۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۳

گزارش مهر درباره شهید شاخص ۱۴۰۳؛

مرضیه حدیدچی روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید

مرضیه حدیدچی روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید

مرضیه حدیدچی (دباغ)، نامی است که بر روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید. این نام اثبات فرضیه‌ای است که می‌گفت: مردانگی، جنسیت بردار نیست.‏‎ ‎‏می‌توان زن بود و مرد و مردانه ایستاد.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_ الناز رحمت نژاد: طبق سنت همه ساله بسیج، صالح العاروری، مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) و ظفر خالدی توسط سازمان بسیج مستضعفین به عنوان شهدای شاخص سال ۱۴۰۳ در حوزه‌های بین الملل، بانوان و دفاع مقدس معرفی شدند.

از سال ۱۳۸۹ شهدای شاخص با هدف ارائه الگوهایی مناسب، روشن و متعالی توسط سازمان بسیج مستضعفین برای نسل آینده معرفی می‌شوند. این سازمان یک شهید خواهر و یک شهید برادر را به عنوان شهدای شاخص ایران اسلامی و یک شهید خارجی به عنوان شهید شاخص بین الملل معرفی می‌کند.

معرفی شهدای شاخص به صورت سالانه است و هر استان، شهید شاخص خود را در اقشار ۲۰ گانه بسیج از جمله دانش آموزی، دانشجویی، اصناف، مهندسین، پزشکان، اساتید و رسانه به مخاطبان معرفی می‌کند.

قسمت اول این گزارش به معرفی شهید صالح العاروری شهید شاخص سال ۱۴۰۳ در حوزه بین الملل پرداخته شد که از پیوند زیر قابل مطالعه و بررسی است:

«شهیدی که مغز متفکر مقاومت فلسطین بود / ‏‬منزل العاروری؛ محل رفت و آمد اصحاب رسانه»

در قسمت دوم این گزارش به معرفی شهید مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) شهید شاخص سال ۱۴۰۳ در حوزه بانوان پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

* شروع تحصیلات دینی در تهران و فعالیت سیاسی در کمیته مشترک

مرضیه حدیدچی در سال ۱۳۱۸ در همدان و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. او تحصیلاتش را از مکتب خانه آغاز کرد و قرآن و نهج البلاغه را از پدرش یاد گرفت. وی در سال ۱۳۳۳ با آقای محمدحسن دباغ ازدواج کرد، حاصل ازدواج آنان ۸ فرزند است. این ازدواج تحولاتی در زندگی او به وجود آورد. پس از ازدواج در روزهای نخست به همراه همسر راهی تهران شد و تحصیلات دینی اش را تا سطح (شرح لمعه) در تهران ادامه داد، او شاگرد اساتیدی چون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی، حاج شیخ علی خوانساری، شهید آیت الله محمدرضا سعیدی و نیز شهید سیدمجتبی صالحی خوانساری بود.

حدیدچی همزمان با تحصیل به فعالیت‌های سیاسی نیز می‌پرداخت، او با پخش اعلامیه‌ها در سال ۱۳۴۰-۱۳۴۱ فعالیت‌هایش را آغاز کرد و پس از آن با ورود به تشکیلاتی تحت رهبری شهید سعیدی فعالیت‌هایش را تشدید کرد، او در این دوران با دانشجویان مبارز در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف و علم و صنعت نیز در تعامل و همکاری بود.

او در سال ۱۳۴۹ بعد از به شهادت رسیدن آیت الله سعیدی بار دیگر مبارزاتش علیه رژیم شاه را شدت بخشید، سرانجام در سال ۱۳۵۲ توسط ساواک دستگیر شد. وی شدیدترین شکنجه‌ها در کمیته مشترک به همراه دخترش تحمل کرد و به سختی بیمار شد، تا جایی که امیدی به زنده ماندش نبود و از زندان آزاد شد، اما دخترش رضوانه در زندان ماند. پس از آزادی تحت عمل جراحی قرار گرفت و از مرگ نجات پیدا کرد و بعد از گذشت چند ماه دوباره دستگیر شد، او در سال ۱۳۵۳ از کشور خارج شد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های مبارزاتی اش را در هجرت ادامه داد.

* شرکت در اعتراضات ایرانیان مقیم لندن و حفاظت از بیت امام در نوفل لوشاتو

او مدتی در لبنان و سوریه زیر نظر محمد منتظری و امام موسی صدر آموزش‌های چریکی دید و در این زمینه همراهی و فعالیت می‌کرد. برای انجام مأموریت به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس رفت و آمد داشت. مدتی در لندن به عنوان نظافتچی در یک هتل فعالیت و در اعتراضات ایرانیان مقیم آنجا شرکت داشت. در فرانسه نیز به جمع یاران امام در نوفل لوشاتو پیوست و وظیفه حفاظت از امام خمینی (ره) و انجام امورات بیت ایشان را برعهده داشت. خانم حدیدچی خارج از ایران با اسامی و عناوین خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهری شناخته می‌شد.

* نخستین فرمانده زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دباغ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت، و مسؤولیت‌هایی همچون فرماندهی سپاه همدان و بسیج خواهران را برعهده گرفت، او نخستین فرمانده زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب کشور است. از مهم‌ترین اقدامات وی در این دوره می‌توان به مهار حرکت‌های نظامی و تروریستی مجاهدین، حزب دموکرات کردستان و حزب کومله اشاره کرد. در سال ۱۳۶۷ نیز در به همراه آیت الله جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی پیام امام خمینی (ره) را به گورباچف رساندند.

او در سه دوره اول، دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران و همدان بود، او همچنین در دانشگاه علم و صنعت و مدرسه عالی شهید مطهری تدریس می‌کرد و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود.

* امام به مرضیه حدیدچی اعتماد داشت

در کتاب «پرواز با نور» نوشته عالیه شفیعی که توسط انتشارات چاپ و نشر عروج منتشر شده درباره این بانوی مجاهد و مبارز آمده است: «مرضیه حدیدچی (دباغ)، نامی است که بر روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید. این نام اثبات فرضیه‌ای است که می‌گفت: مردانگی، جنسیت بردار نیست.‏‎ ‎‏می توان زن بود و مرد و مردانه ایستاد.‏‬ ‏‏امروزه این نام دیگر تنها معرف یک هویت صرفاً شناسنامه‌ای نیست، بلکه بخشی از‏‎ ‎‏تاریخ پویای مبارزات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ماست؛ حتی فراتر از خودِ تاریخ‏‎ ‎‏است که در وجود یک شخص تجلی کرده است. گره خوردگی این نام با فرازهای کاملاً‏‎ ‎‏برجسته تاریخ، در قالب رویدادهای مختلف تاریخی، امری است که نادیده گرفتن آن، به‏‎ ‎‏منزله چشم پوشیدن از بخش مهمی از گذشته سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ماست؛ ‏‎ ‎‏یعنی بی تاریخ شدن. جامعه‌ای هم که بی تاریخ شد، به سادگی از پا در می‌آید؛ چرا که به‏‎ ‎‏قول شاعری «تاریخ حکم آینه دارد هر آینه!».‏

در کتاب مورد اشاره خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) درباره مرضیه حدیدچی آورده است: «‬ ‏‏در ایامی که همراه امام در نوفل لوشاتو بودم، یک روز دیدم که خانمی که یک پالتو‏‎ ‎‏پوشیده بود و روسری به سر داشت، وارد خانه شد. من هم با اینکه او را نمی‌شناختم، ‏‎ ‎‏به خاطر اینکه افراد زیادی نزد امام‬ رفت و آمد می‌کردند، با او سلام و احوال پرسی‏‎ ‎‏و تعارف کردم. او هم نشست.‏

خانه‌ای که ما در آنجا داشتیم، چهار اتاق داشت که یکی در اختیار ما بود و سه اتاق‏‎ ‎‏دیگر غالباً بسته بودند. حوالی غروب بود که برای امام پیغام فرستادم که زنی با این‏‎ ‎‏مشخصات آمده، (او از صبح که رسیده دو بار چادر مشکی سر کرده، رفته و برگشته بود.)‏‎ ‎‏و گویا قصد دارد شب هم بماند. آیا صلاح می‌بینید؟ به هر حال در آنجا وضعیت‏‎ ‎‏امام و ما، وضعیت خاصی بود و احتمال خطر فراوان بود.‏ امام هم پاسخ دادند که اشکالی ندارد؛ چرا که مورد اطمینان است و اینگونه بود‏‎ ‎‏که از آن تاریخ تا چهار ماه دیگر که ما آنجا بودیم، زنی که خیلی زود فهمیدم خواهر دباغ‏‎ ‎‏است، پیش ما ماند و حضورش، برای من خیلی مفید واقع شد؛ چرا که حضرت‏‎ ‎‏امام به اضافه مرحوم سید احمد و حسین، ناهار را در منزل صرف می‌کردند و غالباً‏‎ ‎‏هم دیدارکننده داشتند و من برای پذیرایی کاملاً دست تنها بودم و از این لحاظ حضور‏‎ ‎‏خواهر دباغ، به عنوان کمک، خیلی ضروری بود.‏

با شناختی که من از خواهر دباغ پیدا کرده ام، او را انسانی یافته ام که دو خصلت بسیار‏‎ ‎‏برجسته دارد. اول اینکه دیانت و دینداری بسیار بادوامی دارد. دومین خصلت و ویژگی‏‎ ‎‏بارز و مثال زدنی او تناسب و تطابق عمل او با اسلام و مسائل اخلاقی است؛ یعنی فردی‏‎ ‎‏بسیار دیندار و با اخلاق که به رستگاری در دنیا و آخرت می‌اندیشد؛ در ضمن گذشت‏‎ ‎‏بسیار بالایی هم داشتند و این ویژگی‌ها را که برشمردم و چه بسیار ویژگی‌های دیگر که همه‏‎ ‎‏در وجود اوست، در مدتی که چند ماهی او را از نزدیک دیده ام، یکایک را در وجود او‏‎ ‎‏یافته ام. من همیشه برای او آرزوی توفیق می‌کنم. امام هم به او اعتماد داشت و از او‏‎ ‎‏تعریف می‌کرد.

کد خبر 6089722

برچسب‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : جهاد دانشگاهی در اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه مشارکت کند

ایرنا : مقاومت در غزه نشانگر قدرت خانواده در مقابل موشک است

صدا و سیما : نشست بزرگداشت شاعر بزرگ ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی در صربستان

ایرنا : آزادی هشت زندانی به برکت حضور خدام حرم رضوی در دزفول

ایسنا : فصلی جدید در گسترش گفتمان انقلاب

صدا و سیما : بازدید رئیس قوه قضائیه از شعب رسیدگی به جرائم اقتصادی

ایرنا : صید و فروش ماهی رودخانه‌ای در دزفول همچنان ممنوع است

مهر : ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تمدید شد

ایسنا : خوارج هم برای بیان مطالب بعضی کتاب‌ها حیا می‌کردند! / «به دنبال ماه» رونمایی شد

ایسنا : ۵۰۵ دشت در کشور ممنوعه هستند

تسنیم : ترور و خرابکاری؛ نسخه آمریکا و اسرائیل برای فشار بر یمن

مهر : همایش اقتدار « دختران مکتب سلیمانی» برگزار شد

مهر : دلار در بازار آزاد به کانال ۵۲ هزار تومان می رسد؟

ایرنا : دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی دانش‌آموزان از امشب آغاز می‌شود

ایرنا : دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی دانش آموزان از امشب آغاز می‌شود

ایرنا : بیش از ۱۴ هزار نفر در آذربایجان غربی متقاضی نوسازی منازل مسکونی هستند

صدا و سیما : دیدار سردار رادان با نخست وزیر ویتنام

مهر : تورم سالانه برق در بخش تولید چقدر است؟

صدا و سیما : کاهش نرخ بیکاری در کشور به ۷ درصد

تسنیم : قطعی شدن مدال برنز حبیبی‌نژاد در تورنمنت بوکس قزاقستان

تسنیم : رونمایی از کهن‌ترین بازی‌های فکری دنیای باستان

تسنیم : ارتقاء تشکیلاتی سازمان هیئت و تشکل‌های دینی

ایسنا : بی‌بی‌سی تن می‌دهد یا مستقل می‌ماند؟

صدا و سیما : طراح سئوالات و تصحیح اوراق امتحانات نهایی برعهده وزارت آموزش و پرورش

صدا و سیما : نهایی کردن سند اربعین در شورای معین ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور

تسنیم : واکنش مسئول سازمان لیگ به درگیری شدید در رده نونهالان

ایرنا : لژیونر هندبال ایران نامزد دریافت جایزه بهترین دروازه‌بان اسپانیا شد

ایرنا : فراخوان جشنواره تولیدات رسانه‌ای روایت خدمت در مازندران منتشر شد

صدا و سیما : اساتید مدارس علوم دینی اهل سنت تجلیل شدند

تسنیم : ثبت نام خودروهای وارداتی تا شنبه 29 اردیبهشت ماه تمدید شد

ایسنا : دوچرخه‌سوار عراقی فاتح مرحله نخست تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری خزر شد

ایسنا : سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی

مهر : گود کشتی با چوخه قوچان آماده بهره‌برداری است

ایسنا : رونمایی از تمبر سازمان ثبت اسناد با حضور معاون اول قوه قضاییه

ایرنا : چین: با گذشت ۷۶ سال همچنان شاهد افزایش بی عدالتی به فلسطینی‌ها هستیم

ایسنا : رتبه پنجم کشوری در اهداء عضو به دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام رسید

ایسنا : برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی در سند سومین حرم اهل بیت (ع) ارائه شود

ایلنا : اورتگا در نقش مارتینز؛ گواردیولا از غرق شدن نجات پیدا کرد(ویدیو)

صدا و سیما : بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در پایتخت ترکیه 

ایلنا : مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی کشور تیروکمان گرامیداشت دهه کرامت

ایرنا : کشف مواد خوراکی قاچاق در بهارستان

ایرنا : بیش از ۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز پرویزخان قصرشیرین کشف شد

مهر : رقابت تیم های خارجی در تور دوچرخه سواری خزر

ایسنا : مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان از ایده‌های فناورانه حمایت می‌کند

ایرنا : جهاد اسلامی: با گذشت ۷۶ سال، ملت فلسطین مقاوم ایستاده‌است

مهر : عیات عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال از پیشکسوت داوری

مهر : جلسه هیات امنای دانشگاه شریف با حضور معاون اول و ۳ وزیر برگزار شد

مهر : نشست بررسی نقش نخبگان درگفتمان‌سازی جنبش تعهدبه خانواده برگزار شد

ایرنا : ۵۰ چمن درون مدرسه‌ای تا مهر ۱۴۰۳ تحویل آموزش و پرورش می شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید