چند درصد از زباله‌های مشهدی‌ها قابل بازیافت و چند درصد غیر قابل بازیافت است؟

چند درصد از زباله‌های مشهدی‌ها قابل بازیافت و چند درصد غیر قابل بازیافت است؟

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه زباله تولیدی شهر مشهد به صورت میانگین روزانه ۲۰۰۰ تن است، گفت: در آنالیز زباله شهر مشهدبین ۶۵ تا ۷۰ درصد مواد آلی، ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد خشک غیر قابل بازیافت و ۲۰ تا ۲۵ درصد پسماند خشک قابل بازیافت وجود دارد.

مسعود رضوی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه میزان زباله تولیدی شهر مشهد میانگین روزانه ۲۰۰۰تن است، اظهار کرد: در آنالیز زباله شهر مشهدبین ۶۵ تا ۷۰ درصد مواد آلی، ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد خشک غیر قابل بازیافت و ۲۰ تا ۲۵ درصد پسماند خشک قابل بازیافت وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان خاک و پسماندهای عمرانی جمع‌آوری شده به شکل متوسط روزانه ۱۴۰۰۰ تن، میزان پسماندهای عفونی و بیمارستانی متوسط روزانه ۲۵تن، میزان پسماندهای خشک جمع‌آوری شده متوسط روزانه ۲۴۶ تن است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص وضعیت بازیافت و جمع‌آوری ضایعات الکترونیکی، خاطر نشان کرد: ضایعات الکترونیکی در سطح شهر مشهد توسط ایستگاه‌های مبادله پسماند خشک و همچنین بازیافت آنلاین جمع آوری و از شهروندان خریداری می‌شود. همچنین یک ایستگاه تخصصی نیز در خیابان سعدی برای این منظور در نظر گرفته شده است که ضایعات به واحد مجوزدار بازیافت الکترونیکی در کشور در مجتمع صنعتی بازیافت مواد و انرژی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد انتقال و در آنجا فرآیند بازیافت بر روی آن‌ها صورت می گیرد.

رضوی با بیان اینکه عملیات جمع‌آوری زباله‌های خانگی شهروندان در شهر مشهد هر شب از ساعت ۲۱ تا صبح در مناطق سیزده‌گانه مشهد انجام می شود، افزود: این پسماندها به ایستگاه‌های انتقال موقت زباله انتقال می‌یابد که ما ۳ ایستگاه خدمات شهری جهت عملیات انتقال موقت زباله در سطح شهر داریم. زباله‌ها از این ایستگاه‌ها به سایت میامی جهت عملیات پردازش و دفن انتقال می یابد.

وی در رابطه با وضعیت سازمان مدیریت پسماند از لحاظ نیرو و تجهیزات تخصصی عنوان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با ۷۵۰ نفر نیرو و پرسنل در حوزه های مختلف اداری و ستادی، ماشین آلات و نقلیه، صنایع بازیافتی، معاینه فنی، دفن و دیگر واحدها مشغول فعالیت هستند. این سازمان ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی خدمات شهری را در بخش های مختلف دارا بوده و در مواردی از جمله جمع‌آوری و حمل پسماند، نظافت شهری، رفت و روب و سایر ماشین آلاتی که در عملیات رفع آبگرفتگی و برف روبی و یخ‌زدایی استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص هوشمندسازی، یادآور شد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص هوشمندسازی نیز گام‌های موثری برداشته است. از جمله این اقدامات، استفاده از سیستم هوشمند در جمع‌آوری پسماندهای خشک شهروندان بوده؛ بطوری که در حال حاضر ۷ نرم افزار هوشمند بازیافت آنلاین به نام‌های اکو، بهروب، بازیست، کارو، پاکو، نونا و همپاک تمام سطح شهر را پوشش می‌دهند. این نرم‌افزارها همانند نرم‌افزارهای تاکسی‌های اینترنتی برروی گوشی تلفن همراه نصب و شهروندان با ثبت درخواست خود، خودرو جمع‌آوری پسماند خشک به درب منزل یا محیط کار شهروندان مراجعه و پس از توزین پسماند خشک، کیف پول الکترونیکی شهروندان شارژ می‌گردد.

رضوی با یادآوری حضور زباله‌گردها در سطح شهر و فعالیت آن‌ها، بیان کرد: زباله‌گردی پدیده چند وجهی است و باعث تهدیدهای اجتماعی، بهداشتی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و ... می‌شود. رشد روز افزون کودکان کار با میانگین سنی ۱۰ -۱۲ سال، ایجاد انواع بیماری در سطح کارگران و انتقال آن در جامعه، آلودگی دام و طیور به واسطه فروش نان خشک آلوده به شیرابه به دامداری‌ها و انتقال بیماری به انسان، خطر ابتلا کودکان به بیماری‌های ستون فقرات، فلج اطفال، هپاتیت، سل و ... به دلیل عدم استفاده از ماسک و دستکش، ایجاد آلودگی در معابر به دلیل تفکیک زباله در گاری‌های سطح شهر و پاره نمودن کیسه های زباله خانگی از جمله مهم‌ترین تبعات بهداشتی و اجتماعی حضور زباله‌گردها در سطح شهر است.

وی ضمن بیان تبعات مالی و اقتصادی حضور زباله‌گردها در سطح شهر، گفت: خروج ارز از کشور و انتقال آن به دیگر کشور ها بدون پرداخت مالیات، ایجاد شبکه‌های مافیایی و گردش مالی کلان (بر اساس گزارش غیر رسمی در سال ۹۷، فقط در شهر تهران سالانه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است)، عدم وجود سازوکار قانونی جهت کنترل نحوه کسب درآمد و مصادیق مصرف سود حاصل از آن و ایجاد فساد، رانت، پولشویی، عدم پوشش بیمه و استتثمار به دلیل وجود مافیا و عدم نظارت قانونی، مهم‌ترین تبعات مالی و اقتصادی در این خصوص است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین حضور زباله‌گردها در سطح شهر تبعات امنیتی و سیاسی از جمله سوء استفاده کانال معاند و نیروهای ضد انقلاب و نشان دادن چهره‌ای سیاه از کشور، حضور اتباع بیگانه و غیرقانونی که موجب ایجاد فضای خطرناک در کشور می‌شود، امکان حضور نیروهای تندرو مانند داعش در پوشش کارگران و اقدامات تروریستی، امکان ترویج مذاهب ظاله و ضد انقلاب در بین کارگران بخصوص کودکان، امکان ایجاد فضایی جهت تجارت مواد مخدر و نیز توزیع آن در قالب پوشش‌های انبار ضایعات و همچنین انبارهای ضایعات محلی برای فروش اموال سرقتی را در پی خواهد داشت.

رضوی در رابطه با برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند برای سال پیش‌رو، تشریح کرد: مهم‌ترین برنامه‌های ویژه و پروژه‌های پیش‌رو در سال جدید، خرید و نوسازی ناوگان ماشین آلات تخصصی خدمات شهری، احداث مجتمع انبارهای پسماندهای خشک و بازیافتی، احداث کارخانه بازیافت ضایعات ساختمانی، تجهیز مرکز دفن زباله و اجرای عملیات مربوط به دفن مهندسی- بهداشتی پسماندهای عادی شهری، تجهیز ایستگاه انتقال زباله خدمات شهری و اجرای عملیات مربوط به جمع‌آوری زباله‌های شهری، آماده‌سازی احداث نیروگاه بیوگاز شماره ۲ و... است.

وی با تاکید بر نقش مهم شهروندان در این حوزه، بیان کرد: شهروندان نیز در حوزه مدیریت پسماند وظایفی دارند. از جمله وظایف شهروندی در این خصوص می‌توان به تلاش برای کاهش تولید زباله از راه دقت در خرید اجناس با پسماند کمتر، کاهش تولید شیرابه و گرفتن رطوبت پسماندهای تر، خشک کردن پسماندهای تر جهت استفاده خوراک دام، استفاده کمتر از پلاستیک‌ها و استفاده از ساک و کیف پارچه ای در هنگام خرید، استفاده دوباره از اقلام، کالاها و لوازم کاربردی دیگر و یا اهدا آن به نیازمندان، جداسازی و تفکیک پسماندهای خشک از تر و دادن آن به مراکز معتبر و تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند و ترجیحا استفاده از نرم افزارهای بازیافت آنلاین، آموزش تفکیک زباله از مبدا به دیگران و تشویق اطرافیان جهت جداسازی پسماندهای خشک از تر، اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خاتمه با تاکید بر پرهیز از دادن پسماندهای خشک به افراد زباله‌گرد و جلوگیری از اشاعه آن، تصریح کرد: این کار باعث تهدید سلامت افراد و جامعه، سوءاستفاده از کودکان، زنان و اتباع بیگانه، ازدیاد انبارهای غیرمجاز  و همچنین تولید لوازم بازیافتی به روش غیر استاندارد و غیربهداشتی خواهد شد.

انتهای پیام 

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : فرماندار: مطالعات طرح آبادانی و پیشرفت روستاهای شهرستان چابهار آغاز شد

ایرنا : استاندار: در سند "یزدنوین" بر حمایت از صنایع دستی تمرکز ویژه شده است

ایرنا : راز دوستی تالاب‌های چهارمحال و بختیاری با پرندگان مهاجر در چیست؟

ایرنا : ۱۲ میلیارد ریال برای بازسازی اضطراری آثار تاریخی خواف تخصیص یافت

ایسنا : بهره‌مندی بیش از ۸۴ هزار نفر از خدمات حوزه بهداشت و درمان ‌هلال احمر ‌کردستان

مهر : امیدآفرینی و تقویت ایمان ماموریت اصلی ستایشگران اهل بیت است

ایسنا : درصد مشارکت قابل قبول است/ مجلس دوازدهم در سال اول پر سر و صدا خواهد بود

مهر : کاپیتان استقلال مشتری هندی پیدا کرد!

صدا و سیما : تخلیه یک مرکز خرید در انگلیس در پی انتشار گاز

تسنیم : دستگیری 3 عامل قمه‌کشی در بیمارستان نورآباد

ایرنا : تگرگ به یکهزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌ کشاورزی اسفراین خسارت زد

مهر : نقش موثر حضور در جام‌جهانی در لژیونر شدن بانوان فوتسالیست ایران

ایرنا : ژنرال صهیونیست: تنها راه برون رفت از بحران، توقف جنگ است

ایرنا : زوج جهانگرد استرالیایی از آثار تاریخی زنجان بازدید کردند

ایسنا : واژگونی آمبولانس در یزد یک قربانی گرفت

مهر : از احداث مترو تا راه اندازی پردیس سینمایی در جنوب غرب تهران

ایرنا : شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام عبدالمحمد متقی

ایرنا : ملوان به دنبال هتریک، سپاهان به فکر انتقام

ایرنا : نیروگاه‌های بیستون و اسلام آبادغرب کرمانشاه آماده تولید برق در پیک تابستان است

مهر : سرمایه اجتماعی هلال احمر به نقطه تاریخی رسیده است

ایرنا : مجلس باید تصدی‌گری‌ اش را در حوزه فرهنگ کم کند+ فیلم

تسنیم : توافق صنف طلا با ثبت آمار معاملات و حمل در سامانه جامع تجارت

ایسنا : چرا رژیم‌صهیونیستی صدسالگی‌اش را نخواهد دید؟

ایرنا : روابط عمومی‌ها باید به اجتماعی سازی اخبار روی آورند

مهر : ایجاد ۱۵۰ هزار شغل و حضور ۱۵ میلیون گردشگر/ رقابت ۱۰ هزار ورزشکار

ایرنا : کتاب‌هایی با صدای چهره‌ها؛ بازیگرانی که به کلمات زندگی بخشیدند

ایرنا : فیلم| افتتاح ۱۰ مسکن مددجویی در یزد

مهر : جشن دهه کرامت ویژه مناطق محروم مازندران برگزار شد

ایرنا : فیلم| تحقق وعده صادق دولت در بهره‌برداری از سد قیزقلعه سی

صدا و سیما : کسب مدال‌های رنگارنگ پومسه رو‌های کشورمان

ایرنا : فیلم/ عمارت حافظی طزرجان تفت، جلوه معماری اصیل ایرانی- اسلامی

ایرنا : ۵۵۰ حلقه چاهک آب کشاورزی در منطقه سیستان به بهره‌برداری رسید

ایرنا : معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی با بسته‌بندی و تسهیلگری به بازار جهانی راه می‌یابد

ایسنا : غزه نشان داد در برابر موشک، خانواده قدرتمند صادر کننده پیام مقاومت است

ایلنا : قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : ۶۷۱ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد زنجان در انتظار بازآفرینی

مهر : پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی ایران در یزد

ایسنا : سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها برای کشت صیفی‌جات/ نباید برای کشت فراسرزمینی محدودیت قائل شویم

ایسنا : نقش ‌نمایشگاه‌های هنری در ایجاد شور و نشاط اجتماعی

ایرنا : حدود ۹۰ هزار تن گندم در زاهدان برداشت شد

ایسنا : بزرگترین کتابخانه عمومی کشور کجای کار احداث است؟

مهر : نماهنگ کاکوی امام رضا (ع) منتشر شد

ایرنا : ۹۸ درصد صنایع قم کوچک و متوسط هستند

ایرنا : راه‌اندازی سرویس ادارات؛ اجبار یا اختیار؟

ایرنا : رستگاری دولت در آشیانه پلنگ‌ها/ اختصاص اعتبار جدید به سالن کشتی جویبار

مهر : حضرت معصومه (س)با هجرت خود تاریخ ساز شدند

ایرنا : ۷۰ هزار و ۲۵۰ نفر مشمولان طرح جوانی جمعیت زمین دریافت کردند

مهر : گفت‌وگوی مهر با عالمیان پس از درخشش در عربستان و صعود در رنکینگ

مهر : اهدای مصحف شریف به رییس جمهور

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید