تشریح ماجرای عفو "مسعود رجوی" توسط شاه

تشریح ماجرای عفو "مسعود رجوی" توسط شاه

وکیل شکات در پرونده رسیدگی به جنایات سران منافقین گفت: مسعود رجوی بعد از آنکه هم‌رتبه‌های او در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت و همکاری خود با ساواک را آغاز کرد، این موضوع در یک نامه ارتشبد نصیری به‌صراحت آمده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  خبرگزاری تسنیم، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات 104 نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) برگزار شد. ریاست دادگاه با قاضی حجت‌الاسلام دهقانی بود و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری، قاضی را در این دادگاه همراهی کردند.

قاضی دهقانی در آغاز این جلسه رسیدگی با تشریح مواد قانونی در تشکیل و تشریفات دادگاه، با بیان سخنانی اظهار کرد: به متهمین اعلام می‌شود محل سکونت خود و یا محل دیگری را برای دریافت اوراق قضایی به دادگاه اعلام کنند.

وی سپس در توضیح تأخیر بیش از یک ساعت برای آغاز جلسه امروز گفت: نظر به اینکه ریاست دادگاه و مستشاران بر ضرورت رعایت قانون اصرار دارند، عدم حضور وکیل تسخیری متهمان در جلسه موجب اخلال در جلسه‌ می‌شود، به‌دلیل تأخیر حضور وکیل متهمان ردیف اول تا بیستم، جلسه دادگاه با تأخیر شروع شد و به وی تذکر داده می‌شود که از این پس‌ سر ساعت در جلسه حاضر شود.

قاضی دهقانی سپس با تبریک تنبیه دشمنان ملت و حمایت از مردم فلسطین، اعلام کرد: با توجه به قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان و با نظر به قانون، شکات و یا وکیل آنها برای استماع بیانات و نیز آماده کردن بیان سخنان خود در دادگاه فرصت داشته‌اند و دادگاه به استماع سخنان شکات و یا وکیل آنها می‌پردازد.

وی همچنین در ادامه سخنان مقدماتی خود در این جلسه خطاب به سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که میزبان متهمان این کیفرخواست هستند، گفت: هرگاه مظنونی به ارتکاب جرایم خشن شناخته شود چنانچه شامل جنایات علیه بشریت و قتل و جنایت باشد، توسط نهادهای امنیتی یا انتظامی اخطار و هشدار داده می‌شود و عکس و نام مظنون پخش و بیان می‌شود تا در صورت مراجعه پلیس را مطلع کند.

قاضی دهقانی تأکید کرد: به‌عنوان قاضی دادگاه به اینترپل و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که میزبان این متهمان هستند بیان می‌کنم؛ 104 متهم با کیفرخواست صادره متهم به جنایاتی بیش از یک قتل هستند که اتهامات در دادگاهی صالح در حال رسیدگی است، جنایاتی از سوزاندن کودکان و پوست کندن زنده افراد و بمب‌گذاری و هواپیماربایی در دادگاه صالح مطرح است.

وی ادامه داد: آیا مردم کشورها نباید پیشگام شوند و خواستار استرداد و خروج این افراد و حضور در دادگاه تا تعیین تکلیف نهایی شوند، در دادگاهی که متهمان حق انتخاب آزادانه وکیل دارند؟

رئیس دادگاه افزود: خطاب به مردم آلبانی و کشورهایی که میزبان این متهمان هستند می‌گویم که افرادی در کشورهای شما هستند که متهمند و با استردادشان، این متهمان می‌توانند وکیل آزاد برای دفاع از اتهام انتسابی داشته باشند، به‌نظر می‌رسد دولت‌های این کشورها مردم خود را نسبت به این موضوع آگاه نکرده‌اند، امیدوارم این دولت‌ها با اولویت دادن به مردم خود در راستای منافع ملی خود اقدام کنند و با استرداد متهمان امکان استماع دفاعیات آن‌ها یا وکلایی که معرفی می‌کنند فراهم شود.

مسعود رجوی همکار ساواک بود و شاه او را عفو کرد

در ادامه سید میثم حکیم‌زاده حسینی، وکیل شکات در تریبون قرار گرفت.

حکیم‌زاده حسینی نسخه‌ای از دفاعیات خود را به دادگاه تقدیم کرد و گفت: جلسه اولی است که فرصت بیان جهت‌گیری سازمان مجاهدین خلق در دهه 50 است و سلطه‌ای که نظام پهلوی بر این سازمان پیدا کرد.

در خصوص اینکه مسعود رجوی چه شد که توسط ساواک بازداشت و به اعدام محکوم شد و چگونه از بند زندان رهایی پیدا کرد، در جلسه قبل مقدماتی مطرح شد، که من در تکمیل آن و بر اساس مستنداتی که در کتب خاطرات و مورخین تهیه شده است، عنوان خواهم کرد.

حکیم‌زاده حسینی از قاضی دادگاه درخواست کرد که مستندات او در زمان قرائت لایحه‌اش در دادگاه نمایش داده شود و گفت: در کتاب احمد احمد، خاطرات یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که از این سازمان جدا شده است، آمده است که دانشجویان عدالت‌خواه در دهه 50 با تغییر رویکرد این سازمان مواجه شدند.

وی در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه با اشاره به یک سند از اسناد ساواک اعلام کرد: مسعود رجوی بعد از آنکه هم‌رتبه‌های او در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت و همکاری خود با ساواک را آغاز کرد، این موضوع در یک نامه ارتشبد نصیری به‌صراحت آمده است.

وی با توجه به اظهارات نخستین قاضی دادگاه مبنی بر اینکه مردم و مسئولان کشورهای میزبان باید از جنایات منافقین آگاه شوند، گفت: رسیدگی به این پرونده با چنین ابعاد، جنایاتی که در سطح ملی و بین‌المللی انجام شده است، اصحاب رسانه باید این جنایات را معرفی کنند. در جلسه امروز با اینکه سازمان مجاهدین خلق جوانان پاک‌نیت را جذب خود کرده بود، تغییر روش داد، این تغییر روش به مذاق رژیم سابق (پهلوی) خوش آمد.

قاضی دادگاه طی تذکری به وکیل بیان کرد: بنده از واژه اتهامات استفاده کردم، نه جنایات، دادگاه بی‌طرف است، در حدود لایحه صحبت کنید‌‌.

وکیل شکات سپس‌به تشریح چگونگی تغییر ماهیت سازمان مجاهدین خلق از اسلامی به مارکسیستی پرداخت. قاضی بارها با ارائه تذکر به وکیل، خواستار آن شد تا وی در محدوده کیفرخواست دفاع کند.

اسلام ابزار دست رهبران سازمان

سپس صفاالدین تبرائیان، شرق‌شناس، پژوهشگر و مولف 35 جلد کتاب، با درخواست وکیل شکات و با موافقت قاضی به تبیین مستندات شکات در خصوص ارتباط رهبران سازمان، نحوه شکل‌گیری این سازمان، مبنای فکری تشکیل سازمان، جریان‌های انقلابی و اجتماعی و سیاسی که از زمان تشکیل سازمان در جهان رخ دادند، پرداخت.

صفاالدین تبرائیان گفت: شروع کار سازمان مجاهدین خلق با تایید عالمان و دانشمندانی بزرگی مانند ربانی شیرازی و لاهوتی و مطهری و طالقانی و مطهری و شریعتی همراه بود. اما با اعدام رهبران سازمان در سال 1350 ساختار رهبری سازمان دچار تغییر شد هرچند رهبران قبلی کشاورزی و شیمی و فنی درس خوانده بودند و اطلاعات آنها از جامعه‌شناسی و دین و مذهب و شریعت بسیار کم بود. در دهه 1350 رهبران سازمان شروع به تحریف تفسیر آیات قرآن کردند و حتی بین چه گوارا و هوشی مینه و امام حسین(ع) تفاوتی قائل نبودند. آنها کفر آمده در قرآن را معادل امپریالیسم می‌دانستند و آخوند را بلای جان اسلام و مسلمین می‌دانستند.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین بار از سوی حاکمیت پهلوی دوم به گروه نادر شایگان و شعاعیان، لقب مارکسیست اسلامی داده شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که اسلام ابزار دست مجاهدین بود زیرا 95 درصد جمعیت کشور مسلمان شیعه بودند و نمی‌شد که با نهضت مارکسیستی برانگیخته شد و اسلام مارکسیستی را پیش بردند. در حقیقت رگه‌های مارکسیسم در جزوه‌های رهبران و کادر اصلی سازمان وجود دارد.

اهدای ناموس با طلاق ایدئولوژیک

در ادامه برگزاری این دادگاه، علی اکرامی به عنوان مطلع و از اعضای جداشده گروهک منافقین به درخواست وکیل شکات و با دستور قاضی دادگاه در جایگاه قرار گرفت. وی‌ با بیان سخنانی گفت: در سال 1358 تحت تأثیر شعارهای فریبنده و پرجاذبه این سازمان قرار گرفتم و در حالی که دانشجوی رشته نفت بودم به عضویت سازمان درآمدم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جوان آرمان خواهی بودم و خانواده فقیر و ضعیفی داشتم و همزمان با تحصیل در بندر امام خمینی در اسکله‌ها کار می‌کردم و با شعارهای فریبنده این سازمان احساس می‌کردم کلید خوشبختی ملت ایران هستند.

عضو سابق گروهک تروریستی منافقین افزود: در سال 60 پس از اعلام مبارزه مسلحانه گروهک چون در ذهنم ارادت به امام راحل داشتم، با گروهک همراهی نکردم و در اختفا به زندگی عادی پرداختم اما در سال 65 دوباره جذب شدم و از طریق پاکستان به عراق رفتم و یک سال بعد عضو شورای مرکزی سازمان شدم و در ردیف 56 شورای مرکزی بودم.

اکرامی ادامه داد: از سال 66 به عضویت شورای مرکزی سیاست خارجی و ارتباط با عراق هم درآمدم و به صورت مستقیم با مهدی ابریشمچی کار کردم. دفتر این ستاد در بغداد قرار داشت و یکی از اعضای هماهنگی‌ ارتباط با عراق و بخشی از استخبارات عراق بودم.

وی اضافه کرد: یکی از افراد هماهنگ کننده برای دیدار حبوش و مسعود رجوی بودم و فیلم دیداری که منتشر شده  توسط استخبارات عراق گرفته شده بود.

عضو سابق گروهک تروریستی منافقین گفت: اطلاعات به دست آمده‌ای که از داخل ایران به استخبارات عراق و رژیم بعث ارائه می‌شد از طریق شنود و تخلیه تلفنی تهیه می‌شد و 400 نفر مستشار نظامی در پادگان اشرف آموزش می‌دیدند و عمدتا در همه عملیات‌ها از جمله عملیات چلچراغ  شناسایی و مهمات از طریق رژیم بعث تهیه می‌شد.

وی با اشاره به بمباران‌های عراق در دوران جنگ تحمیلی در شهرهای ایران گفت: مجاهدین از اعضای خود که ساکن این شهرها بودند می‌خواست که با خانواده خود تماس بگیرند و اطلاعات میزان تخریب‌ها و خوف و وحشت مردم را جویا شوند و این در حالی بود که در این سازمان ارتباط اعضا با خانواده منع شده بود و در واقع سازمان از اعضای خود میخواست تا با فریب خانواده‌های خود و به بهانه ابراز نگرانی از آنها اطلاعات بگیرند.

در ادامه جلسه دادگاه، تبراییان، مطلع معرفی شده از سوی شکات دوباره با دعوت قاضی به جایگاه آمد و در سخنانی گفت: گروهک منافقین جسد یکی از اعضای خود را تکه تکه کردند و سوزاندند و دفن کردند.  یا شکم یکی دیگر از اعضای خود را پاره کردند و داخلش محلول بنزین ریختند و بعد جسد را سوزاندند، کاری که جریان تکفیری هم می‌کند. آن‌ها حتی اعضای خودشان را هم می‌کشند.

قاضی خطاب به او پرسید؛ مستنداتتان چیست؟ تبراییان پاسخ داد: در مجموعه جراید آن زمان موجود است. در فیلم سیانور هم که بر اساس مستتدات ساخته شده هست. بخشی هم در کتاب خوابگردها هست.

وی گفت: کلاس‌های  مسعود رجوی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شد و حضور چشم‌گیر مردم در شب‌های ماه رمضان این ذهنیت را برای آنها  ایجاد کرد که میان مردم پایگاه توده‌ای و مردمی پیدا کرده‌اند و فکر می‌کردند در چندماه می‌توانند نظام نوپای ایران را منهدم کنند.

تبرائیان سپس با توضیح ازدواج‌های متعدد مسعود رجوی که به ازدواج با همسر مهدی ابریشمچی (مریم قجر عضدانلو یا مریم رجوی) منجر شد، گفت: او مدتی با فیروزه بنی‌صدر ازدواج سیاسی کرد که دو سال تداوم داشت. او در پاریس به فیروزه علاقمند شد. منزل زعفرانیه که در آن 20 نفر از جمله اشرف ربیعی، همسر بنی‌صدر کشته شدند و فقط پسر یک ساله مسعود رجوی زنده ماند را سازمان لو داده بود.

وی با بیان اینکه طلاق‌های ایدیولوژیک در دهه 1360 در سازمان رخ داد، افزود: کسانی مانند ابریشمچی که اینطور بی‌ناموسی می‌کنند برای صدام هم جاسوسی می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید؛ قاضی دهقانی در پایان با اعلام ختم جلسه امروز، تاریخ برگزاری جلسه بعدی (دوازدهم) را 18 اردیبهشت اعلام کرد.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه

ایرنا : امدادرسانی به ۳۵ حادثه دیده سیلاب در ایلام

مهر : نوشاد عالمیان به جدول اصلی صعود کرد

تسنیم : سیل وحشتناک در شبستر آذربایجان شرقی‌ + فیلم

ایرنا : پروازهای فرودگاه اهواز به حالت عادی برگشت

مهر : تدفین دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران

ایسنا : پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت 

ایسنا : تاریخچه آتش‌سوزی، پیوست ساخت‌وسازها باشد/بیمه در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کند

صدا و سیما : مروری بر ۸ ماهِ انتخاباتی

ایلنا : ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزندها دارند

مهر : دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند

ایرنا : امدادرسانی تیم‌های عملیاتی هلال احمر ایلام به ۱۴۰ نفر متاثر از سیل و آبگرفتگی

ایسنا : صعود نوشاد عالمیان به جدول اصلی مسابقات عربستان

مهر : دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت

ایرنا : بازسازی واحدهای خسارت دیده روستای امامزاده ابراهیم باید قانونمند و علمی باشد

ایرنا : بازسازی واحدهای خسارت دیده روستای امامزاده ابراهیم باید قاونمند و علمی باشد

ایرنا : بازسازی واحدهای خسارت دیده روستای امامزاده ابراهیم باید علمی باشد

ایرنا : برق شهر معمولان لرستان وصل شد

تسنیم : بیمارستان رازی کوهدشت سال 1404 افتتاح می‌شود

مهر : تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

مهر : تعلیق تبادل تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

صدا و سیما : انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین

تسنیم : تصادف خونین مینی‌بوس در شاهین‌شهر با 15 مصدوم

ایسنا : قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

ایرنا : ۶کودک گرفتار در کوه‌های کرمان نجات یافتند

ایرنا : نجات ۶ کودک گرفتار در کوه‌های کرمان

ایرنا : تلاش برای پایدار نگه داشتن شبکه برق خوزستان ادامه دارد

ایسنا : انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه

مهر : هشدار نارنجی به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید

مهر : منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت حریق در شفت هستیم

تسنیم : آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان

ایرنا : قاتل خاموش جان نخبه مازندرانی و پدرش را گرفت

ایسنا : تشییع دو شهید گمنام در مسجد جمکران

ایسنا : تشییع و تدفین دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران

ایسنا : ویدیو/ طرح آتش‌بس مصر؛ توقف جنگ یا خرید زمان برای اسرائیل؟

ایرنا : باران شدید به کشاورزان دزفول خسارت قابل توجه زده است

مهر : شهرداری تهران برنامه‌ای برای باشگاه‌داری ندارد

ایسنا : نخبه مازندران براثر گازگرفتگی جان باخت

ایرنا : نجات کودک از برق گرفتگی در شهرستان خوسف

ایرنا : تمامی محورهای مواصلاتی لرستان باز است/ پاکسازی ریزش کوه در برخی محورها

ایرنا : ورودی کاشان از آزادراه امیرکبیر بازگشایی شد

ایسنا : خوزستانی‌ها از تردد غیرضروری در محورهای استان خودداری کنند

ایسنا : کسب برنز تور جهانی امارات توسط دختر دونده ایران 

صدا و سیما : مسابقات آزاد تپانچه؛ ارشدنیا بر سکوی نخست نوجوانان ایستاد

ایسنا : نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر

ایسنا : احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل

ایرنا : خوزستانی‌ها از تردد غیر ضروری در جاده‌های استان خودداری کنند

ایلنا : ۵ پولی که به هیچ وجه نباید بهش دست بزنید

ایسنا : سوپرمن شدن پس از پرسپولیس/ استقلال زیر آسمان آبی شهر

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید