در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟ + فیلم

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟ + فیلم

ایسنا/کردستان طنین نوای کهن ترین موسیقی کردستان در یکی از تاریخی‌ترین روستاهای این دیار، روح هزاران نفر از هموطنان سراسر کشور را صیقل بخشید و برگه‌ای دیگر از تاریخ اصیل کردستان را مرور کرد.

با پیچش صدای هزاران دف و خروش آب‌های سیروان در دل کوه‌های زاگرس، جشن شکرانه شکوه بهار برپا شد و بهشت پلکانی کردستان وجود پرشکوه و سنتی خود را میزبان هزاران نفر از نسل مدرن کرد تا نواهای دلنشینی را که طی هزاران سال، نسل به نسل حفظ  کرده و از نیاکان خود به ارث برده است، برای نوادگانش به نمایش بگذارد.

به گزارش ایسنا، روستای تاریخی پالنگان که در لیست جهانی شدن قرار دارد، روز جمعه (۳۰ فروردین ماه) میزبان حدود۳۰ هزار نفر گردشگر و توریست از سراسر کشور بود و جشنواره هزار دف در راستای اهداف جهانی شدن این روستا با حضور مسئولان استانی رسانه‌های گروهی برگزار شد.

نخستین جشنواره هزار دف پالنگان سال ۱۴۰۱ برگزار شد و امسال نیز این آئین فرهنگی، به‌عنوان یک میراث آئینی و معنوی، با حضور گروه‌های مختلف دف‌نوازی و هنری در روستای گردشگری پالنگان در آخرین جمعه فرردین ماه برگزار شد.

مراسم هزار دف یکی از زیباترین آداب و رسوم این روستای تاریخی است که هر ساله با شکوه خاصی و با حضور گردشگرانی از داخل و خارج کشور در کردستان برگزار می‌شود. سازمان جهانی جهانگردی سال گذشته هشت روستای ایران را برای انتخاب روستای جهانی گردشگری انتخاب کرده بود که روستای پالنگان از جمله روستاهای منتخب است که شرایط لازم را دارد.

بر اساس اخبار گفته شده، در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری پرونده ۸ روستای منتخب کشور نهایی می‌شود که روستای پالنگان امسال از شانس خوبی برای قرار گرفتن در لیست روستاهای جهانی برخوردار است، اما دارای نقایص و مشکلاتی است که باید برطرف شود.

روستای پالنگان کردستان جزو هشت روستایی بود که سال گذشته دارای شانس ثبت جهانی در سازمان جهانی گردشگری بود که با کسب ۸۶ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، دوم شد و در نهایت روستای کندوان آذربایجان شرقی این عنوان را از آن خود کرد.

امسال دوباره پرونده ثبت جهانی این روستا در دست اقدام قرار گرفته است، ارزیابی ثبت جهانی در دو سطح ملی و بین‌المللی انجام می‌شود و تکمیل پرونده ثبت جهانی پالنگان تا ۱۵ اردیبهشت فرصت دارد.

پالنگان؛ ماسوله کردستان

همسویی گردشگری فرهنگی و مذهبی در برگزاری رویداد جشنواره هزار دف در مناسب‌ترین فصل سال در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان، پتانسیلی برای جهانی شدن آوازه این رویداد است و می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری در خاورمیانه نام برد.

روستای پالنگان که به ماسوله کردستان معروف است، یکی از روستاهای هدف گردشگری از توابع شهرستان کامیاران با طبیعت زیبا و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بوده که امروز در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

این روستای سنگی و قدیمی با عبور رودخانه‌ای به نام «تنگی ور» از وسط به ۲ نیم تقسیم شده است و دشت‌های گل لاله که در نزدیکی این روستا قرار دارند، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

خانه‌های پالنگان بر روی کوه جای دارند و سبک و سیاق معماری پلکانی بی‌نظیرشان این روستای قدیمی را برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی کرده است.

روستای پالنگان با جمعیت حدود ۱۰۰۰ نفر در ۵۵کیلومتری جنوبی ترین شهرستان کردستان، کامیاران قرار دارد. مسیر ۵۵کیلومتری کامیاران تا پالنگان خود از چشم نوازترین مسیرهای استان کردستان است. در ابتدای مسیر وجود کوه های مرتفع در دل دشتی کم ارتفاع خود نمایی می کند که این کوه ها را تا نزدیک شهرستان پاوه سلسله جبال شاهو می نامند.

گردشگری از ارکان اصلی توسعه کردستان است

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان، با حضور در این مراسم و با تقدیر از حضور پرشور مردم سراسر کشور در جشنواره اظهار کرد: همین حضور پرشور مردم و انتشار اخبار و تصاویر و فیلم های آن به گونه‌ ای جهانی شدن پالنگان است.

وی، گردشگری را یکی از ظرفیت های اصلی و مهم کردستان ذکر کرد و افزود: گردشگری، از ارکان اصلی توسعه کردستان است و دو لت هم همه تلاش خود را برای تقویت این حوزه بکار می گیرد.

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟

فرماندار شهرستان کامیاران هم در این مراسم بیان کرد: اگرچه ثبت جهانی پالنگان امر مهمی است ولی حفظ آن برای سال های آینده مهمتر است، بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی در راستای ایجاد و تقویت مولفه های لازم در این رابطه اقدام کنیم.

اجرای کنسرت هزار دف پیام عزیزی در روستای تاریخی پالنگان

به گزارش ایسنا، در این جشن با شکوه پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) به همراه گروه «هزار دف»، گروه «نوای رحمت» و گروه «شاهو دالاهو» در دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان در روستای پالنگانِ استان کردستان کنسرت برگزار کرد.پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) در دومین دوره جشنواره موسیقی کهن کردستان، در روز جمعه ( ۳۱ فروردین‌ماه جاری) در سه بخش جداگانه روی صحنه رفت و در این کنسرت‌های بزرگ، تعدادی از قطعات و آهنگ‌های ماندگار خود را به زبان‌های کُردی سورانی، فارسی، عربی، ترکی و کُردی هورامی از جمله «یا رسول‌الله (ص) یا شاهی مدینه»، «الله مدد»، «یار می‌گوید الله»، «گیانه به‌سیه‌تی»، «یا رسول الله نظری فرما»، «ئه‌ی خودا له‌م ئاگر بارانه» «یار می‌گوید الله»، «یا رسول‌الله ده‌خیل»، «لبیک»، «طلع البدر علینا»، «ئه‌ی گول گیانم گول»، «مدد مدد»، «مسلمانان»، «یارم چه‌نده جوانه»، «جانی، جانی»، «مه‌گری، مه‌گری»، «ئاگر که‌تییه دلی من»، «همه جا بروم»، «ساقی وه‌ره» و ... و همچنین چند آهنگ جدید کُردی را اجرا کرد.

دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان «هزار دف» با اجرای گروه‌های دف‌نوازی از شهرهای مختلف کشور و با حمایت ستاد برگزاری مراسم هزار دفِ پالنگان ـ شهرستان کامیاران در استان کردستان برگزار شد.

در دومین دوره جشنواره «هزار دف» کردستان، اسماعیل حمیدی با اجرای آواهای اهورایی سیاچمانه، نیما شفیعی و همچنین هنرمندان استان کردستان و دیگر هنرمندان استان‌های مختلف کشور به روی صحنه رفتند.

آیین هزار دف، یکی از زیباترین آداب و رسوم روستای تاریخی و گردشگری پالنگانِ کامیاران است که هر ساله با حضور گردشگرانی از داخل و خارج از کشور در استان کردستان برگزار می‌شود. منظره تاریخی روستا و بافت پلکانی آن، «پالنگان» را به یکی از مقاصد گردشگری میراث جهانی هورامان تبدیل کرده است.

دف نوازی در کردستان نماد تجدید عهد و پیمان با پیامبر اسلام

ساز دف با نام ها و شخصیت های گوناگون میان اقوام و ملل رایج است، این ساز به دلیل  ساخت آسان و قدمت چند هزار ساله ای که برای آن رقم خورده است؛ جزو آلات موسیقی متقدم است.

دف نوازی و خواندن اشعار مذهبی جزء سنن بسیار کهن عرفای کردستان به ویژه سنندج بوده و برای عرفای استان نماد تجدید عهد و پیمان با پیامبر اسلام است.

این مراسم به طور معمول هر جمعه در محفل درویشان برگزار می شود. گذشته از آن، روزهای مبارک در تقویم مذهبی، چون عید قربان، مولود پیامبر(ص) و معـراج (بیست و هشتم رجب)، نیز می توانند موقعیت های مناسبی برای اجرای این مراسم به حساب آیند.

حضور دف نوازان به روی صحنه و در برابر تماشاچیان لطمه ای به اصالت و کیفیت کار آنها وارد نمی کند. چرا که درویشان قادری عموما مردم عادی را از تماشای مراسم خود منع نمی کنند. گاه حتّی، به خصوص در اعیاد مذهبی، با نصب بلندگو در خارج خانقاه و پخش صدای مراسم برای تمام محلّه در ارتباط گیری با مردم عادی اصرار نیز می ورزند.
 

کم و کاستی های دومین جشنواره هزار دف

اگر چه پیداست که روستایی تاریخی در دل جاده‌های پر پیچ و خم کردستان، که سعی در حفظ و پاسداری از بافت سنتی خود دارد، کاستی های زیادی برای میزبانی از ۳۰ هزار نفر جمعیت را خواهدداشت، اما انتظار می‌رفت که متولیان امر برنامه ریزی بیشتر و منظم تری برای برگزاری این جشن بزرگ تدوین کنند تا مایه نارضایتی گردشگران از این ظرفیت بزرگ طبیعی نشود.

ایجاد ترافیک و نبود پارکینگ، کمبود آب و مواد غذایی برای پذیرای از مهمان ها با وجود شیلات های بزرگ پالنگان و کمبود مراکز اقامتی از جمله گلایه های مسافران جشن هزار دف است که قابل پیشبینی هم بود، اما روی دادن اتفاقاتی پیش بینی نشده در وسط جشن هم موجب اوقات تلخی برخی از هموطنان شد.

یورش یک گاو در میان جمعیت، موجب صدمه جزیی برخی گردشگران و ایجاد ترس وحشت میان آن ها شد. ماجرا از این قرار است که آغاز مراسم دف نوازی همزمان با برگشت دام‌های مردم روستا شد و از آنجا که دام‌ها چوپان ندارند و مسیر مشخصی را طی می کنند، هنگام برگشت وارد جمعیت شدند.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : ورود سیلاب به مسیر ارتباطی «گل گل» ملکشاهی

ایسنا : آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش - بندرعباس

ایسنا : گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است

مهر : دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایرنا : تمرین پرسپولیس؛ بازی گلف قرمزها با توپ فوتبال!

تسنیم : بایرن مونیخ به دنبال استخدام اشمیت یا دزربی

مهر : آمادگی شرکت نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰

مهر : پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان برافتاده است

مهر : وضعیت تنگه زرانگوش بدره ایلام بعد از بارش های سیل آسا

ایرنا : امام جمعه کرمانشاه: انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است

ایرنا : شیرازی ها در روز شیراز  همراه با خانواده پیاده روی کردند

ایسنا : کار اصلی مدارس و دانشگاهها؛ تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت های استان است

مهر : زلزله مشهد را لرزاند

مهر : تمرین شاداب سرخپوشان در ورزشگاه کاظمی

ایسنا : برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد

ایرنا : هشدار نارنجی هواشناسی: بارش باران و وزش باد شدید در راه برخی مناطق فارس

مهر : سیلابی شدن آبشار راین کرمان

ایرنا : کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است

مهر : نیاز بندرعباس به ۷۰۰ میلیارد اعتبار جهت توسعه خطوط فاضلاب

ایرنا : تشدید تحریم‌های انگلیس علیه شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی

مهر : وحشت مردم روستاهای شهرستان بدره از ورود سیلاب

ایسنا : آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش - کرمان

مهر : تمام لکوموتیوهای مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود

ایرنا : وداع مردم کرمانشاه با شهید مدافع امنیت + فیلم

مهر : طرح نور مبنای شرعی عقلی دارد و مورد حمایت رهبر و مراجع و مردم است

تسنیم : 3130 نفر از یزد به حج تمتع اعزام می‌شوند

مهر : مشاهده پلنگ در جوار شهر شاهرود

ایسنا : برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی

ایسنا : دلیل استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟

تسنیم : چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

ایرنا : رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است

مهر : جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است

ایسنا : بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید

تسنیم : شهرستان جم ‌رکورددار بارش‌های استان بوشهر شد

مهر : حمله پلیس فرانسه به حامیان فلسطین در دانشگاه «ساینس پو»

ایرنا : امام جمعه موقت: حل مشکلات آموزش و پرورش کیش نیازمند یک عزم همگانی است

مهر : حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد

تسنیم : پلیس فرانسه وارد دانشگاه «ساینس‌پو» شد

ایسنا : هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و آبگرفتگی معابر

ایرنا : کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است

تسنیم : دولت اژدهای هفت سر فساد را در بخش‌های مختلف شناسایی کند

مهر : چشمه اصلی آبگرم معدنی «موییل» در ارتفاعات دامنه کوه سبلان

مهر : وزش باد شدید و گرد و خاک در البرز پیش بینی می‌شود

ایرنا : امام جمعه کاشان: بیداری دانشگاه‌های دنیا ارمغان خیزش افکارعمومی ضدجنایت‌های اسرائیل است

ایرنا : ۱۱ مدرسه گیلان با یک دانش آموز فعال است

مهر : مولد سازی در گناوه باید با در نظر گرفتن مصلحت شهر باشد

تسنیم : امام جمعه ساری: ماماها از مسئله زشت سقط جنین فاصله بگیرند

مهر : حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه باوجود تبلیغات شدید اسلام هراسی

مهر : تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید