نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان‌ حوزه کشاورزی از تولید بذر پیاز تا پهپادها

نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان‌ حوزه کشاورزی از تولید بذر پیاز تا پهپادها

با برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه کشاورزی شیراز ۱۴ شرکت محصولات خود را به نمایش گذاشتند که از آن جمله می‌توان به بذر پیاز سفید و قرمز، بذر صیفی‌جات، انواع کودهای زیستی و بیولوژیکی، پهپاد کشاورزی و نشای فلفل اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شیراز از امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت با رویکرد نهاده‌ها، تجهیزات گلخانه و سیستم‌های آبیاری  آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ۷ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس ادامه دارد.

در این رویداد با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی برپا است و در آن با حضور ۱۴ شرکت دانش‌بنیان اقدام به معرفی محصولات و توانمندی‌های این شرکت‌ها شده است.

دستاوردهای عرضه شده به این نمایشگاه به این شرح است:

روغن شوینده تابستانه

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها تولیدکننده روغن تابستانه در ایران است. این روغن امولسیون شونده شامل ۸۰ درصد روغن معدنی مخصوص و خالص به همراه ۲۰ درصد مواد امولسیون کننده و غیره است که جهت مبارزه پیش بهاره و بهاره و تابستانه با شپشک‌های درختان میوه و بعضی از کنه‌ها برای همراهی بعضی از سموم به عنوان مویان یا Adjuvant تهیه شده است.

این روغن برای باغات پسته، درختان میوه و مرکبات کاربرد دارد. این روغن هیچ عارضـه سو مانند گیاه‌سوزی و ایجاد لکه‌های کلروتیک روی میوه یا اندام سبز گیاه نداشته و بهترین گزینه در عملیات مناسب کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک است.

مینی تیوبر

یکی دیگر از شرکت‌ها در زمینه تولید محصولات کشاورزی بر پایه کشت بافت اقدام به تولید مینی تیوبر و بذر سیب‌زمینی کرده است. این شرکت با دارا بودن آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های کشت، گلخانه‌های مجهز و تجهیزات به‌روز، قادر است تمامی مراحل مینی‌تیوبر سیب‌زمینی از طریق کشت بافت، تولید گیاهچه و تولید را تحت سختگیرانه‌ترین استانداردهای سازمان حفاظت گیاهی اروپا و مدیترانه (EPPO) به انجام برساند.

کنتورهای هوشمند حجمی آب

محققان یکی دیگر از شرکت‌ها کنتورهای هوشمند حجمی آب (الکترومغناطیسی و اولتراسونیک) خود را در این نمایشگاه عرضه کرد.

کنتور هوشمند آب توانایی محاسبه توان اکتیو، راکتیو، دبی لحظه‌ای و حجم آب را دارد. این دستگاه، ترکیبی از ۳ واحد کنتور دیجیتال برق، کنتور حجمی آب، مجموعه قطعات مدیریت مصرف است که همگی در کنار هم قرار می‌گیرند. کنتورهای هوشــمند الکترومغناطیســی دارای مکانیزم اندازه‌گیری الکترومغناطیســی جهت نظارت بر برداشت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی طراحی شده‌اند.

تولید بذر پیاز سفید و قرمز

فناوران کشور موفق به تولید بذر پیاز شدند. بذر پیاز تولیدی این شــرکت روز کوتاه بوده و مناسب کشت در مناطق جنوبی و نیمه دوم سال است.

از مزایای آن می‌توان به دارا بودن تناژ مطلوب و مقاومت نسبی در مقابل بیماری‌های قارچی اشاره کرد. بذر پیاز سفید این شرکت دارای ساختار کروی و سفید رنگ بوده و  از بازارپسندی بسیار بالایی برخوردار است. بذر پیاز قرمــز محصول جدید این شرکت است که روز متوسط بوده و قابلیت کشت در نیمه جنوبی کشور را دارد.

قطره چکان آبیاری

قطره‌چکان آبیاری drip Rm از دیگر دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه است. این محصول دارای تأییدیه رسمی و گواهی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید، اداره کل توسعه روش‌های آبیاری نوین و اداره توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.

تولید آفت‌کش‌های پیشرفته

یکی دیگر از شرکت‌ها کود و آفت‌کش‌های پیشــرفته بیولوژیک برای کنترل بیماری‌های قارچی، افزایش حاصل‌خیزی و اصلاح را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت.

قارچ‌کش بیولوژیک این شرکت حاوی باکتری باسیلوس است و اولین قارچ‌کش بیولوژیک ساخت ایران به شمار می‌رود که موفق به اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات شده است و برای کنترل بسیاری از قارچ‌های بیماری‌زای خاک‌زی مانند انواع بوته میری فوزاریومــی، پوسیدگی ورتیسلیومی و بیماری‌های قارچی در اندام هوایی مانند سفیدک‌ها در گیاهان مختلف زراعی، باغی و صیفی‌جات در فضای باز و گلخانه کاربرد دارد.

کود جلبکی

کود جلبکی آلگالند تولید شده در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس استفاده از جلبک‌هــای قهوه‌ای پرورش داده شده در آب‌های با شرایط اقلیمی سخت خلیج‌فارس است. به دلیل قدرت تحمل بالای این جلبک‌ها در مقابل شرایط گرم و شور آب‌های خلیج‌فارس، محصول کود آلگالند فرآوری شده از جلبک توانایی بسیار بالایی در تحمل تنش‌های محیطی نظیر گرما، سرما، شوری و خشکی بوده، موجب افزایش کیفیت محصولات متعدد باغی و زراعی و مقاومت آنها در مقابل شرایط سخت محیطی و آفات و بیماری‌ها می‌شود.

کودهای پیشرفته میکرو و ماکرو

فناوران یکی دیگر از شرکت‌ها کودهای پیشرفته میکرو و ماکرو خود را در پاویون دانش‌بنیان نمایشگاه کشاورزی شیراز ارائه کردند. کودهای کلاته پیشرفته این شرکت نسل جدید کودهایی هستند که بر اساس فناوری اختصاصی تولید ‌شده‌اند. مصرف این کودها در مزارع، باغ‌ها و گلخانه‌ها، موجب افزایش زمان عملکرد، کیفیت و سلامت تولیدات کشاورزی شده و مقاومت گیاهان را در مقابل انواع تنش‌های محیطی و آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

کود آلی هیومیک اسید

یکی دیگر از شرکت‌ها موفق به تولید کود آلی هیومیک اسید شده است. این کود در دو حالت مایع و جامد تولید شده است و محصول مایع آن در دو گرید G و  S  عرضه می‌شود.

تولید بستر کشت آماده

یک شرکت با همکاری متخصصان کشور با استفاده از روش‌های نوآورانه اقدام به بومی‌سازی و تولید بستر کشت گلخانه‌ای از ضایعات درخت نخل کرده است.

محصول این شرکت با عنوان تکنوپیت محصولی فرآوری شده است که با تکنولوژی منحصربه‌فرد با استفاده از میکروارگانیسم‌های مفید به تولید رسید. این محصول یک بستر کشت آماده جهت استفاده در کشت هیدروپونیک، کشت نشاء و انواع گل و گیاه آپارتمانی بوده که به تنهایی یا با ترکیب با سایر محیط‌های کشت برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پهپاد کشاورزی

پهپاد کشاورزی با نام تجاری سیمرغ از دیگر محصولات عرضه شده در این نمایشگاه است. پهپاد کشاورزی سیمرغ دارای مدل‌های مختلفی شامل پرنده‌هایی با مخزن ۱۰ تا ۵۰ لیتر است. این محصولات با توجه به دارا بودن خلبان هوشمند و قابلیت فرمان‌پذیری اتوماتیک، عملیات پاشش هوشمند و بسیار سریع‌تری نسبت به روش‌های سنتی ارائه می‌دهند.

بذر صیفی‌جات

تولید بذر هیبرید صیفی‌جاتی چون خیار ، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، خربزه، هندوانه و... از طریق روش‌های مختلف اصلاحی و تولید لاین و هیبرید از دستاوردهای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این نمایشگاه معرفی شد.

این شرکت تاکنون ۶۶ رقم از انواع صیفی‌جات گلخانه‌ای و فضای باز در محصولاتی از جمله خیار، گوجه ‌فرنگی، انواع فلفل، انواع ملون و انواع هندوانه را ثبت و تجاری‌سازی کرده اســت و در حال تحقیق و بررسی روی انواع دیگر بذور هیبرید از جمله بادمجان، پیاز ، ذرت، کدو، کنجد و... است.

کود زیستی کشاورزی

محصولات بارور عنوان محصولات ارائه شده از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در پاویون صندوق نوآوری در نمایشگاه کشاورزی شیراز است. این محصولات شامل کودهای زیستی کشاورزی هستند که برای کشت ارگانیک از آنها استفاده می‌شود و می‌توانند جایگزین مناسبی برای استفاده از کودهای شیمیایی باشند. میزان استفاده از این کودهای زیستی بسیار کمتر از کودهای شیمیایی است.

نشای فلفل

نشای فلفل دلمه گلخانه‌ای رقم ردوین Redvin نیز در این نمایشگاه معرفی شد. واریته‌ای با عملکرد بسیار بالا، عطر و طعم فوق‌العاده، پاکوتاه، رشد نامحدود، بسیار مقاوم در برابر سرما، مقاوم در برابر آفات و بیماری، مقاوم در برابر انواع ویروس و تنش از جمله ویژگی‌های این محصول است. با توجه به ویژگی‌های این محصول برای صادرات به سایر کشورها نیز مناسب است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد

ایرنا : افزایش دبی رودخانه دز/ بوستان‌های ساحلی دزفول تعطیل شد

ایرنا : بارش شدید باران سبب جاری شدن سیلاب در البرز شد

ایرنا : فیلم| عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در مراغه

تسنیم : شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

ایرنا : آزادراه تهران در محدوده تونل ۱۲ مسدود شد

مهر : اسکان اضطراری تعدادی از ساکنان خیابان طالقانی سنندج در پی بارندگی

ایسنا : ادامه روزهای کابوس‌وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان

ایرنا : لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران

ایرنا : سازمان ملل: هرگونه عملیات نظامی در رفح عواقب فاجعه باری خواهد داشت

ایسنا : ۳ کشته و ۲ مصدوم در تصادف محور یاسوج به بابامیدان

ایلنا : ترکیه در مذاکرات جاری برای آزادی گروگان‌ها مشارکت دارد

ایلنا : سارقان کابل‌های مترو دستگیر شدند/ ۱۵ فقره سرقت به ارزش ۱۰ میلیارد تومان

ایسنا : وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد

مهر : ادامه حمایت دانشجویان آلمانی و فرانسوی از مردم فلسطین

مهر : جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران تشریح شد

ایسنا : ویژه برنامه نکوداشت روز شیراز

ایسنا : تصادف در محور اهر-تبریز ۹ نفر را روانه بیمارستان کرد

ایسنا : لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

مهر : دغدغه مردم در حوزه اشتغال است

تسنیم : انسداد آزادراه تهران شمال بعلت سیل و ریزش کوه

ایسنا : مرحله دوم انتخابات به اندازه مرحله قبلی مهم است/ قدردان تلاش رسانه‌های استان هستیم

ایسنا : وضعیت رودخانه دز در بارش های اخیر

ایسنا : الوحده با نوراللهی قهرمان لیگ کاپ امارات شد

ایرنا : عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

ایرنا : تصادف رانندگی در جاده یاسوج - بابامیدان سه کشته برجا گذاشت

مهر : انسداد آزادراه تهران_ شمال به علت سیلاب و ریزش کوه

مهر : بارش شدید باران بهاری در کرج

ایرنا : مردم اشکذر یزد با شهید گمنام دفاع مقدس وداع کردند

مهر : ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد

ایرنا : گلستان‌ در شب شهادت بنیانگذار مذهب جعفری غرق در ماتم و عزا شد+ فیلم

ایرنا : قدردانی حماس از مواضع شجاعانه یمنی‌ها در حمایت از فلسطین

ایرنا : نوجوان ۱۶ ساله در کوه‌های قمصر مفقود شد

ایرنا : طبیعت‌گرد ۴۰ ساله براثر سقوط از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود جان باخت

ایرنا : طبیعت‌گرد ۴۰ ساله بر اثر سقوط از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود جان باخت

مهر : حمیده اسماعیل نژاد برنزی شد

مهر : علی امیریان قهرمان ۸۰۰ متر شد/ اسماعیل نژاد به برنز بسنده کرد

مهر : علی امیریان قهرمان ۸۰۰ متر شد

مهر : آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان ایلام

مهر : اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل

ایرنا : سیل در شبستر چهار خودرو را با خود برد

مهر : مطرح کنندگان ایده مشروطیت ضد ولایت فقیه هستند

مهر : آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در تربت جام با حضور ۱۵۰ نفر

مهر : پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس در ۲ شهر خوزستان تشییع می‌شود

مهر : انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی ممنوع است

ایرنا : سناتور آمریکایی: تصویب توافق امنیتی میان واشنگتن و ریاض مشروط به سازش با اسرائیل است

مهر : «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است

ایرنا : تصادف زنجیره‌ای در آزادراه کرج - قزوین پنج مصدوم برجای گذاشت

مهر : محور سر بندر به آبادان مسدود شد/ دکل‌های برق فشارقوی سقوط کردند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید