معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد

نقش «خانواده» در فرهنگ سلامت/ تخمین جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰

نقش «خانواده» در فرهنگ سلامت/ تخمین جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر نقش «خانواده» در ایجاد فرهنگ سلامت گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا اولیائی منش در همایش گرامیداشت هفته ملی سلامت، اظهار کرد: ادبیات علمی و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که موضوع مشارکت مردم تا سطح محلات پیش رفته است؛ اما درباره مشارکت خانواده در حوزه سلمت خیلی مطلبی وجود ندارد؛ چراکه خانواده و خانواده محوری خیلی در ادبیات غربی جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه دنیا در حوزه سلامت مطالعاتی تا سطح محله داشته است؛ اما پس از آن به سطح فرد و نه خانواده تاکید دارد، توضیح داد: مطالعات جهانی پس از سطح محله، فرد محور می‌شود و درواقع محوریت خانواده مخصوص جوامع اسلامی و سنتی تر است که به باغ وحش دهکده جهانی نپیوسته‌اند و در این فرهنگ است که مادر به عنوان محور خانواده شکل دهنده این تمدن نوین است که ما می‌خواهیم مدعی آن باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: زنان این جامعه باید در شکل دهی این رویکرد نوین و مقابله با این هجمه پوچ موجود در سطح دنیا که ته آن افسردگی و پوچی است مقابله کنند. باید به فرهنگ زیبا، سنتی و عیر ماشینی خود برگردیم و خودباوری داشته باشیم. فکر نکنیم مدینه فاضله جای دیگری است. اعتقادم این است که اگر شرایط اقتصادی فراهم باشد مردم باید جهان گردی کنند، دنیا را ببینید و بعد به کشور برگردند و با عشق و علاقه به داشته‌های خود بچسبند.

اولیائی با بیان اینکه فضای مجازی ایده ال هایی دست نیافتنی برای مردم می‌سازد، با اشاره به مطالعه‌ای انجام شده در این خصوص عنوان کرد: مطالعه‌ای انجام شده در سوئیس می‌گوید افرادی در کشورهای غرب در فضای مجازی غرق هستند ۴۰ درصد افسرده تر از بقیه مردم هستند؛ چراکه فضای مجازی انسان را از فضای واقعی دور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به خانواده محوری برگردیم، درباره اهمیت امیدآفرینی افزود: در همه دنیا تلاطم و مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ اما در این حوزه امید آفرینی خیلی مهم است. ازدواج را خیلی سخت گرفتیم، حوزه های فرهنگی باید روی بحث ازدواج آسان تاکید کنند. در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: ازدواج و فرزندآوری یک موضوع نشاط آفرین است، اغلب جوانان اگر ذره ای امید داشته باشند، علاقمند به ازدواج و فرزند آوری هستند؛ اما در حال حاضر قدری ناامید هستند و آینده را بدون پایداری می‌بینند. باید در حوزه امید آفرینی کار کنیم و متقابلا مسئولین نیز در حوزه ثبات اقتصادی فکری کنند تا امید ایجاد شود.

اولیائی با اشاره به تاسیس "خانه های مشارکت مردم" توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح محلات تهران، توضیح داد: پیش تر فقط یک خانه مشارکت مردم در منطقه ۱۷ تهران یعنی مرکز مهرگان را داشتیم اما در حال حاضر به ۱۰ منطقه رسیده است. این خانه‌های مشارکت همان مراکز جامع سلامت ما هستند که هیات امنای مردمی دارند و در بحث آسیب شناسی مشکلات محله کار می‌کنند، خودشان آسیب شناسی و نیاز سنجی و برنانه ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محوریت ما باید اهمیت دادن واقعی به مردم باشد، خاطرنشان کرد: دستورالعملی شهرداری تهران برای یکپارچه کردن مسائل مربوط به این حوزه آماده کرده است که ویرایش آخر را می‌گذراند و بخش بهداشت هم یکی از بخش‌های آن است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ارتباط بین اقتصاد و سلامت نیز توضیح داد: کاملا بحث های اقتصادی بر روی سلامت مردم موثر است اما از آن مهمتر اثر چشم و هم چشمی ها بر سلامت است. از سوی دیگر مردم باید برای حل مشکلات اقتصادی پای کار آیند. نمی‌توان همه بار این موضوع را از دولت طلبید. اگر این مشارکت مردمی محقق شود در حوزه اقتصاد هم اتفاقات خوبی می‌افتد، نباید فرهنگ تجمع ثروت را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، امسال شنبه یکم اردیبهشت ماه با عنوان "سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی"، یکشنبه دوم اردیبهشت ماه با عنوان "سلامت خانواده، از آموزش و پرورش تا آموزش عالی"، دوشنبه سوم اردیبهشت ماه با عنوان "سلامت خانواده و سلامت زمین"، سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه با عنوان "سلامت خانواده و سلامت روانی_اجتماعی"، پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه با عنوان "سلامت خانواده و جوانی جمعیت" و جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه با عنوان "سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی" نامگذاری شده است.

در بخش دیگر این همایش دکتر فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اظهار کرد: زمانی "سلامت" شکل می‌گیرد که تک تک سازمان ها و آحاد مردم برای آن برنامه داشته باشند و به آن برنامه عمل چراکه "سلامت" با ساختار سازی و جلسه گذاری شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه صحبت کردن درباره "سلامت" به معنای صحبت کردن درباره شکوفا شدن است، ادامه داد: سلامتی که در دنیای امروز از آن صحبت می‌شود با سلامتی که ۴۰ سال پیش از آن صحبت می‌شد، متفاوت است. بشر به مفاهیم قشنگ تری از سلامت رسیده است. کسی سلامت است که می‌تواند ایثارگری کند، هنر خلق کند و اطرافیان خود را هم از این مسائل بهره مند کند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در دولت سیزدهم ساماندهی برنامه‌های متعددی را در سطح محلات مورد توجه قرار داد. به همت شهرداری تهران کارهایی آغاز شد و این کار تیمی به نظام نامه هایی رسید که امروز در شهر تهران شاهد آن هستیم که قرارگاه مشارکت محله شکل گرفته است.

رضایی با بیان اینکه سفیران سلامت باید در مسیر خلق و ارقتا سلامت گام بردارند، تصریح کرد:  تعامل بین شهرداری و مراکز بهداشت در محلات خوب نیست. شهرداری‌ها خدمت ارائه می‌دهند، مراکز بهداشت هم خدمت ارائه می‌دهند اما هنوز آن کار تیمی شکل نگرفته است. مردم خیلی از جاهای تهران احساس تعلق به محله ندارند و این نداشتن حس تعلق خود آسیبی است که باید برای آن راه حل داشت.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: ساماندهی این خدمات در "محلات ارتقا دهنده سلامت" یا همان "قرارگاه مشارکت محله" یک آرمانی است آرمان که باید شکل گیرد تا مردم سردرگم بین دستگاه‌ها نباشد.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب

ایرنا : مرور روزنامه‌های ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایسنا : حضور گروه‌های مردمی در فعالیت‌های پرورشی

صدا و سیما : لحظه اصابت موشک به پایگاه نظامیان صهیونیست در کرم ابوسالم

مهر : اکوسیستم فناوری کشور زیر سقف «اینوتکس ۲۰۲۴»

ایلنا : ابعاد مشروط کردن توافق دفاعی ریاض – واشنگتن با عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل/ نوع نگاه بن سلمان به نزاع اسرائیل و حماس

مهر : شهادت حداقل ۲۱ نفر از جمله ۴ کودک در بمباران بامدادی رفح

ایسنا : گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»

مهر : گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح

ایرنا : نشریه آمریکایی: ایالات متحده تولید موشک‌های اتکمز را بسیار افزایش داده است

ایرنا : وزیر خارجه لهستان: پوتین به اندازه کافی برای حمله به ورشو بی‌پروا نیست

ایسنا : وجود حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور/ برنامه افزایش حمایت مالی از بیماران خاص

تسنیم : دفاع عجیب خبرگزاری دولت از "قلیان پرعارضه اکسیژن"

مهر : حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

تسنیم : فرمانده اروپایی: مدرن‌ترین سامانه‌ها، در برابر یمن عاجز است

ایسنا : قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟

ایسنا : چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران می‌دوند؟

ایرنا : حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی

مهر : تحصن دانشجویی در دانشگاه تورنتوی کانادا در حمایت از فلسطین

مهر : فشار وزیرجنگ اسرائیل بر نتانیاهو برای پذیرش آتش بس در غزه

ایرنا : رژیم صهیونیستی مجددا گذرگاه کرم ابوسالم در غزه را بست

تسنیم : تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ اسرائیل

ایرنا : شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۰ نفر گذشت

تسنیم : حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاهی در ایلات اشغالی

مهر : ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح

ایرنا : مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین با آزادی مروان البرغوثی

ایرنا : نیوزویک: روسیه ده‌ها هزار نیرو در اطراف شهر کلیدی چاسیو یار مستقر کرده است

مهر : ارتش رژیم صهیونیستی درباره تلفات زیاد در کرم شالوم تحقیق می کند

ایرنا : درخواست گالانت از نتانیاهو برای موافقت با توافق مبادله اسرا

مهر : حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد

مهر : همخوانی خادمان رضوی در چایخانه حضرت رضا(ع)

ایرنا : مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است

ایرنا : شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه

ایسنا : سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین با لابی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد

مهر : تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل

ایرنا : لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند

مهر : فاز ۳ طرح نهضت ملی مسکن رزن عملیاتی می‌شود

مهر : اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه

ایرنا : پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره

ایرنا : امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط را بین ایران و تونس بررسی کرد

تسنیم : ادعای عجیب مورایس درباره لیست تیم ملی فوتبال + جدول

تسنیم : ادعای عجیب مورایس درباره لیست تیم ملی فوتبال + جداول

ایرنا : استاندار: آسفالت ۸۰۰ روستای خوزستان رضایتمندی اهالی را به همراه داشت

مهر : بانوان کردستانی به یک نشان سیمین نقره دست یافتند

ایرنا : درس رئال و بارسا به فوتبال ایران در روز پاسخ مسی به رونالدو

ایرنا : تساوی خارج از خانه بیانکونری مقابل یاران آزمون

تسنیم : رسیدن علیرضا سرلک به المپیک با فرمول تکراری

مهر : رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است

مهر : آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید