در گفت‌وگویی به مناسبت آغاز هفته سلامت مطرح شد؛

مردمی‌سازی سلامت گامی در جهت برقراری عدالت/فعالیت ۲۰۰ هزار سفیر سلامت در یزد

مردمی‌سازی سلامت گامی در جهت برقراری عدالت/فعالیت ۲۰۰ هزار سفیر سلامت در یزد

ایسنا/یزد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از ارتقا شاخص‌های بهداشتی کشور طی چهار دهه گذشته که با تحسین بهداشت جهانی همراه بوده است، خبر داد و گفت: تلاش داریم با اقداماتی مانند اجرای برنامه ملی «سلامت خانواده و نظام ارجاع» در راستای تامین امنیت سلامت، عادلانه‌تر شدن آن و پوشش همگانی آن گام برداریم.

«محسن میرزایی» در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت هفته ملی سلامت در خصوص علت انتخاب شعار «سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت» برای این هفته در سال جاری، گفت: هر ساله در روز جهانی بهداشت، شعاری بر اساس چالش و نیازهای روز سلامت مردم دنیا به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود و کشورها برای افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشتی به ویژه اولویت مسئله انتخاب شده‌ی سلامتی که جهان با آن مواجه است، اقدام می‌کنند.

وی با بیان این که هفته سلامت فرصت مناسبی است برای آشنایی مردم و مسولان با اهداف، اقدامات و چشم انداز برنامه‌ها، گفت: یکی از اصول دستیابی به هدف پوشش همگانی سلامت، بهره‌گیری از مشارکت مردم از سطح خانواده تا سازمان‌هاست.

وی در خصوص اهداف هفته سلامت تاکید کرد: حمایت طلبی و پررنگ کردن ضرورت دسترسی به خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه برای هر فرد ایرانی در هر نقطه از کشور، توجه به برابری در سلامت و رفع بی عدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به ویژه در گروه‌های آسیب پذیر یا حاشیه‌نشین و  تاب‌آورتر سازی نظام سلامت با تقویت برنامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه جهت آمادگی روبرو شدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته، از اهداف هفته سلامت و انتخاب شعار امسال است.

میرزایی با بیان این که در کشور ایران، هفته ملی سلامت در اردیبهشت ماه و جهت ترویج مفاهیم کلیدی سلامت در جامعه و سیاستگذاران و ذی نقشان با تاکید بر اولویت‌های ملی سلامت برگزار می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اولویت‌های ملی و تاکید مقام معظم رهبری بر تقویت بهداشت و پیشگیری با بهره‌گیری از مشارکت مردم، همگام با اهتمام کشورهای جهان به تقویت سلامت همگانی در راستای شعار بین المللی «سلامت من، حق من» و با عنایت به اهمیت توجه به حقوق اقشار آسیب‌پذیر و جهت برقراری عدالت در سلامت با اجرای برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع، شعار ملی امسال با عنوان «سلامت خانواده با مردمی سازی» انتخاب شده است.

وی متذکر شد: نقش مردم در نیازسنجی‌ها و تصمیم گیری‌ها از محیطی‌ترین نقاط تا نظارت بر اجرای خدمات سلامت محور و همچنین مشارکت مالی، علمی و پژوهشی در ارتقای سلامت و کاهش بار بیماری‌ و هزینه‌های آنها از منظر مردمی‌سازی سلامت می‌تواند در این رابطه بسیار اثربخش باشد.

وی همچنین تاکید کرد: تحقق سلامت هوا، خاک و آب و محیط زیست، غذای سالم، دسترسی به خدمات اساسی با کیفیت، تامین عادلانه به منابع، داشتن فضای اجتماعی و محل کار سالم و ایمن با ترویج سواد و فرهنگ سلامت نیز می‌تواند زمینه کاهش بار بیماری‌ها و حوادث با مشارکت همگانی را  فراهم کند.

معاون بهداشت اظهار کرد: هم اکنون قریب به ۲۰۰ هزار داوطلب سلامت و سفیر سلامت خانوار، دانش آموز، دانشجو و طلبه در استان یزد، پل ارتباطی موثری بین مسئولان بهداشتی و مردم هستند که در انتقال آبشاری آموزش‌های خودمراقبتی، سبک زندگی سالم و ارتقای سواد سلامت جامعه فعال هستند.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته جهت مردمی سازی سلامت و اثرگذاری شعار سال جاری در سطح جامعه نیز اظهار کرد: خوشبختانه شبکه بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی، جهت ارائه خدمات ضروری سلامت و تامین، حفظ و ارتقای سلامت همه جانبه تشکیل و توسعه یافت و تاکنون همواره در مسیر حفظ سلامت و برقراری دسترسی عادلانه سلامت با اولویت مناطق روستایی در ابتدا و در گام بعدی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تلاش کرده است.

وی با اشاره به ارتقا شاخص‌های بهداشتی کشور طی چهار دهه گذشته، گفت: شبکه بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی مورد تحسین سازمان جهانی بهداشت و کشورها واقع شده است.

میرزایی افزود: شبکه بهداشت و درمان کشور در گام جدیدی به سوی تامین امنیت سلامت، عادلانه‌تر شدن و پوشش همگانی سلامت را از اردیبهشت امسال و همزمان با هفته سلامت، با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در تمام کشور آغاز کرده و امیدواریم در قالب فازهای اجرایی تعریف شده، شاهد تسری آن در تمام کشور باشیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تمام برنامه‌های سلامت محور، بر روی پیاده سازی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع با تقویت نقش مشارکتی همه مردم از اعضای خانواده گرفته تا متخصصین و سازمان‌ها، با نگاهی همه جانبه به سلامت متمرکز شود.

به گفته وی، این طرح برای استان یزد در فاز اول شهرستان مهریز و در مرحله بعد شهرستان ابرکوه را به عنوان شهرستان‌های پیشرو در شروع این برنامه جهت شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر انتخاب و اجرای برنامه را آغاز کرد است.

میرزایی در خصوص اهمیت سلامت خانواده با اشاره به این که تمام آحاد جامعه از کودکی تا کهنسالی حق دارند به خدمات با کیفیت سلامت مورد نیاز خود بدون دغدغه مالی دسترسی داشته باشند، گفت: برنامه سلامت خانواده، بر حق اساسی انسان شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت تاکید دارد.

وی افزود: بهره‌مندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت در راستای برنامه‌های عدالت در سلامت، حذف پرداخت هزینه‌های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، انجام معاینات دوره‌ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده، ثبت سوابق بیماری در پرونده الکترونیک، دسترسی سریع و آسان مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم، پیاده سازی نظام ارجاع بطور مناسب را می توان از جمله فواید اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع برشمرد.

معاون بهداشت استان در پایان با بیان این که محوریت در برنامه سلامت خانواده، مراقبت افراد و تشخیص و درمان بیماری بر ارجاع بین سطوح اول تا سوم است، از مزایای دیگر برنامه‌ سلامت خانواده را اولویت دادن به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه خواند و تصریح کرد: برنامه‌هایی نظیر غربالگری و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله، دیابت، فشار خون، سرطان‌ها و غیره در قالب این برنامه و طی بازه‌های زمانی مختلف اجرا می‌شود تا ضمن آموزش مستمر افراد توسط مراقب سلامت و پزشک خانوده، با شناسایی و تشخیص زودرس بیماری و درمان بموقع، از بروز عوارض جبران ناپذیر بیماری جلوگیری شود.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : ​نصب تعرفه در مجموعه‌های ورزشی شهرداری

ایسنا : ضعف تراکتور مقابل بزرگان؛ ۲ در مقابل ۱۸!

ایرنا : هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض

ایرنا : اولین نیروگاه بادی خراسان جنوبی در انتظار بهره‌برداری

ایسنا : چرا بدن‌درد می‌گیریم؟

ایلنا : افزایش ۱۲ درصدی پذیرش آزمون دستیاری پزشکی پنجاه و یکم مطابق قانون

ایرنا : برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت

ایرنا : شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام سیدحسین موسوی فولادی

ایرنا : سقوط اتوبوس به دره در شمال پاکستان ۲۰ کشته برجای گذاشت

ایلنا : قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی

ایرنا : تکریم مقام معلمان دانشگاه/ هم‌گامی دانشگاهیان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

ایسنا : زنانی که در کن رئیس شدند

ایلنا : ادامه چالش تامین انرژی شهرک‌‌های صنعتی/ بهره برداری از ۱۲۷ نیروگاه خورشیدی

مهر : یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی

ایلنا : امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه

ایرنا : مبارزه با ملخ در۳۰۰هکتار از اراضی چهارمحال وبختیاری آغاز شد

مهر : بارش باران در ایلام

ایلنا : قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : فیلم| کاشت ۸۰ هزار اصله نهال صنوبر برای زراعت چوب در کنگاور

ایسنا : لوکارلی؛ هیولای برزیلی والیبال

ایرنا : نیوزیلند: نگران حضور چین در اقیانوسیه هستیم

ایرنا : استاندار زنجان: تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد 

ایرنا : آیین وداع با یک شهید گمنام در یزد برگزار شد

صدا و سیما : حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق

ایلنا : هشدار نسبت به توقف فعالیت شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

مهر : شهادت ۳ فلسطینی در حمله اشغالگران به شمال رفح

ایرنا : تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است

ایرنا : روسیه دبیر شورای امنیت ملی اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد

ایرنا : استقبال ۱۴ کشور برای گسترش روابط اقتصادی با قزوین

ایلنا : قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایرنا : عضو شورای شهر بجنورد ازبلاتکلیفی کارخانه کمپوست انتقاد کرد

ایرنا : ده‌ها نهاد خواستار توقف صادرات تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی شدند

صدا و سیما : حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به بندر ایلات

ایرنا : سرمای بهاره بیش از چهار هزار میلیارد ریال به کشاورزی شیروان خسارت زد

ایرنا : چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

ایسنا : خوان آخر سابریست‌ها برای رقابت در پیست پاریس

ایلنا : فروش گیتار گروه «بیتلز» در حراج نیویورک با رقمی بیش از دو میلیون و چهارصد میلیون دلار!

ایلنا : جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

ایلنا : استقبال کتابخوانان از اثر علامه طباطبایی/ «تعالیم اسلام» به چاپ یازدهم رسید

ایلنا : از غیبت، حیرت و انتظار برای امام زمان (عج) چه می‌دانید؟

ایلنا : جای ادبیات فولکلور و ملی ایرانی در مدارس خالی است/ دوست داشتم نقش حاجی‌فیروز را بازی کنم

ایلنا : وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است

ایلنا : اهمیت مقاومت کارگران دربرابر ریاضت اقتصادی چیست؟

ایلنا : تاکید کارگران ابنیه فنی‌شمال دو بر پرداخت مطالباتشان

ایلنا : معلمان خرید خدمات، پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و… را فراموش نکنیم

ایرنا : انتقاد شورای مسلمان آمریکا از اظهارات بایدن درباره اعتراضات حامیان فلسطین

ایسنا : نقض حکم اعدام بابک زنجانی/ آخرین وضعیت پرونده‌های چای دبش و باغ ازگل

ایرنا : شورای روابط اسلامی - آمریکایی خطاب به بایدن: کمک به نسل کشی در غزه را قطع کنید

ایرنا : شورای روابط اسلامی - آمریکایی خطاب به بایدن: کمک به نسل کشی در غزه را متوقف کنید

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید