به مناسبت روز بزرگداشت نابغه نظم و نثر فارسی

۸ قرن دلربایی

۸ قرن دلربایی

تعداد ارادتمندان شیخ اجل نه تنها در مرزهای ایران کنونی، بلکه در گستره ایران فرهنگی-تاریخی نیز بی‌شمار است. مردم کشورهای فارسی‌زبان مانند افغانستان و تاجیکستان به آثار منظوم و منثور سعدی علاقه فراوان دارند و گلستان و بوستان جزو کتاب‌های محبوبشان است.

به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان «۸ قرن دلربایی سعدی شیرازی از فارسی‌زبانان جهان»  نوشت:

سعدی شیرازی یکی از آن شاعران بزرگ ادب فارسی است که بر قله شعر نشسته‌ و بعد از هشت قرن، سخنش به شیرینی قند و ارزشمندی گوهر است. تعداد ارادتمندان شیخ اجل نه تنها در مرزهای ایران کنونی، بلکه در گستره ایران فرهنگی-تاریخی نیز بی‌شمار است. مردم کشورهای فارسی‌زبان مانند افغانستان و تاجیکستان به آثار منظوم و منثور سعدی علاقه فراوان دارند و گلستان و بوستان جزو کتاب‌های محبوبشان است. به مناسبت روز بزرگداشت سعدی در اول اردیبهشت ماه، از محبوبیت شیخ اجل، سعدی شیرازی در میان اهالی تاجیکستان و افغانستان می‌خوانید.

سعدی ،محبوب تر از بیدل در افغانستان

گفت‌وگو با استاد محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر اهل افغانستان درباره جایگاه سعدی و آثارش در میان مردم این کشور از گذشته تا امروز
الهه آرانیان- اول اردیبهشت ماه جلالی، روز بزرگداشت سعدی شیرین‌سخن و ذکر جمیل اوست: «ذکر جمیل سعدی که در افواه عوام افتاده است و صیت سخنش که در بسیط زمین رفته و قصب‌الجیب حدیثش که همچون شکر می‌خورند و رقعه منشآتش که چون کاغذ زر می‌برند ...».

هشت باب گلستان، ده باب بوستان ، قصاید و غزلیات سعدی شیرازی از قرن هفتم هجری تا امروز نگین انگشتری شعر فارسی هستند و بیت‌ها و مثل‌های چون قند او بر زبان مردم جاری است؛ نه تنها مردم ایران، بلکه دیگر ساکنان ایران بزرگ فرهنگی از جمله افغانستان هم ارادت ویژه‌ای به شعر و نثر سعدی دارند. همه‌ساله به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر نویسنده تراز اول فارسی مراسم و همایش‌هایی در شهرهای مختلف افغانستان برگزار می‌شود. به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی با استاد محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر اهل افغانستان درباره جایگاه سعدی و آثار او در این کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

سعدی در میان ۵ شاعر محبوب مردم افغانستان

محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر اهل افغانستان، درباره جایگاه شعر و نثر سعدی  میان مردم این کشور و محبوبیت فراوان او می‌گوید: «در افغانستان در بین پنج  شاعر برتر زبان فارسی(فردوسی، حافظ، سعدی، بیدل و مولانا) که مردم به شعرشان علاقه دارند، سعدی از جایگاه خاصی برخوردار است. شاید سعدی یکی از شاعرانی باشد که در کنار حافظ آثارش  میان مردم کاربرد بیشتری دارد. به عبارتی می‌توانیم بگوییم در افغانستان، سعدی و حافظ محبوبیت بیشتری دارند. این تصور که گفته می‌شود همچنان که ایرانی‌ها به حافظ علاقه دارند، مردم افغانستان هم به بیدل دهلوی علاقه دارند، دقیق نیست. محبوبیت بیدل، محبوبیت خاص و نخبگانی است و در حلقه‌ها و جلسه‌های ادبی و محافل شاعران، جایگاه ویژه‌ای دارد ولی عموم جامعه افغانستان، به سعدی و حافظ علاقه بیشتری دارند.

شعر سعدی در کتاب های درسی

در سال‌های گذشته در مکتب‌خانه‌های افغانستان کتاب‌های گلستان و بوستان از منابع درسی بود و حالا هم در کتاب‌های درسی مدارس از سال‌های اول ابتدایی تا سال‌های بالاتر معمولاً شعر و نثر سعدی درج می‌شود. خیلی از شعرهای سعدی را آوازخوان‌های افغانستان خوانده‌اند و مردم افغانستان در محاوره و گفت‌وگوی روزمره خود از اشعار و مثل‌های سعدی بسیار استفاده می‌کنند.

خوش نشینی گلستان و بوستان در تاجیکستان

یادداشت اختصاصی شاه‎ منصور شاه‌میرزا،ادب پژوه تاجیک برای روزنامه خراسان
نام و شهرت شیخ اجل سعدی شیرازی در ماوراءالنهر در ردیف بزرگان ادب فارسی قرار دارد و این شاعر شیرین‌سخن را بیشتر با غزل‎های دلنشین و دو شاه‌اثر جهان‌شمولش، بوستان و گلستان می‌شناسند. حکایات گلستان گل‎افشان و ابیاتی از بوستان همیشه‌بهار بوده و هست.

باورمندی به شعر سعدی در تاجیکستان

 استاد صدرالدّین عینی (۱۸۷۸-۱۹۵۴) که به فرموده شادروان سعید نفیسی "علامه زمان" (روزنامه"شفق سرخ"، پنج‌شنبه‌، ۱۱ اسفندماه سال ۱۳۰۵ (۳ مارچ سال ۱۹۲۷)، سال پنجم، شماره ۶۹۹، ص. ۳) بود، در کتاب ارزشمند خویش، یاددشت‎ها که برحق دانشنامه تمام‎عیار بخارای قرن ۱۹ میلادی است، حکایتی را می‌آرد که در آن پدرش برای دور کردن ترس از وجود فرزند نورسش از خرافات جاهلان از شعر سعدی مدد می‌جوید:
 "پدرم خندید و گفت:
 - شیخ سعدی نام یک آدم کَلان (به معنی  بزرگ و مشهور) دانشمند گذشته‌اند و آن کس گفته‌اند که «دیو با آدم نیامیزد، مترس، بل بترس از آدمان دیوسار». بنابراین دیو به آدم ضرر رسانده نمی‌تواند و از همه چیز آدم زور (قوی) است. اگر هر وقت به نظرت چیزی نماید (نمایان شود، ظاهر گردد)، نترس و همین سخن شیخ سعدی را به یادت آر که آن کس هیچ گاه دروغ نمی‌گفت.
 این خاطره از جایگاه ممتاز سعدی در میان مردم ماوراءالنهر حکایت دارد که پدر عینی یکی از مردمان عادی ولی صاحب‎سواد آن خطّه است. همچنین، نظر به نوشته عینی زمان نورسی(نوجوانی) گذار او به قبرستان ده شان، روستای ساکتری می‌افتد در سنگ قبری این چهار مصرع سعدی نوشته شده بود:
 شنیدم که جمشید فرخ‌سرشت
 به سرچشمه‌ای بر به سنگی نوشت:
 بدین چشمه چون ما بسی دم زدند
 برفتند چون چشم برهم زدند.

تاثیر شعر سعدی بر شاعران از خراسان تا بخارا
جای دیگر، عینی ذکر می‌کند که آثار سعدی در مدارس عالی بخارا در ردیف کتاب‎های بزرگان دیگر ادبیات فارسی تعلیم داده می‌شد. استاد عینی تأکید می‌کند که در زمان او(صدر الدین عینی) ادبای این سرزمین با آثار سعدی انس‎والفت قرین داشته و در پیروی از آثار او نوشته‎ هایی انشا نموده‌اند. از جمله شمس‌الدین شاهین (۱۸۶۵-۱۸۹۶) در هوای بوستان چند مثنوی می‌سراید.شاهین غیر از غزل، قصیده، قطعه و امثالش، دیگر آثار مهمه نیز نوشته است. از آن جمله یکی «تحفه دوستان» است به پیرویِ بوستان شیخ سعدی، لیکن ناتمام مانده".  
 از دیگر شعرای نامدار این دوره نقیب‎خان طغرل(۱۹۶۵-۱۹۱۹) است که در اشعار خویش مقام سعدی را بالا می‌داند و در قطعه‌ای بر این است که چهار نفر را می‌توان در ردیف بزرگ‎ترین گویندگان زبده ادبیات فارسی برشمرد:
 جهان نظم را سلطان چهارند
 که هر یک باغ دانش را بهارند
 اوّل فردوسی، آن کز خاک توس است
 از او روی سخن روی عروس است
 دوّم سعدی که او سر زد ز شیراز
 رسد شیرازیان را بر جهان ناز
 سوم سرو ریاض قُم، نظامی،
 کز او ملک سخن باشد تمامی
 چهارم انوری، تا سر برآورد
 چو آب پاک از خاک ابیورد

سعدی پژوهان در تاجیکستان
 همین طور، استاد عینی به عنوان اوّلین ادبیات‌شناس تاجیک در سال ۱۹۴۰ رساله "شیخ مصلح‌الدّین سعدی شیرازی" را در سمرقند انشا نمود که نخستین اثر در زمینه سعدی‌شناسی در ماوراءالنهر است و زندگی‎نامه و نقد آثار سعدی را به طور کامل فرا می‌گیرد و عینی با تالیف این اثر خشت اوّلین سعدی‌شناسی را در ورارود بنا نهاد و در سال ۱۹۴۵ «منتخب بوستان سعدی» را منتشر نمود.
 پس از اقدام‎های عینی در تحقیق آثار سعدی در بحبوحه جنگ دوم جهانی استاد ابوالقاسم لاهوتی و شریف‎جان حسین‌زاده کتاب سعدی شیرازی: سخن‎های وطن‌پروری و جنگ‎آوری (۱۹۴۲)را  منتشر نمودند.
 در سال ۱۹۵۶ منتخب کلیات سعدی به کوشش ابراهیم علیزاده و عبدالسلام دهاتی منتشر شد. در سال‎های بعدی کتاب‎های «چند ورق از «گلستان»» (۱۹۶۲)، «گلستان» (۱۹۶۲)، «منتخب غزلیات» (۱۹۷۷)، کلیات (عبارت از ۴ جلد)» (۱۹۸۸)، «گلستان» (۱۹۸۸)، «گلستان» (۲۰۰۸)، «بوستان» (۲۰۰۸) در تاجیکستان منتشر شدند.
  بانو نظیره قهّارآوا در موضوع «سعدی و مقام او در انکشاف غزل» رساله علمی نگاشت که روزنه جدید در آموزش و تحقیق غزل‎های سعدی بود.
کتاب‎های دکتر ناظر عرب‌زاده، فیلسوف تاجیک "حکمت عملی سعدی"، «اندیشه‌های اقتصادی سعدی در «گلستان» و «بوستان»» (۲۰۱۲)، نوشته نصرالدین بابی‎شایف، اعلاخان افصح‎زاد، "در صف بزرگان" (۱۹۸۶)، دکتر شاکر مختار، کتاب "ادبیات تاجیک در فرانسه" (۱۹۸۵)، "فرانسه سعدی می‌خواند" (۱۹۸۷، با زبان روسی) از دیگر آثار ارزشمندی در زمینه سعدی‎پژوهی در تاجیکستان است.
 از دیگر فعالیت‎هایی که در موضوع معرفی سعدی و آثارش در تاجیکستان انجام شده، می‌توان از کتاب «بهار باران، شرح گلستان» محمّد غیاث‌الدّین رامپوری یاد آورد که با اهتمام شادروان عبدالمنّان نصرالدین به زیور طبع آراسته شد. طوری که رامیز عبدا...‌اف، محقّق تاجیک می‌گوید، شرح مذکور یکی از بهترین شروح به گلستان است:"محقق با مقام و جایگاهی که در تحقیق این مسئله پیدا نموده است، شرح محمد غیاث‎الدین را با نظرداشت ادامه‌ چنین روش در عصرهای بعدی به عنوان یکی از شرح‎های بهترین معرفی می‌کند".  
کلیات سعدی با تلاش صحاب‌الدّین صدّیق‎آف بار نخست در سال ۱۹۸۸ عبارت از چهار جلد منتشر شد. در نشرهای بعدی این کلیات بانو نظیره قهّارآوا با صدیق‎آف همکاری و همراهی نموده است. صدیق‎آف در پیشگفتار کتاب اشاره‌ می‌کند که نشر آن از ضرورت‎های مهم در علم تاجیک است و با آوردن شرح زندگی و کارنامه سعدی به صورت مفصل اقدام مهمی است برای عاشقان کلام معلم اخلاق. او می‌نویسد: "تدقیق علمی احوال و آثار و افکار و جهان‌بینی سعدی شیرازی، تعیین کردن مقام ادبی او در تاریخ ادبیات فارس و تاجیک، نشان دادن سهم او در رشد و کمال افکار بدیعی جهانی از امورات بسیار مهم و ضرور علمیست و در این راه محقّقین بی‌شمار در کشورهای گوناگون با زبان‎های مختلف چندی کوشش‎های مفید به کار برده، نتیجه‌های مطلوبی نیز به دست آورده‌اند."
در سال ۲۰۱۴ عابد شکورزاده، ادیب تاجیک شرح گلستان را تدوین نمود. موصوف در سال ۲۰۲۲ شرح بوستان سعدی را تهیه و منتشر کرد. وی شرح خود را در قیاس با نسخه‌های معتبر، از جمله حسین استاد ولی، محمدعلی ناصح، محمدعلی فروغی، بهاءالدین خرمشاهی و محمد خزاییلی تهیه نموده است.

نام سعدی در ردیف نام‌های محبوب تاجیکستان
بدین طریق می‌توان گفت تمامی آثار سعدی در تاجیکستان با خط سیریلیک منتشر و به دو اثر معروف او، گلستان و بوستان شرح‎های مفصل از سوی محققان این خطه نوشته شده است.
خوانندگان معروفی بر غزل‎های سعدی آهنگ بسته و آن ها را می‌خوانند. چندین خیابان و کوچه در شهر دوشنبه و دیگر شهرها نام سعدی را دارند و تاجیکان نام سعدی را بر فرزندانشان گذاشته‌اند.
انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : واکنش روسیه به احتمال اعزام سرباز از فرانسه به اوکراین

ایسنا : تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود

ایسنا : حماسه «وعده صادق» روایت فتح می‌خواهد

مهر : باد و باران پدیده غالب اصفهان/ سامانه بارشی جدید در راه است

ایرنا : اعتراض دانشجویان مساله فلسطین و غزه را جهانی کرد

ایسنا : پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 

ایسنا : آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ اعلام شد

ایسنا : یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد

ایرنا : ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با چه هدفی؟

ایرنا : رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳

ایرنا : سرکوب اعتراض دانشجویان حامی فلسطین، جلوه حقوق بشر آمریکایی است

ایرنا : باران در کرمانشاه تا اواخر فردا شنبه می‌بارد

مهر : معلمان به نقش خود در هویت سازی دانش آموز دانش آموزان توجه کنند

ایلنا : ویدیو: گرم کردن سید حسین حسینی و خالد آبادی

تسنیم : اعتراض پلیس زنجان به رای شعبه 9 بازپرسی رد شد

ایسنا : خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد

ایرنا : نقد و بررسی «نایب الامام» در «کافه مستند» تلویزیون

ایرنا : جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا نتیجه جهاد تبیین است

ایسنا : بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است

مهر : حریفان ایران در چلنج کاپ والیبال زنان مشخص شدند

صدا و سیما : دستگیری باند سارقان کابل‌های مترو

ایرنا : سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق(ع)

ایلنا : خانه‌ای که ۳۴۰۰ سال قبل فرعون در آن استراحت کرد

ایسنا : دانشجویان آمریکایی از چهره کریه رژیم صهیونیستی پرده برداشتند

ایرنا : قهرمان مسابقات جوانان راگبی مشخص شد

ایرنا : سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است

تسنیم : آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب متعلق به فرهنگ ایران است

ایلنا : حجازی: استقلال تیم پدر من است و می‌خواهم به این تیم کمک کنم

تسنیم : ستاره حریف والیبال ایران VNL را از دست داد

ایسنا : جنبش دانشجویان در آمریکا نشانگر بیدار شدن مردم دنیاست

مهر : سانحه رانندگی با هفت کشته و مصدوم در محور صوفیان-شبستر

مهر : دعوت امام جمعه موقت ورامین از مردم برای حضور پرشور در انتخابات

ایلنا : ویدیو: لحظاتی از تمرین استقلال در میان تشویق هواداران

ایرنا : امام جمعه سنندج: اولیا و دانش‌آموزان حرمت معلمان را نگه‌ دارند

ایسنا : مصدومیت ۲۳ نفر در تصادفات زنجیره‌ای در زنجان

ایلنا : دست بالای رُم برای پایین آوردن رقم بند خرید سرادر آزمون

ایسنا : آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش در کرج

ایسنا : ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی

مهر : فریاد «مرگ بر اسراییل» در قلب اروپا بیانگر نابودی استکبار است

ایسنا : برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اهر

ایرنا : حمایت صندوق ملی مسکن از ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده

مهر : نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم - گیلان

ایسنا : کادر فنی تیم ملی والیبال تکمیل شد/ لئونادرو هم به ایران آمد

ایسنا : ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر خدمات درمانی رایگان دریافت کردند 

صدا و سیما : ۸۴ تیم برگزیده جشنواره ملی لکوکاپ ایران شدند

ایسنا : سفر امیرعبداللهیان به گامبیا

تسنیم : قدردانی وحیدی از مسئولان برای یافتن «یسنا»ی چهارساله

ایرنا : بارش باران تا شنبه در آذربایجان‌غربی تداوم دارد

ایسنا : پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید