گل بود به سبزه نیز آراسته شد

جولان شغال‌ و سگ‌های ولگرد در همدان

جولان شغال‌ و سگ‌های ولگرد در همدان

ایسنا/همدان سگ‌های ولگرد و افزایش جمعیت این حیوان در شهر و روستاها یکی از چالش‌های سال‌های اخیر است؛ مسأله‌ای که علاوه بر ایجاد ترس و ناراحتی در میان مردم احتمال حیوان‌گزیدگی و انتقال هاری را افزایش داده است.

حضور سگ‌های ولگرد و حتی گرگاس در سکونتگاه‌های انسان، خیابان‌ها و حتی تفرجگاه‌ها باعث شده بسیاری از مردم نگران جان کودکان خود باشند. این روزها محال است در خیابان‌ها، محلات یا تفرجگاه‌های همدان قدم بزنی و چند قلاده سگ را نبینی!

جمعیت سگ‌های ولگرد به قدری افزایش یافته است که حتی گهگاهی در مرکز شهر سگ‌های ولگرد دیده می‌شود و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

یکی از عوامل ازدیاد جمعیت سگ‌ها، غذا دادن به آنهاست. بسیاری از حامیان محیط زیست و مردم از روی مهربانی به سگ‌ها و گربه‌ها غذا می‌دهند. اقدامی خیرخواهانه که البته با افزایش جمعیت سگ‌ها در مراکز مسکونی به بالا رفتن میزان حیوان‌گزیدگی و اضطراب خانواده‌ها منجر می‌شود.

طبق مقررات موجود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئولیت ساماندهی سگ‌های ولگرد را به عهده دارند؛ این سازمان‌ها باید با ایجاد سرپناه و مراکز نگهداری، سگ‌های ولگرد را از محیط‌های انسانی جمع‌آوری کنند، به آنها واکسن بزنند و سگ‌ها را عقیم کنند تا جمعیت آنها بیشتر نشود اما محدودیت منابع، موجب شده در بسیاری از شهرها و روستاها در اجرای این وظیفه چندان موفق نباشند و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد رو به افزایش است.

اگرچه شهرداری همدان در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آنها تلاش دارد اما با توجه به آمارهای موجود و مشاهدات عینی به نظر می‌رسد چندان در این مسیر موفق نبوده است.

جولان شغال‌ و سگ‌های ولگرد در همدان

روند افزایشی سگ‌گزیدگی در سال‌های اخیر

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش سگ‌گزیدگی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در استان همدان ۸۱۶۳ مورد حیوان‌گزیدگی رخ داده که بیشترین موارد با ۵۸۹۱ مورد مربوط به سگ بوده است.

دکتر یعقوب اندامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته ۸۱۶۳ مورد حیوان‌گزیدگی در استان گزارش شده که ۵۸۹۱ مورد سگ‌گزیدگی، ۲۰۱۴ مورد گربه‌گزیدگی و ۲۵۸ مورد سایر حیوانات گزارش شده است. اندامی: در سال گذشته ۸۱۶۳ مورد حیوان‌گزیدگی در استان گزارش شده که ۵۸۹۱ مورد سگ‌گزیدگی، ۲۰۱۴ مورد گربه‌گزیدگی و ۲۵۸ مورد سایر حیوانات گزارش شده است

وی با بیان اینکه ۶۴۰۴ مورد از حیوان‌گزیدگی در آقایان و ۱۷۵۹ مورد در خانم‌ها رخ داده است، تصریح کرد: یکی از بیماری‌های قابل انتقال از سگ به انسان بیماری خطرناک هاری است که توسط از گرفتن، ایجاد خراش و حتی لیسیدن و پرت شدن بزاق حیوان به چشم و دهان و ... ایجاد می‌شود.

اندامی افزود: بیماری هاری یکی از بیماری‌هایی است که در دنیا هنوز درمانی برای آن پیدا نشده و درمان‌هایی که صورت می‌گیرد فقط در حد پیشگیری و واکسیناسیون است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه هاری درمان ندارد، خاطرنشان کرد: فرد دچار سگ‌گزیدگی حداکثر ظرف سه روز باید برای تزریق واکسن هاری مراجعه کند.

وی با اشاره به مرگ‌ومیر ناشی از هاری تصریح کرد: در سال گذشته در کل کشور ۲۳۲ هزار سگ‌گزیدگی گزارش شده که ۱۴ مورد منجر به هاری و در نهایت مرگ شده و در استان همدان خوشبختانه هاری گزارش نشده است.

بروز حیوان‌گزیدگی در همدان حدود ۵۰ درصد بیش از میانگین کشور است

اندامی با بیان اینکه با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد موارد حیوان‌گزیدگی در استان بیشتر شده است، ادامه داد: در چند سال اخیر موارد حیوان‌گزیدگی افزایش داشته که در نقاط روستایی بیشترین موارد رخ داده است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: آمار حیوان‌گزیدگی در سال ۱۳۹۹، ۶۱۵۵ مورد بوده و در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۷۰۲۷ مورد و در سال ۱۴۰۲ به ۷۸۱۹ مورد رسیده که نشان‌دهنده روند افزایشی حیوان‌گزیدگی است.

وی با بیان اینکه میزان بروز حیوان‌گزیدگی در همدان بیش از میانگین کشوری است، اظهار کرد: شاخص بروز حیوان‌گزیدگی در کشور ۳۰۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است در حالی‌ که در استان همدان در سال ۱۴۰۱؛ ۴۷۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده یعنی میزان بروز حیوان‌گزیدگی در همدان حدود ۵۰ درصد بیش از میانگین کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار حیوان‌گزیدگی در همدان رخ می‌دهد، بر پیشگیری از این چالش تأکید کرد و گفت: معدوم‌سازی حیوانات ولگرد، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مراکز نگهداری و جلوگیری از زادوولد آنها با عقیم‌سازی از راه‌های پیشگیری از هاری است.

جولان شغال‌ و سگ‌های ولگرد در همدان
 

نه تنها از سگ‌های ولگرد بلکه از دست شغال‌ها به ستوه آمده‌ایم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه شهرداری در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد عملکرد شبانه‌روزی دارد، گفت: به تازگی نه تنها از سگ‌های ولگرد بلکه از دست شغال‌ها به ستوه آمده‌ایم.

علی‌اکبر نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جمعیت شغال‌ها در همدان زیاد شده است، اظهارکرد: الحاق چند روستا به شهر همدان از یک سو، گذاشتن زباله در خیابان‌ها و خوراک‌دهی به سگ‌ها از سوی دیگر باعث شده جمعیت سگ‌های ولگرد و شغال‌ها افزایش یابد. نظری: الحاق چند روستا به شهر همدان از یک سو، گذاشتن زباله در خیابان‌ها و خوراک‌دهی به سگ‌ها از سوی دیگر باعث شده جمعیت سگ‌های ولگرد و شغال‌ها افزایش یابد

وی با بیان اینکه شهر همدان یکی از شهرهای کم‌تنش در زمینه سگ‌گزیدگی بوده است، تصریح کرد: کارهای خوبی توسط تشکل‌ها و شهرداری همدان در زمینه جمع‌آوری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد صورت گرفته است.

نظری با اشاره به جابه‌جایی مرکز جمع‌آوری سگ‌های ولگرد خاطرنشان کرد: با توجه به احداث پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز شهرداری باید مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد را جابه‌جا کند که در این زمینه هم یک میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه بسیاری از سگ‌های موجود در شهر همدان سرریز مناطق دیگر است، ادامه داد: متأسفانه باغداران و دامداران سگ‌های خود را رها می‌کنند حتی از روستاهای اطراف شهر سگ‌های ولگرد زنده‌گیری و در همدان رها می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شبانه‌روزی کار می‌شود، بیان کرد: لازم است شهرداری در زمینه آموزش‌های شهروندی از جمله قراردادن زباله در مکان‌های خاص و عدم خوراک‌دهی به سگ‌های ولگرد بیشتر کار کنند ضمن اینکه دستگاه‌های دیگر از جمله صداوسیما و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی شهرداری و مدیریت شهری را یاری کنند.

جولان شغال‌ و سگ‌های ولگرد در همدان

سگ‌های ولگرد زنده‌گیری شده و در شهر همدان رها می‌شوند

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری همدان نیز با بیان اینکه زادوولد سگ‌های ولگرد زیاد است، بر کنترل جمعیت این سگ‌ها تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل زیاد بودن جمعیت سگ‌های ولگرد در همدان این است که در شهرهای کوچک و روستاها سگ‌های ولگرد زنده‌گیری شده و در شهر همدان رها می‌شوند.

بابک مهدی‌آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس قانون سگ‌های بلاصاحب پس از زنده‌‎گیری عقیم می‌شوند، اظهارکرد: موفقیت شهرداری همدان در زنده‌گیری ۹۵ تا ۹۸ درصد بوده است ضمن اینکه تعدادی از تشکل‌های مردم‌نهاد در این زمینه با شهرداری همکاری دارند. مهدی‌آزاد: موفقیت شهرداری همدان در زنده‌گیری ۹۵ تا ۹۸ درصد بوده است ضمن اینکه تعدادی از تشکل‌های مردم نهاد در این زمینه با شهرداری همکاری دارند

وی با بیان اینکه NGOها در زمینه عقیم‌سازی و تأمین مواد غذایی سگ‌های ولگرد با شهرداری مشارکت دارند، افزود: دو تا سه NGO فعال در این زمینه با شهرداری مشارکت دارند.

مهدی‌آزاد با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد تومان بودجه برای زیرساخت‌های مورد نیاز برای مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد همدان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به ساخت مسکن ملی در کوی پرواز باید محل نگهداری سگ‌های ولگرد را به نقطه دیگری منتقل کنیم که برای این موضوع یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سگ‌ها پس از زنده‌گیری واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌شوند، افزود: به گوش‌های سگ‌های واکسینه و عقیم شده لیبل نصب می‌شود.

واکسیناسیون بیش از ۱۵ هزار سگ در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه واکسیناسیون سگ‌های ولگرد در راستای پیشگیری از هاری هر ساله انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۱۴ قلاده سگ در استان همدان واکسینه شده است.

امیرحسین نقی‌پور با بیان اینکه سالی یک‌بار عملیات واکسیناسیون سگ‌های ولگرد توسط دامپزشکی انجام می‌شود، اظهارکرد: اداره‌کل دامپزشکی سگ‌های ولگردی که توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شوند را واکسیناسیون می‌کند که در این راستا از ابتدای امسال نیز ۱۹۲۶ قلاده سگ در استان همدان واکسینه شده‌اند.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : سپاه «وعده صادق» را در دنیا پیاده‌سازی کرد

ایرنا : هر قاضی به طور میانگین تا ۲۵۰ پرونده در ماه رسیدگی می کند

مهر : مصاحبه دستیاران مردمی فرمانداران اسلامشهر، ری، قدس و رباط کریم

تسنیم : بذرپاش: مداخله دولت بازار اجاره مسکن را آرام می‌کند

ایسنا : پوتین : پیروزی در میدان شانس حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین را بیشتر می‌کند

تسنیم : عیادت ماجدی و مسئولان کمیته داوران از خوشخوان

ایرنا : تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز در استان اردبیل آغاز شد

تسنیم : تلاش روحانیون تشیع و اهل سنت در تقویت وحدت امت اسلام

تسنیم : رهیافت‌های نوین در تحقق الگوی مطلوب زن بررسی شد

صدا و سیما : مظلومیت برنامه هسته‌ای ایران را به گوش دنیا رساندیم

ایسنا : چرا اروپای بعد از جنگ جهانی اول به داستایفسکی توجه کرد؟

ایرنا : خبرنگار ایرنا در جشنواره «دریچه» برتر شناخته شد

مهر : میلاد شجره با «پیله» برنده جایزه بهترین بازیگری آمریکا  

مهر : سارقان حین اوراق کردن خودروهای سرقتی در گرگان دستگیر شدند

صدا و سیما : رویای قدرت در سالگرد روز نکبت

مهر : فهرست ۶۷۳ دانشگاه‌ برتر جوان در رتبه‌بندی تایمز منتشر شد

ایسنا : ایرلند تا پایان ماه مه فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

مهر : مطهری با جام هم در تبریز سرمربی نمی‌شود

مهر : دانشگاه شیراز به جایگاه خانواده در شکل‌گیری شخصیت کودک واقف است

ایسنا : بازداشت سارقی که از ۱۰۰ خودرو سرقت کرد

ایسنا : شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی حماس

ایرنا : وزیر آموزش و پرورش: اساسنامه سازمان دانش‌آموزی اصلاح می‌شود

ایسنا : تأکید عضو شورای شهر قزوین بر حمایت از شمس‌آذر

تسنیم : آسیب 42 فضای آموزشی اصفهان بر اثر فرونشست زمین

ایسنا : رونمایی بلینکن از کمک نظامی جدید برای اوکراین

ایسنا : مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین

ایسنا : پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال در راستای بازسازی زیرساخت‌های دانشگاهی

مهر : دومین « رویداد مردمی اشتغال» در مازندران آغاز شد

مهر : نمایشگاه آثار رضا مافی پس از ۴۱ سال افتتاح شد

صدا و سیما : خاندوزی: اعتصاب طلافروش‌ها، اعتراض صنفی است

ایرنا : شمار شهدای غزه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر رسید

مهر : تولید انرژی پاک در ۴۵۰۰ هکتار از ارضی کرمان

ایسنا : معاون رئیس جمهور: هیچ کس برای دولت خط قرمز نیست

تسنیم : نگاهی به تقابل سپاهان و ملوان؛ اشتباه بی‌اشتباه

ایسنا : شهدای غزه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر رسید

تسنیم : چند نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه تاکنون فروش رفته است؟

مهر : خبرنگار «مهر» در جشنواره دریچه وزارت علوم برگزیده شد

مهر : خبرنگار مهر» در جشنواره دریچه وزارت علوم برگزیده شد

مهر : نیشابور به استقبال بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری می‌رود

ایرنا : دادخواست حادثه تروریستی خاش زاهدان علیه دولت آمریکا تهیه شد/برگزاری دادگاه در آذر ماه

تسنیم : نخستین شهرک فرآوری مواد معدنی در نایین کلنگ‌زنی شد

ایرنا : بارشهای رگباری، تقاطع‌های دارای زیرگذر در مشهد را مسدود کرد

تسنیم : پیش‌نیاز پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا؛حفظ توازن شرق و غرب

مهر : فوت راننده پیکان وانت بر اثر واژگونی در زازران

تسنیم : شورابیل ثبت ملی شد

ایسنا : فاز نخست گود کشتی قوچان به بهره‌برداری رسید

صدا و سیما : حمله نیروی دریایی یمن به ناوشکن آمریکایی «مایسون» در دریای سرخ

ایلنا : ستاره هالیوودی در جدال هیجان انگیز با لیورپول

ایسنا : بزرگداشت فردوسی در حضور دولت آبادی، مسجد جامعی، مجتهد شبستری و...

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید