نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۳ در زمینه طرح‌های عمرانی از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۰۹۰

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و پیشنهادهایی در راستای مأموریت اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۳): طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در مصارف عمومی دولت برابر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که به‌صورت ۲۶۳ هزار میلیارد تومان طرح‌های دستگاه‌های اجرایی ملی، ۷۱ هزار میلیارد تومان اعتبار دستگاه‌های اجرایی محلی در استان‌ها و ۶۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات ردیف‌های متفرقه توزیع شده‌است.

در این گزارش آمده است که اعتبارات عمرانی دستگاه‌های اجرایی ملّی در قالب ۲۳۲۵ طرح در پیوست (۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ارائه شده‌است که از این تعداد ۵۵۸ طرح جاری با موضوع تعمیرات، تأمین و تجهیز ماشین‌آلات و امکانات با مجموع اعتبار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان، و ۱۷۶۷ طرح غیرجاری (پروژه‌ای) با مجموع اعتباری در حدود ۲۴۳ هزار میلیارد تومان می‌باشند. در این گزارش، جزئیات مربوط به این طرح‌ها، مقایسه آنها با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و نکات تکمیلی در خصوص طرح‌های عمرانی دولت ارائه شده‌است. 

در این گزارش نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۳ در زمینه طرح‌های عمرانی مطرح شده و آمده است که برخلاف سال‌های اخیر که سهم اعتبارات عمرانی متفرقه از اعتبارات عمرانی دستگاه‌های اجرایی ملّی پیشی گرفته‌بود، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ این روند معکوس شده‌است و حجم زیادی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای متفرقه به طرح‌های دستگاهی اضافه شده‌است که این امر علاوه‌بر ارتقای شفافیت بودجه، نظارت‌پذیری آن را نیز تقویت می‌کند. 

این گزارش ادامه می‌دهد که اگرچه در ارقام بالا اشاره شد که سهم اعتبارات عمرانی استانی از مجموع اعتبارات عمرانی ۷۱ هزار میلیارد تومان است، اما باید در نظر داشت که علاوه‌بر این اعتبارات، ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور (خارج از سرجمع) برای استان‌ها در نظر گرفته شده‌است و همچنین برای ۹۵۹ طرح با مجموع اعتبار ۳۸ هزار میلیارد تومان، ویژگی استانی لحاظ شده‌است که اقدام مثبتی در قالب تمرکززدایی مالی و واگذاری بخشی از وظایف و مسئولیت‌ها به دستگاه‌های استانی می‌باشد. البته تحقق این نقطه قوت، مشروط به تخصیص این اعتبارات در طول سال بوده و در صورت پایین بودن درصد تخصیص مشابه روال سال‌های اخیر، همچنان دولت از مزایای تمرکززدایی مالی بی‌بهره خواهد بود.

در ادامه این گزارش به نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۳ در زمینه طرح‌های عمرانی پرداخته و بیان می‌شود که همچنان مهم‌ترین چالش در برنامه‌ریزی و مدیریت طرح‌های عمرانی دولت، ناکارایی مصارف عمومی و تعداد بالای طرح‌هایی است که بدون پیشرفت قابل توجه از سالی به سال دیگر منتقل می‌شوند. شایان‌ذکر است در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ۱۷۶۷ طرح غیرجاری وجود دارد که اتمام همه آنها حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در سال ۱۴۰۳، صرفاً ۲۴۳ هزار میلیارد تومان آن قابل تأمین است. به این ترتیب، انتظار می‌رود با استمرار وضعیت کنونی در تأمین منابع مالی برای طرح‌ها، حدوداً ۸ سال زمان برای اتمام این طرح‌ها لازم است؛ طرح‌هایی که میانگین عمر آنها به بیش از ۱۷ سال رسیده است. متأسفانه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گام مؤثری در راستای غربالگری طرح‌ها و تمرکز منابع در طرح‌هایی با بازده اجتماعی بالا برنداشته است. توزیع منابع محدود بودجه‌ای به این حجم از طرح که زمان زیادی از انجام مطالعات توجیهی آنها گذشته‌است، یکی از عوامل ناکارایی مصارف عمومی در حوزه اعتبارات عمرانی است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که براساس بررسی‌های انجام‌شده، ۷۳ طرح جدید در مقایسه با سال گذشته به پیوست (۱) بودجه اضافه شده‌است که صرفاً در حد یک عنوان و دستگاه اجرایی متولی آن طرح و برخی اطلاعات بسیار جزئی از آن اطلاع در دست است. در عین حال، این طرح‌ها به‌عنوان جزئی از لایحه بودجه به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد؛ بی‌آنکه به نمایندگان محترم مجلس در خصوص محتوای آن و به‌ویژه تغییرات طرح‌ها نسبت به سال گذشته اطلاعی داده شده باشد. بنابراین انتشار گزارش‌های توجیهی طرح‌های عمرانی جدید یا حداقل ارائه خلاصه‌ای از این طرح‌ها به مجلس شورای اسلامی حداقل کاری است که باید در راستای معنادار شدن فرآیند تصویب بودجه در مجلس انجام شود. همین موضوع در خصوص طرح‌های حذف و ادغام‌شده نیز وجود دارد. از مقایسه طرح‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و قانون بودجه سال گذشته، چنین به نظر می‌رسد که حدود ۹۴ طرح حذف‌شده‌اند؛ اما دلیل حذف این طرح‌ها (اتمام یا بروز موانع) مشخص نیست. 

در این گزارش آمده است که در پیوست (۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ستونی با عنوان «مهلت ارائه مجوز ماده ۲۳ تا پایان شهریور ۱۴۰۳» اضافه شده‌است. براساس ماده (۲۳) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳، پیشنهاد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید در لوایح بودجه سنواتی با رعایت مواردی امکان‌پذیر است که مهم‌ترین آنها انجام مطالعات توجیهی فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی و رعایت پدافند غیرعامل توسط مشاور و دستگاه اجرایی و تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور است که با عنوان مجوز ماده (۲۳) شناخته می‌شود.

این گزارش توضیح می‌دهد که حال این ابهام مطرح است که در خصوص طرح‌های پیشنهاد شده در ردیف‌های پیوست (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۳ که قید ارائه مجوز ماده (۲۳) برای آنها لحاظ شده‌است، آیا این موارد رعایت و مطالعات توجیهی انجام شده‌است یا خیر. در صورت عدم رعایت این موارد و عدم انجام مراحل مقدماتی، اولاً به تصریح قانون امکان پیشنهاد طرح جدید در لوایح بودجه سنواتی وجود ندارد، و ثانیاً مشخص نیست نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با تصویب این عناوین دقیقاً چه چیزی را مصوب می‌کنند. نکته شایان توجه این است که این مهلت، نه‌تنها برای طرح‌های جدید، بلکه برای طرح‌هایی که تا پیش از این اعتبار دریافت کرده‌اند نیز معین شده‌است که ابهام در خصوص مجوز تخصیص این اعتبارات در سال گذشته را نیز تقویت می‌سازد. با توجه به ابهام‌های فوق، عنوان مذکور، مغایر بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری مبنی بر شفافیت و عدم ابهام در قانون‌گذاری است. 

در این گزارش بیان می‌شود که با توجه به فرآیند جدید بررسی بودجه در مجلس و محدودیت‌های زمانی برای تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، امکان اثرگذاری نمایندگان محترم مجلس بر نحوه دسته‌بندی و ارائه اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۱۴۰۳ بسیار محدود است. از همین رو، چند پیشنهاد مختصر در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس ارائه می‌شود. 

اولین پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش تعیین تکلیف طرح‌های بدون مجوز بوده که در توضیح آن آمده است که با توجه به تصریح قانون به انجام مطالعات اولیه و اخذ مجوزهای لازم، «پیش» از ارائه طرح‌های جدید در لوایح بودجه سنواتی، لازم است در خصوص طرح‌های بدون مجوزی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ارائه شده‌است، تعیین تکلیف گردد. به نظر می‌رسد فرآیند اصولی در این خصوص، حذف طرح‌های بدون مجوز تا زمان اخذ مجوزهای لازم و ارائه متمم بودجه توسط دولت برای این طرح‌ها باشد. 

این گزارش پیشنهاد پرهیز از تعریف طرح‌های جدید، پیش از انجام مطالعات توجیهی فنی، مالی، اقتصادی و زیست‌محیطی را طرح کرده و در توضیح آن بیان می‌کند که متأسفانه یکی از عوامل ایجاد انبوه طرح‌های نیمه‌تمام در کشور، آغاز طرح‌هایی بدون انجام مطالعات اولیه باکیفیت است. همین موضوع موجب شده‌است تا نیمه‌تمام ماندن طرح‌ها یا متوقف‌شدن برخی پروژه‌ها، انتظارات اجتماعی به وجود آمده را بی‌پاسخ گذاشته و بخشی از منابع مالی دولت را نیز صرف طرح‌های بدون بازده کند. 

این گزارش ادامه می‌دهد که بنا بر اهمیت موضوع، عناوین پیشنهادهای مهم‌تری نیز ارائه می‌شود. این پیشنهادها از جمله مواردی است که بایستی در راستای مأموریت مهم اصلاح ساختار بودجه پیگیری شود و لازم است پیگیری‌ها برای تحقق این موارد خارج از بازه زمانی فشرده بررسی بودجه در مجلس صورت گیرد؛ الزام دولت به انتشار و ارائه خلاصه گزارش‌های توجیهی طرح‌هایی که برای اولین‌بار در لایحه بودجه درج می‌شوند، الزام دولت به ارائه گزارشی از طرح‌های پایان‌یافته در هر سال به‌عنوان پیوست بودجه، الزام دولت به ارائه پیوست «نحوه رفع عدم تعارض‌های استانی» جهت رفع دغدغه‌های محلّی و منطقه‌ای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و جهت‌دهی به بودجه‌های عمرانی استانی، اعطای مجوزهای لازم به دولت جهت غربالگری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام با هدف تمرکز اعتبارات بر طرح‌هایی با بالاترین بازده اجتماعی، از جمله این پیشنهادات است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : جاده ارتباطی ۲ روستای بخش سردشت دزفول بازگشایی شد

ایرنا : پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان‌شمالی درگذشت

ایلنا : قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه

ایسنا : موفقیت داور خوزستانی در یک دوره بین‌المللی

مهر : سرنگونی ۶ پهپاد اوکراینی به دست نیروهای روسی

ایسنا : دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است

مهر : تهدید با سلاح سرد در منطقه آبشار شاهرود/ ۳ نفر متخلف دستگیر شدند

مهر : گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری

ایرنا : رفت و آمد خودروها در جاده‌های همدان روان است

مهر : آزمون مدرک تخصصی قرآن کریم در استان سمنان برگزار شد

مهر : بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت

ایسنا : رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد

ایلنا : اروپا با آتش بازی می‌کند

ایلنا : قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : از بین رفتن کلونی‌های معتادان متجاهر در تهران

ایلنا : قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : طرح کالابرگ فجرانه در قزوین روزانه ۱۰ هزار تراکنش دارد

مهر : فراخوان اولین سالانه تبادل عکس ایران منتشر شد

ایرنا : ماجرای حواشی دیدار ۹۰ ارومیه و اسپاد تهران چه بود؟ + فیلم

مهر : برگزاری آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آذربایجان غربی

ایرنا : آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت

صدا و سیما : بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه یو سی ال‌ ای

ایسنا : همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند

تسنیم : خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)

ایسنا : کاهش کودکان کار در پایتخت 

ایرنا : پاسخ دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به حاشیه سازی‌های اخیر

تسنیم : افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

مهر : جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»

مهر : جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است

ایرنا : فیلم| فعالیت ایستگاه ورزش صبحگاهی در استان همدان

مهر : حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه

تسنیم : توجه به هوش مصنوعی در نقشه راه سند تحول آموزش

تسنیم : پیش بینی 221 شعبه اخذ رأی ‌در سمیرم و لنجان

ایلنا : تعداد کودکان کار در پایتخت کاهش یافته است

ایرنا : تردد خودروها در آزادراه قزوین - کرج نیمه سنگین است

ایسنا : دیوید کامرون: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیس برای حمله در داخل روسیه استفاده کند

تسنیم : خوشبین: امیدوار به ارتقای مدال‌های آسیایی هستیم

تسنیم : گزارشی از نکوداشت مختومقلی فراغی؛ شاعری که وحدت‌بخش بود

ایرنا : بارش باران بهاری در همدان ادامه دارد

ایسنا : بررسی تعارض منافع شرکت تعاونی کارکنان بنادر و گمرکات در ارائه برخی خدمات

مهر : بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش

ایسنا : صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد

صدا و سیما : تجمع دانشجویان فرانسوی مقابل مدرسه عالی روزنامه نگاری

مهر : ماجرای حصارکشی در بوستان لاله تهران چیست؟

مهر : کد یکتا برای واحدهای صنفی اجباری است

تسنیم : استقرار تیم‌های دائمی اعضای مرکز وکلا در شهرک‌های صنعتی

ایرنا : بارندگی در شهرستان‌های نهبندان و خوسف سیلاب جاری کرد

تسنیم : خرید 28 هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید