کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

شهرکرد- ایرنا- چه سرما باشد و چه گرما ، چه باد با سرعت بوزد یا پدیده گرد و خاک، کار در ارتفاع بالای چند متری سخت است حالا اگر این کار همراه بالا بردن مصالح ساختمانی باشد سختی مضاعفی است، اما برای کسب نان حلال هیچ ترس از ارتفاعی ندارند.

به گزارش ایرنا، گودرز برای کسب روزی حلال هر روز صبح کنار میدان اصلی شهر می‌ایستد تا صاحبکاری بیاید و او را بر خود بر سرکار ببرد، که به گفته خودش؛ روزهایی نیز وجود دارد که خبری از کار نیست و باید بدون دستمزد روزانه به خانه برگردد.

در کنار میدان شهر یکی دیگر کارگران که مسن‌تر است ایستاده است، او می‌گوید: ۲۰ سال است که کارش کارگر ساختمانی است و چند سالی نیز در عسلویه کار می‌کرد که به دلیل دیسک کمرش مجبور شد دوباره اینجا بیاید.

از او می‌پرسم که چرا دنبال کارها فنی نرفته‌ای؟، می‌گوید: در گذشته علاقه‌مند به یادگیری کارهای فنی و تاسیساتی نیز بود اما برای آموزش کارهای فنی سن‌اش بالا رفته است.

چه کارگرانی که بیش از ۳۰ سال است با همین دستان پینه بسته کار کرده‌اند و با دستان پینه بسته خود برای آبادانی شهر و کشور قدم برداشته‌اند.

کارفرمایان هوای کارگران را داشته باشند

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

یکی از کارگران شاغل در یکی واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برخی از کارفرمایان حقوق کارگر را با تاخیر و دیرموقع پرداخت می‌کنند و اما کارگران خواهان پرداخت به موقع حقوق خود هستند و کارفرمایان هوای کارگران را داشته باشند.

حسین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برخی از کارفرمایان حقوق کارگران را حداقل با دو سه ماه تاخیر پرداخت می‌کنند و این در حالی است که گرانی و مشکلات اقتصادی وضعیت معیشتی جامعه کارگری را سخت می‌کند.

وی افزود: افزایش حقوق کارگران در ابتدای هر سال با نرخ رشد تورم متناسب نیست و برای همین جامعه کارگری هر سال از لحاظ اقتصادی و مالی ضعیف‌تر می‌شود.

حسین تصریح کرد: حقوق حداقلی و افزایش قیمت‌های حداکثری باعث‌ می‌شود تا کارگران نتوانند در طول سال پس‌اندازی داشته باشند.

رفع مشکلات جامعه کارگری کشور اولویت‌بندی شده است

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور گفت: برای رفع مشکلات جامعه کارگری در سطح ملی تقسیم‌بندی‌ها و اولویت‌بندی‌هایی شده است.

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

مرتضی فاضلیان دهکردی به مناسبت هفته کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به درخواست تشکل‌های دیگر نسبت به میزان افزایش حقوق کارگران اشاره و تاکید کرد: جامعه اسلامی کارگران کشور در این مسیر با دولت همراه است اما این به معنی رضایت از میزان افزایش حقوق نیست.

وی افزود: برخی از کارشناسان معتقدند که تاثیر افزایش حقوق کارگران در تورم اثر گذار است زیرا کارگران حقوق‌شان را سریع وارد چرخه بازار و باعث افزایش نقدینگی می‌شود.

فاضلیان سامان‌دهی کالابرگ‌های الکترونیکی را را ضروری اعلام و تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی بهبود معیشت کارگران باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال کالابرگ الکترونیکی را در قالب سبدهای معیشتی کالایی مانند گوشت، مرغ، برنج و شکر توزیع کند تا نقدینگی زیاد نشود، تولید رونق یابد و هزینه کالابرگ در جایی دیگر هزینه نشود.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی و درمانی جامعه کارگری کشور یادآور شد: بیمه‌های تکمیلی خدمات مناسبی به کارگران ارائه نمی‌دهند و کارگران هنگام مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند.

دبیر جامعه اسلامی کارگران چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود دولت به‌جای افزایش حقوق کارگران، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشد تا هزینه‌های ویزیت، دارو، آزمایش و سایر موارد بهداشتی و درمانی برای این قشر در طول سال رایگان شود.

وی گفت: شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور به‌دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بیمه‌های کشور است تا خدمات بیمه تکمیلی را با ۷۰ درصد تخفیف به این قشر ارائه دهد.

فاضلیان تاکید کرد: شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور با صندوق امداد ولایت تفاهم‌نامه‌ای دارد که براساس آن تسهیلات بدون سود به جامعه کارگری پرداخت می‌شود.

متقاضیان عضویت در جامعه اسلامی کارگران به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

وی افزود: همچنین کارگران متقاضی عضویت در جامعه اسلامی کارگران می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور به لزوم واقعی‌سازی مشکلات جامعه کارگری و تلاش برای رفع آن اشاره و تصریح کرد: در این راستا باید نمایندگانی از جامعه اسلامی کارگران در شوراهای تصمیم‌گیری مانند شورای برنامه‌ریزی و توسعه و یا شورای اشتغال استان‌ها عضو کنند تا به نتیجه‌های بهتری دست یابند.

وی توجه دولت به بازنشستگان و واقعی کردن حقوق این قشر را ضروری دانست و یادآور شد: سود و زیان کارخانه‌هایی که در قالب صندوق بازنشستگی کشور و یا مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) در اختیار دولت است به‌صورت واقعی به بازنشستگان برگردد.

فاضلیان اظهار داشت: این کارخانه‌ها از پول کارگران تاسیس شده و قرار است جامعه کارگری از سودآوری آن‌ها بهره‌مند شوند و اکنون پیشنهاد می‌شود تا در هیات‌مدیره این کارخانه‌ها از مجموعه کارگری هم بهره‌گیری شود.

یک میلیون کارگر در کشور عضو جامعه اسلامی کارگران هستند

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

وی با اشاره به عضویت فعال یک میلیون نفر در جامعه اسلامی کشور گفت: از این تعداد اعضای واقعی و رسمی جامعه اسلامی چهارمحال و بختیاری چهار هزار و ۵۰۰ نفر هستند اما هم‌اکنون به ۱۰حدود هزار کارگر در استان از سوی این جامعه خدمات‌رسانی می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی کارگران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: پیگیری برای راه‌اندازی کلینیک درمانی مختص کارگران در استان جزو مهم‌ترین اولویت‌های این جامعه به‌شمار می‌رود که بتوان خدمات را تا ۸۰ درصد رایگان به کارگران ارائه داد.

وی افزود: جامعه اسلامی کارگران کشور به‌دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی مهم برای راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و لوازم‌خانگی و مصرفی به‌منظور ارائه محصولات با اقساط بلندمدت و قیمت درب کارخانه در نقاط مختلف کشور است.

فاضلیان تصریح کرد: قرار است در این تفاهم‌نامه اعضای تعاونی‌های مورد نظر برای راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و لوازم‌خانگی و مصرفی در کشور از جامعه کارگری باشد.

وجود ۲۴۲ تشکل کارگری و کارفرمایی در چهارمحال و بختیاری

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: هم‌اکنون ۲۴۲ تشکل کارگری و کارفرمایی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد ۲۲۰ تشکل شامل ۱۹۰ تشکل کارگری و ۳۰ تشکل کارفرمایی فعال و ۲۲ تشکل دیگر غیرفعال است.

محسن مولوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: تمامی کارفرمایان موظفند از یکم فروردین‌ماه سال‌جاری ماهانه پنج میلیون ریال به‌عنوان حق تاهل کارگران در راستای قانون جوانی جمعیت محاسبه و پرداخت کنند.

مولوی تصریح کرد: سال گذشته هفت هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری با هدف رعایت ایمنی در محیط کار و پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارگران استان انجام شد.

وی یادآور شد: در این مدت ۲۴۵ دوره آموزشی برای ۲ هزار و ۳۵۲ کارگر و کارفرما در چهارمحال و بختیاری برابر افزون‌بر ۲۰ هزار نفرساعت برگزار و همچنین ۲ هزار و ۴۸۰ فقره مشکل بین کارگران و کارفرمایان این استان در هیأت‌های حل‌اختلاف رفع شد.

طبقه‌بندی مشاغل در محیط‌های کارگری بالای ۵۰ نفر اجرا می‌شود

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محیط‌های کارگری دارای ۵۰ نیروی انسانی و بالاتر اظهار داشت: صلاحیت شرکت‌هایی که این مهم را رعایت نکنند، لغو می‌شود و گواهی تعیین‌صلاحیت برای آن‌ها صادر نخواهد شد.

وی گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۶۰ میلیارد ریال مستمری بابت بیمه بیکاری به یک‌هزار و ۲۶۷ از کارگران مقرری‌بگیر در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مولوی تاکید کرد: سال گذشته سامانه جست‌وجوی شغل برای بیکاران متقاضی کار و کارفرمایان متقاضیان نیروی کار راه‌اندازی شد که در این راستا چهار هزار نیروی متقاضی کار و ۶۸۰ کارفرمای متقاضی نیروی کار در این سامانه نام‌نویسی کرده‌اند و از این تعداد برای ۵۳۴ متقاضی کار مناسب پیدا شد.

وی با اشاره به فعالیت ۵۵ مرکز کاریابی و مشاوره خدمات کارآفرینی در چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد ۳۰ مرکز کاریابی و ۲۵ مرکز مختص مشاوره خدمات کارآفرینی است.

امسال ۱۲ هزار و ۹۵۱ فرصت شغلی در چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌شود

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال‌جاری ۱۲ هزار و ۹۵۱ فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی چهارمحال و بختیاری از سوی ۳۸ دستگاه اجرایی در استان ایجاد می‌شود که ۲۵ درصد درصد آن برابر سه هزار و ۲۳۸ فرصت شغلی مختص دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

وی با اشاره به تصویب پنج مصوبه برای اجرای ۱۱ پروژه ورزشی کارگری چهارمحال و بختیاری در سفر دوم رییس‌جمهور به شهرکرد یادآور شد: در این سفر ۲ تفاهم‌نامه برای توسعه زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به جامعه کارگری استان تنظیم شد.

مولوی اظهار داشت: نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۱۰.۶۷ درصد و در فصل در زمستان ۹ درصد بود و این در حالی است که نرخ بیکاری این استان در زمستان سال ۱۴۰۱ برابر ۱۳.۵ درصد بوده است.

وی گفت: سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار تا ۶ درصد به ۱۱ هزار متقاضی واجد شرایط چهارمحال و بختیاری در چهار حوزه مشاغل خانگی، تبصره ۱۶، مشاغل روستایی و عشایری پرداخت شد.

۱۰۵ هزار کارگر در چهارمحال و بختیاری بیمه دارند

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌‎اکنون ۱۰۵ هزار کارگر در این استان بیمه هستند.

وی افزود: البته تعدادی از کارگران چهارمحال و بختیاری در استان‌های دیگر مشغول به کار هستند و بیکه آن‌ها از استان مقصد محاسبه می‌شود.

۳۴ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری عضو تعاونی‌ها هستند

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

مولوی تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۴ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری در سه هزار و ۲۷۶ تعاونی این استان عضویت دارند.

وی یادآور شد: راه‌اندازی شورای‌عالی تعاون جزو برنامه‌های اولویت‌دار تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌جاری است که به‌طور جد پیگیری و دنبال می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم شناسایی ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بخش تعاون اظهار داشت: اُمید است در این راستا دستگاه‌های اجرایی استان هدف‌مند اقدام کنند.

وی سامان‌دهی بخش تعاون چهارمحال و بختیاری را از اولویت‌های اصلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌جاری دانست و گفت: سال گذشته پنج شرکت تعاونی با عضویت ۲۵۰ نفر از فعالان زنجیره پرورش زنبورعسل و تولید عسل در این استان تشکیل شد.

مولوی تاکید کرد: اعضای این تعاونی‌ها در زمینه پرورش ملکه زنبورعسل، تولید، بسته‌بندی و فروش عسل فعالیت دارند و بقیه این طرح در سال‌جاری کامل می‌شود.

کسب نان حلال با دستانی پر از پینه

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است که بخشی از این جمعیت در بخش های عمرانی، زیربنایی، خدماتی و عمومی مشخص کار هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : چندشم می‌شود از خیلی‌هایتان!/ حمله تند نصرالله رادش به گروهی از همکارانش

ایسنا : هدیه‌ای از دیار فلسطین

مهر : برگزاری سه رویداد در هفته جوانی جمعیت

مهر : ۷۳۷ مکس پای بوئینگ را به دادگاه کیفری باز می‌کند

ایسنا : بچه غول هم می ترسد!

تسنیم : وداع آخر فلسطینیان با فرزندان و بستگان شهید خود در غزه

مهر : مستمری مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود

ایسنا : چرا مطلوبیت کریدورهای ایران برای ترانزیت کالا کم است؟

ایرنا : اوجی: خط لوله انتقال فراورده های نفتی از تبریز تا ارومیه هفته آینده افتتاح می شود

ایسنا : ائضیحات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان آلودگی رود ارس

تسنیم : تغییر مدیران کل در استان کرمانشاه آغاز شد

تسنیم : دهه «رکود،عبرت،تجربه»/55میلیارد دلار زیان تأخیر توسعه فاز11

مهر : توسعه زیرساخت‌ها در بندر گناوه/ فعالیت‌های بندری رونق می‌گیرد

مهر : هواپیمای شخصی ترامپ در فرودگاه فلوریدا دچار سانحه شد

مهر : کاش مسئولین می دانستند اداره جامعه با فرهنگ هم ممکن است

تسنیم : رسیدگی ویژه اژه‌ای به 2 پرونده‌‌ جرائم اقتصادی و فساد اداری

ایسنا : دیدار با خانواده خوش‌جمعیت و شاد «حسنی» در ایلام

مهر : فرمانده تیپ ۱۳۰ شهید دلجویان در بجنورد معارفه شد

تسنیم : ثبت 286 عارضه جدی به دلیل مصرف داروی "سفتریاکسون"

ایرنا : ۷۰۰ برنامه بزرگداشت سوم خرداد در سپاه خراسان شمالی برنامه‌ریزی شد

مهر : میز ارتباطات مردمی سفر دولت در مازندران فعال شد

مهر : افتتاح نخستین پردیس سینمایی شهر دزفول

ایسنا : تصاویر گردان‌های القسام از ضربات سنگین به صهیونیست‌ها

ایرنا : هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در اصفهان آغاز به کار کرد

ایسنا : هلال احمر دانشگاه تاسیس می‌کند

تسنیم : بیانیه حماس به مناسبت «هفتاد و ششمین»،سالگرد اشغال فلسطین

مهر : سقوط بالگرد در فیروزکوه افغانستان+ فیلم

ایسنا : آغاز عملیات اجرایی تعریض گردنه اسدآباد

ایرنا : جاری شدن سیل در برزیل ۱۴۹ کشته برجای گذاشت

ایسنا : توسعه تکنولوژی ۵G و فیبرنوری برای منازل یزد را دنبال می‌کنیم

تسنیم : مبلغ فساد در فوتبال چقدر است؟

مهر : صنعت نشر کشور با وجود همه مشکلات، خود را حفظ کرده است

ایسنا : رازی که شاهچراغ(ع) را امین ولایت کرد

ایرنا : نتایج سفر گروسی به ایران، محور ملاقات وزیرخارجه انگلیس با مدیرکل آژانس

مهر : آفتاب توسعه مازندران از منطقه آزاد می تابد؟/ اسکله نیاز امیرآباد

ایسنا : اعمال مدیریت استراتژیک در منابع طبیعی ضرورت دارد

ایسنا : صنعا: عقب نشینی ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ نشان دهنده ادامه فروپاشی ائتلاف آمریکا است

تسنیم : تیپ بندی اصلاح‌طلبان پس از انتشار یک فایل صوتی خاص

ایرنا : مسکو به کشورهای آسیای مرکزی درباره خطر نزدیکی بیش از حد به غرب هشدار داد

تسنیم : تنهای تنها...

ایسنا : به یاد ۳۰ سال رنجِ ابوالقاسم...

مهر : ممنوعیت ورود و خروج اسب در خمینی‌شهر برداشته شد

ایسنا : ریشه گیاهان در تسخیر زمین چه بوده است؟

ایسنا : سه بازی دوستانه والیبال ایران با تیم اصلی برزیل

تسنیم : منادی اخلاق

ایرنا : هشدار سیل پارک ملی تندوره درگز را تعطیل کرد

تسنیم : تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها شناور می‌شود

ایرنا : واعظ زاده: انسجام اجتماعی پیش نیاز پیشرفت است

مهر : ساعات ۱۶ تا ۲۰ بیشترین زمان وقوع تصادفات است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید