیت خود را از طریق کشیدن اشکال مختلف به نمایش می‌گذارند. نقاشی می‌تواند یک تفریح بسیار جذاب باشد یا به یک مهارت جدی برای آینده کودک تبدیل شود. 

 نقاشی مهارت‌های زندگی را در کودک پرورش می‌دهد و حال خوبی را هم برای کودک و هم برای خانواده‌اش به همراه می‌آورد؛ بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد تا کودک بتواند برای داشتن یک زندگی سالم، مهارت‌های آن را نیز به خوبی بیاموزد، مهارت‌هایی که چه از طریق هنر یا هر سرگرمی دیگری می‌تواند به کودک منتقل شود. 

بر این اساس، مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوان اصفهان پوپک با استفاده از طرح و نقش و رنگ در قالب آثار نقاشی به دنبال ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعداد کودکان و نوجوانان و در عین حال توانمندسازی آن‌ها است. پوپک نام دیگر هدهد یا شانه‌به‌سر است که در ادبیات، داستان‌ها و تاریخ جهان به‌ویژه در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و کودکان با همذات‌پنداری با این پرنده می‌توانند احساس تعلق به خانه و کاشانه خود را در نقاشی‌ بروز دهند.

مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان اصفهان دارای پیشینه‌ای به مدت هفت سال است. این جشنواره امسال در سال پنجم‌اش در سطح بین‌المللی با موضوع جاهای دیدنی شهر من برگزار شد، انتخاب کلمه «جا» به منظور توجه به دید بصری بهتر کودکان برای انتخاب جاهای دیدنی و همه مکانهای ،شهر زیبایی بناهای تاریخی و معماری آرامگاه ها و مناظر طبیعی، مساجد یا کلیساها، تفرجگاه ها .... انتخاب شده است.

هر یک از ما در شهری زندگی می‌کنیم که نشانه‌های خاصی در زمینه‌های فرهنگی هنری و علمی دارد. ما با گردش در شهر خود بخش‌هایی را می‌بینیم که برای ما لذت‌بخش است و از دیدن آن خاطره‌های زیادی داریم از کودکان خواستیم برای ما جاهایی از شهری را که در آن زندگی می‌کنند و برایشان جذاب و دیدنی است به تصویر بکشند.

یکی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری اصفهان برگزاری مسابقات در سطح ملی و بین‌المللی است، یکی از این مسابقات، مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان با عنوان پوپک است واژه پوپک نام پرندهای پیام‌رسان است. دلیل انتخاب عنوان «پوپک نیز این است که قصد دارد اطلاعات و اخبار مکان‌های دیدنی را به شهرها و کشورهای دیگر برساند.

مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان برای اولین بار در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در سطح ملی برگزار شد و توانست نگاه کودکان و نوجوانان را به موضوع های مورد نظر جشنواره جلب کند، در سال ۱۴۰۰ در اولین دوره برگزاری بین المللی و با هدف ارزیابی نگاه کودکان به شهر و تقویت حس تعلق و هویت شهری به رقابت بین کودکان در عرصه داخلی و خارجی پرداخت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در سال ۱۴۰۱ در دومین دوره بین‌المللی با موضوع « آینده شهر من» بود که مورد استقبال گسترده کودکان و نوجوانان قرار گرفت و امسال نیز برای سومین بار شاهد اختتامیه مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان هستیم.

پوپک پیام‌رسان ویژگی‌های فرهنگی شهرها است

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پوپک پیام‌رسان ویژگی‌های فرهنگی شهرها است، برگزاری اختتامیه مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک هم همانند سال‌های گذشته در هفته اصفهان برگزار شد، همواره در این سال‌ها جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین‌المللی در اصفهان برگزار می‌شود و این نشان از جریان زندگی و شور در اصفهان دارد.

وی افزود: بسیار خرسندم که برای پنجمین سال متوالی بار دیگر اصفهان درگیر این اتفاق خوب شده و آثار متعدد کودکان و نوجوانان از اقصی نقاط کشور و همین طور سایر کشورها به دبیرخانه این مسابقه ارسال شده است. آنچه از این مسابقه انتظار می رفت در کنار رشد و بالندگی استعداد و توانایی کودکان و نوجوانان معرفی هرچه بیشتر ویژگی‌های فرهنگی، هنری و علمی شهرها بود و از این جهت اتفاق مبارکی است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم با حضور کودکان پرشور و سرشار از رؤیاهای رنگی آینده روشنی نه تنها در انتظار کودکان و نوجوانان اصفهان و کشور عزیزمان ایران بلکه همه کودکان این کره خاکی باشد.

جشنواره‌های فرهنگی زمینه‌ساز کشف و بروز استعدادهای فرهنگی، هنری کودکان و نوجوانان خواهد شد

کمال حیدری، معاون شهردار قائم‌مقام و رئیس شورای سیاست‌گذاری مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان پوپک، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جشنواره‌های فرهنگی زمینه‌ساز کشف و بروز استعدادهای فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان خواهد شد، اظهار کرد: خرسندیم که برای پنجمین بار اصفهان شاهد برگزاری مسابقه بین‌المللی پوپک شده است. در ادوار تاریخی همواره اصفهان صاحب سبک‌های مختلف در صنایع دستی میراث فرهنگی و داشته‌های تاریخی بوده است، لذا ارتقاء جایگاه شهر اصفهان در این موضوع در حوزه ملی و بین المللی از اهداف این رویداد به شمار می‌آید. 

وی افزود: شهر گنبدهای فیروزه‌ای با رنگ و نقش معنوی خود روح تازه‌ای در کالبد ساکنان خود می‌دمد و از این جهت زیبنده است که این ظرفیت عظیم فرهنگی تاریخی و هنری زمینه ای را برای پرورش و بروز استعدادهای کودکان و نوجوانانش فراهم کند، چرا که متقدم عالم کودکان زیبا و دلچسب است و این عالم پاک دنیای همه را شادتر و زیباتر می‌کند.

معاون شهردار قائم‌مقام و رئیس شورای سیاست گذاری مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان پوپک، با اعلام اینکه در سومین دوره مسابقه نقاشی بین‌المللی کودکان و نوجوانان بیش از ۹۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، گفت: علاوه بر اینکه آثاری از اقصی نقاط کشور به دستمان رسید ۲۷ کشور نیز آثار خود را ارسال کردند که آمار خوبی به شمار میرود، در این دوره از مسابقه تلاش شد ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مرتبط کشور نیز در این موضوع فعال شود.

وی تصریح کرد: امسال رایزنی‌های خوبی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور داشتیم،همچنین در سطح استانی همکاری مناسبی از طرف اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شد. امیدوارم با عنایت به این ظرفیتی که در اصفهان وجود دارد و با توجه به این فرصت خوبی که برای همکاری فرهنگی و هنری میان کشورهای مختلف به وجود آمده است، زمینه گسترش هرچه بیشتر رشد و استعداد فرزندانمان را شاهد باشیم و با استفاده از ایده‌های کودکان در جهت توسعه ارزشهای انسانی در سطح جامعه متناسب با شعار این هفته شهری زنده و شهری برای زندگی به معنای واقعی و در راستای تعالی شهروندان فراهم آوریم.

پوپک یک رویداد مهمی در دیپلماسی فرهنگی و هنری است

میثم بکتاشیان، دبیر سومین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پوپک رویداد مهمی در دیپلماسی فرهنگی و هنری اصفهان است، اظهار کرد: هنر یکی از ابزارهای مهمی است که با توجه به تناسبی که با فطرت انسان‌ها دارد همه بشریت با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ به همین خاطر می‌تواند مفاهیم و موضوعات مختلف را در برگیرد و ارائه کند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی عصر امروز دیپلماسی فرهنگی و هنری است، افزود: در دنیای مدرن امروز یکی از زبان‌های فراگیری که می‌توان با آن گفت‌وگو کرد و موضوعات انسانی را طرح کرد، هنر است. یکی از مهم‌ترین این هنرها هنر نقاشی است، هنری که نیازی به بیان و زبان به معنای رایج ندارد. از طرفی کودکان و نوجوانان در این برهه سنی با فطرت پاکشان دنیا را از منظر خودشان یک دنیای با خلوص و پاک میبینند.

دبیر سومین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، گفت: این خصوصیات سبب شده است، جشنواره پوپک از طریق هنر و دیپلماسی فرهنگی فضایی را برای کودکان و نوجوانان کشور و دنیا فراهم کند که بتوانند به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند، این هدف در اصفهان که مهد فرهنگ هنر و تمدن است و نقاشی جایگاه بزرگی در آن دارد پایه‌گذاری شده است. امسال که سومین دوره این مسابقه بین‌المللی برگزار شد، در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد هستیم که توانسته است، جایگاه خودش را بیشتر باز کند و تعداد کشورهای بیشتری در آن شرکت کنند.

وی اضافه کرد: امیدوارم این جشنواره روزبه روز به نبوغ و نقطه عطف خودش نزدیکتر شود و روزی را شاهد باشیم که کودکان از همه کشورهای دنیا نقاشی‌های خودشان را به جشنواره ارسال کنند؛ همچنین در تلاش هستیم که در طول سال نیز دبیرخانه جشنواره فعال باشد و ارتباط فرهنگی و هنری که به واسطه این مسابقه حاصل شده است تداوم یابد.

بکتاشیان با اشاره به آمار آثار ارسالی، بیان کرد: حدود ۹ هزار و ۲۱۱ اثر از ۲۸ کشور دنیا به دبیرخانه این جشنواره که برای سومین سال متوالی به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود، ارسال‌ شد که هشت هزار و ۱۲۱ اثر از ۲۹۴ شهر ایران است. این آمار قابل‌ توجه است، بلاروس با ۳۲۷، روسیه با ۲۴۴، ارمنستان با ۲۱۸، کویت با ۱۲۹ و ترکمنستان با ۹۱ اثر به ترتیب بیشترین اثر را از بین کشورهای خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. همچنین کشورهای چین، هند، پرتغال، بوسنی و هرزگوین نیز در این جشنواره حضور فعال داشتند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: نگاه ما به این جشنواره تنها برگزاری یک رویداد و منحصر به روزهای خاص نیست بلکه تلاش شده هنر نقاشی به‌عنوان یک فرایند جدی و تأثیرگذار در حوزه فضای شهری و در قالب نمایش‌ خیابانی و تولید هنری، تبلیغ و آموزش داده شود. در تلاش هستیم با توزیع ابزارها و برپایی کارگاه‌ها برای نوجوانان و کودکان، استعدادهای نقاشی مناطق حاشیه ای و اطراف اصفهان را نیز کشف و بارور کنیم. نقاشی به‌عنوان ظرفیت‌ موثر برای تقویت حیات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کودک همواره مورد اقبال واقع شده است و باید بیش از پیش به این حوزه توجه شود.

نقاشی، تفریح مهارت‌پرور کودکان

 مجید خاشعی، مدیر اجرایی سومین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال پنجمین سال برگزاری مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک است. در سال اول و دوم مسابقه به صورت ملی برگزار شد و در سه دوره اخیر رویداد در سطح بین المللی برگزار شده است. در سال اول مسابقه با موضوع «اصفهان» برگزار شد و موضوع سال دوم « آینده شهر من» بود. سال سوم مسابقه در سطح بین‌المللی و با موضوع «شهر من شهر زندگی» برگزار و این موضوع منطبق با شعار خود اصفهان در همان سال انتخاب شد. سال چهارم موضوع «شغل‌های شهر من» را برای این رویداد انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه موضوع امسال با در نظر گرفتن نشانه‌های خاص فرهنگی و هنری، همچنین زنده کردن فضاهای خاطره ساز شهرها انتخاب شد، افزود: فضاهایی که هم از لحاظ جذابیت بصری و هم از لحاظ فرهنگی حائز اهمیت هستند مورد توجه بودند. در باب اهمیت جشنواره باید گفت که بخشی از اهمیت آن به خاطر حضور فعال کودکان و نوجوانان است همچنین قالب نقاشی به عنوان یک زبان بین المللی برای کودکان و نوجوانان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه ایشان می‌توانند احساسات، ایده‌ها و رویاهای خود را آن گونه که می‌خواهند به تصویر بکشند.

مدیر اجرایی سومین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، توضیح داد: علاوه بر این برندسازی شهر اصفهان یکی از اهداف برگزاری این رویداد بود که خوشبختانه این هدف در حال تحقق است و این موضوع با بررسی هرساله و آثاری که از داخل و خارج کشور به جشنواره ارسال می‌شود قابل مشاهده است. آثاری که از نظر کمی و کیفی نسبت به سال قبل پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته شرکت کنندگان خارجی از ۱۶ کشور بودند و امسال این تعداد به ۲۷ کشور رسید که امیدواریم سال‌های آینده استقبال بیشتری نیز از این رویداد صورت پذیرد، مسئله دیگری که در این رویداد به دنبال بودیم دیپلماسی عمومی آن است. دیپلماسی که به واسطه آن تلاش کردیم در قالب مسابقه برای کودکان و نوجوانان با فضای ایران هراسی و ایران گریزی مقابله کنیم برگزاری این رویداد در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد، کشور ایران برای مسائل و پیوندهای فرهنگی اهمیت ویژه‌ای قائل است.

خاشعی اضافه کرد: با توجه به اینکه از برنامه‌های جنبی این اتفاق بین‌المللی برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کودکان مظلوم غزه بود، امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی در سطح بین‌المللی عملکرد و نگاه صحیح جمهوری اسلامی ایران به موضوع کودک و نوجوان را نشان دهد و در زمانی که یک رژیم کودک‌کش در جهان داریم و کشورهایی که در این کودک کشی با این رژیم همدست شده‌اند، دفاع از مظلوم و نفی ظالم را به خوبی نمایان سازد.

وی با بیان اینکه در این راستا لازم است از همکاری کانون پرورش فکری کشور، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور و همچنین اداره کل آموزش و پرورش تشکر کنم، گفت: همکاری این مجموعه‌ها در برگزاری هرچه بهتر رویداد تأثیر بسزایی داشت و امیدوارم به لطف خدا و به واسطه این همکاری و همدلی‌ها اتفاق‌هایی این چنین و بهتر را در سال های آینده نیز شاهد باشیم.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد

ایسنا : اقتصاد اندونزی رنگ عوض کرد

مهر : رئیس جمهور روسیه وارد پکن شد

مهر : مقاومت اسلامی عراق پالایشگاه نفت حیفا را هدف حمله پهپادی قرار داد

ایرنا : ایرلند حمله به کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه را محکوم کرد

ایلنا : «توجیه معرفت شناختی گواهی از منظر شهید محمدباقر صدر» منتشر شد

ایلنا : درگیری‌های یک خرچنگ و مرغ دریایی با آلودگی‌های ساحل دریا

ایلنا : محل دفن افلاطون پیدا شد

ایلنا : احکامِ طهارت یا نجاست سگ

ایلنا : اجازه خروج از فنلاند را ندارم و نمی‌توانم به ایران بیایم

ایلنا : قرارداد کارگران بعد از ۵ سال دائمی می‌شود؟ / شرایط اخراج کارگر

ایلنا : درخواست کارگران ابنیه فنی تراورس برای دریافت مابقی حقوق

ایلنا : توافق آژانس مبارزه با جرم ملل متحد و سازمان جهانی کار برای حفاظت از زنان مهاجر اندونزی

ایلنا : وزارت کار از دخالت در امور تشکل‌ها دست بردارد!

ایرنا : رسانه آمریکایی: حماس با شکست فاصله بسیار زیادی دارد

تسنیم : گالانت: حکمرانی اسرائیل در غزه با خون همراه خواهد بود

تسنیم : 3 شهید در یورش اشغالگران به شهرهای کرانه باختری

ایرنا : سی‌ان‌ان: روسیه کارزار اطلاعات نادرست علیه زلنسکی را تشدید کرده است

ایلنا : پوچتینو: به قولم وفا کردم و تیم خوبی ساختم

ایرنا : شهادت سه فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

ایرنا : آنچه سفیر ایران در جمع سفرا به رئیس‌جمهور تاتارستان گفت +‌ فیلم

ایرنا : آنچه جلالی در جمع سفرا به رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت +‌ فیلم

مهر : یورش بامدادی گسترده اشغالگران به کرانه باختری/۳ فلسطینی شهید شدند

مهر : تابستانی خطرناک در انتظار جنگل های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

مهر : منافع ملی مهم ترین اولویت در توسعه دریا محور است

مهر : آخرین وضعیت از عملیات امدادی در پی سیل مشهد

مهر : جاری شدن سیل در روستای کرناوه کلات

مهر : حرکت سیل مشهد به سمت فریمان

مهر : گزینه ملت فلسطین ادامه مبارزه است/صهیونیست‌ها روبه زوال‌اند

مهر : حمله بامدادی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع در لبنان

مهر : مقاومت عراق بار دیگر بندر ایلات را هدف حملات پهپادی قرار داد

ایرنا : رئیس جمهور روسیه برای دیدار با همتای چینی خود وارد پکن شد + فیلم

ایسنا : راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ایرنا : درگیری پلیس با حامیان فلسطین در یونان

تسنیم : حملات مقاومت اسلامی عراق به ایلات و حیفا

تسنیم : حمله مقاومت اسلامی عراق به ایلات

ایسنا : چت‌بات رقیب «اوپن‌ای‌آی» در اروپا عرضه شد

ایرنا : دستور وزیر نفت بر تسریع پرداخت اعتبارات مصوب دومین سفر استانی رییس جمهور

ایسنا : درخواست تارتار برای برخورد شدید با فساد در فوتبال

تسنیم : هت‌‌تریک گریزمان، اتلتیکومادرید را به لیگ قهرمانان رساند

ایلنا : بامداد پنج‌شنبه- تداوم جست‌وجوی مفقودین احتمالی در پل ترمینال مشهد + فیلم

ایرنا : حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی

مهر : طراحان نماهای برتر ساختمانی استان قم تجلیل شدند

ایسنا : خدمت و هزینه کرد ۵۰ میلیارد تومانی کانون‌های خدمت رضوی در استان سمنان

ایسنا : ادعای گروسی درباره مسائل پادمانی ایران در گزارش سالیانه آژانس

ایسنا : صعود زورف به نیمه نهایی تنیس مسترز رم

ایسنا : طرفداران رائفی‌پور و اردشیر رستمی نمایشگاه کتاب را شلوغ کردند

ایرنا : حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم

ایرنا : حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید