۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85459600
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام احمد جلالی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۹
کد خبر: 85459600
شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام احمد جلالی

شاهرود - ایرنا - احمد جلالی فرزند عبدالرحیم، از شهدای دفاع مقدس شهرستان شاهرود دیار دارالمرحمه سمنان است، سه سال بعد از شهادت برادرش به او پیوست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد جلالی فرزند دوم عبدالرحیم و خدیجه در بیست و پنجم تیر ۱۳۳۵ در شاهرود و خانواده‌ای متدین به دنیا آمد.

این شهید والامقام، در سن ۶ سالگی به دبستان رفت و دوره ابتدایی را با موفقیت به پایان رساند، سال اول متوسطه بود که با جمعی از دوستانش جلسه آموزش قرآن گذاشتند. نماز و روزه‌اش از ۱۵ سالگی هرگز ترک نشد. برای ادامه تحصیل در رشته فلزکاری عازم مشهد مقدس شد.

پس از اخذ دیپلم به شاهرود برگشت و برای انجام سربازی به تهران اعزام شد. اواخر سربازی او همزمان با اعتصابات و تظاهرات زمینه ساز انقلاب اسلامی بود. خدمتش در آبان ۱۳۵۷ به پایان رسید.

پس از پیروزی انقلاب همراه برادر شهیدش نگهبانی و پاس شبانه را در دستور کار داشتند و هنگامی که صدام جنگ تحمیلی را آغاز کرد، همزمان با ازدواج و تولد پسرش عبدالرضا بود.

شهید جلالی برای رفاه خانواده و انقلاب سختی‌های فراوانی را تحمل کرد، به جهاد سازندگی رفت تا بهتر بتواند خدمت کند. قلبی سرشار از محبت و صمیمیت، دستی نوازشگر و چاره ساز، روحی پاک و خدایی داشت.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام احمد جلالی

چند صباحی از رفتنش به جهاد می‌گذشت که داوطلبانه به جبهه خرمشهر اعزام شد. پس از ۴۵ روز برگشت. می‌گفت «گمگشته‌ام در جبهه است.»

پسرش سه ساله بود که چندین مرحله دیگر به جبهه رفت. در بین این آمد و شدها در سال ۶۴ در دانشگاه شاهرود هم پذیرفته شد اما ۶ ماه بیشتر طاقت نیاورد و در پنجم اسفندماه ۶۴ به اهواز رفت. پس از ۴۵ روز به مرخصی آمد و موقع رفتن با تمام فامیل و اقوام خداحافظی کرد. با عبدالرضای هفت ساله و حمیدرضای ۲ و نیم ساله‌اش هم وداع کرد.

شهید والامقام جلالی بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۶۵، در منطقه مهران بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. در عملیات ۴۰ روز بعد رزمندگان، پیکر جامانده شهید را به شهرستان انتقال دادند.

پیکر پاک و مطهرش ۱۷ تیر ۶۵ در گلزار شهدای زادگاهش شاهرود و در جوار برادرش محمدمهدی به خاک سپرده شد.

۲ برادر در یک نقطه از جبهه مهران اما با سه سال فاصله به آرزوی دیرینه خود دست یافتند.

همسر شهید جلالی درباره زندگی هشت ساله با ایشان نوشته است: «هشت سال از بهترین دوران زندگی‌ام را با ایشان بودم. برای من سرمشقی از یک انسان بسیار وظیفه‌شناس و همسری بسیار فهمیده بود. سفارش‌های بسیاری در مورد تربیت فرزندانمان کرده است که آنها را آویزه گوش دارم. وقتی در خانه بود با صدای بلند و زیبا قرآن تلاوت می‌کرد. نمازش را با قرائت در اول وقت می‌خواند. تا آن جا که امکان داشت برای نماز جماعت فرزندانمان را با خودش به مسجد می‌برد.»

شهید جلالی در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است: «خدا را شکر می‌کنم که در کنار شما مردم بزرگ و در دامان پدر و مادری تربیت شدم که به من این راه را آموختند. از شما سپاسگزار و از همه حلالیت می‌طلبم و از شما می‌خواهم که از امام(ره) پیروی کنید و او را تنها نگذارید.»

«لازم است در اینجا از پدر و مادر خوبم تشکر کنم و از آنها می‌خواهم مرا ببخشند؛ چرا که نتوانستم برایشان کاری انجام دهم، جز نافرمانی. از اینجا دستتان را می‌بوسم.خدمت همسر گرامی سلام می‌رسانم، آن کسی که در تمام مراحل زندگی با من ساخت و دم نزد. از خدا می‌خواهم که تو و فرزندانم را در کنار هم موفق بدارد. از تو می‌خواهم که فرزندانم را خوب تربیت کنی و مردانی استوار تحویل اسلام دهید. امیدوارم که مرا ببخشید و حلالم کنید.»

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام احمد جلالی

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام احمد جلالی

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان

شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام احمد جلالی

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار ۱۴۰۴

سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال ۱۴۰۴ مزین شود.

برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : لزوم اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع نفت و گاز

مهر : هوای تهران قابل قبول است

مهر : شهرهای ایران میزبان همایش سراسری روز فولکس واگن است

ایسنا : مقاومت عراق بار دیگر ایلات اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار داد

ایسنا : نقش هوش مصنوعی در رونق گردشگری فرهنگی چین

مهر : کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی است

ایسنا : نیروی کار جهانی عوض خواهد شد؟

ایسنا : رویدادهای گردشگری مکمل جاذبه‌های تاریخی هستند

ایلنا : آوارگانی که از رفح گریخته‌اند، به امکانات اولیه زندگی دسترسی ندارند

ایسنا : افزایش ۷۲ درصدی تردد ناوگان باری از پایانه مرزی پلدشت

ایسنا : اسامی تمام کشتی‌گیران آزاد برنده سهمیه المپیک/ ایران با ۵ ستاره در پاریس

ایلنا : قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایلنا : آمارِ کارگرانِ ساختمانی را راستی‌آزمایی کنید/ فقط ۳ درصد از ۳۰ درصد پروژه‌های ساخت و سازهای کشور بیمه شده‌اند

ایرنا : ترافیک سنگین صبحگاهی در آزادراه های البرز

ایرنا : روزنامه صهیونیستی: اسرائیل نگران کنارکشیدن مصر در مذاکرات با حماس است

ایرنا : سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

ایرنا : بایدن: آمریکا خواهان رقابت منصفانه با چین است نه مناقشه

ایسنا : ۲ مطالبه پلیس فتا از نمایندگان مجلس جدید

ایلنا : قوانین مواجهه دستگاه‌های شهری با بافت تاریخی شیراز تغییر خواهد کرد

ایسنا : پیشروی برق‌آسای روسیه در جبهه شمال اوکراین با یک پنجره کوچک

ایلنا : سالیوان به عربستان و سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

صدا و سیما : نیم صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۲۶ اردیبهشت

صدا و سیما : تساوی و پیروزی شطرنج‌بازان کشورمان در دور نخست

ایسنا : دونده‌ای که با پدرش به خط پایان المپیک رسید!

ایسنا : بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور

ایرنا : آمریکا تولید بمب‌های سنگرشکن را افزایش می‌دهد

ایلنا : روسیه پیوند اقتصاد جنگ با ساختار کلان اقتصادی را دنبال می‌کند/ می‌توانیم شاهد «سایکس پیکوی دوم» در پرونده اوکراین باشیم

صدا و سیما : تمرکز بر ساحت فرهنگ عمومی کشور از اولویت هاست

تسنیم : روز 222 طوفان‌الاقصی: اذعان اشغالگران به توانایی حماس

تسنیم : روز 222 طوفان‌الاقصی| اذعان اشغالگران به توانایی حماس

ایرنا : نیجر: همکاری نظامی با آمریکا در پی تهدید ما برای روابط با ایران و روسیه قطع شد

ایرنا : نخست وزیر نیجر: همکاری نظامی با آمریکا در پی تهدید ما برای روابط با ایران و روسیه قطع شد

ایرنا : نیجر: روابط نظامی با آمریکا در پی تهدید ما برای روابط با ایران و روسیه قطع شد

ایسنا : جذب ۴۰۰ هزار کارجو به بازار کار در سال ۱۴۰۳

ایرنا : نیجر: روابط نظامی با آمریکا به دلیل تهدید ما برای روابط با ایران و روسیه قطع شد

ایسنا : منیر شفیق: قطعنامه سازمان ملل می‌تواند رژیم اسرائیل را یک آپارتاید معرفی کند

ایرنا : وزیر دفاع تایوان از رهگیری و شناسای ۴۵ هواپیمای چینی خبر داد

ایسنا : اسطوره برای چهارمین صید طلا به پاریس خواهد رفت

مهر : هدیه ۱میلیارد دلاری بایدن برای تل آویو همزمان با جنگ در رفح

ایرنا : وزارت خارجه آمریکا طرح کمک تسلیحاتی یک میلیارد دلاری به اسرائیل را ارائه کرد

ایرنا : پوتین: روابط چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد

مهر : شبِ چند میلیارد دلاریِ قشم برای توسعه دریا محور

ایرنا : وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی: نتانیاهو حمایت بین المللی از اسرائیل را نابود کرد

ایسنا : حق ویزیت پزشکان طب ایرانی در ۱۴۰۳ / برقراری پوشش بیمه‌ای ۳ خدمت از امسال

ایسنا : چه موانعی بر سر راه رسیدن انسان به مریخ قرار دارد؟

تسنیم : پوتین: روسیه و شرکا وضعیت فعلی جهان را قبول ندارند

ایسنا : سحرگاه بقیع و مسجد پیامبر (ص) + ویدئو

ایرنا : شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان

تسنیم : هاآرتص: نابودی زیرساخت‌های حماس در غزه صحت ندارد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید