دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

ایسنا/مازندران حال ‌و روز این روزهای تنها کشتارگاه دام درشهرستان آمل نه تنها تعریف چندانی ندارد، بلکه فشار تعطیلی آن، نه تنها گلایه کارگران بیکارشده این مجموعه، قصابان و افزایش قیمت نهایی برای شهروندان آملی را به همراه داشته، به یک سریال تکراری در دو دهه اخیر در این شهرستان تبدیل شده است.

کشتارگاه شهرداری آمل که تنها کشتارگاه دام در شهرستان حدود ۴۲۰ هزار نفری آمل است، از ۲۱ فروردین بنا به گفته کارگران و مسئول این کشتارگاه با ورود مستقیم و اعلام دامپزشکی شهرستان آمل و اداره کل دامپزشکی مازندران و تحویل مهرکشتار دامپزشکی و خروج دو دامپزشک از این کشتارگاه تعطیل اعلام شد.

این درحالی است که ساخت کشتارگاه صنعتی در شهرستان آمل از حدود دو دهه گذشته تاکنون با وجود واگذاری زمین به سرمایه گذار، ضعف نظارت دستگاه های مسئول بر حسن انجام کار و پرداخت تسهیلات کلان وکم بهره بانکی، سلامت شهروندان این شهر به بازی گرفته شده است.

به دنبال تعطیلی تنها کشتارگاه دام شهرستان آمل، بنا به گفته برخی از قصاب‌ها و حتی مسئول کشتارگاه نیمه صنعتی شهرداری آمل، در حال حاضر گوشت مورد نیاز با ماشین‌های سواری و وانت‌های شخصی در قصابی‌ها پخش می‌شود و فعالیت زیرزمینی کشتارگاه‌ها نیز از آسیب‌های دیگر این پیامد است.

آنان همچنین نسبت به پیامدهای ناشی از کشتارهای خانگی و عرضه و حمل گوشت به قصابی‌های شهر آمل با خودروهای شخصی که به مراتب غیربهداشتی‌تر از کشتارگاه فعلی شهرداری است، هشدار دادند و تاکید کردند، این نوع رفتارهای چندگانه، سلامت مردم شهرستان را تهدید می‌کند.

قصابان آملی همچنین با بیان این نکته که از سوی دامپزشکی شهرستان و استان فشار زیاد وارد می‌شود که گوشت مورد نیاز شهروندان آملی باید از کشتارگاه صنعتی بابل تامین شود، بیان داشتند، فاصله بیش از ۷۰ کیلومتری آمل با کشتارگاه صنعتی بابل، هزینه های بالای ایاب و ذهاب و نیز افزایش چندین برابری هزینه کشتار در کشتارگاه بابل نسبت به کشتارگاه آمل در این شرایط سخت اقتصادی اصلا توجیه پذیر نیست و مسئولان شهرستان و استان باید پاسخگو و به وضعیت معیشتی قصابان و احتمال گران‌تر شدن گوشت مصرفی مصرف‌کنندگان نیز توجه کنند.

کشتارگاه شهرداری از حالت سنتی به نیمه صنعتی ارتقاء یافت

در همین حال مسئول کشتارگاه شهرداری آمل با تایید تعطیلی این کشتارگاه با پیگیری‌های اداره دامپزشکی شهرستان آمل و اداره کل دامپزشکی مازندران به خبرنگار ایسنا گفت: از روز ۲۱ فررودین امسال از سوی اداره کل دامپزشکی مازندران و نیز شهرستان آمل، اجازه کشتار در این کشتارگاه داده نشد و تعطیل شد.

دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

مهدی هاشم‌نیا با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۸۰ کارگر کشتارگاه شهرداری آمل به صورت مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم عملا بیکار شدند، افزود: جوابگوی این وضعیت این تعداد افراد که به نوعی نان آور خانواده هایشان هستند، با کی هست و چرا دراین مدت پیگیر وضعیت این مجموعه نشدند!

وی با انتقاد از بهداشتی نبودن و رعایت نشدن استانداردها در کشتارگاه شهرداری آمل در فرایند کشتار دام گفت: با وجود آنکه حدود ۵۰ سال از قدمت کشتارگاه شهرداری آمل می‌گذرد، اما این کشتارگاه در طی این سال‌ها از نظر بهداشتی و استانداردهای محیط زیست به وضعیت قابل قبولی رسیده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته دامپزشکی به بهانه‌های واهی مبنی براینکه کشتار دام در کف زمین صورت می‌گیرد و بهداشتی نیست، توسط پیمانکار کشتارگاه با اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی از کف به بالا و به صورت مکانیزه شده و حتی بخش فاضلاب و تصفیه‌خانه نیز سیستم‌های قدیمی کنار گذاشته‌شده و خود ما هم که در این مجموعه کار می‌کردیم از بوی بد تصفیه خانه دارای مشکل بودیم، درحال حاضر با فیلترهای استاندارد ارتقاء یافته و زیر نظر شبکه بهداشت‌ودرمان و نیز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل هست و دیگر از بوی تعفن و بد تصفیه‌خانه و آزار دهنده بودن گذشته خبری نیست.

کشتارگاه شهرداری بهداشتی است، مثل قبل آزار دهنده نیست

مسئول کشتارگاه شهرداری آمل با اطمینان از اینکه از حدود ۱۲ سال گذشته که در این کشتارگاه مشغول به کار و اکنون هم دارای مسئولیت هستم، هرسال وضعیت آن به نسبت گذشته کاملا تغییر کرده و به سمت استانداردسازی پیش‌رفته است، گفت: درحال حاضر حتی خون آبه و آلایش های دام و هدایت آن به تصفیه خانه و انباشت در محیط بیرون کشتارگاه که باعث آزار ساکنان اطراف کشتارگاه می‌شد، به طور کامل جمع آوری و تحویل شرکت های مربوطه برای فرآوری پودر خون و استفاده های کشاورزی در شهرهای دیگر می‌شود و خوشبختانه بوی بد و تعفن آنها هم وجود ندارد.

هاشم نیا اضافه کرد: در شهرستان آمل به لحاظ سرانه جمعیتی که داریم میزان مصرف گوشت دام و کشتار گوسفند وگاو در این کشتارگاه نسبت به شهرهای دیگر مازندران به مراتب بیشتر و حتی از نظر قیمتی نیز ارزان تر است.

دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

قصاب های آملی حاضر نیستند هزینه چند برابری مسافت و قیمت کشتارگاه شهر دیگری را متحمل شوند

وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر هزینه کشتار هر دام در کشتارگاه شهرداری آمل بیش از ۵۰ هزار تومان است و درحالی که درکشتارگاه بابل که الزام و اصرار  دامپزشکی استان برای تهیه گوشت از آنجا است، بیش از ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: هیچ قصابی نه از نظرمسافت زیاد، هزینه بالای حمل و نقل از آمل تا بندپی بابل که بیش از ۷۰ کیلومتر است، راضی به تحمل و پرداخت هزینه های اضافی نیست و از سوی دیگر، این امر نیز اگر هم صورت بگیرد تنها باعث افزایش قیمت گوشت شد، بلکه مشکلات عدیده‌ای را برای قصابان به وجود آورده و می‌تواند مشکلاتی را برای شهروندان جهت تامین گوشت مصرفی ایجاد کند.

مسئول کشتارگاه شهرداری آمل ادامه داد: از دیگر پیامدهای بسته شدن کشتارگاه شهرداری آمل، افزایش کشتار غیراصولی و رعایت نشدن موازین بهداشتی در منزل توسط برخی افراد و همچنین وضعیت انتقال از خانه تا قصابی است که حتی برخی از قصابان گوشت خریداری شده را چند روز نگهداری کنند و این وضعیت هم از نظر بهداشتی اصولی نخواهد بود.

هاشم نیا،  با بیان اینکه شهرستان آمل نیاز ضروری به کشتارگاه دارد، مسئولان استانی و شهرستانی به جای فشار آوردن برای بستن کشتارگاه شهرداری آمل به روند واگذاری، تسریع در ساخت کشتارگاه صنعتی شهرستان نظارت کافی و همت جدی داشته باشند، یادآورشد: وجود کشتارگاه نه تنها برای قصابان، بلکه به نفع شهروندان است که با هزینه کمتر ، گوشت تازه‌تری استفاده کنند، از این جهت از تمام ارگان‌ها می‌خواهم برای باز شدن مجدد کشتارگاه کمک کننده باشند.

تاکید امام جمعه آمل مبنی بر باز بودن کشتارگاه دام این شهرستان

امام جمعه شهرستان آمل هم در پی حضور جمعی از قصاب ها و کارگران کشتارگاه شهرداری آمل در مصلای نمازجمعه گفت: تنها کشتارگاه آمل باید باز و فعال باشد.

حجت‌الاسلام ابراهیم یعقوبیان که در ۳ خطبه نماز جمعه اخیر نیز به موضوع کشتارگاه آمل ورود کرده بود، به صورت غیرمستقیم به مدیران استانی و شهرستانی برای بسته شدن کشتارگاه شهرداری آمل هشدار داده بود.

واگذاری زمین کشتارگاه صنعتی آمل به سرمایه گذار جدید

در همین حال فرماندار ویژه شهرستان آمل هم در پیگیری خبرنگار ایسنا درخصوص آخرین وضعیت کشتارگاه شهرداری آمل گفت: وضعیت جمعیتی و مصرف گوشت در شهرستان آمل به نسبت شهرهای دیگر استان کاملا متفاوت است و اینکه اصرار شود ، گوشت مورد نیاز شهرستان از شهرهای دیگر تامین شود، منطقی و عقلانی نیست.

ذات الله زارعی، با اشاره به اینکه تعطیلی کشتارگاه شهرداری آمل که تنها کشتارگاه دام در این شهرستان است، در مقطع کنونی به صلاح نیست، اضافه کرد: البته این به معنای عدم رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی توسط کشتارگاه شهرداری آمل نیست، اما تاکید ما هم  بر رعایت همه این موارد است.

دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

وی درخصوص زمین واگذارشده به چند سرمایه گذار برای ساخت کشتارگاه صنعتی آمل که بعد از چندین سال اقدامی نشده است، گفت: زمین مورد نظر از سرمایه گذاران قبلی که نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند ، باز پس‌گیری شده و به سرمایه گذار جدید که دارای توانمندی در این حوزه هست، واگذار و ان‌شاءالله بزودی فرایند ساخت آن نیز شروع خواهد شد.

دلیل بسته شدن کشتارگاه دام آمل از نگاه دامپزشکی مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندرانی در خصوص تعطیلی کشتارگاه شهرستان آمل به خبرنگار ایسنا گفت: با عنایت به ضوابط و قوانین سازمان دامپزشکی در خصوص حضور دائمی ناظرین بهداشتی در کشتارگاه (بخش خصوصی و دولتی ) و همچنین نظارت عالیه بر فرآیند نظارت اداره کل دامپزشکی برابر ماده ۷ و ۸ آیین نامه نظارت بهداشتی مصوب هیئت وزیران و همچنین آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی برای حضور در کلیه واحدهای تحت نظارت جهت بررسی فرآیند بهداشتی تولید و جلوگیری از تخلفات و تهدید بهداشتی و در راستای ایجاد امنیت غذایی پایدار، این اداره کل را موظف دانسته برای حضور در کلیه اماکن موضوع ماده ۲ آیین نامه نظارت بهداشتی اقدام و در صورت احراز هرگونه تخلف اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

دکتر حمزه آقاپور کاظمی اظهار کرد:  همچنین برای حضور درکلیه اماکن موضوع ماده ۲ (چه در قالب بازدید هماهنگ شده و چه در قالب سرزده) نیاز به هماهنگی و دستور از اشخاص و نمایندگان دولتی ندارد. شایان ذکر است برابر ضوابط و قوانین سازمان دامپزشکی مسئولیت تامین بهداشت فرآورده های خام دامی تولیدی از مراحل ، پرورش، تولید ، استحصال، عمل آوری ، بسته بندی، نگهداری، توزیع، عرضه و حمل و نقل هرگونه فرآورده با منشاء دامی و سایر فعالیت های مرتبط  بر عهده سازمان دامپزشکی است.

این مسئول با اشاره به اینکه کشتارگاه سنتی دام  آمل به لحاظ جغرافیایی در  منطقه شهری چاکسر  قرار دارد و  مقابل واحدهای صنعتی فاقد حداقل‌های ساختار بهداشتی است، تصریح کرد: به دلیل فقدان سیستم تصفیه فاضلاب، روزانه صدها هزار لیتر پساب و خون حاصل از کشتار دام را وارد رودخانه و کانال پایین دست می‌کند.

آقاپور کاظمی افزود: همچنین تردد خودروهای حمل دام زنده و کشتارشده که منجر به ایجاد آلودگی خون، ضایعات کشتار، ضایعات غیر خوراکی، ... می‌شود؛ می‌تواند عامل مهمی در انتقال بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان شود.

دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

به گفته آقاپور کاظمی، کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند که پساب و خون‌آبه‌های کشتارگاه به دلیل پراکنده شدن باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری زا و آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی و تجمع حیوانات موذی، سلامت افراد جامعه را به شدت تهدید می‌کند.

همچنین آنان معتقدند پساب کشتارگاه علاوه بر تخریب محیط زیست انسانی، به طور چشمگیری اکسیژن محلول در رودخانه‌ها و آبراهه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث از بین رفتن ماهیان و آبزیان می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه کشتارگاه دام شهرستان آمل برابر بازدید های مکرر از گذشته، حال حاضر و آخرین بازدید صورت گرفته در تاریخ ۱۸/۰۱/۱۴۰۳ فاقد ساختار فنی و بهداشتی از قبیل ضوابط استقرار بهداشتی اماکن دامی و صنایع وابسته برابر ماده ۲ آیین نامه نظارت بهداشتی بوده است؛ در مکاتبات متعدد قبلی ذکر شده و برابر شرایط اعلامی واحد بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: واحد مذکور فاقد هرگونه پروانه بهداشتی تاسیس و بهره برداری از اداره کل دامپزشکی استان بوده و با توجه به استقرار در داخل شهر فاقد شرایط اخذ پروانه بهداشتی(تاسیس و بهره برداری) نیز است، که برابر ماده ۱۰ و ماده ۱۱ آیین نامه نظارت بهداشتی مصوب هیئت وزیران و ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور و مکاتبات متعدد سازمان دامپزشکی کشور،  معاونت امور شهری وزارت کشور ، مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه دام استان و شورای تامین استان  می‌بایست نسبت به تعطیلی واحد اقدام شود.

آقاپور کاظمی با اشاره به اینکه با شروع فصل گرما این مشکلات می‌تواند تبعات زیادی پیدا کند، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه اهالی محل نیز در مکاتبات متعدد نسبت به عدم رعایت موازین و قوانین بهداشتی برابر ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی(استقرار واحد در شهر، بوی نامطبوع، امکان انتقال و انتشار بیماری، آلودگی زیست محیطی، تجمع حیوانات موذی، سگ‌های ولگرد، امکان رخداد بیماری و همه‌گیری با توجه به ارتباط مستقیم و ترددهای متعدد خودرو در محدوده شهری و...) را انجام داده که متعاقب آن پیگیری‌های  لازم از سوی این اداره کل انجام شده است.

دلیل تعطیلی کشتارگاه دام شهرستان آمل تشریح شد

این مسئول یادآور شد: در راستای جلوگیری از تنش‌های اجتماعی نیز این اداره کل علی‌رغم وظایف رسمی در هماهنگی با فرمانداری، نشست‌های متعدد با فرماندار این شهرستان در راستای انجام اقدامات لازم جهت تعطیلی کشتارگاه اقداماتی صورت گرفت که شامل موارد زیر می‌شود.

الف) بازدید فرماندار شهرستان آمل از نزدیکترین کشتارگاه صنعتی در راستای ایجاد هم افزایی.

ب) انعقاد قرارداد اتحادیه قصابان با یک کشتارگاه دام که در آن کشتارگاه متعهد شد در راستای تامین گوشت ضمن اختصاص ماشین حمل اختصاصی برای آمل (اقدام کرده) و به کارگیری افراد شاغل با سرویس ایاب و ذهاب در آنجا اقدام نماید و همچنین سایر موارد که در چندین بند قید شده که نهایتا به تامین بهداشتی وکیفی گوشت شهرستان کمک می‌کند. ضمن اینکه اکثر واحدهای قصابی آمل که قصد ارائه خدمات بهداشتی و با کیفیت را داشته در کشتارگاه بابل کشتار کرده و بخشی نیز از استان گلستان گوشت تامین می‌کند و افرادی محدود جهت ادامه فرآیند کشتار خارج ضوابط و اخذ درآمدهای خارج از چهارچوب اصرار به ادامه فعالیت دارند.

ج) شایان ذکر است در راستای ایجاد اشتغال بیشتر ، بهره برداری بهتر و کمک به تامین و توزیع فرآورده های خام دامی به فرماندار شهرستان این پیشنهاد ارائه شد که مکانی را به میدان عرضه فرآورده‌های خام  تبدیل که مرکزی جهت توزیع فرآورده خام در غرب استان و انتقال محموله به تهران بوده (با توجه به عدم وجود) که ضمن کمک به استان، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر،  بازدهی بهتری نیز خواهد داشت.

د) شایان ذکراست بنا به اظهار فرماندار و نماینده شهرستان که اعلام نمود در صورت موافقت با احداث کشتارگاه صنعتی دام بنده خودم نسبت به تعطیلی واحد اقدام می‌نمایم که علی‌رغم نیاز شهرستان و استان به ایجاد کشتارگاه مستقل، در کمیته ماده ۱۱ هوای پاک استان با احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان آمل موافقت گردید که تا کنون شخصی جهت احداث آن مراجعه نکرد.

ذ) همکاری و هماهنگی جهت انتقال زمان اجرای مصوبه کمیته ساماندهی دام استان برابر دستور شورای تامین استان در راستای جلوگیری از تنش اجتماعی در زمان انتخابات و ماه مبارک به ۲۱/۰۱/۱۴۰۳ که هر چند در حدود یکماه تعطیلی کشتارگاه قبل از مصوبه شورای تامین استان، شهرستان به هیچ عنوان از جهت تامین گوشت قرمز دچار مشکل نشد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی مازندران، در استان‌های دیگر مانند استان گیلان با احداث سه کشتارگاه صنعتی تمام کشتارگاه های سنتی در راستای ایجاد امنیت غذایی تعطیل شد این درحالی است که در استان مازندران با وجود سه کشتارگاه صنعتی تنکابن، بابل و ساری و پیشرفت فیزیکی ۹۰و ۷۰ درصدی  احداث کشتارگاه های چالوس وقائم شهر  ۱۸ کشتارگاه سنتی مازندران تعطیل شد اما کشتارگاه سنتی آمل به دلایل مختلف و ملاحظات اجتماعی همچنان فعالیت غیر بهداشتی را ادامه می‌داد که  ادامه وضعیت مذکور منجر به تعطیلی آن شد.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : تجمع مردم یمن در محکومیت نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

ایرنا : زنگ خطری در چند قدمی انتخابات!

مهر : سواحل استان بوشهر متلاطم است/ افزایش پوشش ابر

ایسنا : صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار

مهر : مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است

تسنیم : وزیر کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم

ایسنا : عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت

ایسنا : یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور

مهر : تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است

مهر : رونمایی از تندیس رویداد جایزه استاد مویدی

تسنیم : مراسم روز جهانی تای‌چی چوان

مهر : ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر برگزار شد

مهر : قسام مواضع اشغالگران در کیبوتس نیریم را هدف قرار داد

ایرنا : النجباء: مقاومت عراق جزئی اساسی از محور مقاومت است/ منتظر عملیات‌های جدید باشید

مهر : اهدای اسناد مالکیت منازل و اراضی مردم قشم بعد از 50 سال

ایسنا : مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ایسنا : امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد

تسنیم : آلونسو: هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است

مهر : تشکیل پرونده قضایی برای حادثه آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت

مهر : نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد

مهر : وضعیت سیلابی خیابان‌ها و معابر شهر روانسر

ایرنا : رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در فری‌استایل

مهر : ۶ هزار نفر به برگزاری انتخابات مرحله دوم کمک می کنند

ایرنا : رقابت بیش از ۹ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همدان

ایلنا : قیمت ماشین های لوکس لکسوس امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی بوشهر به کار خود پایان داد

تسنیم : تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند

صدا و سیما : جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس

مهر : نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد

ایسنا : ادامه تظاهرات در یمن در حمایت از غزه

ایرنا : استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا

تسنیم : بازدید اژه‌ای از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان

مهر : اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است

تسنیم : غریب‌آبادی: 28 زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند

مهر : دستگاه تهویه همراه خصوصی به بازار عرضه می شود

مهر : پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر

مهر : دو مفقودی ارتفاعات کوه «شاه‌حسن» بام و صفی‌آباد نجات پیدا کردند

ایرنا : ۲ کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات خراسان شمالی پیدا شدند

تسنیم : کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود

مهر : تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴

مهر : تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت را دارم

ایسنا : واکنش حماس به شهادت ۲ فلسطینی در بازداشتگاه‌ و اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

ایلنا : قیمت دینار عراق امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه

مهر : سازش در ۲۲ هزار پرونده قضایی هرمزگان طی سال گذشته

ایرنا : مرگ ۲ نفر در یک تصادف زنجیره‌ای خوزستان

مهر : عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران

صدا و سیما : قدردانی فلسطینیان از دانشجویان جهان

ایسنا : حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید