چگونه عملکرد شورای شهر را مورد ارزیابی قرار دهیم؟

چگونه عملکرد شورای شهر را مورد ارزیابی قرار دهیم؟

ایسنا/قزوین وقتی صحبت از شورای شهر می‌شود مهمترین وظیفه این نهاد ارائه خدمات محلی، نظارت بر عملکرد مجری خدمت‌رسان است و مردم می‌توانند عملکرد شوراهای مختلف را از طریق بررسی مصوبات آن شورا بسنجند.

انتخابات در اشکال مختلف آن سهیم کردم مردم در سرنوشتشان و راهی برای مشارکت آن‌ها در مدیریت و اداره امور است، فعالیت شورای شهر که از مجرای انتخابات می‌گذرد نیز به طور ویژه‌ای به سرنوشت و زندگی روزمره مردم گره خورده است. نهم اردیبهشت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است، در این گزارش به وظایف شورای شهر و مطالبات‌ مردمی از مجموعه مدیریت شهری و چگونگی مطالبه از آن‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش ایسنا، براساس قانون انتظار می‌رود شوراهای شهر طبق ماده ۷۱ قانون انتخابات، انتخاب شهردار برای مدت چهار سال؛ بررسی و شناخت کمبودها و نیازها، و نارسائی‌های اجتماعی، فرهنگی و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی؛ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا؛ همکاری با مسئولان اجرائی و نهادها و سازمان‌های مملکتی؛ برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، تصویب بودجه و اصلاح متمم بودجه سالانه شهرداری، تصویب معاملات و نظارت بر آن‌ها که توسط شهرداری انجام گرفته است؛ تصویب وام‌های پیشنهادی شهرداری؛ نام‌گذاری معابر، خیابان‌ها، کوچه و کوی، تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری، نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، بهداشت، ایجاد گورستان‌ها و دیگر اماکن عمومی و وظایف دیگری که در قانون آمده است را انجام دهند.

حفظ اعتماد مردم

از نگاه مردم یک عضو شورای شهر در تراز انقلاب اسلامی می‌بایست دلسوز آحاد جامعه شهری باشد، مسئولیت‌پذیری داشته باشد و برای عملی کردن وعده‌هایی که به مردم داده تلاش کند، نکته دیگری که در مصاحبه‌های مردمی به آن اشاره شد این بود که عضو شورای شهر باید تخصص داشته باشد، تخصص نه از این جهت که در کاری به صورت تجربی توانمندی کسب کرده باشد بلکه از این روی که تحصیلات آکادمیک را تا سطح قابل توجهی گذرانده باشد، مثلاً اینکه اگر فردی در شورای شهر عضو کمیسیون عمران و ترافیک است بایستی تحصیلات مرتبط داشته باشد.

یکی دیگر از مهمترین مواردی که مردم در مصاحبه‌های میدانی به آن اشاره کردند این بود که یک عضو شورای شهر باید پاکدست باشد و به صورت دوگانه عمل نکند، آنچه را برای مردم «نشدنی» اعلام می‌کند به خاطر موقعیت و جایگاهی که دارد برای خود و نزدیکانش «شدنی» نداند، زیرا این دوگانگی در رفتار بیش از هر موضوع دیگری مردم را سرخورده کرده و اعتماد عمومی را نسبت به شورای شهر از بین خواهد برد.

شفافیت، دوری از بازی‌های سیاسی؛ فرهنگ و دیگر هیچ

به گزارش ایسنا، برخی از اهالی رسانه در قزوین نیز طی گفت‌وگو با ایسنا به موضوعاتی درباره وظایف شورای شهر اشاره کردند؛ زهرا عبداللهی، سردبیر ایسنا در قزوین، با بیان اینکه رسانه چشم بیدار جامعه است، گفت: پاسخ گویی و شفافیت در همه ارکان تصمیم‌سازی و اجرا توسط مجموعه شورا و شهرداری، از شروط اصلی سلامت عمل و تحقق حداکثری اهداف مبتنی بر تأمین منافع مردم و شهروندان است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از آنجا که رسانه‌ها آئینه افکار عمومی هستند و انعکاس و پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را نمایندگی می‌کنند، انتظار داریم مجموعه شورای شهر، دائم با رسانه در تعامل و ارتباط باشد و به پرسش‌های اهالی رسانه پاسخ دهد زیرا شفافیت نخستین گام مبارزه با فساد است.

رکسانا رضایی، دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی و سردبیر رسانه «نگاه قزوین» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضعف مجموعه مدیریت شهری در حوزه فرهنگ عمومی در شهر قزوین، اظهار کرد: شهر به مثابه یک موجود زنده برای ادامه حیات نیاز مبرم به روح فرهنگی دارد. آنچه در کنار کالبد فیزیکی شهر توسعه را میسر می‌سازد توجه به فرهنگ و سرمایه‌گذاری بر این مهم است. با چنین پیش فرضی حال باید پرسید آیا در کنار ده‌ها ارگان فرهنگی کهن شهری با زیستی بالغ بر ۱۷۰۰ سال و برگ‌های زرین بیشماری در دل تاریخ، شرایط اکنون حاکم بر فرهنگ شهر آنی است که انتظار می‌رود؟

وی ادامه داد: مدیریت شهری مورد تأیید شورای شهر در میان ده‌ها برنامه خرد و کلان خود و با بودجه‌ای بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان چه قدر و سهمی را به ارتقاء و توسعه فرهنگی اختصاص داده است؟ اگر ارتقاء فرهنگ عمومی و آموزش را یکی از مأموریت‌های اصلی مدیریت شهری قلمداد نماییم آیا آنچه امروز شاهدش هستیم با این هدف همخوانی دارد؟

رضایی تصریح کرد: نه، قزوین نتوانسته در این سال‌ها دِین خود را به فرهنگ فرهیخته این کهن بوم و بر ادا کند و گامی بلند در راستای تبلور منویات فرهنگی شهری به قدمت تاریخ بردارد. گویی قرار است به لطف تدبیر برخی مسئولان غرقه در روزمرگی شهر دوره کند شب را و روز را هنوز را!!

حسن عابدینی، مدیر خبرگزاری مهر نیز با شاره به اینکه اعضای شورای شهر باید به دور از اختلافات سیاسی فقط و فقط به منافع مردم بیندیشند، به ایسنا گفت: توسعه متوازن و توجه ویژه به نقاط محروم در برخورداری از خدمات و امکانات از مهمترین نکات در تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از آرمان‌های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مردم شریف  قزوین انتظار دارند که نگاه متعالی در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات مجموعه شورای شهر جاری بوده و برای شهروندان ملموس باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این راستا ضروری است که مجموعه مدیریت شهری از ظرفیت نخبگان قزوین برای سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجرا بیش از پیش استفاده کند؛ اعضای شورای شهر قزوین که امروز تنها یک سال از زمان خدمت آن‌ها باقی مانده باید طوری رفتار کنند که مردم باور داشته باشند مهمترین اولویت اعضای شورا، مردم هستند نه منافع سیاسی، جناحی و منافع شخصی.

لزوم بررسی مصوبات و صورتجلسات شورای شهر

حامد کبودوند که یکی از اعضای اسبق شورای شهر قزوین است، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فلسفه وجودی شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: شورای شهر و در گذشته انجمن شهر یکی از مهمترین بخش‌هایی بوده و هستند که اگر قرار است خدمات عمومی به مردم ارائه شود از این مجرا و نهاد می‌گذرد و باید خود مردم به این خدمات عمومی، اولویت‌ها و چگونگی آن نظارت داشته باشند و بر همین اساس هم در گذشته تشکیلاتی به نام انجمن شهر و بعدها شورای شهر شکل گرفت.

وی گفت: فلسفه وجودی شورای شهر نگاه دقیق‌تر به خدمات عمومی با نظر مردم بوده و در جمهوری اسلامی مردم در سرنوشت خود در حوزه تصمیم‌سازی با حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در حوزه تصمیم‌گیری با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دولت و در حوزه خدمات عمومی محلی که انتخابات شورای شهر است دخیل می‌شوند.

این فعال سیاسی اجتماعی ادامه داد: وقتی صحبت از شورای شهر می‌شود مهمترین وظیفه این نهاد ارائه خدمات محلی، نظارت برعملکرد مجری خدمت‌رسان است، در وقفه‌ای که به واسطه برخی اتفاقات در کشور در فعالیت شورای شهر در دهه ۶۰ افتاد، نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها کاهش یافته بود ولی با احیای شورای شهر نظات بر عملکرد دستگاه‌های خدمت‌رسان از جمله شهرداری و دهیاری‌ها بهتر شد و طبیعی است هر قدر نظارت متخصصانه، عالمانه، آگاهانه و دلسوزانه‌تر باشد خدماتی که به عموم شهروندان ارائه می‌شود بهتر خواهد بود و هر قدر نظارت کاهش یابد عملکردها ناقص خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بررسی ادوار مختلف شورای شهر قزوین می توانیم این نکته را به وضوح ببینیم که هر قدر که یک وفاق، یک خرد جمعی و یک همدلی عالمانه و متخصصانه  بر فضای عمومی شورای شهر حاکم باشد آن شورا عملکرد مفیدی برای شهر داشته و هر جا که حضور دلسوزانه و عالمانه نباشد طبیعی است که سو استفاده و نارضایتی هایی شکل گرفته است.

عضو سابق شورای شهر قزوین بیان کرد: به نظر می‌رسد بهترین ابزار و محک برای بررسی عملکرد یک دوره شورای شهر مصوبات، صورتجلسات و موضوعاتی است که شورا در آن ورود کرده و طرحی را مورد تصویب قرار داده است.

کبودوند گفت: وقتی که  صحبت از شورای دلسوز و دقیق می‌کنیم باید مصوباتی متخصصانه با توجه به منافع عموم را به عنوان خروجی از آن‌ها شاهد باشیم، وقتی خروجی فعالیت‌های یک شورا و خروجی بیانات اعضای آن از این معیار فاصله گرفته باشد طبیعی است شورایی ضعیف‌تر و با کارآمدی کمتری را شاهد بوده‌ایم و به راحتی مردم فهیم و اصحاب رسانه با بررسی مصوبات و صحبت‌های اعضا در دوران مختلف می‌توانند به عملکرد آن شورا ها امتیاز بدهند و بررسی کنند که آیا در دوره بعدی باید آن‌ها را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند یا خیر.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : خسارت‌های پنهان به کشاورزی دزفول/ گله کشاورزان از کمبود کمباین

ایسنا : «گندمان» چهارمحال و بختیاری با زلزله ۴ ریشتری لرزید

مهر : هدف قرار گرفتن پایگاه جاسوسی اسرائیل با سلاح مناسب حزب الله

ایرنا : کودکان اوتیسمی اصفهان، ماهیانه ۳۲ میلیون ریال یارانه می‌گیرند

ایسنا : بیش از ۳ هزار تبعه غیرمجاز از استان قزوین خارج شدند

ایسنا : دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»/ مرگبارترین لحظات برای خبرنگاران در جنگ غزه

ایسنا : رئیس ستاد انتخابات اردبیل: فهیمی منتخب مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس دوازدهم شد

ایلنا : بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳/متانول نزدیکترین راه عبور از ناترازی بنزین

ایرنا : لیگ والیبال آسیای مرکزی؛ پیروزی تیم جوانان ایران برابر بزرگسالان ترکمنستان

ایرنا : زلزله گندمان چهارمحال و بختیاری را لرزاند

مهر : بیشترین خرید تضمینی گندم از خوزستان/ منتظر تخصیص اعتبار

ایسنا : اعضای شورای راهبردی دهه امامت و ولایت منصوب شدند

ایسنا : پاره کردن منشور سازمان ملل مضحک بود

ایرنا : سامانه آینه بهره‌وری ایران راه اندازی شده است

ایرنا : زلزله ۴.۶ ریشتری اَهِل لامرد را لرزاند

ایسنا : افتخارآفرینی فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه تهران در جشنواره تیتر ۱۳

تسنیم : طالبان به دعوت ترکیه در کنفرانس جهان اسلام شرکت می‌کند

تسنیم : بهره‌برداری از سد سرداب در صورت تأمین مالی در سال‌جاری

ایسنا : نبردهای سنگین در خارکیف؛ روسیه از کنترل ۵ روستا خبر داد

مهر : هواشناسی اصفهان درباره سامانه همرفتی جدید هشدار صادر کرد

تسنیم : کشف سناریوی ساختگی سرقت 500 میلیارد ریالی طلا‌

ایسنا : «اهل» فارس لرزید

ایسنا : اجرای دهمین مرحله طرح رعد در سیستان و بلوچستان

ایسنا : تدوین دفتر راهنمای طراحی رشته‌های مسئله محور کشور از سوی دانشگاه شهید بهشتی

تسنیم : دهه کرامت موعد بررسی کارنامه نهادها درباره طرح تکریم باشد

مهر : اهل در فارس لرزید

ایرنا : پرونده قضایی اتهامات زیست محیطی مدیران معدنی خواف در مراجع قضایی تشکیل شد

تسنیم : بارش‌های اخیر موجودی آب سدها را 3 درصد افزایش داد

تسنیم : تأکید زاکانی بر لزوم اتصال پایانه جدید شرق به شبکه مترو

ایلنا : مشارکت در این دوره حدود ۷ درصد از مرحله دوم انتخابات‌های گذشته بیشتر بود

تسنیم : تشویق چامیزو از سوی میزبان؛ صعود با کامبک تماشایی

تسنیم : کشف بیش از یک تن انواع مواد مخدر در سیستان و بلوچستان

ایسنا : هفتمین شماره نشریه مخابرات دانشگاه تبریز منتشر شد

ایسنا : سال گذشته قشم بیشترین امتیاز گردشگری را کسب کرد

مهر : دو طرح مولد سازی هلال احمر در یاسوج افتتاح شد

تسنیم : بهسازی سیل‌بند بلوار شهدای نوریان در مراحل پایانی است + فیلم

ایسنا : «حرکت بین خطوط» مهم‌ترین فاکتور در نظم ترافیک شهری است

تسنیم : 6 نفر برای آتش سوزی مدیران خودرو تحت تعقیب قرار گرفتند

ایسنا :  ۶ نفر در رابطه با آتش سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند

تسنیم : بازگشت زندگی پس از 30 سال به روستای کوشه‌سفلی خوسف + فیلم

ایسنا : رتبه اول سیستان و بلوچستان در نرخ خام ولادت در کشور

تسنیم : "وعده صادق" از هر نوشته‌ای صادق‌تر بود

ایلنا : جهش ۸۸ درصدی درآمد‌های بیمه تعاون

ایرنا : تلاش می‌کنیم مشکلات گذشته میان ایران و اقلیم بوجود نیاید

ایسنا : کسب سهمیه پارالمپیک پاریس توسط ملی‌پوش پاراکانوی ایران

مهر : امضاء ۳ قرداد و تفاهم‌نامه نفتی به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار

صدا و سیما : ممنوعیت صدور مجوز تغییر کاربری در اراضی یکپارچه

مهر : بمباران شدید شمال غزه از سوی جنگنده های رژیم صهیونیستی+فیلم

مهر : احداث سد عباس آباد بانه از دستاوردهای سفر رهبری به کردستان است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید