«تلماسه» پیش‌بینی حضور اسلام در 20 هزار سال آینده

«تلماسه» پیش‌بینی حضور اسلام در 20 هزار سال آینده

رمان‌های تلماسه فرانک هربرت به شدت تحت تأثیر فرهنگ‌های خاورمیانه و اسلامی قرار گرفته است. او با اسلام به عنوان بخشی طبیعی از میراث بشری برخورد کرد و آن را بخشی طبیعی از آینده می‌دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از سی بی سی، کتاب کلاسیک برجسته فرانک هربرت از زمان انتشار آن در سال 1965 پایه اصلی داستان علمی تخیلی «تلماسه» بوده است.

داستانی که هزاران سال در آینده بشریت روایت می‌شود، داستانی حماسی در مقیاس کهکشانی پر از خانه‌های اشرافی متخاصم، برگزیدگان مسیحایی و ماده‌ای مرموز به نام Spice را روایت می‌کند که می‌تواند قدرت‌های عرفانی ببخشد.

رمان اصلی مجموعه‌ای بلند در دنیای «تلماسه» و همچنین چندین اقتباس از جمله فیلمی جدید به کارگردانی دنیس ویلنوو و با بازی تیموتی شَلِمِی ایجاد کرد.

«تلماسه» پیش‌بینی حضور اسلام در 20 هزار سال آینده

شَلِمِی نقش شخصیت اصلی «پل آتریدس» را بازی می‌کند که نام او اشاره‌ای به خانه اساطیری یونانی آترئوس است.

اما علی کرجو راوری می‌گوید برخی از خوانندگان ممکن است تعجب کنند که این کتاب همچنین حاوی اشارات فراوانی به فرهنگ خاورمیانه و اسلامی است.

کرجو-راوری، استادیار مطالعات اسلامی در دانشگاه باکنل در لویسبورگ، با پیتر آرمسترانگ، مجری روز ششم، در مورد ارتباط بین «تلماسه» و خاورمیانه و اینکه چرا هربرت در نوشته‌های خود از این سنت‌ها استفاده کرده است، صحبت کرد.

بخشی از گفتگوی آنها را در ادامه می‌خوانید.

نمونه‌هایی از چگونگی ظهور اسلام در کتاب‌های تلماسه فرانک هربرت چیست؟

اسلام در سراسر کتاب‌ها بسیار فراگیر است، و این چیزی است که همیشه مورد توجه ویراستاران او و همچنین مخاطبان بوده است. بدیهی است که آشکارترین مکان، خود مردم فرمن هستند، که به نظر می‌رسد به نوعی از بادیه نشینان، توسط بسیاری از مردمان بومی شمال آفریقا و خاورمیانه الهام گرفته‌اند.

اما اگر از لحاظ زبانی به آن نگاه کنید، و اگر به نوعی نگاه کنید که او چگونه دین را در این مکان در بیش از 20000 سال آینده توصیف می‌کند، اسلام اساساً بخشی از شیوه بیان همه چیز است بدون اینکه اسلام امروزی باشد. اما به وضوح حضور و نفوذ آن در همه جا وجود دارد و خود هربرت در واقع در این مورد بسیار پیشرو بود.

در داستان‌های علمی تخیلی، گاهی اوقات با این فرض پیش می‌روید که چیزی وجود خواهد داشت که نمی‌فهمید و فقط آن را پذیرفته‌اید و از آن عبور می‌کنید و در حین رفتن آن را جذب می‌کنید. شما حتی متوجه نمی‌شوید که این چیزها را انتخاب می‌کنید. برای کسی که به زبان‌های عربی یا فارسی یا ترکی و یا فقط به فرهنگ، به‌طور کلی، به خوبی مسلط نیست، این ارجاعات چقدر واضح است؟

می‌دانید، من این فرصت را داشته‌ام که بسیاری از یادداشت‌های [هربرت]، بسیاری از نامه‌های او به ویراستارانش، بسیاری از نامه‌های هوادارانش و تقریباً همه ویراستاران آن را مرور کنم. بنابراین وقتی از دین صحبت می‌کند، منظورم این است که از کلمه اسلام استفاده می‌کند. اما البته، همانطور که گفتم، هربرت از نظر نویسندگان علمی تخیلی جالب است، زیرا او یکی از پیچیده‌ترین افراد در مورد اندیشیدن به دین است.

بدیهی است که هیچ یک از ادیان [در دون] ادیان امروزی نیستند. اما درست مانند چگونگی توسعه زبان‌ها در طول زمان، او دین را مانند زبان‌ها در حال تغییر می‌بیند. اما اگر کتاب‌ها را بخوانید و بدانید، حداقل‌ها را در مورد اسلام یا جهان عرب یا اسلام می‌دانید، به آن خواهید رسید.

این کتاب‌ها در سال 1965 نوشته شده‌اند. فرانک هربرت یک آمریکایی سفیدپوست است. آیا ما می‌دانیم که چرا او این ارجاعات خاص را در کتاب‌هایش گنجانده است؟

یکی از چیزهایی که در تحقیقاتم متوجه شدم این بود که، حتی در دهه 1960، به دلیل استعمار بریتانیا، زبان انگلیسی با جهان اسلام بسیار در هم آمیخته بود، زیرا جهان قبلاً کاملاً جهانی شده بود. هربرت مدام می‌گفت که دوستان عرب دارد. او گفت که دوستان سامی دارد، که من مطمئن نیستم منظورش از آن چیست و آیا به او کمک کردند.

من هم به این فکر می‌کردم که چرا اینقدر تعجب کردیم؟ جهان در واقع از قبل بسیار به هم مرتبط بود. بنابراین او فقط با دانستن زبان انگلیسی و فرانسه و داشتن این دوستان توانست عمیقاً به تاریخ اسلام و جهان اسلام بپیوندد.

شما اشاره کردید که برخی از مخاطبان آن را به نوعی اشتباه برداشت می‌کنند، اما ویراستاران او مطمئناً آن را درست دریافت کردند.

یکی از مخاطبان گفت: "شما باید به ما توضیح دهید که چرا این همه طعم مسلمانی وجود دارد" به قول ویراستار. فکر کنم ویراستار دیگری هم گفته بود این همه اسلام چه خبر است؟

البته بخشی از آن اصرار بر استفاده از زبان بود، استفاده از کلمات بیگانه و نه فقط عربی. او از بسیاری از زبان‌های مختلف استفاده می‌کند ... و او در استفاده از زبان برای نشان دادن این که شما [در زمان حال] نیستید، بسیار مصمم بود. همچنین واقعاً به آفرینش آهسته و آزمایش انواع مختلف روایات و انواع مختلف ساختار جمله اعتقاد داشت تا سرعت کمتری نسبت به معمول در داستان‌های علمی تخیلی در آن زمان ارائه دهد.

بنابراین بسیاری از مردم، احساس می‌کردند که داستان طولانی شده و بیش از حد خارجی است. ویراستاران او در نهایت دقیقاً مانند "واژه نامه بسازید" بودند. بنابراین او یک واژه نامه درست کرد.

در فرهنگ مدرن آمریکای شمالی، هنوز در مورد خاورمیانه نوعی جهل و ترس وجود دارد. آیا استفاده فرانک هربرت از این ارجاعات، به طور کلی، مثبت بود یا منفی یا فقط به نوعی خنثی در این واقعیت بود که آنها فقط حضور داشتند؟

من آن را نه مثبت و نه منفی می‌کنم، و فکر می‌کنم این چیزی است که در مورد او جالب است. او با اسلام به عنوان بخشی طبیعی از میراث بشری برخورد کرد. او اسلام را بخشی طبیعی از آینده می‌دانست.

این نوع از اسلام به عنوان تازه وارد دائمی و ابدی وجود دارد که به نوعی خارج از زمان است. اما هر چه بیشتر مطالعه کنید، مثلاً تاریخ اسلام در آمریکا، که به نظر من این متن با تاریخ اسلام در آمریکا آمیخته است، می‌بینید که مسلمانان همیشه آنجا بوده‌اند. مسلمانان همیشه بخشی از داستان بوده‌ و هستند.

«تلماسه» پیش‌بینی حضور اسلام در 20 هزار سال آینده

فکر می‌کنید نویسندگان علمی تخیلی مدرن چه چیزی می‌توانند از روش‌هایی که فرانک هربرت به آن‌ها تکیه می‌کرد و این فرهنگ‌ها را که بسیار درباره آن‌ها آموخته بود، توصیف می‌کرد، به شیوه‌ای که نویسندگان مدرن امروز نوشته‌ها را به کار می‌گیرند؟

در حال حاضر نویسندگان علمی تخیلی واقعا خوبی وجود دارند که فکر می‌کنم حتی فراتر از هربرت هستند. اما من یک دوره مذهبی و علمی تخیلی و فانتزی تدریس می‌کنم. بخشی از دوره دارای این مؤلفه نویسندگی خلاق است، جایی که ما سخنرانی فرانک هربرت را خواندیم که در آن به نویسندگان مشتاق داستان‌های علمی تخیلی گفته بود که دیگر به همان پارادایم‌های اسطوره‌ای و به زمان فکر نکنند. نه تنها باید چیزهایی را از اسطوره‌های جهان بگیریم، بلکه ساختار نحوه برخورد با زمان و مکان را نیز زیر سوال ببریم.

و فکر می‌کنم این چیزی بود که در مورد او برای من بسیار هیجان‌انگیز بود. او فقط از کلمات بیگانه استفاده نمی‌کند تا داستانی منحصر به فرد وسترن را به تصویر بکشد. او بسیار مصمم بود که واقعاً یک دیدگاه گسترده انسانی را نسبت به تمام اسطوره‌های جهان، در مورد داستان سرایی، برای بیان یک داستان گسترده انسانی داشته باشد و با این کار، او با شکستن برخی از اسطوره‌های پیشین بسیار راحت بود.

انتهای پیام/

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شد

مهر : حماس خواستار قطع روابط کشورها با رژیم صهیونیستی شد

ایلنا : روند روبه رشد تشکل‌های کارگری قزوین از ادعا تا واقعیت

ایرنا : سایه‌روشن‌های هفته بیست‌وپنجم؛ مدعیان جام را به هم تعارف کردند!

مهر : آنتونی هاپکینز در نقش آهنگساز مشهور بازی می‌کند

تسنیم : حرکت دومین محموله ریلی افغانستان از مسیر ایران به ترکیه

ایرنا : ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال احمر خدمات درمانی رایگان دریافت کردند 

تسنیم : امدادرسانی هلال احمر به 800 نفر متأثر از وقوع سیل در کشور

ایسنا : اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است

صدا و سیما : اسموتریچ: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند

مهر : سامانه بارشی در خراسان شمالی فعال می‌شود/ کاهش ۱۰درجه‌ای دمای هوا

ایرنا : فیلم|عملیات برف‌روبی در جاده سی سخت به پادنا

ایسنا : واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده

تسنیم : توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

تسنیم : چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)

تسنیم : تاکید مجدد ماکرون بر طرح اعزام نیرو به اوکراین

مهر : جشنواره روستایی عشایری آسمان هشتم در بوشهر دارای عمق و پیشرفت بود

ایرنا : آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم

ایسنا : بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش

ایلنا : قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت

تسنیم : تسهیلات تکلیفی 200 همتی بانکها در 1403 ثابت ماند

مهر : تجمع مردم یمن در محکومیت نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

ایرنا : زنگ خطری در چند قدمی انتخابات!

مهر : سواحل استان بوشهر متلاطم است/ افزایش پوشش ابر

ایسنا : صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار

مهر : مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است

تسنیم : وزیر کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم

ایسنا : عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت

ایسنا : یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور

مهر : تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است

مهر : رونمایی از تندیس رویداد جایزه استاد مویدی

تسنیم : مراسم روز جهانی تای‌چی چوان

مهر : ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر برگزار شد

مهر : قسام مواضع اشغالگران در کیبوتس نیریم را هدف قرار داد

ایرنا : النجباء: مقاومت عراق جزئی اساسی از محور مقاومت است/ منتظر عملیات‌های جدید باشید

مهر : اهدای اسناد مالکیت منازل و اراضی مردم قشم بعد از 50 سال

ایسنا : مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ایسنا : امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد

تسنیم : آلونسو: هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است

مهر : تشکیل پرونده قضایی برای حادثه آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت

مهر : نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد

مهر : وضعیت سیلابی خیابان‌ها و معابر شهر روانسر

ایرنا : رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در فری‌استایل

مهر : ۶ هزار نفر به برگزاری انتخابات مرحله دوم کمک می کنند

ایرنا : رقابت بیش از ۹ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همدان

ایلنا : قیمت ماشین های لوکس لکسوس امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی بوشهر به کار خود پایان داد

تسنیم : تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید