تیغ خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برگردن کشاورزی

تیغ خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برگردن کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی هنوز تابستان از راه نرسیده که فعالان بخش کشاورزی نگران تصمیم گیرهای مسئولان درباره خاموشی چاه موتورهای کشاورزی هستند زیرا با اجرایی شدن آن، برای محصولات کشاورزی تنش آبی ایجاد می‌شود و کشاورزان، در کنار سختی‌های کارشان با کاهش محصول باغات و مزارع خود روبرو شده و خسارت می‌بینند.

در همین روزهای پایانی فروردین‌ماه کشاورزان شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر و کوهسرخ با راه انداختن کارزاری و امضای آن درخواست بازنگری و حذف خاموشی تابستانی چاه‌های کشاورزی را داشتند و براین اساس تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی را از ۱۵ خردادماه به میزان روزانه ۵ ساعت در هفته ناعادلانه دانستند و خواستار این شدند که با استناد به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ و همچنین ماده ۲ قانون تسهیل برقی کردن چاه‌های کشاورزی مصوب ۲۹ مهرماه ۱۳۸۰ و ماده ۲۶ و ۲۷ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی مصوبه ۱۳۸۹ تصمیم‌گیری به گونه‌ای باشد که کمترین فشار برای کشاورزان و کاهش خسارت به باغات و مزارع را در پی داشته باشد.

هدر رفتن زحمات کشاورزان با تصمیم گیری‌های نادرست

علیرضا اسکندری یکی از کشاورزان خلیل‌آبادی امضا کننده این کارزار در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌های قبل‌تر که خبری از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی نبود، باغات انگور و پسته کشاورزان با تهدیدات کمتری به لحاظ آسیب دیدن محصول مواجه بود اما حالا با وجود گرانی کود و سم و هزینه بالای کارگر، محصول ما پیش از برداشت به زمین می‌ریزد و همه زحماتمان به هدر می‌رود.

وی گفت: کشاورزی شغل اصلی مردم منطقه است و بعضی تصمیم‌گیری‌ها بدون توجه به تبعات آن برای بخش کشاورزی و کشاورزان دردسرساز شده و منجر به هدر رفتن زحمات کشاورزان و ضرر و زیان آن‌ها می‌شود.

اسکندری افزود: اگر قرار است برای جبران کمبود برق در تابستان، ساعاتی برق چاه موتورهای کشاورزی قطع شود باید برخی شهرستان‌ها با توجه به نیاز آبی محصولات کشاورزی آن‌ها، در موضوع خاموشی چاه موتورهای کشاورزی آن‌ها استثنا قائل شد.

این کشاورز خلیل‌آبادی ادامه داد: آبیاری باغات انگور در فصل تابستان باید با نظم و دقت و بدون تأخیر انجام شود زیرا در برابر تنش آبی باغات توان مقاومت ندارند و محصولاتشان از بین می‌رود و به کشاورزان خسارت زیادی وارد می‌کند.

خسارت ۸۵۰ میلیون تومانی خاموشی چاه موتورهای کشاورزی در خلیل‌آباد

بدیهی است خاموشی چاه موتورها منجر به آسیب رسیدن به کیفیت محصولات کشاورزی و خسارت دیدن کشاورزان می‌شود به ‌طوری که برخی از محصولات این استان از جمله انگور و پسته و ... دچار تنش آبی می‌شوند.

تیغ خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برگردن کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برای بهره‌برداران این بخش بسیار نگران کننده است، گفت: پارسال به دلیل خاموشی و قطعی برق ۸۵۰ میلیارد تومان بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد خسارت دید.

محمود شبان با اشاره به اینکه مجموع خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی ناشی از سرمازدگی، خشکسالی و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی و سوختن الکترو پمپ‌ها هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته بوده که قریب ۵۰ درصد این خسارت‌ها ناشی از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بوده است.

وی با تأکید براینکه خلیل‌آباد قطب تولید انگور در استان است، ابراز کرد: این محصول نسبت به تنش‌های آبی حساسیت بالایی دارد لذا می‌طلبد در حوزه خاموشی چاه موتورهای کشاورزی این شهرستان مستثنی شود.

 مدیر جهاد خلیل‌آباد با بیان اینکه در این شهرستان بیش از ۳۰ رقم انگور شناسایی شده که مهمترین ارقام آن عبارت‌اند از پیکامی و عسکری معمولی که برای تولید کشمش و تازه خوری مصرف می‌شود و سایر ارقام شامل ترکمن ۴، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی، سرقی و ارقام تجاری جدید جهت تازه خوری و تهیه مویز استفاده می‌شود.

وی گفت: خلیل‌آباد بیشترین سطح زیر کشت انگور را در استان دارد و برای افزایش بهره‌وری و بالا بردن راندمان تولید این محصول باید در موضوع خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برای این شهرستان در فصلی که باغات انگور به آب نیاز دارند تجدید نظر شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد بیان کرد: اگرچه اجرای پنل‌های خورشیدی در خلیل‌آباد در دستور کار قرارگرفته و همین هفته اخیر اولین پنل خورشیدی اجرا شده اما برای جبران کمبود برق مورد نیاز قریب ۶۰۰۰ هکتار باغات انگور شهرستان نیاز است تعداد بیشتری پنل خورشیدی اجرا شود.

شبان ابراز کرد: باید با حمایت از کشاورزان و بهره‌برداران این بخش و تخصیص اعتبار و تسهیلات مورد نیاز زمینه اجرای پنل‌های خورشیدی را به منظور جبران کمبود برق و رفع مشکل خاموشی چاه موتورهای کشاورزی فراهم کنند.

تصمیم‌گیری‌های مسئولان به جهش تولید کمک کند

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی هستند و قطب تولید میوه‌های بهشتی انگور، انجیر، انار و پسته به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع تولید، در منطقه ترشیز که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامپروری است باید تصمیم‌گیری مسئولان به جهش تولید کمک کند، اظهار کرد: خشکسالی و کمبود منابع آبی به بخش کشاورزی منطقه ترشیز آسیب‌زده و تصمیم خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بر پیکر نحیف کشاورزی ترشیز ضربه مهلکی می‌زند همان‌طور که سال گذشته شاهد ضرر و زیان کشاورزان منطقه از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بودیم.

وی افزود: جبران کمبود برق در پیک مصرف با خاموشی‌ روزانه چاه موتورهای کشاورزی باید به تناسب محصولات هر شهرستان و نیاز آبی آن‌ها انجام شود.

تیغ خاموشی چاه موتورهای کشاورزی برگردن کشاورزی

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس اظهار کرد: پیچیدن یک نسخه واحد برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی با وجود اقلیم‌های متنوع کشور به خصوص برای خراسان رضوی و شهرستان‌های منطقه ترشیز با توجه به تفاوت‌ آب و هوایی هیچ توجیه کارشناسی ندارد و گرمای شدید هوا و گرفتاری گیاهان با تنش‌های آبی نیاز در ساعات میانی روز و قطعی برق و نرسیدن آب به باغات و مزارع، خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان و محصولات آنان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد قطعی برق چاه موتورها ادامه داشته باشد نه تنها محصولات کشاورزی از بین خواهد رفت بلکه امنیت غذایی به خطر می‌افتد، گفت: هرساله  کشاورزان نتیجه زحمات ۱۰ ماهه خود را در تیرماه برداشت می‌کنند لذا نباید به جای خدمت به کشاورزان برق آن‌ها قطع شود.

 نیک‌بین ادامه داد: بخش قابل توجهی از مردم منطقه ترشیز کشاورز هستند اگر قرار باشد همچنان چاه موتورها ۶ ماه اول سال خاموش باشند و در ۶ ماه دوم سال به دلیل ضعف برق درست کار نکنند باعث بروز مشکل برای کشاورزان شده و عملاً اعتراضات آن‌ها را فراهم می‌آوریم.

وی با تأکید بر اینکه باید سیاست‌های غلط اصلاح شود، افزود: ادامه این روند نابودی کشاورزی را فقط به همراه خواهد داشت.

 بخش کشاورزی که ارتزاق میلیون‌ها نفر از طریق آن انجام می‌گیرد، بی‌شک یکی از مهمترین حوزه‌ها برای برنامه‌ریزی کلان محسوب شده و در سال‌های متمادی با مشکلات بسیاری مواجه است. از یک سو امنیت غذایی مسئله مهمی است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد از سویی دیگر ترشیز یک منطقه کشاورزی است و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی قرار گرفته و کشاورزان این منطقه در شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی برای کشاورزی اقدام می‌کنند.

 در این روزهای گرم کشاورزان منتظر باردهی محصولات کشاورزی خود هستند حال با وجود همه این سختی‌ها، اتخاذ تصمیماتی مبنی بر خاموشی چاه‌های کشاورزی، اقتصاد کشاورز و کشور را زیر سؤال می‌برد. قطعی ۵ ساعته برق مشترکان کشاورزی موجب گله‌مندی کشاورزان شده است، کشاورزان معتقدند هر روز بیش از ۵ ساعت برق چاه‌های کشاورزی قطع می‌شود و با این وضعیت باید کشاورزی را تعطیل کنند و انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند. 

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : حوزه علمیه وظیفه یادآوری جلوگیری از خطر کاهش جمعیت را دارد

ایسنا : صفویه‌پژوهی که اصفهان قدر او را ندانست

مهر : معلمان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کوشا باشند

مهر : سناتور مورفی: باید از اشتباهات جنگ‌های عراق و افغانستان درس گرفت

ایسنا : عملکرد هلال‌احمر از بعد انسانی و فراملی حائز اهمیت است

تسنیم : «حسینی‌پور» معاون پارلمانی رئیسی می‌شود

تسنیم : قدردانی رئیسی از دست اندرکاران برگزاری انتخابات الکترونیکی

تسنیم : رشد 800 درصدی تولید کاغذ چاپ و تحریر

ایسنا : مهلت ارسال اثر به رویداد جوانی جمعیت تمدید شد

ایرنا : مطالبات خبرنگاران استان مرکزی در نشست با مدیرکل ارشاد بررسی شد

تسنیم : کشف سندی از افسر اطلاعاتی دشمن برای اندلسی کردن ایران

ایرنا : استاندار همدان: بسیج سازندگی عمران و آبادانی را برای کشور به ارمغان آورده است

ایسنا : به دنبال دستیابی به حلقه نهایی زنجیره ارزش گل محمدی هستیم

ایرنا : استفاده حزب‌الله از موشک «جهاد مغنیه» علیه رژیم صهیونیستی برای اولین بار + فیلم

ایسنا : کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین در نهضت ملی مسکن گیلان

صدا و سیما : کسب دانش فنی برای تولید روانکار صادراتی

ایرنا : اوج حساسیت در جزیره؛ فتح بزرگ آرسنال و بازگشت به صدرجدول

ایسنا : آرژانتین حریف تورم نشد؛ چاپ پی در پی اسکناس‌های درشت‌تر

تسنیم : سمنان| تشییع شهید "سیدمرتضی حسینی" در ایوان‌کی برگزار شد

مهر : آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در گناباد و بجستان

ایسنا : ابلاغ قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)

ایرنا : از جریمه‌های سنگین تا محرومیت تعلیقی؛ سخت با منتقدان، نرم با بزن‎‌بهادرها!

تسنیم : مصر به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل پیوست

ایرنا : قزوین ظرفیت لازم برای تامین مواد غذایی کشور را دارد

مهر : جشن دهه کرامت در چهارباغ عباسی اصفهان

ایرنا : کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری می‌شود

ایسنا : آثار درگیری در منزل و جراحت در جسد شهردار منطقه ۵ شیراز وجود دارد

ایسنا : روز سرنوشت‌ ساز فوتبال البرز

مهر : آخر هفته‌ای همراه با رگبار بهاری برای کرمانشاه

مهر : نشست هم اندیشی امورکنسولی نمایندگی‌های ایران در پاکستان برگزار شد

مهر : دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه

ایرنا : استقبال حماس از تصمیم مصر برای الحاق به آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه

مهر : اقتصاد رگ حیات جامعه است

ایلنا : بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای موبایل

ایرنا : امام جمعه کرمانشاه: دولت برای حل مشکل معیشتی مردم مصمم است 

ایرنا : بلینکن: اسرائیل «برنامه قابل اطمینانی» برای حفاظت از غیرنظامیان در رفح ندارد

تسنیم : شرکت‌ها بیمه باید در سرمایه‌گذاری در استان همدان مشارکت کنند

تسنیم : افشای خودکشی 17 نظامی صهیونیست پس از طوفان الاقصی

ایسنا : فقه تمدنی بنیان اساسی برای شکل‌دهی به جامعه جهانی دارد

ایرنا : خانواده های اسرای صهیونیست در جریان تظاهرات مجدد: همین الان توافق کنید

ایسنا : دهقان: قراردادهای نفتی در صورت محرمانه‌نبودن باید شفاف شوند

ایسنا : نقش آمریکا در افزایش تهدید تروریسم در افغانستان

مهر : روند احداث ترمینال مکانیزه غلات در بندر شهید رجایی

صدا و سیما : رژیم صهیونیستی تهدید کنددکترین هسته‌ای را تغییر دهیم

صدا و سیما : خرازی خطاب به آمریکایی‌ها:شما بودیدکه از دیپلماسی فرار کردید

صدا و سیما : خرازی خطاب به آمریکایی‌ها: شما بودید که از دیپلماسی فرار کردید

صدا و سیما : شما بودید که از دیپلماسی فرار کردید

صدا و سیما : شما بودیدکه از دیپلماسی فرار کردید

تسنیم : دیدار باقری با نماینده سازمان ملل در امور افغانستان

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید