معماری و نخبگان؛ راهی برای نگهداشت سرمایه‌های ملی

معماری و نخبگان؛ راهی برای نگهداشت سرمایه‌های ملی

معماری محیط، نقشی اساسی در جذب، حفظ و انگیزش نخبگان ایفا می‌کند. محیطی که خلاقیت، نوآوری و کار تیمی را تشویق می‌کند، می‌تواند به جذب و حفظ افراد با استعداد کمک کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معماری محیط، نقشی اساسی در جذب، حفظ و انگیزش نخبگان ایفا می‌کند. محیطی که خلاقیت، نوآوری و کار تیمی را تشویق می‌کند، می‌تواند به جذب و حفظ افراد با استعداد کمک کند. برعکس، محیطی که خسته‌کننده، بی‌روح و فاقد امکانات باشد، می‌تواند منجر به فرار نخبگان به دنبال فرصت‌های بهتر شود.

در اینجا به چند نمونه از تاثیرات معماری محیط بر نگهداشت نخبگان اشاره می‌کنیم:

  • فضای کار: فضایی که کارمندان در آن کار می‌کنند باید راحت، ارگونومیک و الهام‌بخش باشد. دسترسی به نور طبیعی، فضای سبز و امکانات رفاهی مانند اتاق استراحت و آشپزخانه می‌تواند به افزایش روحیه و انگیزه کارکنان کمک کند.
  • محیط‌های مشترک: فضاهای مشترکی مانند سالن‌های غذاخوری، کافه‌ها و اتاق‌های استراحت می‌توانند فرصتی برای تعامل و تبادل ایده بین کارکنان فراهم کنند. این تعاملات می‌تواند به خلاقیت، نوآوری و حل مسئله کمک کند.
  • امکانات آموزشی و توسعه‌ای: ارائه فرصت‌های آموزشی و توسعه‌ای به کارکنان می‌تواند به آنها کمک کند تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و در حرفه خود پیشرفت کنند. این امر می‌تواند به افزایش رضایت شغلی و تعهد آنها به سازمان منجر شود.
  • فناوری: دسترسی به فناوری‌های جدید و به‌روز می‌تواند به کارکنان کمک کند تا کار خود را به طور موثرتری انجام دهند و خلاق‌تر باشند.
  • فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی که بر احترام، برابری و فرصت‌های برابر تأکید دارد، می‌تواند به جذب و حفظ نخبگان کمک کند.

اهمیت معماری محیط در نگهداشت نخبگان به وضوح در مطالعات متعدد نشان داده شده است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه Cornell انجام شد، نشان داد که کارمندانی که در محیط‌های کاری با طراحی خوب کار می‌کنند، 15 درصد خلاق‌تر، 16 درصد شادتر و 6 درصد productive تر از کارمندانی هستند که در محیط‌های کاری با طراحی نامناسب کار می‌کنند.

با توجه به اهمیت فزاینده نخبگان در اقتصاد دانش‌محور، سرمایه‌گذاری در معماری محیط می‌تواند به سازمان‌ها در جذب، حفظ و انگیزش بهترین افراد کمک کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری، نوآوری و مزیت رقابتی برای سازمان شود.

علاوه بر موارد فوق، می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • دسترسی به فضای سبز: مطالعات نشان داده‌اند که حضور در طبیعت می‌تواند به کاهش استرس، افزایش تمرکز و خلاقیت کمک کند.
  • طراحی داخلی: استفاده از رنگ‌ها، نور و مبلمان مناسب می‌تواند به ایجاد فضایی آرامش‌بخش و الهام‌بخش کمک کند.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری: فضاهای کاری باید طوری طراحی شوند که کارکنان بتوانند به روش‌های مختلف در آنها کار کنند، مانند کار انفرادی، کار گروهی و جلسات.
  • پایداری: استفاده از مصالح و روش‌های ساختمانی پایدار می‌تواند به حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت کارکنان کمک کند.
  • با در نظر گرفتن این نکات، سازمان‌ها می‌توانند محیط‌های کاری را طراحی کنند که به جذب، حفظ و انگیزش نخبگان کمک کند.

برای آشنایی با موضوع "تاثیر معماری محیط در نگهداشت نخبگان" گفت‌و‌گویی با محمد حسین قرائیان؛ دانش آموخته معماری و مشاور عالی معماری 4 پارک فناوری در کشور داشتیم که مشروح آن را از نظر می‌گذرانید:

برای شروع از اهمیت نخبگان برایمان بگویید. جایگاه نخبگان در کشور‌ها کجاست؟

برای ورود به بحث لازم می‌دانم درباره زاویه نگاه به نخبگان کمی صحبت کنیم. جامعه نخبگان هرکشور، از جمله داشته­‌ها و ذخایر آن هستند. نخبگان ورزشی، نخبگان هنری، نخبگان سیاسی، نخبگان کارآفرین و... هرکدام به نوعی نقش پیشران خود را در جوامع ایفا می‌کنند. برای همین است که کشور‌های علاوه بر تلاش برای نگهداشت نخبگان خود، سعی در جذب نخبگان سایر کشور‌ها نیز می‌کنند.

برای توضیح بهتر اهمیت و نقش نخبگان در دنیای امروز، خوب است نگاهی اجمالی به روند‌های توسعه تمدنی جوامع بشری در طول تاریخ داشته باشیم.

در دوره‌ای از تاریخ پیشران اقتصادی کشور‌ها کشاورزی بوده است. با شروع انقلاب صنعتی اول و ظهور ماشین بخار، پیشران اقتصادی کشور‌ها از کشاورزی به توسعه کارخانه­‌ها و صنعتی‌سازی تبدیل می‌شود. با شروع انقلاب صنعتی دوم یعنی اختراع برق، صنایع سنگین شکل گرفته و پیشران اقتصادی کشور‌ها می‌­گردد و به تبع آن جنگ­‌های جهانی را شاهد هستیم. پس از آن، شاهد شتاب گرفتن توسعه تکنولوژیک کشور‌ها هستیم و کشور‌ها برپایه تکنولوژیی که تلاش می‌کردند منحصراً در اختیار خودشان باشد، اقتصادشان را در سطح جهان تعریف می‌کردند.

این آهنگ توسعه خیلی زود منجر به انقلاب صنعتی سوم شد که مبنای آن اختراع و توسعه کامپیوتر و فضای سایبر و عمومیت یافتن آن بواسطه کامپیوتر‌های خانگی و اقبال به اینترنت درسطح گسترده بود.

بنیاد ملی نخبگان ,

در حال حاضر و در آستانه انقلاب صنعتی چهارم، آنچه به عنوان پیشران اقتصادی کشور‌ها درنظر گرفته می‌­شود، نیروی فکر نخبگانی و یا "مغزافزار" است. یعنی موتور محرک و پیشران اقتصادی جوامع، مغز‌افزار خواهد بود.

از آنجا که چهارچوب­‌های زندگی جدید براساس خلاقیت و نوآوری مداوم و با نفوذ حاکمیت فضای مجازی در حال شکل‌گیری است، هرگونه فکر و‌ ایده جدید برای بهبود فرآیند‌ها و یا تولید ثروت مورد اقبال قرارمی­گیرد. لذاست که کشور‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد جذابیت برای نخبگان سایر کشور‌ها و تقویت جامعه نخبگانی خودشان، نفوذ و سیطره‌اشان را ارتقاء دهند.

درواقع کشور‌ها تلاش دارند اصل‌ایده و تکنولوژی حاصل از آن را در انحصار خودشان نگهدارند ولی برخلاف آنچه در انقلاب صنعتی دوم دیدیم، تولید را در خارج از مرز‌هایشان انجام می‌دهند و به این صورت خودشان را از تبعات هرگونه آلودگی زیست محیطی حفظ می‌­کنند و در واقعیت هزینه­‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت­‌های تولیدی را جوامع کمتر توسعه یافته باید بپردازند. جالب اینجاست که این کشور‌ها در حوزه محیط زیست در مقام مطالبه‌گری می‌­نشینند. این نوع نگاه با بروز فجایعی مانند نشت گاز از کارخانه "یونیون­کارباید" امریکا در شهر بوپال هند طی دهه 80 میلادی، در میان جوامع نخبه­پذیر قطعیت و مقبولیت تام یافت.

در کشور ما بحث خروج نخبگان با نگاه‌های متفاوتی دیده شده است. برخی معتقدند که دراین‌باره اغراق صورت گرفته و برخی معتقدند که نرخ خروج نخبگان از کشور ما بیشتر از دیگر نقاط دنیاست.

به انقلاب صنعتی چهارم اشاره کردید. کمی درباره این مفهوم برایمان صحبت کنید و اینکه این انقلاب صنعتی بر چه چیزی استوار است؟

درخصوص انقلاب صنعتی چهارم و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی و پیوست­‌های فرهنگی آن مانند سند 2030 مطالب زیادی گفته شده است. اما آنچه مسلم است، در کنار نانوتکنولویی و رباتیک، هوش مصنوعی یکی از ارکان اصلی انقلاب صنعتی چهارم است. مفاهیمی مانند اینترنت‌اشیاء بیانگر مداخلات بیشتر هوش مصنوعی در عرصه زندگی شخصی، کسب و کار و حتی حکمرانی هوش مصنوعی در عرصه­‌های مختلف زندگی می‌­باشد.

هوش مصنوعی در زندگی همه ما وارد شده است و به اشکال بسیار ساده مانند برنامه­‌های مسیریابی ار جمله نشان و بلد از ما می‌خواهد مدیریت حرکت تا رسیدن به مقصد را به او بسپاریم. البته صحبت من فعلاً ناظر بر هوش مصنوعی کوانتوم نیست ولی در اشکال پیچیده­‌تر نیز موضوع استفاده از هوش مصنوعی در حکمرانی نهاد‌های صنعتی مطرح می‌­شود. این یعنی اینکه در کنترل عملکرد دستگاه­‌ها، اطمینان از صحت انجام کار، پیش­گیری از بروز اتفاقات ناگوار حین کار، مدیریت مواداولیه و محصول نهایی و... علاوه بر اینکه از فکر و توان ذهنی انسان استفاده می‌کنیم، از هوش مصنوعی هم بهره خواهیم برد.

درست در همین جاست که موضوع هوش نخبگانی اهمیت پیدا می‌­کند. ایجاد، بسترسازی، راهبری و کنترل هوش مصنوعی و... همه و همه نیازمند توان فکری و ذهنی نخبگان است. آیا جامعه­ای که از نخبگان تهی شده باشد و یا نتواند سامان دهی درستی برای استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان خود داشته باشد، می‌­تواند در زمانه سیطره هوش مصنوعی استقلال داشته باشد؟

به نکته خوبی اشاره داشتید، به نظر جنابعالی ابزار‌های نگهداشت نخبگان چه می‌­تواند باشد؟

امروزه کشور‌های توسعه یافته در دنیا برای شناسایی نخبگان در سایر کشور‌ها از سنین کمتر اقدام می‌­نماید. ابزار‌هایی مانند انواع المپیاد‌ها به کشور‌های توسعه یافته کمک می‌­کند که نخبگان کشور‌های مختلف را در گروه بندی­‌های تخصصی شناسایی و جذب نماید.

کشور‌ها برای اینکه بتوانند نخبگان خودشان را نگه داشته و نخبگان سایر مناطق دنیا را نیز جذب کنند، ابزار‌هایی دارند که اصلی‌ترین آن‌ها مالی است. کشور‌هایی که نمی‌توانند جذب نخبگان دیگر کشور‌ها را با جذابیت‌های مالی داشته باشند، باید بتوانند با ابزار‌های غیر مالی و عمدتاً مشوق­‌های قانونی و یا فراهم آوردن زمینه رشد و یا تکیه بر اصول اخلاقی و برانگیختن حس وطن دوستی، نخبگان خود را نگه ­دارند.

بنیاد ملی نخبگان ,

یکی از جذابیت‌هایی که می‌­تواند در نگهداشت نخبگان مؤثر باشد، فراهم آوردن محیط کسب و کار مناسب برای آنها است. این مناسب‌سازی محیط کار وجوه مختلفی دارد. یکی از آنها بحث حمایت قانونی است که به محیط­‌های کسب و کار نخبگان تسری می‌یابد. امروز در کشورمان در این زمینه اتفاقات بسیار خوب، واقعی و‌ امیدوارکننده­‌ای افتاده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار بنیاد ملی نخبگان گام­‌های مهم و درستی برداشته است. تصویب قانون جهش دانش بنیان توسط مجلس شورای اسلامی در سال­‌های گذشته نیز در همین راستا بوده است. امروز همه با شرکت­‌های دانش بنیان آشنا هستند و قرار است همین شرکت­‌ها بستر فعالیت، توسعه و تولید ثروت توسط دانشمندان و نخبگان جوان باشند.

در کنار قوانین و مزیت­‌های قانونی مانند حل مشکل نظام وظیفه نخبگان و همچنین اعطای تسهیلات و مواردی از این دست به عنوان نرم‌افزار نگهداشت‌ایشان، باید به مناسب‌سازی کالبد فضای کسب و کار و استقرار نخبگان و همچنین مراکز رشد به عنوان سخت‌افزار ماجرا اشاره نمود.

در اینجا می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفته و آن هم فضای کالبدی این کسب و کار‌ها است. باید بپذیریم که اگر ما کسی را به عنوان نخبه داشته باشیم که بخواهد کسب و کاری را راه‌اندازی کند که این کسب و کار برای جامعه تولید ثروت داشته باشد؛ شکل و ظاهر آن فضایی که در آنجا فعالیت می‌کند بسیار مهم خواهد بود. در خارج از کشور یکی از جذابیت‌هایی که برای نخبگان ایجاد می‌کنند، همین فضای جذاب کسب و کاری است که به او ارائه می‌دهند. دم دستی‌ترین مثال‌ها در این خصوص را می‌­توان در فضای شرکت گوگل دید.

اینجا بحث معماری محیط ارزش پیدا می‌کند و ما وارد حیطه خلق کالبد‌های ساختمانی می‌شویم که بتواند جذابیت داشته باشد و شخص در آنجا آرامش پیدا کند. یک نخبه جوان در چنین فضایی می‌­تواند رضایت شغلی بیشتری داشته باشد.

در بحث معماری شرکت‌های دانش بنیان برای افراد نخبه، تجربه‌ موفقی وجود دارد که در پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ­ترین و موفق‌­ترین پارک ایران و حتی غرب آسیا رخ داده است. در 3 فاز اولیه این پارک که بالغ بر 60 هکتار می‌­باشد ساختمان­‌های متنوع و متعددی ساخته شده که بی‌اغراق باید گفت اکثر این ساختمان‌ها دارای ارزش معماری بالایی هستند.

بنیاد ملی نخبگان ,

اصلی‌ترین علتی که باعث شده این اتفاق بیافتد، نوع نگاه مدیریت پارک فناوری پردیس است. بیش از بیست سال قبل که عملیات اجرایی آن شروع شد، مدیریت پارک اهمیت این موضوع را میدانسته و تمهیدات لازم انجام پذیرفته تا محیط فاخری را ایجاد کند.

پس ما در کشور نمونه امتحان پس داده داریم. نمونه‌ای که می‌توان رفت و آن را دید. روزانه حدود 10 هزار نفر در این پارک تردد دارند.

از این مثال می‌خواستم به این نتیجه برسم که در 40 سال اخیر تجربه موفق خلق مجموعه­‌های شهری فاخر معماری وجود دارد؛ آن هم به صورت مجموعه‌ای و نه یک تک بنا.

پس می‌­توانیم و باید در حوزه ساخت بنا‌های فاخر معماری و کالبد مناسب فضای کاری برای نگهداشت نخبگان تأمل و دغدغه بیشتری داشته باشیم.

معماری مناسب برای محیط کار نخبگان چه ویژگی‌هایی دارد؟

اصولاً یک معماری موفق باید بتواند پاسخگوی نیاز‌های استفاده‌کننده باشد. طبیعتا وقتی درخصوص معماری مناسب برای استقرار نخبگان صحبت می‌­کنیم، یعنی استاندارد‌های بالاتری باید رعایت شود. یعنی نمی‌توانیم نسبت به گرافیک محیط بی‌توجه باشیم. یعنی مواردی مانند امنیت و آسایش محیطی را باید حل شده فرض نمود و در آنجا دیگر دغدغه انطباق حال و هوای محیط با فطرت زیبایی دوست بشر را نداشته باشیم. یعنی حجم و عملکرد کاملا پاسخگوی نیاز استفاده کننده خواهد بود.

یعنی ضمن دوری از تجمل گرایی و اسراف، محیطی جذاب، زیبا و متفاوت از آنچه در عرف اداری روز می‌بینیم خواهیم داشت. این به معنی معماری تجمل گرا نیست. معماری که هندسه مناسب داشته باشد مانند پیکره متناسب با هر لباسی زیبا خواهد بود. معماری گذشته ایران نمونه­‌ای از معماری بی‌­تکلف آرامش بخش است. البته در خلق بنا‌های مناسب برای کار نخبگان، برخلاف فضا‌های فرهنگی، نمی‌­توان رجوع ظاهری و نمادگرایانه به معماری گذشته نمود و باید فرزند زمان خویشتن بود و بتوان محیطی جذاب و متناسب با اقتضائات روز ساخت. این کار فقط توسط نخبگان معماری قابل انجام است که عرض کردم موفق­ترین نمونه آن در پارک فناوری پردیس قابل حضور و لمس است.

خصوصیت مهم دیگر این فضا‌ها، لزوم فراهم آوردن امکان هم­افزایی بین افراد است. این فضا‌ها محیط­‌هایی باهویت جمعی خواهند بود. در اینگونه فضا‌ها باید بتوان زمینه­‌های مشارکت معنا دار استفاده‌کنندگان را فراهم آورد. باید بدانیم که اگر می‌خواهیم جامعه نخبگانی کشور را نگه‌داریم، یکی از ارکانش مناسب‌سازی فضای کارشان است. باید به فراخور ذهنیت و علایق‌شان، فضای کار را برایشان مهیا کنیم.

آنچه در کشور جای خالی‌اش به وضوع دیده می‌شود این است که؛ دستگاه‌های متولی نگه‌داشت نخبگان و مناسب نمودن فضای کسب و کارشان؛ باید بتوانند به طور ویژه به معماری محل فعالیت این گروه توجه کنند.

معتقدم علیرغم اتفاقات بسیار خوب وارزنده­ای که در زمینه معماری و شهرسازی پارک­‌های علم و فناوری و همچنین کارخانه­‌های نوآوری افتاده است، جای گونه دیگری از فضا‌های استقرار نخبگانی در کشور خالی است. می‌­دانیم نخبگان جوان که حتی از زمان دانشجویی می‌خواهند با پرورش‌ایده­‌های خلاقانه و تبدیل آن به محصولی کاربردی، کسب و کار خودشان را رقم بزنند و فارغ از پارادایم کارمندی، کارآفرین باشند، توان مالی لازم برای آماده‌سازی محیط مناسب کسب و کار را ندارند و بر همین اساس نیز فضا‌های رشد شکل گرفته است اما در کنار پارک‌های فناوری و کارخانه­‌های نوآوری گونه دیگری از فضای اجتماع نخبگان قابل بروز و ظهور می‌­باشد که می‌­توانیم آن را "برج فناوری" بنامیم. یعنی در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران، ساختمانی وجود داشته باشد که منحصراً برای استقرار نخبگان کشور ساخته شده باشد.

حضور در چنین مرکزی می‌­تواند ارزش افزوده ناشی از برندینگ را به همراه داشته باشد.

کسی که در این برج کار می‌­کند، حتماً از نخبه‌ها و یا صاحبان‌ایده و کارآفرینان جوان کشور خواهد بود. در یک برج فناوری عرضه بیشتری از موارد مختلف وجود خواهد داشت. آنجا جایی است که هم‌افزایی شکل می‌گیرد چون از گرایش­‌های متفاوت یک تخصص در کنار هم قرار می‌گیرند. این برج یک مرکز علمی است اما پژوهشگاه نخواهد بود.

علی القاعده هزینه ساخت این برج بر عهده دستگاه‌هایی خواهد بود که از نظر مالی توان بیشتری دارند و می‌بایست در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشند.

این برج فناوری علاوه بر اینکه مأمنی جهت حضور و هم­افزایی نخبگان ایرانی است، می‌تواند محل جذابی برای حضور نخبگان کشور‌های همسایه نیز باشد. هرچند معماری چنین برجی بسیار منحصر بفرد خواهد بود اما حتماً تمام جذابیت‌هایی که ما می‌توانیم در این محیط ارائه دهیم مانند جذابیت‌های جامعه غربی نیست. جذابیت‌های ما براساس تفکرات و اعتقاداتمان خواهد بود. در کشور‌های اطراف ما نخبگانی زندگی می‌­کنند که با ما هم نظر هستند. قطعاً در کشور‌های همسایه جوانانی زندگی می‌­کنند که بنابر نگاه مؤمنانه و اخلاق محور، ترجیح می‌­دهند در کشوری کار کنند که از علمشان در راستای سیطره بر بشریت و نابودی اخلاق استفاده نشود. این برج می‌­تواند محلی برای حضور نخبگانی باشد که اصالت سرمایه را نپذیرفته­اند و معتقد به شرأفت انسانی و حق حیات تمام انسان‌ها هستند.

اجازه دهید یک گریز تاریخی داشته باشیم. وقتی علم دست مسلمانان بوده، هیچ وقت از این علم برای توسعه اسلحه و ساختن ابزار نوین قتل سایر انسان­‌ها استفاده نشد. در تمام قرونی که مسلمانان پرچمدار علم و دانش بودند، تنها سلاح مرسوم همان شمشیر و نیزه بود. اما از زمانی که جوامع غربی در علوم مختلف پیشرو شده و توسعه علمی در آن جوامع شکل گرفت، آن زمان انواع ملزومات مختلف برای کشتن سایر هم نوعان اختراع شده و سلاح‌های کشتار جمعی متولد شد.

قطعاً عده‌­ای از نخبگان کشور‌های اسلامی علاقه‌مند که بیایند و علم‌شان را در جایی گسترش دهند که آن علم برای استعمار و کُشتنِ انسان‌ها استفاده نشود. طبق قاعده این اتفاق در کشور‌های غربی رخ نخواهد داد و باید‌ امیدوار باشیم که این اتفاق در کشور‌های مستقل و اخلاق‌گرا که پتانسیل بالای رشد علم را داشته و استقلال فکری نیز دارند رخ دهد و اتفاقاً کشور عزیز ما ایران چنین جایی است.

این برج نخبگان تمامِ حوزه‌ها را در خود جای می‌دهد؟

ما درباره یک‌ایده با هم صحبت می‌کنیم. ‌ایده‌ای که هنوز تبدیل به یک طرح قابل اجرا نشده است. ولی به نظرم این برج­‌های فناوری کاملاً تخصصی خواهند بود و هر برج فناوری در یک حیطه مشخص فعالیت خواهد کرد. مثلاً برج فناوری نفت و گاز و پتروشیمی یا برج فناوری ارتباطات و اطلاعات. البته منظورمان از برج، لزوماً بلند مرتبه‌سازی نیست. منظور ساختمانی با ظرفیت بالای زیربنا، کاربری­‌های متنوع هم‌راستا با وظایف اینگونه مراکز، پاسخگو به نیاز استفاده‌کنندگان و.... است.

ما وقتی از برج صحبت می‌کنیم از ساختمانی مشخص صحبت می‌کنیم که دارای فضا‌های مختلف کار، تفریح و آموزش بوده و صندوق­‌های سرمایه‌گذاری در آن مستقر هستند. این ساختمان باید در جای خوبی از شهر واقع شده باشد که امکان دسترسی به آن ساده بوده و عناصر شهری نیز در اطراف آن سهل الوصول باشند.

همین کشور عربستان سرمایه‌های زیادی را وارد عرصه فوتبال کرده است. ورزشگاه‌های بزرگ و مدرنی ساخته تا بزرگان فوتبال را به عربستان بیاورد. رونالدو اکنون در عربستان بازی می‌کند. حتی مسی هم که در امریکا بازی می‌کند، در تبلیغ کشور عربستان شرکت می‌کند. ‌ایده‌ای که شما دارید را باید بسیار جدی گرفت و با جدیت این کار را پیش برد. این گامی کوچک برای نگه‌داشتنِ نخبگان و حتی بازگرداندنِ نخبگان ایرانی به کشور یا حتی جذب نخبگان کشور‌های همسایه است.

بله کاملاً درست می‌­فرمائید. آدم‌های صاحب‌ایده دو دسته‌اند؛ برخی با نگاه میهن پرستانه و یا نگاه اعتقادی، خدمت به مملکت برایشان مهم است و می‌خواهند در هر شرایطی در کشور کار کنند. از این نوع نخبگان زیاد داشته‌ایم که همین عزیزان، صنعت موشک، هوافضا، هسته­ای و صنایع نظامی و امثالهم را در کشور پیش برده‌اند.

دسته‌ای هم هستند که برایشان محیط فعالیت و مزایای آن اهمیت دارد. معمولاً این نوع از نخبگان، مورد توجه کشور‌های نخبه‌پذیر قرار می‌­گیرند. قطعاً شرایط مالی مناسب­تر، فضای کار بهتر و شرایط فعالیت اقتصادی سهل­تر برای همه جذاب است. شاید عمده مخاطب برج فناوری تهران همین افراد باشند. ما نمی‌خواهیم مکانی گران قیمت بسازیم. بلکه می‌خواهیم جایی معقول و منطبق با فطرت انسان بسازیم تا نیاز‌های روحی انسان در آنجا تأمین شده و آدمی در آنجا آرامش داشته باشد. ایا این برای یک نخبه انتظار زیادی است؟

اینکه نخبه‌ای برود و واحدی را اجاره کند که طبقه بالای آن آرایشگاه زنانه و طبقه پایین آموزشگاه راهنمایی و رانندگی باشد؛ این محل آرامش لازم را برای یک نخبه ندارد. حالا تصور کنید ساختمانی بسازیم که همه ساکنان آن از یک طیف و یک سطح باشند. حتی دیدار آن‌ها با هم موجب رفع و رجوعِ مشکلات و هم­افزایی خواهد شد.

امروزه، پروژه‌های جاه‌طلبانه زیادی در برخی از کشور‌های منطقه در حال شکل‌گیری است. ولی واقعیت این است که آنچه ما در زمینه استعداد درخشان و نیروی انسانی و نخبگان جوان داریم، این کشور‌ها ندارند. در واقع این کشور‌ها بابت نداشته‌هایشان پول خرج می‌کنند. طرح نوآورانه‌­ای ندارد و مشاورین آن‌ها غربی است. ایران از مزیت داشتن ضریب هوشی بالای جوانانش برخوردار است. این جریان بزرگ نخبگانی مانند یک رودخانه پر آب و خروشان است که باید پتانسیل­‌های بالقوه آن به خدمت درآید. برج فناوری می‌­تواند مانند یک سد ارزشمند عمل کرده و ظرفیت بزرگ و منحصر بفرد نخبگانی را برای کشور نگهداری کند.

آنچه ما هزینه می‌کنیم دربرابر رقمی که کشور‌های همسایه مانند عربستان و ترکیه هزینه می‌کنند، تقریباً هیچ است. شرکت آرامکو عربستان هزینه‌های گزافی در حوزه‌های نوآوری صنعت نفت برای توسعه هوش مصنوعی و دیجیتال کردن استخراج نفت، کم کردن گاز‌های آلاینده و... با اتکا به ظرفیت شرکت­‌های غربی انجام داده است. در آنجا عدد‌های بسیار بالایی برای توسعه فناوری هزینه می‌شود.

در این اوضاع، تهدید‌هایی نیز در همین همسایگی ما وجود داد. کشور‌هایی مانند ترکیه و عربستان فضا‌هایی را درست کرده‌اند که شاید برای فرزندان ما بسیار جذاب باشد. ما باید فضا‌هایی همتراز آن‌ها ایجاد کنیم. از سوی دیگر فرصت‌هایی برایمان وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم؛ مثلاً کشور‌هایی مانند عراق، پاکستان یا افغانستان، فضا‌های مناسبی برای نخبگانشان ندارند. نخبگان این کشور‌ها را امریکا و اروپا به رایگان به خدمت گرفته‌اند.

این کشور‌ها جوانان بسیار مستعدی دارند. مثلاً جوانان بحرین، لبنان و افغانستان قرابت‌شان با ما بیشتر است. باید فکری برای جذب این جوانان داشته باشیم.

اگر قرار باشد علم نافع در دنیا به وجود بیاید، این علم در کشور‌های مبتنی براخلاق و خداپرستی خلق خواهد شد. کشور‌هایی مانند ایران عزیز خودمان.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی در باکو به ایستگاه پایانی رسید

مهر : مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت

ایرنا : بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

ایرنا : فیلم/ آبگرفتگی شدید معابر دزفول

ایرنا : کسب رتبه یک کشوری در جشنواره شهید مطهری توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

ایرنا : امداد رسانی هلال احمر در مناطق درگیر آغاجری با آبگرفتگی

ایرنا : شهردار: اراک اولین شهر کشور در راه اندازی اتوبوس‌های برقی است

ایرنا : فیلم-انتظارات خانواده شهدا از مسئولان تا دیدگاه مردم در مورد برگزاری اجلاسیه شهدای باشت

تسنیم : دومین برد پیاپی نوشاد عالمیان در تنیس روی میز عربستان

ایسنا : شریفیان: مردم از مجلس آینده توقع تغییر و تحول دارند

ایرنا : ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه همه مسوولان و مردم است

مهر : قطع شدن دسترسی به ۳ نقطه سردشت دزفول

مهر : قطع شدن دسترسی به سه نقطه سردشت دزفول

ایرنا : فرماندار: بارش شدید برخی راه‌های ارتباطی شهرستان دشتی را مسدود کرد

ایسنا : شکایت پرسپولیس رد شد

مهر : اسماعیلی با سفیر ایران در باکو دیدار کرد

مهر : آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب

صدا و سیما : مدارس و دانشگاه ها، نخستین جامعه هدف در طرح طوبی

ایرنا : نخستین مرحله اردوی تیم ملی سپک تاکرای بانوان در کرمانشاه آغاز شد

ایسنا : پیروزی نوشاد و شکست هدایی در مسابقات تنیس روی میز عربستان 

مهر : درگذشت ناگهانی دومین افشاگر نقص فنی بوئینگ ۷۳۷ در کمتر از دو ماه!

ایسنا : آخرین وضعیت آبگرفتگی دزفول در پی بارندگی امروز

مهر : خودروهای توقیفی تعیین تکلیف شود

ایرنا : دامنه همکاری سازمان مدیریت بحران با منطقه آزاد قشم گسترش می یابد

ایرنا : برد شیرین عالمیان مقابل حریف عنواندار اروپایی

مهر : قرارگاه رسانه‌ای اربعین در مرکز پیگیری می‌شود

ایرنا : فیلم| بارش شدید باران در ایلام و طغیان رودخانه‌ها

ایلنا : تصویری هولناک از امامزاده ابراهیم شفت قبل و بعد از آتش‌سوزی

مهر : پینگ پنگ باز اتریشی مغلوب نوشاد عالمیان شد

تسنیم : استقبال از پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده محمد شفیع فیضی زاده -ایلام

مهر : باز شدن گره استخر دانش آموزی قوچان به دستان آب و فاضلاب

ایسنا : کارگروه استخراج نتایج کاربردی کنفرانس برق در صنایع استان‌ها تشکیل می‌شود

ایرنا : تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد

صدا و سیما : ورود دانشجویان عمره گزار به مدینه

ایرنا : ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

ایسنا : کرمان می‌تواند پایه خوبی برای فوتبال ایران باشد

ایرنا : دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان به ۶۴ مورد افزایش یافت

تسنیم : جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

ایرنا : انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها

ایرنا : انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه

مهر : آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

ایرنا : اختصاص 10 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی روستاهای یزد

مهر : سیلاب موجب زیر آب رفتن اراضی دیم منطقه نهرعنبر موسیان شد

ایرنا : ادامه تولید «کارخانه‌های روی» هرمزگان نیازمند توجه ویژه است

مهر : اعتبارات خوبی برای به آموزش و پرورش بوشهر اختصاص یافت

مهر : تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

ایسنا : بلینکن: راه‌های دیگری به جای حمله به رفح وجود دارد

ایرنا : دسترسی به سه روستای بخش سردشت دزفول قطع شد

تسنیم : عقب‌ماندگی‌های لرستان را با کار جهادی جبران کنیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید