معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

آخرین وضعیت باغ گیاهشناسی نوشهر/ قوی‌ترین بانک ژن گندم را داریم

آخرین وضعیت باغ گیاهشناسی نوشهر/ قوی‌ترین بانک ژن گندم را داریم

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تشریح آخرین وضعیت باغ گیاهشناسی نوشهر به داشتن قوی‌ترین بانک‌های ذخایر ژن گندم در جهان اشاره کرد و گفت: این یعنی اگر با آفات و بیماری‌ه او... مواجه شویم می‌توانیم از این ذخایر ژنتیکی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، سید مجتبی خیام نکویی در نشست خبری که در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد در پاسخ به چرایی تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر، گفت: تفاهم نامه ای با شهرداری نوشهر منعقد شده بود که متاسفانه به آن عمل نکردند و ما نیز از آنها شکایت کردیم. دستور توقف تخریب داده شد، اما مجددا این تخریب از سر گرفته شد.

وی افزود: موضوع را به وزارت کشور و نهادهای مربوطه اعلام کردیم و از شهرداری شهر مذکور نیز درخواست کردیم به تعهدات خود عمل کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه برخی شهرستان‌ها و استان‌ها بدون توجه به مسائل کلان کشور اقدامات مرتبط با خود را انجام می‌دهند و دست به تخریب می زنند.

وی ادامه داد: پیگیر این موضوع هستیم زیرا معتقدیم باغ‌های گیاهشناسی ذخایر ارزشمندی در کشور هستند و باید از آنها حفاظت ‌کرد.

خیام نکویی همچنین به باغ گیاهشناسی ملی نیز اشاره کرد و گفت: در مورد باغ گیاهشناسی ملی با رئیس جمهور صحبت‌هایی شد و ایشان در تاریخ ۱۵ اسفند سال گذشته در باغ حضور یافتند و به شهردار و رئیس شورای شهر دستور توقف دادند که ساخت نیز متوقف شد.

وی  با اشاره به اینکه ۳۱ فروردین روز ملی گندم و نان نامگذاری شده‌ است، گفت: بالاترین میزان مصرف در محصولات راهبردری متعلق به گندم است و میانگین مصرف گندم هر ایرانی در سال ۱۵۰ کیلوگرم است و۴۰ درصد کالری مورد نیاز مردم را نیز تامین می‌کند. در حقیقت وقتی با برنج ،‌مرغ و سایر محصولات مقایسه انجام می شود مشاهده می‌کنیم که هیچ محصولی به اندازه گندم حائز اهمیت نیست.

خیام نکویی همچنین افزود: اتفاقات دو سال گذشته اهمیت امنیت غذایی به ویژه گندم را در کشورهای مختلف نشان داد که ما از این موهبت سالهاست که برخوداریم و بخش اعظمی از نان مردم را در داخل کشور تامین می‌کنیم.

امسال در گندم نان خودکفا می‌شویم

وی در ادامه گفت: در سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش ۳میلیون تنی در گندم بودیم. سال دوم دولت یعنی سال گذشته این افزایش به ۶ میلیون تن رسید و امسال هم برآورد می‌کنیم که همین مقدار افزایش را داشته باشیم. این یعنی علاوه بر خودکفایی در تولید گندم نان در سال گذشته  امسال هم در گندم نان خودکفا می‌شویم.

خیام نکویی با بیان اینکه نیاز کشور به گندم ۱۳.۵ میلیون تن است، گفت:۱۲میلیون تن برای گندم نان مصرف می شود و مابقی نیز در صنایع شیرینی و ماکارونی و ... مورد استفاده قرار می گیرد که امسال این عدد محقق خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم داریم. اگر موفق شویم در گندم آبی یک تن در هکتار و در گندم دیم ۵۰۰ کیلو افزایش عملکرد نسبت به وضع موجود داشته باشیم قطعا صادرکننده خواهیم شد.

باید ضایعات گندم را کاهش دهیم

رئیس سازمان تات در ادامه صحبت‌هایش به کاهش ضایعات گندم نیز اشاره کرد و گفت: برای ما قابل قبول نیست گندمی که به این سختی عمل می‌آید ۳۰ درصد ضایعات داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در فرآیند تولید مشکلاتی داریم که منجر به تولید نان بی کیفیت می‌شود. نان با کیفیت نانی است که سبوس داشته باشد و دارای فیبر و املاح مغذی باشد، بنابراین باید اهدافمان را در این بخش نیز محقق کنیم. در این راستا ماموریت افزایش کیفیت نان در چندین استان به صورت پایلوت پیاده سازی شده است. باید به نقطه‌ای برسیم که کل کیفیت نان مصرفی مردم قابل قبول باشد.

نکویی عنوان کرد: نیازمند مشارکت مردم و شرکت‌های دانش بینان در این  بخش هستیم. به آنها نیز کمک خواهیم کرد تا ضایعات و دور ریز نان مصرفی مردم را به حداقل برسانند.

قوی‌ترین بانک ژن گندم را داریم

 وی خاطر نشان کرد: کشور ما غنی‌ترین بانک ذخایر ژنتیکی گندم را با بیش از ۱۸ هزار نمونه در اختیار دارد. در جهان جزو قوی‌ترین بانک‌های ذخایر ژن گندم هستیم. این یعنی اگر با آفات و بیماری‌هاو... مواجه شویم می‌توانیم از این ذخایر ژنتیکی استفاده کنیم.

نکویی با بیان اینکه سال ۱۳۵۷ میانگین عملکرد گندم در یک هکتار ۱۷۰۰ کیلو بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین برداشت گندم ۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم  است. رکورد برداشت گندم نیز حدودا ۱۵تن در هکتار است.

گندم ما جزو سالم‌ترین گندم‌های دنیا است

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: گندم تولید جمهوری اسلامی از سالم‌ترین گندم‌های تولید نسبت به کشورهای توسعه یافته است و میزان عناصر سنگین آن نسبت به ارقام دیگر در دنیا کمتر و به طور کل سالم‌تر است.

به گفته وی باید تلاشمان را بیشتر کنیم که از بعد کیفی و کمی همواره افزایش داشته باشیم.

تا پایان دولت سیزدهم به ۹۰ درصد خودکفایی در گندم می‌رسیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه برنامه داریم در محصولات راهبردری حداقل به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم، گفت: در حال حاضر به این ۹۰ درصد نزدیک شدیم و تا پایان دولت سیزدهم در گندم به ۹۰ درصد خودکفایی خواهیم رسید. به شرط اینکه ابزار لازم برای تحقق این امر فراهم شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: به دنبال این هستیم که آرد کاملی از نان داشته باشیم. همچنین به دنبال این هستیم که ارقامی را معرفی کنیم که مقاوم بوده و به آب کمتری نیاز داشته باشند. از دیگر اهداف سازمان تات معرفی ارقام مقاوم به تنش‌های زیستی و غیرزیستی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  با اشاره به اینکه در یکی دو سال گذشته میزان استفاده از سموم برای مبارزه با آفات از جمله سن گندم به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد، گفت: امسال هم در تلاشیم برای زنگ گندم هم اقدامات لازم را انجام دهیم که سمومی کمتری استفاده شود.

 اهمیت توجه به مسائل به زراعی

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: برای رسیدن به گندمی پایدار تمرکز باید بیشتر بر مسائل به زراعی باشد. همچنین باید به تناسب کاشت، رعایت تناوب، تاریخ کاشت، مصرف بهینه کود، تغذیه مناسب و مدیریت بهینه مبارزه و آفات و بیماری ها نیز باید توجه شود.

به گفته وی تلاش می‌کنیم کشاورزان از گندم گواهی شده استفاده کنند البته ضدعفونی بذور خودمصرفی را نیز در دستور کار داریم. همچنین باید میزان ضایعات ماشین آلات و کمباین‌ها را به حداقل برسانیم. زیرا بخشی از ضایعات مربوط به زمان برداشت توسط کمباین ها است. 

نکویی همچنین به مدیریت پیش از برداشت نگهداری، حمل و نقل، مبارزه با علف هرز و اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای ارتقای حاصلخیزی خاک نیز اشار کرد.

افزایش مزارع نوآور بهره‌ور

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه امسال در امتداد سال گذشته  قصد داریم تعداد مزارع نوآور بهره‌ور را به ۱۵۰ مزرعه با محوریت کشاورزان نخبه برسانیم، گفت: به دنبال این هستیم که بهترین و برترین کشاورزان را از لحاظ بیشترین عملکرد به عنوان مزارع نوآور و بهره‌ور معرفی کنیم و ۱۵ مزرعه در خدمت آنها قرار دهیم. همچنین قصد داریم آخرین دانش‌های سازمان تات را نیز در اختیار آنها قرار دهیم.

خودکفایی در ۵ محصول راهبردی

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به الگوی کشت نیز اشاره کرد و گفت: الگوی کشت علاوه بر محصولات زراعی شامل محصولات باغی نیز خواهد شد. همچنین برای گندم، جو، برنج، پنبه و شکر برنامه‌خودکفایی تنظیم کرده‌ایم.

تولید برنج بدون سم

خیام نکویی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید برنج بدون سم نیز اشاره کرد و گفت: ۲ سال پیش از کشاورزان خواستیم بدون استفاده از سم، برنج تولید کنند؛ اما استقبال نشد زیرا آنها معتقد بودند عملکردشان کاهش خواهد یافت. این طرح را در استان مازندران پیاده سازی کردیم و کشاورزان را در جریان قرار دادیم. سال اول ۱۰ هکتار سطح زیر کشت داشتیم که این عدد سال گذشته به ۱۴۰ هکتار رسید. همچنین با اتکا نیز وارد مذاکره شدیم و قرار شد برنج بدون سمی که کشاورزان تولید می‌کنند را پیش خرید کنند.

به گفته وی برنامه داریم ۵۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج بدون استفاده از سم داشته باشیم.

بنیه داخلی باید تقویت شود

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار برای واردات محصولات راهبردی ارز تخصیص داده می‌شود،‌گفت: اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد این اعتبار را برای تقویت بنیه داخلی اختصاص دهیم کشت محصولات راهبردی را اقتصادی خواهیم کرد.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است

ایرنا : بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

ایسنا : آزمون استخدامی آموزش و پرورش با رقابت ۹۴۲۵ داوطلب در گیلان برگزار شد

ایرنا : معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستورکار دولت است

مهر : تولید لاستیک افزایش یافت/ فروش سایزهای بالای ۱۵ زیر قیمت مصوب

مهر : قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است

ایرنا : پاکستان با کمک چین برای اولین بار کاوشگر به ماه فرستاد

مهر : حضور هواداران در تمرین استقلال و تشویق چند پیشکسوت

ایرنا : سیل‌ و آبگرفتگی در ١٣ استان/ امدادرسانی به حدود ٨٠٠ نفر سیل‌زده

مهر : تجلیل سایت کمیته بین المللی پارالمپیک از ملی پوش اردبیلی گلبال

تسنیم : تسهیل خدمت‌رسانی به مردم با هوشمندسازی امور قضایی

تسنیم : منع "جانسون" از شرکت در انتخابات محلی به دلیل نقض قانون

ایرنا : یک روزنامه‌نگار بر اثر انفجار بمب در پاکستان کشته شد

مهر : تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحدهای قضایی هرمزگان

صدا و سیما : سازمان ملل هزینه بازسازی غزه را حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد

ایرنا : سانحه رانندگی در جاده سوادکوه-فیروزکوه ۲ کشته برجا گذاشت

ایرنا : سانحه رانندگی در جاده سوادکوه-فیروزکوه ۲ کشته و ۲ مجروح برجا گذاشت

تسنیم : ستاره نیویورک نیکس در کنار بزرگان NBA

ایرنا : روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد

صدا و سیما : آزمون بزرگ استخدامی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد

ایرنا : نمایشگاه موزه عبرت در شیروان گشایش یافت

مهر : امیر نظام گروسی یک شخصیت بزرگ ملی است

ایرنا : شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شوراهای شهر/حزب مخالف خواستار برگزاری انتخابات سراسری شد

ایسنا : ناپایداری در وضعیت جوی و دریایی هرمزگان

ایسنا : ابوترابی‌فرد: عملیات «وعده صادق» قدرت فرماندهی ایران را نشان داد

تسنیم : ‌105 هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش خواهند شد‌

ایرنا : سازه‌های آبی در نهبندان آبگیری و سر ریز شد

تسنیم : 18 کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران

ایرنا : تخریب سازه‌های غیرمجاز و آزادسازی سواحل در شهرستان نور

ایسنا : آزادسازی زمین های راکد در شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان

ایسنا : شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته

تسنیم : فرمانده سپاه شهرستان راسک معرفی شد

صدا و سیما : قدردانی وزیر کشور از نیرو‌های امدادی در یافتن کودک گلستانی

تسنیم : نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های تهران با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

تسنیم : اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک ونوجوان رضوی- همدان

ایلنا : شش بازی تا جاودانگی لورکوزن با ژابی آلونسو

تسنیم : نکوداشت پیشکسوتان فوتبال استان کرمان

ایسنا : بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ایرنا : دستور استاندار آذربایجان شرقی برای رفع مشکلات مرز جلفا

ایرنا : استاندار آذربایجان شرقی بر تسریع در رفع مشکلات مرز جلفا تاکید کرد

تسنیم : نتانیاهو همچنان رو به سراشیبی سقوط

ایرنا : فیلم| اجرای آینده‌نگرانه طرح تصفیه و انتقال فاضلاب بندرعباس

ایرنا : برخی قوانین مجلس منجر به توسعه نامتوازن کشور شده است + فیلم

ایرنا : برخی از قوانین مجلس منجر به توسعه نامتوازن کشور شده است

ایلنا : جانورانی که به نام سلبریتی‌های ایرانی ثبت شده‌اند + اینفوگرافی

صدا و سیما : اعلام جزییات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران

ایرنا : جی‌لیگ ژاپن؛ پیروزی آویسپا فوکوئوکا با سوپرگل زاهدی

ایرنا : تصادف زنجیره‌ای در آزادراه زنجان- قزوین ۲۳ مصدوم برجا گذاشت

مهر : آزمون مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم - تبریز

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید