معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد اعلام کرد

کاهش ۰.۲ درصدی نرخ باروری کلی در اسدآباد

کاهش ۰.۲ درصدی نرخ باروری کلی در اسدآباد

ایسنا/همدان معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد از کاهش ۰.۲ درصدی نرخ باروری کلی این شهرستان در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خبر داد.

دکتر صفرزاده خوشابی یکشنبه، ۹ اردیبهشت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه وزارت بهداشت، نرخ باروری کلی(TFR) شهرستان اسدآباد در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۶۶ درصد بوده که این میزان نرخ باروری کلی در سال گذشته با کاهش ۰.۲ درصدی به ۱.۴۷ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان برای ارتقاء نرخ باروری و طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تصریح کرد: برگزاری ۱۹ کمیته تخصصی جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ و ۸۰ کمیته تخصصی جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۲، برگزاری کارگاه‌های آموزشی افزایش نرخ باروری و افزایش ازدواج برای کارکنان دانشکده و ادارات، برپایی غرفه مشاوره فرزندآوری و آسیب‌های تک‌فرزندی و آسیب‌های سقط جنین، جذب خیر برای پوشش هزینه‌های زایمان و مراقب‌های بارداری مادران باردار نیازمند، دیوارنویسی و فضاسازی با کمک دهیاران روستاها در زمینه ترویج فرزندآوری و جوانی جمعیت و برگزاری ۲۵ قرارگاه جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ و سال گذشته را از جمله اقدامات انجام شده این دانشکده در زمینه جوانی جمعیت و فرزندآوری طی دو سال گذشته می‌توان برشمرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت یک‌سال گذشته اردوهای جهادی نفس در شهرستان اسدآباد در زمینه ترویج جوانی جمعیت و فرزندآوری تصریح کرد: این اردوی جهادی با هدف شناسایی خانواده‌هایی که تمایل به ادامه بارداری خانم خانواده وجود ندارد، دارای فعالیت بوده و با آموزش، مشاوره و صحبت آنها را به فرزندآوری ترغیب می‌کند.

انجام دو پروژه تحقیقاتی فرزندآوری در اسدآباد

وی با بیان اینکه تاکنون دو پروژه تحقیقاتی فرزندآوری در رابطه با علل تمایل زنان اسدآبادی به سزارین و علل تمایل زنان اسدآبادی به تک‌فرزندی و بی‌فرزندی انجام شده که یکی از این پروژه‌ها به چاپ رسیده است، گفت: به منظور ارتقاء نرخ باروری و کاهش نرخ ناباروری شهرستان برای ارائه خدمات به زوجین، از چندی پیش کلینیک ناباروری سطح دو این شهرستان در بیمارستان قائم(عج) توسط دانشکده علوم پزشکی اسدآباد افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با کمک دانشکده علوم پزشکی شهرستان موفق شد ۵۰ مورد کمک مالی به زوجین نابارور سطح شهرستان داشته باشد و در این رابطه تسهیلات لازم تا سقف ۵۰ میلیون تومان به صورت قرص‌الحسنه با نرخ سود چهار درصد به این زوجین پرداخت کند و این زوجین در مراکز مختلف درمانی تحت درمان قرار بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در این شهرستان خبر داد و گفت: ۵۶ شهرستان در سطح کشور برای اجرای پزشک خانواده شهری انتخاب شده که شهرستان اسدآباد نیز جزو این تعداد شهرستان به عنوان پایلوت خواهد بود.

صفرزاده‌خوشابی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده شهری از جمله برنامه‌های مورد تأکید دولت سیزدهم و نیز وزارت بهداشت است، افزود: در این برنامه خانواده‌ها به راحتی می‌توانند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند و انتخاب سالم برای پزشک داشته باشند.

وی با اشاره به چگونگی اجرای این برنامه تصریح کرد: در اجرای این برنامه به ازای هر ۳۰۰۰ نفر باید یک پزشک و به ازای هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت وجود داشته باشد.

صفرزاده‌خوشابی گفت: در حال حاضر با توجه به جمعیت ۶۰ هزار نفری شهری شهرستان اسدآباد برای اجرای این برنامه نیازمند ۱۲ پزشک و ۴۰ مراقب سلامت و ماما  و ۲۰ پایگاه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فاز اول جذب مراقب سلامت برای طرح پزشک خانواده در شهرستان شروع و در این رابطه ۳۰  نفر مراقب سلامت(بهورز) جذب شده است، خاطرنشان کرد: برای این طرح در حال حاضر ۱۰ نفر نیروی مراقب سلامت دارای کمبود هستیم که این تعداد نیرو را نیز باید جذب کرد.

کمبود ۱۰ پزشک برای اجرای پزشک خانواده در اسدآباد

صفرزاده‌خوشابی با بیان اینکه در رابطه با پزشک خانواده شهری ۱۰ پزشک‌ کم داریم، گفت: شهرستان اسدآباد دارای چهار مرکز جامع سلامت و دو پایگاه بهداشتی بوده که برای اجرای این برنامه به ۲۰ پایگاه نیاز خواهیم داشت و برای آغاز کار فعلا باید این میزان کمبود فضا را با استفاده از ساختمان‌های اجاره‌ای و با کمک مراقبان سلامت و ماماها آغاز کنیم ضمن اینکه این برنامه و طرح از شش ماه پیش در شهرستان آغاز شده است.

رئیس مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته برای روستاهای سطح شهرستان ۱۹ بهورز  از سطح برخی از روستا از طریق آزمون جذب شده و طی ماه آینده این تعداد بهورز وارد سیستم ارائه خدمات در شهرستان خواهند شد، گفت: فاز دوم جذب بهورز نیز به تعداد ۲۶ نفر در این شهرستان کلید خورده و در آستانه برگزاری آزمون هستیم.

صفرزاده‌خوشابی با اشاره به اینکه شهرستان اسدآباد پیش از این تنها دارای چهار روانشناس بود و از این تعداد روانشناس به صورت چرخشی در مراکز روستایی نیز استفاده می‌شد، تصریح کرد: از حدود دو ماه پیش تعداد چهار روانشناس جدید جذب شده و قرار است هفته‌ای دو تا سه روز این روانشناسان در مراکز مختلف روستایی از جمله چنار علیا و سفلی، شهر آجین و کینی سایه نیز دارای فعالیت باشند.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح سلامت روان و مراقبت اجتماعی با رویکرد پیشگیری تحت عنوان طرح "سراج" در شهرستان اسدآباد در آینده نزدیک تصریح کرد: هدف این طرح افزایش شاخص بهره‌مندی عادلانه از خدمات سلامت روانی و مراقبت‌های اجتماعی است تا با افزایش سواد سلامت روان، اتخاذ رفتار روانی و اجتماعی پیشگیرانه، بهبود حفاظت مالی بیماران شیوع اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

صفرزاده‌خوشابی بیان کرد: این طرح، طرحی است که از چهار یا پنج سال پیش در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت آغاز شده که در همین رابطه شهرستان اسدآباد نیز آمادگی خود را برای اجرای این طرح در شهرستان اعلام کرده است. برای اجرایی شدن طرح سراج در شهرستان جانمایی این مرکز انجام گرفته و نیروی لازم در این رابطه جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۰۰۰ مشاوره روان در شهرستان انجام شده که از این تعداد مشاوره انجام شده، تعداد ۳۰۰ نفر به علت مشکلات شدید روان به روانپزشک ارجاع شدند.

راه‌اندازی مرکز سراج اسدآباد ظرف دو ماه آینده

صفرزاده‌خوشابی از راه‌اندازی مرکز سراج این شهرستان ظرف دو ماه آینده خبر داد و مطرح کرد: با راه‌اندازی این مرکز، پزشک متخصص روانپزشک نیز در این مرکز مستقر خواهد شد و دیگر نیاز به ارجاع افراد دارای مشکلات شدید روان به سایر مراکز نخواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در ادامه با اشاره به سلامت دهان و دندان نیز اظهار کرد: شهرستان اسدآباد دارای دو درمانگاه دندان پزشکی با چهار دندانپزشک بوده که در طول سال گذشته این دو درمانگاه تعداد ۱۴ هزار و ۸۰۰ خدمات دندانپزشکی به گروه‌های مختلف سنی از خردسال تا بزرگسالان این شهرستان ارائه داده‌اند.

وارنیش فلوراید ‌۱۲۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه شهر اسدآباد در هفته سلامت

صفرزاده‌خوشابی با بیان اینکه ارائه خدمات این درمانگاه برای کودکان دو تا شش سال رایگان است، اضافه کرد: در هفته سلامت با اقدامات لازم و رایزنی‌های انجام شده با وزارتخانه و با پیگیری ریاست دانشکده علوم پزشکی تعداد ۱۲۰ نفر از دانش‌آموزان مدارس حاشیه‌شهر اسدآباد برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به صورت رایگان مورد وارنیش فلوراید قرار گرفتند.

وی با اشاره به شاخص ۶۰ درصدی وارنیش‌تراپی افراد سه تا پنج سال طی سال گذشته در این شهرستان خاطرنشان کرد: شاخص وارنیش‌تراپی سال گذشته دانش‌آموزان این شهرستان در کل ۸۲ درصد، در روستاها ۹۲ درصد و در شهر ۷۴ درصد بوده است.

صفرزاده‌خوشابی مطرح کرد: برگزاری مراسم صبحانه سالم در دو مهد کودک شهری و یک مهد کودک روستایی، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تمامی مربیان مهدکودک‌های سطح شهرستان، مسابقه نقاشی، همایش پیاده‌روی و نیز کلاس‌های آموزش سلامت و بهداشت دهان و دندان در شهر و روستا از اهم برنامه‌های شاخص این شهرستان در هفته سلامت دهان و دندان بوده که برگزار شده است.

حمایت تغذیه ای ۲۳۰ کودک زیر ۵ سال در اسدآباد

وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته با حمایت و همکاری کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بسیج مستضعفان ۲۳۰ کودک دارای سوءتغذیه زیر پنج سال شهرستان را در شش مرحله مورد حمایت تغذیه‌ای قرار دادیم و مبلغ این حمایت براساس سطح نیاز افراد ماهانه ۶۰۰ تا یک میلیون تومان بوده است.

صفرزاده‌خوشابی ادامه داد: سال گذشته برای کمک به کودکان و مادران باردار نیازمند دو خیّر نوع‌دوست اسدآبادی در شهرستان جذب شد که این دو خیر ۵۰ میلیون تومان کمک مالی داشتند و کمک‌های مالی و نقدی آنها به صورت تغذیه بین جامعه هدف توزیع شد ضمن اینکه سعی داریم در سال‌جاری نیز با جذب خیران بیشتر این برنامه تداوم داشته باشد.

وی همچنین یادآور شد: در سال گذشته در طرح حمایت از مادران باردار از مجموع ۵۶۰ مادر باردار سطح شهرستان به حساب بانکی تعداد ۱۰۰ مادر باردار نیازمند ماهانه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان واریز شد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد در ادامه با اشاره به اجرای طرح نهضت نان کامل در شهرستان اسدآباد تصریح کرد: در حال حاضر این طرح در استان همدان شروع شده و تاکنون دو واحد نانوایی در همدان و دو واحد نانوایی در فامنین به صورت داوطلبانه در زمینه پخت نان کامل دارای فعالیت هستند.

پیگیر راه‌اندازی دو تا سه واحد نانوایی نان کامل در اسدآباد هستیم

صفرزاده‌خوشابی با بیان اینکه پیگیریم در شهرستان اسدآباد هم دو تا سه واحد نانوایی نان کامل با قیمت یارانه‌ای راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: ابتدای امر باید نرخ نان کامل در شورای آرد و نان تعیین و تصویب شود، با تصویب نرخ قیمت نان کامل یارانه‌ای به تبع آن راه‌اندازی دو تا سه واحد نانوایی در شهرستان اسدآباد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه جزو تکالیف همه سازمان‌ها بوده که تعداد نانوایی‌های پخت نان کامل در سطح کشور افزایش یابد و همه نانوایی‌ها به سمت پخت نان کامل بروند، اظهار کرد: وجود جوانه گندم و سبوس در نان منبع مفید ریزمغذی‌ها، آهن و پروتئین بوده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیردار چون سرطان روده‌بزرگ، دیابت نوع ۲، کمبود آهن و ید و نیز سکته‌ها و مشکلات قلبی- عروقی و مشکلات متابولیک و گوارشی جلوگیری می‌کند.

صفرزاده‌خوشابی با اشاره به اینکه نان اگر صحیح تهیه شود، بهترین خوراکی‌ها بوده که می‌تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما را تأمین کند، گفت: نان خوب نباید سفید باشد، نان مناسب را مردم باید بشناسند و به سمت استفاده از نان کامل برای سلامتی خود سوق داده شوند.

وی در ادامه با بیان در سال گذشته ۱۱۰۹ موالید، ۶۵۰ مورد فوت، ۶۰۰ ازدواج و ۲۳۰ مورد طلاق در شهرستان اسدآباد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در شهرستان اسدآباد تنها یک مورد مرگ ناشی از ایدز داشته‌ایم که این بیمار کارتن‌خواب بوده و برای درمان مراجعه نداشته است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

ایرنا : سومین جشنواره فیلم کوتاه در لبنان با حضور ایران گشایش یافت

مهر : جزئیات کمین قسام برای نیروهای اشغالگر در محله الزیتون

مهر : بمباران اتمی غزه؛ تازه ترین پیشنهاد آمریکایی‌ها به اسرائیل

مهر : حیرت زدگی خبرنگار صهیونیستی از حملات مقاومت فلسطین

مهر : صدای پای آب در طبیعت بهاری لرستان

ایرنا : حرف و حدیث ها از بازگشت صدر به صحنه سیاسی عراق

ایسنا : موفقیت پژوهشگران چین در شبیه‌سازی یک حالت کوانتومی

ایرنا : جدایی‌طلبان کاتالونیا در اسپانیا اکثریت پارلمانی را از دست دادند

مهر : با شکست برابر آتالانتا؛ لیگ قهرمانان اروپا برای رم دست نیافتنی شد

ایسنا : برگزاری جشن‌ خیابانی از میدان ولیعصر تاهفت تیر در دهه کرامت/برپایی چایخانه‌های رضوی در میادین

ایسنا : برگزاری جشن‌ خیابانی از میدان ولیعصر تا هفت‌تیر در دهه کرامت/ برپایی چایخانه‌های رضوی در میادین

ایرنا : خداحافظی باشکوه طارمی با پورتو با گل تماشایی و اشک‌های بی امان + فیلم

تسنیم : سهمیه لیگ قهرمانان یوونتوس و بولونیا قطعی شد

ایرنا : ترامپولین قهرمانی آسیا؛ اهتزاز پرچم کشورمان در هنگ‌کنگ

مهر : استقبال مردم رودسر از خادمین حرم رضوی

ایرنا : نخست وزیر گرجستان مخالفان لایحه «نفوذ خارجی» را به پیگرد قانونی تهدید کرد

ایرنا : پورتو با گل طارمی به پیروزی رسید

ایرنا : گل دراماتیک طارمی، پورتو را نجات داد

تسنیم : طارمی در شب وداع با دراگائو، گل زد و پورتو را نجات داد

ایسنا : لزوم انتقال صنایع آب‌بر از مرکز کشور

مهر : مشارکت نمایندگان حماس و جهاد در همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عرب

مهر : پسر ایرانی پورتو را نجات داد/ وداع دراماتیک طارمی با هواداران

ایسنا : سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

ایلنا : ویدیو: گل دوم پورتو به بواویشتا توسط مهدی طارمی

ایسنا : بانوی اُلمپین مازندران در رده دوم رنکینگ جهانی تیراندازی

ایسنا : مطهری تا اطلاع ثانوی سرمربی تراکتور

ایسنا : شوش میزبان اختتامیه چهاردهمین جشنواره شعر عربی رضوی

مهر : بازگشت به زندگی زن ۵۳ ساله اراکی با انجام عملیات احیاء قلبی ریوی

ایرنا : شکست پاری سن ژرمن در خانه و باقی ماندن در صدر جدول

تسنیم : شکست پاری‌سن‌ژرمن در شب وداع امباپه با پارک دو پرنس

مهر : معرفی مساجد دوست‌دار مادر و کودک

ایرنا : گزارش امیرعبداللهیان از نشست گفت وگوی ایرانی - عربی

ایرنا : منظور: رویکرد سازمان برنامه و بودجه ایفای نقش راهبری توسعه در کشور است

ایرنا : منصوری:‌ در تحلیل کلان کشور شرایط در همه حوزه‌ها نسبت به قبل بهتر شده است

ایرنا : ربات‌های مینیاتوری میکروپلاستیک‌ها را از آب آلوده جذب می‌کنند

ایرنا : ادای دین شمسایی به فوتسال در روز واکنش آزمون به هو شدن در بازی با لورکوزن

مهر : اعزام کاروان «ولایت عشق» به مشهد مقدس

ایرنا : بازگشت به زندگی زن ۵۳ ساله اراکی با تلاش کارشناسان اورژانس

ایرنا : شکست رم مقابل آتالانتا؛ سهمیه لیگ قهرمانان از آزمون و جالوروسی دورتر شد

مهر : برکناری وزیر دفاع روسیه به درخواست پوتین

مهر : پل آبنمای «کاکی_ شیخیان » ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ایرنا : آتش بازی شاگردان ژابی آلونسو؛ لورکوزن به رکورد خیرکننده ۵٠ بازی بدون شکست رسید

مهر : گروه‌های فرهنگی و مردمی بوشهر تجلیل شدند

مهر : ارتقای روابط ایران و مصر در مسیر هموار

مهر : مشکل زمین‌های شهر کاکی حل می‌شود

تسنیم : آتالانتا، آزمون و یارانش را از سهمیه لیگ قهرمانان دور کرد

ایسنا : تاکسی‌های خودران «ویمو» به ۵۰ هزار سفر هفتگی رسیدند

مهر : استقبال از خدام رضوی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر برگزار شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید