زندگی، هویت، گذار یا گزند؟

زندگی، هویت، گذار یا گزند؟

گوشه چشم چپِ دختری نوجوان آویزی دیده می‌شود، گوش راست پسری نوجوان گوشواره‌ای آویزان است و شلواری که از زانو تا ران پارگی مشهود دارد. در گستره‌ای وسیع‌تر می‌بینیم که تعداد این گونه تیپ‌ها در سطح جوامع بخصوص شهری بیشتر نمود می‌یابد، نمودی که بیشتر معطوف به ظاهر و یک الگوبرداری صوریِ صرف است. اینجا بحث هویت پیش می‌آید. به راستی هویت چیست؟

به گزارش ایسنا، برخی می‌گویند این هم مرحله‌ای از گذار از سنت به مدرنیته است و لاجرم باید جوانان و نوجوانان این دوران را با همین شکل و اوصاف بپذیرند و طی کنند اما آیا پذیرش هر پدیده‌ای که در هر زمان و مکانی در حال ترویج بود را می‌توان روندی درست و منطقی تصور کرد؟

گوشه چشم چپِ دختری نوجوان آویزی دیده می‌شود که با عنوان "پیِرسینگ" مد شده، گوش راست پسری نوجوان گوشواره‌ای آویزان است و شلواری که از زانو تا ران پارگی مشهود دارد. در گستره‌ای وسیع‌تر می‌بینیم که تعداد این گونه تیپ‌ها در سطح جوامع بخصوص شهری بیشتر نمود می‌یابد نمودی که بیشتر معطوف به ظاهر و یک الگوبرداری صوریِ صرف است. اینجا بحث هویت پیش می آید. به راستی هویت چیست؟

هویّت یا کیستی به مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می‌کند، گفته می‌شود. هویّت عبارت است از مجموعه خصوصیّات و مشخّصات اساسی اجتماعی، روانی، فرهنگی، فلسفی، زیستی و تاریخی همسان که به رسایی و روایی بر ماهیّت یا ذات گروه، به معنای یگانگی یا همانندی اعضای آن با یکدیگر دخالت کند و آنها را در یک ظرف مکانی و زمانی معیّن به‌طور مشخّص و قابل قبول و آگاهانه از سایر گروه‌ها و افراد متعلّق به آن‌ها متمایز سازد.

در فرهنگ‌های سنتی مفهوم «فرد» تقریباً وجود نداشت و «فردیّت» چندان پسندیده نبود. فقط پس از ظهور جوامع جدید و به خصوص بعد از تفاوت‌یابی و تقسیم کار بود که فرد به‌طور جداگانه در کانون مورد توجه قرار گرفت. اما «فردیت» به‌طور مسلم در تمام فرهنگ‌ها به درجات مختلف ارزشمند بوده‌ است.

از مولفه‌های اصلی برای کمک به شکل‌گیری هویت نوجوانان، تشریح ارزش‌ها و حتی سرگرمی‌ها و علایق آن‌ها از طریق والدین است که می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد و به سیر تکاملی شخصیت و هویت نوجوان کمک کند. اینکه برای فرزندانمان توضیح دهیم که شادمانی دائمی و خرسندی در زندگی به معنای پیروی ظاهری و شکل فرآیندی مبالغه‌ای مد و الگوهای زودگذر نیست و آن‌ها را از آسیب‌های کوتاه و بلند مدت این شیوه زیست جمعی آگاه کنیم.

هویت انسانی، مقوله‌ای اجتماعی است. همه انسانها به هنگام تولد، فارغ از اینکه در کجای زمین به دنیا می‌آیند یا از چه تعلق قومی و قبیله‌ای برخوردارند، دارای ویژگی‌های یکسان نوع انسانی، در میان انواع موجودات زنده هستند و هیچ گونه تفاوت ماهوی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین، مقوله هویت انسانی که در دوران رشد و تکوین انسان در جامعه شکل می‌گیرد، کاملاً اجتماعی و جامعه شناسانه است و ربطی به خون و نژاد و رنگ پوست و … ندارد.

هویت اجتماعی انسان، از پنج مؤلفه پیروی می‌کند. به زبان دیگر، بر پایه پنج مؤلفه تأثیرگذار، شکل می‌گیرد، عوامل جغرافیایی ـ اقلیمی، عوامل سیاسی و تاریخی، عوامل اقتصادی و معیشتی، عوامل فرهنگی (زبان و ادبیات و هنر، میراث اساطیری، سنن و آداب، اعتقادات و آیین‌ها و رسوم و یادمان‌ها) و مؤلفه‌های تربیتی.

تعاریف هویت ما را به این مساله مهم رهنمون می‌کند که امروزه با این مفهوم و مشکلات برآمده از همین بحث مواجه هستیم. هویت یک امر اکتسابی است که با ویژگی‌هایی نظیر باهوش، خون گرم، صادق، دروغ گو، بد بین، حمایت گر و … تعریف می‌شود. درک انسان از تعاملات، افکار و اعمال تحت تاثیر هویت تعیین می‌شود. لذا هویت هر انسانی حاوی شخصیت، ارزش و باورهای فردی اوست. علاوه بر این، هویت شامل نقش انسان در امید به آینده، جامعه، خانواده، خاطرات و علایق می‌شود.

یکی از مسائلی که نیاز هر انسان بخصوص در دوره نوجوانی است، بحث روابط بین فردی و دوستیابی است که می‌تواند تاثیرات جدی مثبت یا منفی بر سرنوشت آنها داشته باشد. باید به او بیاموزیم که در تعاملات جامعه از روابط و رفتارها مبنایی برگزیند به دور از تابع اهمیت افراطی به قضاوت و نگاه دیگران بخصوص اگر نوجوان در شرایطی است که تحت تاثیر دوستان و همکلاسی‌ها برای ظاهر و لباسش حساسیت داشته باشد و بخواهد خود را مطابق و مشابه آن‌ها کند که قطعا این روند می‌تواند موجب اختلالات روانی و تاثیرات منفی بر عملکرد آموزشی و تحصیلی وی داشته باشد.

در بحران هویت فرد از پیشرفت دور می‌شود و در مسیر تضاد، دوگانگی و پسروی گام بر میدارد. انسان در دوره نوجوانی سئوالات متداولی را درباره شخصیت و ماهیت فردی در سر می‌پروراند. در صورتی که خانواده در این دوره نتواند به خوبی از پس سئوالات نوجوان برآید، فرد در راستای ورود به جامعه در رابطه با مشکلات شخصیتی مواجه می‌شود.

از مولفه‌های اصلی برای کمک به شکل‌گیری هویت نوجوانان، تشریح ارزش‌ها و حتی سرگرمی‌ها و علایق آن‌ها از طریق والدین است که می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد و به سیر تکاملی شخصیت و هویت نوجوان کمک کند. اینکه برای فرزندانمان توضیح دهیم که شادمانی دائمی و خرسندی در زندگی به معنای پیروی ظاهری و شکل فرآیندی مبالغه‌ای مد و الگوهای زودگذر نیست و آن‌ها را از آسیب‌های کوتاه و بلند مدت این شیوه زیست جمعی آگاه کنیم.

یکی از مسائلی که نیاز هر انسان بخصوص در دوره نوجوانی است، بحث روابط بین فردی و دوستیابی است که می‌تواند تاثیرات جدی مثبت یا منفی بر سرنوشت آنها داشته باشد. باید به او بیاموزیم که در تعاملات جامعه از روابط و رفتارها مبنایی برگزیند به دور از تابع اهمیت افراطی به قضاوت و نگاه دیگران بخصوص اگر نوجوان در شرایطی است که تحت تاثیر دوستان و همکلاسی‌ها برای ظاهر و لباسش حساسیت داشته باشد و بخواهد خود را مطابق و مشابه آن‌ها کند که قطعا این روند می‌تواند موجب اختلالات روانی و تاثیرات منفی بر عملکرد آموزشی و تحصیلی وی داشته باشد.

دسته‌ای از نوجوانان هستند که درگیر رقابت‌های ظاهری در جامعه شده‌اند و هر روز خود را ورانداز می‌کنند که آیا از نظر ظاهر اعم از تی شرت و شلوار و کفش و بزک از دیگران عقب نمانده باشند و این میل و گرایش به دیده شدن که البته از غرایز انسانی به شمار می‌رود در این مرحله وارد فاز بحران شده و نیازمند مراقبت خانواده و همچنین دستگاهها و نهادهای مرتبط است.

جامعه شناسان مد را یک پدیده اجتماعی می‌دانند که افراد را با یکدیگر همرنگ می‌کند. بسیاری از جوانان مد را عامل تعیین کننده‌ای در جهت مشخص شدن طبقه اجتماعی خود می‌دانند، اما موضوعی که حائز اهمیت است، تقلید افراد و مدهایی است که هیچ گونه نسبتی با فرهنگ جامعه آنان ندارد. و اینجا بحث تقابل هویت فرد با خانواده و مشکلات منتج از آن به میان می‌آید.

دامنه انحرافات اجتماعی، بسیار گسترده است و این مساله می‌تواند با خرده نظام‌های اجتماعی، شخصیتی، فرهنگی و مختصات بنیادین محیط اجتماعی کشور مرتبط باشد. علل و عوامل انحرافات اجتماعی در دو سطح فردی و اجتماعی تبیین می‌شود که در این مقال بحث معطوف به هویت یا بحران هویت است که البته سهم قابل توجهی از آن متوجه عوامل بیرونی و به اصطلاح تهاجم فرهنگی‌ست که از سوی مهاجمان، طی سالیان و با بودجه‌های هنگفت پیگیری شده است.

زمانی که فرد در تعریف و بازنمود هویت خود به دنبال تقلید از دیگران باشد اینجا بُعدی از هویت اجتماعی مطرح می‌شود که به علت پیچیدگی و در هم تنیدگی پدیده‌‏ها‏ی اجتماعی، ارائه تعریفی روشن که همه ابعاد هویت اجتماعی را بیان کند، بسیار مشکل می‌سازد. با این وجود، هویت یک امر ثابت و لایتغیر برای افراد نیست، به عبارت دیگر مانند یک معنا برای یک لفظ، ذاتی افراد نیست، بلکه محصول توافق یا عدم توافق جمعی است و همیشه قابل نقد و ارزیابی است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : ویدیو: گل سوم الهلال به التعاون توسط صالح الشهری

ایرنا : ورود آب به داخل حیاط منازل در اهواز/ فعالیت یک هزار نیرو برای دفع آب‌های سطحی

ایلنا : برادر مهران غفوریان شایعه ساواکی بودن پدرشان را تکذیب کرد

مهر : سیلاب در روستای انگشتجان بخش تسوج شهرستان شبستر

ایلنا : ویدیو: گل دوم الهلال به التعاون توسط سعود عبدالحمید

مهر : تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران

ایلنا : ویدیو: گل اول الهلال به التعاون توسط میتروویچ

ایرنا : پانزده اردیبهشت روز شیراز

ایرنا : بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی

ایسنا : جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم

ایلنا : چهره واقعی خورشید را از این زاویه ببینید + فیلم

ایرنا : نفرات برتر اسکیت فری استایل معرفی شدند

مهر : تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان صهیونیست

ایسنا : سریال بردهای الهلال در لیگ عربستان

صدا و سیما : سر دادن شعار «شرمت باد» روبروی خانه رئیس دانشگاه کلمبیا

ایسنا : برگزاری آزمون گسترده استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی هرمزگان

ایلنا : پایان مسابقات اسکیت فری استایل

ایسنا : سفر مدیر سیا به مصر با دستورکار آتش‌بس در غزه

صدا و سیما : استقبال حماس از موضع‌گیری نیروهای مسلح یمن

ایسنا : عملیات ضدصهیونیستی القسام در خارج از فلسطین

مهر : سیل شبستر تلفات جانی نداشت

مهر : برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در آذربایجان شرقی

ایسنا : فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه

ایرنا : امدادرسانی به ۳۵ حادثه دیده سیلاب در ایلام

تسنیم : چادرملو قهرمان نیم فصل اول اسلحه اپه آقایان شد

مهر : نوشاد عالمیان به جدول اصلی صعود کرد

تسنیم : سیل وحشتناک در شبستر آذربایجان شرقی‌ + فیلم

ایرنا : پروازهای فرودگاه اهواز به حالت عادی برگشت

مهر : تدفین دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران

ایسنا : پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت 

ایسنا : تاریخچه آتش‌سوزی، پیوست ساخت‌وسازها باشد/بیمه در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کند

صدا و سیما : مروری بر ۸ ماهِ انتخاباتی

ایلنا : ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزندها دارند

مهر : دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند

ایرنا : امدادرسانی تیم‌های عملیاتی هلال احمر ایلام به ۱۴۰ نفر متاثر از سیل و آبگرفتگی

ایسنا : صعود نوشاد عالمیان به جدول اصلی مسابقات عربستان

مهر : دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت

ایرنا : بازسازی واحدهای خسارت دیده روستای امامزاده ابراهیم باید قانونمند و علمی باشد

ایرنا : بازسازی واحدهای خسارت دیده روستای امامزاده ابراهیم باید علمی باشد

ایرنا : بازسازی واحدهای خسارت دیده روستای امامزاده ابراهیم باید قاونمند و علمی باشد

ایرنا : برق شهر معمولان لرستان وصل شد

تسنیم : بیمارستان رازی کوهدشت سال 1404 افتتاح می‌شود

مهر : تعلیق تبادل تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

مهر : تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

صدا و سیما : انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین

تسنیم : تصادف خونین مینی‌بوس در شاهین‌شهر با 15 مصدوم

ایسنا : قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

ایرنا : ۶کودک گرفتار در کوه‌های کرمان نجات یافتند

ایرنا : نجات ۶ کودک گرفتار در کوه‌های کرمان

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید