نوجوانی که ٧ اسیر گرفت!

نوجوانی که ٧ اسیر گرفت!

بال مامانم می‌گردم، گمش کردم.» عراقی‌ها فکر نمی‌کردند بچه ١٣ساله برود شناسایی؛ رهایش می‌کردند. یک‌بار رفته بود شناسایی، عراقی‌ها گیرش انداختند و چند تا سیلی آبدار به او زدند. وقتی برمی‌گشت دستش را روی سرخی صورتش گرفته بود؛ هیچ‌چیز نمی‌گفت، فقط به بچه‌ها اشاره می‌کرد عراقی‌ها کجا هستند و بچه‌ها راه می‌افتادند، البته ماجرای او فقط به شناسایی محدود نمی‌شد بلکه در یکی از کمین‌ها توانست با اسلحه خود، ٧عراقی را اسیر کند.

به گزارش ایسنا، آنچه می‌خوانید روایت‌ روزنامه شهروند از شهدای نوجوانی است که در جنگ تحمیلی رشادت‌های کم‌نظیری از خود نشان دادند:  روایت زندگی نوجوانانی که به جبهه رفتند، شاید در ابتدای امر دردناک به‌نظر برسد، اما پر از حماسه است. به‌ویژه وقتی شور و اشتیاق آنان از سوی والدین و اطرافیان‌شان را برای دفاع از اعتقادات و باورها و خاک سرزمین‌مان می‌شنوید. در کنار این ویژگی برجسته گاهی نیز در همان سنین کم، خصوصیات معنوی‌شان به چشم می‌آید؛ ویژگی‌هایی که شاید ما و شما همین حالا هم از داشتن‌شان محروم باشیم. آنچه در ادامه می‌آید مروری کوتاه است بر زندگی ٧تن از این نوجوانان شهید بزرگوار  به استناد سایت جامع فرهنگی و هنری شهید آوینی.

 قبل از سقوط خرمشهر...
شهید بهنام محمدی
بهنام محمدی، نوجوان مدافع خرمشهر، کسی بود که در نخستین روزهای جنگ به شهادت رسید. او هم به‌عنوان یک نوجوان ١٣ساله در همان روزهای نخست کارهای بزرگی انجام داد. بهنام محمدی در تاریخ ١٢بهمن ماه ١٣٤٥در منزل پدر بزرگش در خرمشهر به‌دنیا آمد. ریزه بود و استخوانی اما فرز و چابک. در مقاومت خرمشهر به همراه سایر مدافعین حضور اثرگذاری داشت. بهنام می‌رفت شناسایی. گاهی گیر عراقی‌ها می‌افتاد. چندبار گفته بود: «دنبال مامانم می‌گردم، گمش کردم.» عراقی‌ها فکر نمی‌کردند بچه ١٣ساله برود شناسایی؛ رهایش می‌کردند. یک‌بار رفته بود شناسایی، عراقی‌ها گیرش انداختند و چند تا سیلی آبدار به او زدند. وقتی برمی‌گشت دستش را روی سرخی صورتش گرفته بود؛ هیچ‌چیز نمی‌گفت، فقط به بچه‌ها اشاره می‌کرد عراقی‌ها کجا هستند و بچه‌ها راه می‌افتادند، البته ماجرای او فقط به شناسایی محدود نمی‌شد بلکه در یکی از کمین‌ها توانست با اسلحه خود، ٧عراقی را اسیر کند. شهادت او اما برمی‌گردد به وضعیت وخیم کنار مدرسه امیر معزی (شهید آلبو غبیش). ناگهان بچه‌ها متوجه شدند که بهنام گوشه‌ای افتاده است و از سر و سینه‌اش خون می‌جوشید. پیراهن آبی بهنام غرق خون شده بود. چند روز قبل از سقوط خرمشهر، در ٢٨مهر ١٣٥٩پر کشید.

نوجوان غواصی که ٣سال مفقودالأثر بود...
شهید مهرداد عزیزاللهی
شهید مهرداد عزیزاللهی، نوجوان کم‌سن‌وسالی است که با یک مصاحبه تلویزیونی معروف شد. او در این مصاحبه با تواضع فراوان حرف‌های شگفت‌آوری؛ می‌زند آن هم لابه‌لای همرزمان بزرگسالش. دانش‌آموز شهید مهرداد عزیزاللهی، در مهرماه سال ١٣٤٦در شهر اصفهان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. تحصیلات راهنمایی را به پایان نرسانده بود که با جثه‌ای کوچک ولی روحی بلند و شجاعتی وصف‌ناپذیر به جبهه اعزام شد. شهید مهرداد عزیزاللهی در سال ١٣٦٤، در عملیات کربلای ٤در جزیره «ام‌الرصاص» در حال غواصی به شهادت رسید و جاودانه شد. خانواده عزیزاللهی، ٦پسر داشته که ٤نفر از آنها در جبهه‌ها حاضر بوده‌اند و مهرداد و مسعود به شهادت رسیده‌اند و محمد هم‌اکنون جانباز شیمیایی است. پسر دیگر نیز جزو آزادگان سرافراز است. مهرداد روحیه شادی داشت و بچهِ نترس و شجاعی بود، اما فیلم مصاحبه معروف مهرداد، مربوط به اوایل جنگ است که مهرداد تازه به جبهه رفته بود. امام خمینی (ره) هم آن فیلم را دیده و خواسته بودند تا مهرداد را ببرند پیش ایشان. امام، مهرداد را می‌بینند و بازوی او را بوسه می‌زنند و او هم دست امام را می‌بوسد. در سال ١٣٦٤در عملیات کربلای ٤در جزیره‌ ام‌الرصاص در حال غواصی شهید می‌شود و تا ٣سال از پیکر او خبری به‌دست نمی‌آید. بعد از این مدت، پیکری را که لباس غواصی به تن داشته و یک دست و پایش قطع شده بوده، بدون هیچ پلاک و مشخصاتی برای خانواده آوردند.

آرام، کنار شنی تانک...
شهید علیرضا محمودی پارسا
شهید علیرضا محمودی پارسا، در سال ١٣٤٨متولد شد و در ١٣سالگی، سال ١٣٦١به شهادت رسید. او عکس معروفی دارد که چندی قبل از شهادتش گرفته شده است و گویای معصومیت اوست؛ عکس نوجوان رزمنده‌ای است که اسلحه‌اش را به آغوش کشیده و کنار «شنی» تانک، آرام خوابیده ‌است. شهید پارسا، داوطلبانه پنج بار در جبهه کردستان حضور یافت. در روز ٢٦دی ماه سال ٦١عازم جبهه اندیمشک شد و از آنجا به منطقه عملیاتی «فکه» رفت. در روز ٢٧بهمن ماه در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه بر اثر اصابت ترکش گلوله خمپاره از ناحیه شکم و سینه به‌شدت مجروح شد. نیروهای امدادی او را به بیمارستان آیت‌الله کاشانی در اصفهان منتقل کردند. توانست دو روز با درد و رنج بجنگد، اما سرانجام روز ٢٩بهمن‌ ماه سال ٦١به شهادت رسید.

کاش هزاران جان داشتم و تقدیم می‌کردم...
شهید حسن محمدرحیمی‌ها
شهید محمدرحیمی‌ها ١٥ساله بود که شهید شد. حسن محمدرحیمی‌ها در یکم دی ماه ١٣٤٧در شهر قزوین به دنیا آمد. پدرش اسدالله، کارگری می‌کرد و مادرش سکینه نام داشت. دانش‌آموز اول متوسطه در رشته تجربی بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. هفتم اسفند ماه سال ١٣٦٢در جزیره مجنونِ عراق وقتی فقط ١٥سال داشت، به شهادت رسید. پیکرش مدت‌ها در منطقه برجا ماند و ١٣سال بعد از شهادتش، سال ١٣٧٥پس از تفحص در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد. در بخشی از وصیت‌نامه شهید حسن محمدرحیمی‌ها آمده است:‌ «پدر و مادر بزرگوارم! وقتی می‌خواستم به اینجا بیایم، دلم برای شما می‌سوخت؛ ولی چه کنم که موقعیتِ زمانه اقتضا می‌کند که جوانان به جبهه‌ها بروند و بجنگند، تا رستگار شوند. به امت شهیدپرور بگویید که اگر جنگ ادامه یافت، از رفتن بچه‌های‌شان به جبهه‌ها جلوگیری نکنند و مانع آنها نشوند و بگذارند تا آنها هدف‌شان را دنبال کنند....‌ای مادر عزیزم که چهره رئوف و مهربانت از دیدگانم نارفتنی است، امیدوارم با شهادت من هیچ‌گونه خللی در اراده آهنینت وارد نشود.‌ ای کاش من هزار جان می‌داشتم و در راه اسلام عزیزم می‌دادم.»

٢٥روز بعد شهید خواهم شد!
شهید صادق صادق‌زاده
صادق صادق‌زاده نصرآبادی در سال ١٣٤٩در مشگین‌شهر متولد شد. او در سال ١٣٦٤وقتی فقط ١٥ساله بود در فاو به شهادت رسید. نوجوانی که شهادت خود را پیش‌بینی کرده بود. عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشگین‌شهر بود. سال‌ها در کنار دوستان خود از برنامه‌های کانون بهره‌ برد، در این میان به کتاب علاقه‌ ویژه نشان می‌داد. در کنار فعالیت‌های کانون در پایگاه مقاومت، فعال بود و همین باعث شد تصمیم بگیرد در سن نوجوانی به برادر بزرگش در جبهه‌های حق علیه باطل بپیوندد. مادرش می‌گوید: «جبهه را دوست داشت. آن روزها برادرش هم در جبهه بود. خانه‌ ما محل رفت‌وآمد رزمنده‌ها بود. ازجمله شهید بنی‌هاشم به خانه‌ ما رفت‌وآمد داشت. تقاضا می‌کرد به جبهه برود، ولی چون برادرش در جبهه بود، موافقت نمی‌کردیم. یک روز گفت خواب دیده‌ام در خواب کسی به من گفت به‌زودی از دنیا خواهم رفت و ادامه داد: «اگر نگذارید به جبهه بروم و همین‌جا از دنیا رفتم، چه جوابی خواهید داد؟!» برای همین پدرش اجازه داد به جبهه اعزام شود. خودش می‌دانست شهید خواهد شد، می‌گفت: «باید بروم، سید مرا به جبهه دعوت کرده.» دوستانش بعدها می‌گفتند، صادق می‌گفت امروز هم گذشت و شهید نشدم. به دوستانش گفته بود ٢٥روز بعد، شهید خواهد شد. همینطور هم شد.»

من از علی‌اکبر(ع) بهتر نیستم....
شهید حسین کیانی‌نیا
اولین بار که به جبهه رفت ١٣سال بیشتر نداشت. وقتی از او پرسیدند چرا می‌خواهی به جبهه بروی، گفته بود: «ما باید به جبهه برویم و از میهن خود دفاع کنیم، زیرا وظیفه‌ هر ایرانی است که نباید بگذارد جبهه‌ها خالی بمانند.» و در جواب اینکه تو با این سن‌وسال کمی که به جبهه می‌روی کشته می‌شوی؛ گفت: «من که از علی‌اصغر و علی‌اکبر بهتر نیستم...» می‌گفتند آرزو داشت پس از پایان جنگ اگر از جبهه بازگشت به تحصیلات خود ادامه دهد تا «معلم» شود. مهم‌ترین بخش وصیت‌نامه‌اش هم ارتباط با علاقه‌اش به معلمی داشت. در این فراز وصیتش نوشته است: «روی سخنم با نوجوانان و جوانان است که در هرحال همه اوقات خود را به فراغت نگذرانند. خصوصا این دانش‌آموزان، درس خواندن را همراه با تزکیه‌نفس پیش ببرید، چراکه درس خواندن بدون تزکیه به درد نمی‌خورد باید که از بنده گناهکار درسِ عبرت بگیرید.» سرانجام این دلاورمرد کوچک در ١٦مهرماه ١٣٦٣در جزیره مجنون بر اثر اصابت ترکش، در ١٥سالگی به درجه‌ رفیع شهادت نایل آمد.

پیکر مطهری که ٣٢سال بعد آمد...
شهید بهمن بیگ‌زاده
بهمن هم یک نوجوان شهید ١٣ساله است، شهیدی که ٣٢سال گمنام بود. شهید بهمن بیگ‌زاده، سوم آذر ماه ١٣٤٩چشم به جهان گشود. پدرش امرالله، کارگر و مادرش زینب، خانه‌دار بود. تا کلاس چهارم ابتدایی درس خواند و پس از آن به‌عنوان بسیجی در ١٣سالگی به جبهه‌های نبردِ حق علیه باطل رفت و در هفتم اسفند ماه سال ١٣٦٢در منطقه عملیاتی جزیره مجنون در عملیات خیبر درحالی‌که ١٣سال و ٣ ماه و ٤روز داشت، شربت شهادت را نوشید ولی اثری از پیکر این شهید به‌دست خانواده‌اش نرسید. او کم‌سن‌وسال‌ترین شهید استان قزوین و شهرستان آبیک است. پیکر این شهید بزرگوار پس از ٣٢سال دوری و چشم‌انتظاری به آغوش پدر و مادر پیرش و به شهر آبیک وطن خود بازگشت و در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت. پدر شهید می‌گوید: «طی این ٣٢سال در مراسم تشییع پیکر شهدا شرکت می‌کردم و زمانی که سر بریده و تن پاره‌پاره شهدا را مشاهده می‌کردم، با خود می‌گفتم تنها فرزند من نیست که در راه دین رفته است و فرزندان هزاران نفر این راه پرافتخار را رفته‌اند و به مرور زمان از ناراحتی من کاسته شد.»

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه

ایرنا : مبارزه با ملخ در۳۰۰هکتار از اراضی چهارمحال وبختیاری آغاز شد

مهر : بارش باران در ایلام

ایلنا : قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : فیلم| کاشت ۸۰ هزار اصله نهال صنوبر برای زراعت چوب در کنگاور

ایسنا : لوکارلی؛ هیولای برزیلی والیبال

ایرنا : نیوزیلند: نگران حضور چین در اقیانوسیه هستیم

ایرنا : استاندار زنجان: تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد 

صدا و سیما : حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق

ایرنا : آیین وداع با یک شهید گمنام در یزد برگزار شد

ایلنا : هشدار نسبت به توقف فعالیت شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

مهر : شهادت ۳ فلسطینی در حمله اشغالگران به شمال رفح

ایرنا : تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است

ایرنا : روسیه دبیر شورای امنیت ملی اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد

ایرنا : استقبال ۱۴ کشور برای گسترش روابط اقتصادی با قزوین

ایلنا : قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : عضو شورای شهر بجنورد ازبلاتکلیفی کارخانه کمپوست انتقاد کرد

ایرنا : ده‌ها نهاد خواستار توقف صادرات تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی شدند

صدا و سیما : حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به بندر ایلات

ایرنا : سرمای بهاره بیش از چهار هزار میلیارد ریال به کشاورزی شیروان خسارت زد

ایرنا : چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

ایسنا : خوان آخر سابریست‌ها برای رقابت در پیست پاریس

ایلنا : فروش گیتار گروه «بیتلز» در حراج نیویورک با رقمی بیش از دو میلیون و چهارصد میلیون دلار!

ایلنا : جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

ایلنا : استقبال کتابخوانان از اثر علامه طباطبایی/ «تعالیم اسلام» به چاپ یازدهم رسید

ایلنا : از غیبت، حیرت و انتظار برای امام زمان (عج) چه می‌دانید؟

ایلنا : جای ادبیات فولکلور و ملی ایرانی در مدارس خالی است/ دوست داشتم نقش حاجی‌فیروز را بازی کنم

ایلنا : وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است

ایلنا : اهمیت مقاومت کارگران دربرابر ریاضت اقتصادی چیست؟

ایلنا : تاکید کارگران ابنیه فنی‌شمال دو بر پرداخت مطالباتشان

ایلنا : معلمان خرید خدمات، پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و… را فراموش نکنیم

ایرنا : شورای روابط اسلامی - آمریکایی خطاب به بایدن: کمک به نسل کشی در غزه را قطع کنید

ایسنا : نقض حکم اعدام بابک زنجانی/ آخرین وضعیت پرونده‌های چای دبش و باغ ازگل

ایرنا : شورای روابط اسلامی - آمریکایی خطاب به بایدن: کمک به نسل کشی در غزه را متوقف کنید

ایرنا : انتقاد شورای مسلمان آمریکا از اظهارات بایدن درباره اعتراضات حامیان فلسطین

ایلنا : ترکیه به طور رسمی توقف روابط تجاری با اسرائیل را اعلام کرد

ایرنا : شهردار: بارش‌های دزفول سه برابر بیشتر از پیش بینی هواشناسی بود

ایرنا : ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید

صدا و سیما : اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران غزه

صدا و سیما : اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات به خبرنگاران غزه

ایرنا : حمله رژیم صهیونیستی به جنوب نوار غزه ۶ شهید برجای گذاشت

صدا و سیما : تصاویر حمله موشکی حزب الله به شهرک نظامی شتولا

مهر : ۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا

مهر : تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو

صدا و سیما : موافقت مجدد مقامات سوئد با هتک حرمت قران مجید

تسنیم : روز 210 طوفان‌الاقصی|جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه

صدا و سیما : اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی

ایسنا : اعلام آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور/ اختصاص بسته اینترنتی به معلم‌ها

ایرنا : وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک رژیم تل آویو شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید