امام جمعه بوشهر:

معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 

معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 

ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه وامام جمعه بوشهرگفت: معماری و شهرسازی و بازآفرینی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است و نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد.

 آیت الله صفایی بوشهری امروز در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: می توان هر منطقه و درجه تمدن آن را با معماری و شهرسازی او محاسبه کرد. بدین خاطر است که هر منطقه و هر جغرافیا اولین پدیده ای که از آن به چشم می آید معماری آن است. هوشمندی در ارتباطات بلوکی فی ما بین معماری در عرصه های آن جغرافیا و تناسب معماری با ویژگی جغرافیایی و ژئوپولوتیک آن و عرصه های مختلف رنگ و مواد اولیه و ارتفاع و مهندسی و معماری آن در تناسب با زیست بوم است.

منتخب مردم تهران در مجلس  ششم خبرگان رهبری بیان داشت: اگر در کرانه ساختار معماری و مهندسی سازه همانند زیست بوم کویر باشد این نشان از عدم هوشمندی و کیاست طراحی و معماری در یک جغرافیاست. اگر مواد اولیه که در کویر استفاده می شود، در منطقه کرانه استفاده گردد، نشان از عدم توانمندی در عرصه مهندسی است. در هر زیست بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه زیستی نشان از درجه دانش و هوشمندی و توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامع شناسی و روان شناسی آن جامعه دارد.

وی با اشاره به عرصه زیست بوم حیات سازه و ارتباط آن با ساکنین گفت: در منطقه کوهستانی و کویر تمام فرکانس ها و اضلاع حیات به شکل فرکانس عمودی است. بدین جهت است که منطقه کویر از مثلث، مستطیل و مربع در اشکال هندسی بسیار استفاده می شود و حتی در عرصه فرهنگ آیین های مذهبی روش عزاداری آنها هم به همین شکل است و این مساله در سازه دیوار و ساختمان هم کاملا مراعات می شود.
آیت الله صفایی بوشهری بیان داشت: در منطقه کرانه درست بالعکس است. هندسه ای که از آن استفاده می شود نیم دایره و انحنا و اشکالی است که کاملا با فضای محیط همگن باشد و بخاطر شرایط جوی پنجره ها و درب ها بسیار است. اگر این مهندسی سازه تغییر کند، با روح و روان جامعه و محیط سازش نخواهد داشت. در عرصه کرانه مثل کرانه جنوب ایران که همیشه با حملات بیگانگان مواجه بوده و بارها شاهد هجمه های بیگانگان بوده است، بالطبع سازه ای که ساخته می شود غیر از مراعات ابعاد خاص زیستی، باید عرصه پدافند غیرعامل را هم مراعات کند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: در کرانه باید رنگ بنا با دریا متفاوت باشد وگرنه دریایی که در کنار هست در متن زندگی قرار می گیرد و یکسان سازی محیط می شود و تناسب رنگی وجود نخواهد داشت به همین خاطر برای اینکه تفاوت باشد تفاوت رنگ وجود دارد و بهترین رنگ به خاطر جذب سرما در فصول گرم رنگ سفید است لذا تمام بناهای شهر بوشهر رنگ سفید دارد و بخاطر تضاد رنگ، پنجره ها رنگ قهوه ای دارند.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعار معماری و سازه های بوشهر «سلام» است گفت: اولین چیزی که انسان با ورود به بافت بوشهر متوجه می شود سلام سازه به شخص است. به همین جهت درصد بیماری های روحی در تاریخ استان بوشهر فوق العاده کم و درجه امید بالا است و به همین جهت است که معماری شهری و بازآفرینی آن یک فن آوری جامع و یک دانش وسیع و هوشمندی فوق العاده در آفرینش تمدن و آسایش مردمی نیاز دارد. این کار کوچکی نیست که بخواهیم بنایی که دارای فرسودگی است را با نگاه مدرنیته بازآفرینی کنیم.
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه معماری و شهرسازی در هر جغرافیا نشانه تمدن و درجه دانش آن جغرافیا است، تصریح کرد: یکی از مواد استفاده در سازه های قدیمی بوشهر چوب است. در حالت عادی چوب در کنار ساحل با رطوبت بالا و بارش در زمستان این چوب را دچار آفت و خوردگی از درون می کند اما بناهای بوشهر اینطور نیست علت آن این است که چوب ها از داخل دریا اخذ شده است. این چوب ها با مواد رنگ ضد آفت رنگ شده اند.
وی با بیان اینکه معماری نشان از هنر یک منطقه است، گفت: هنر زیباترین ارائه داشته و داده انسانی است. هنر معماری و معماری هنرمندانه سازه ایجاد فضای مناسب برای انسان می کند و عرصه سلامت و پزشکی معماری یکی از نکات بزرگ است. در محاسبات عرصه سلامت بسیاری از بیماری های خاص به جهت معماری غیر استاندارد زیست بوم هر منطقه است.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: معماری و بازآفرینی و شهرسازی نشان از توانمندی صنعت است و ایجاد امنیت می کند و باید منجر به ارتباط قوی اجتماعی شود در حالیکه معماری امروزی ایجاد ارتباط و سلام نمی کند بلکه ایجاد تفرق می کند. در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی باید یک نگاه جامع از حیث تمدن آفرینی باشد چه در خود سازه زیستی شخصی و چه در محله ای که انسان زندگی می کند.
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه مشاهده می شود که شهرک هایی که ساخته می شود جامع نیست، گفت: باید به سمت مسجد محوری، دانش محوری، سلامت و امنیت و فرهنگ محوری حرکت کنیم و اگر این کار را نکنیم این زنجیره معماری از هم گسسته خواهد شد.
امام جمعه بوشهر با اشاره به نظام مهندسی تاسیسات گفت: مقدار زیادی از هزینه کرد زندگی مردم و مدیریت عمران، هزینه ترمیم و تعمیر و بازآفرینی پیش از موعد تاسیسات می شود. نظام تاسیسات باید در آن یک تحول فوق العاده باشد، چراکه بسیاری از خرج مردم و مسئولان خرج تعمیر و مرمیم و تجدید تاسیسات می شود.
وی با اشاره به پیشینه و تاریخ شهر بوشهر ابراز داشت: تاریخ شهر بوشهر چند هزار سال قبل از میلاد است؛ این استان پایتخت مقاومت و مبارزات ضد استعماری است. چهار بار انگلیس به این منطقه حمله کردند و هر چهار بار علمای این استان حکم به دفاع دادند و بزرگانی همچون رئیسعلی دلواری و باقرخان تنگستانی حرکت مردمی ایجاد کردند و انگلیس را شکست دادند و اکنون از انگلیسی ها در بوشهر فقط گورستان آنها باقی مانده است.
آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: چند برهه تاریخی کشورهای اروپایی به دنبال تصرف گلوگاه های اقتصادی استان و تسلط بر اقتصاد و گمرک بودند اما باز علمای بزرگ نظیر مجتهد اهرمی و مردم نگذاشتند که اقتصاد اینجا به دست بیگانگان بیفتد. در دفاع مقدس خارگ به اندازه روزهای دفاع مقدس بمباران شده است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر

مهر : به دانشجویان خیانت شد/ اعتراضات صلح‌آمیز را با باتوم سرکوب کردند

ایرنا : شرکت برق خراسان‌شمالی ۲۶۰ میلیارد ریال برای رفع تنش آبی هزینه کرد

ایرنا : طرح ۴۳۲ واحدی خورموج تا پایان سال تکمیل می‌شود

ایرنا : کیش قدم‌های نخست برای جذب نخبگان علمی جهان را برداشت

ایسنا : اسرائیل از مقاومت فلسطینیان خسته شده است/جنبش دانشجویی شکل گرفته،برخلاف تصور صهیونیسم جهانی است

ایسنا : پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است

صدا و سیما : ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی

مهر : چرا صهیونیست‌ها جرأت مقابله با حملات یمن را ندارند؟

مهر : ۱۳۵ پرونده تخلف حوزه دامپزشکی در استان سمنان تشکیل شد

ایسنا : تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟

ایرنا : معاون استاندار همدان: مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان ها افزایش می یابد

مهر : آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ محورهای چالوس و هراز قفل شد

مهر : شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است

مهر : ضعف‌های زیرساختی و هزینه شدن یارانه برای کالاهای غیراساسی

ایرنا : تیم ملی اسکواش در مشهد اردو زد

تسنیم : رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند

مهر : آغاز بیست‌وسومین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز

ایرنا : امدادرسانی به بیش از ۲ هزار نفر درگیر آبگرفتگی در خوزستان

صدا و سیما : مهاجم مثل من دیگر نمی‌آید

ایسنا : آمادگی استان اصفهان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات

تسنیم : صعود ناهید کیانی به جایگاه دوم جدیدترین رنکینگ المپیک

تسنیم : قتل بی‌رحمانه مادر توسط پسر پرخاشگر در شهرک دانشگاه

ایسنا : نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است

تسنیم : پیشرفت 95 درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود

ایسنا : عشایر وارد همدان شدند/مراتع بالادست آماده ورود عشایر نیست

تسنیم : استارت روئینگ‌سواران برای حضور در المپیک

ایلنا : طرز تهیه یک دسر بهاری خوشمزه با توت فرنگی

ایرنا : سیلاب به تاسیسات آب و فاضلاب در روستاهای خوی خسارت زد

مهر : پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده

مهر : تصاویری از حضور باشکوه مردم ایلام در تشییع «محمد شفیع فیضی زاده»

مهر : سخنرانی آیت الله رییسی آغاز شد

ایرنا : مسائل حقوق بشری؛ محور گفت وگوی دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه

مهر : کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است

مهر : برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی

مهر : کلاس های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی

ایرنا : خانواده‌های اسرای صهیونیست خواهان استعفای نتانیاهو یا پذیرش آتش‌بس شدند

صدا و سیما : تهیه «غذای پزشکی» از ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی 

تسنیم : انتقاد ردبول از مرسدس در ماجرای جذب فرستاپن

مهر : خانواده‌های اسرای صهیونیست خطاب به نتانیاهو: تاریخ تو را نمی‌بخشد

ایرنا : ۲ طرح در شهرداری قزوین افتتاح شد

ایرنا : ۲ طرح در شهرداری قزوین افتتاح و به بهره برداری رسید

ایسنا : میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد

مهر : جزئیات یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب و اساتید

تسنیم : چری در نمایشگاه خودروی پکن 2024 با رویکرد «اکوسیستم متنوع»

ایسنا : اعتراض استقلال خوزستان به انتخاب داور بازی سپاهان

ایسنا : جشنواره ملی نهج‌البلاغه نهج‌البلاغه به دنبال رفع مهجوریت در دانشگاه است

مهر : بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند

ایسنا : ایده «دو دولتی»؛ نسخه‌ای که به‌جای شفا، کور می‌کند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید