نیویورک‌تایمز گیت

نیویورک‌تایمز گیت

اعمال سانسور از سوی رسانه‌های غربی در پوشش دادن اخبار و رویدادهای جهانی مهمی که به مذاق نظام سرمایه‌داری خوش نمی‌آید مسئله‌ جدیدی نیست؛ این رسانه‌ها درحالی همواره ادعای استقلال در نوع روایت رخدادها و رعایت‌ ارزش‌های خبری را مطرح و بر بی‌طرفی و راست‌گویی در بیان رویدادها اصرار می‌کنند که به مدد حضور رسانه‌های نیمه‌مستقل و شبکه‌های اجتماعی و ظهور پدیده شهروندخبرنگار، امروز مصادیق بسیاری برای رد این ادعا وجود دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه قدس در مطلبی با این عنوان در صفحه اول شماره امروز خود نوشت: 

 در ماجرای جنگ غزه نیز رویکرد رسانه‌های غربی به سیاق گذشته بوده است و این رسانه‌ها از آغاز جنگ همواره تلاش کردند به نوعی کشتار کودکان، زنان و غیرنظامیان را توجیه کنند یا با مقصر قلمداد کردن حماس و گروه‌های مقاومت، علت جنایات صهیونیست‌ها را عملیات ۷ اکتبر طوفان‌الاقصی جلوه دهند.

رسوایی سانسور در نیویورک تایمز
افشای اعمال سانسور خبری مربوط به غزه توسط نیویورک تایمز اما جدیدترین رسوایی از این دست بوده است؛ تارنمای اینترسپت ۱۵آوریل گزارش داد به رونوشت یک یادداشت داخلی فاش شده از نیویورک‌تایمز دست یافته که حاکی از آن است سردبیران این روزنامه آمریکایی به خبرنگاران خود گفته‌اند از به‌کار بردن کلماتی مانند «نسل‌کشی» و «پاک‌سازی قومی» در قبال جنایات اسرائیل و استفاده از «سرزمین اشغالی» هنگام اشاره به فلسطین خودداری کنند!
این نشریه تحقیقی گزارش داد: در این یادداشت به خبرنگاران نیویورک تایمز دستور داده شده «از واژه فلسطین مگر در موارد بسیار نادر» استفاده نکنند و از اصطلاح «اردوگاه‌های آوارگان» برای توصیف مناطقی از غزه که به‌طور تاریخی فلسطینی‌های آواره اخراج شده از دیگر مناطق در آن اسکان داده شده‌اند، خودداری کنند.
 اینترسپت فاش کرد: این یادداشت توسط سردبیران سوزان وسلینگ و فیلیپ پان و معاونان آن‌ها نوشته شده است. چند روزنامه‌نگار از روزنامه‌های محلی نیز به اینترسپت گفتند در برخی از محتوای این یادداشت، شواهدی از احترام این روزنامه به روایت‌های اسرائیل وجود دارد. در این زمینه، یکی از منابع اتاق خبر نیویورک‌تایمز که خواست نامش فاش نشود، گفت: «تعیین دستورالعمل‌های سبک برای شرکت‌های خبری غیرعادی نیست... اما استانداردهای منحصربه‌فردی برای خشونت‌های انجام شده توسط اسرائیل اعمال می‌شود و خوانندگان متوجه این مسئله شده‌اند و من ناامیدی آن‌ها را درک می‌کنم».

تقابل سازمان‌یافته با فلسطین
اما سانسور خبری وقایع جنگ غزه از سوی رسانه‌های غربی محدود به افشاگری اینترسپت از رویکرد نیویورک تامیز نمی‌ماند؛ در چند ماه و حتی سال گذشته چندین رسانه خبری، به‌شدت آرمان فلسطین را از طریق گزارش‌های خود سانسور کرده‌اند. در نوامبر، تارنمایThe Breach  گزارش داد «بل رسانه» شرکت چند میلیارد دلاری رسانه‌ای کانادایی، به روزنامه‌نگاران گفته بود از استفاده از کلمه «فلسطین» خودداری کنند. در این بیانیه به روزنامه‌نگاران گفته شده هنگام اشاره به دولت فلسطین از «حماس و شبه‌نظامیان حماس» استفاده و اطمینان حاصل کنند حماس «از سوی کانادا و بسیاری از کشورهای غربی به عنوان گروه تروریستی اعلام شده است».
وضعیت در رسانه‌های اجتماعی نیز اوضاع بهتری ندارد؛ رسانه‌های اجتماعی هم مملو از سانسور صدای فلسطینی‌ها شده است. دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی افشا کرد در حدفاصل ماه‌های اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۳ بیش از هزارو۵۰ گزارش مبنی بر حذف محتوای اینستاگرام و فیس‌بوک که توسط فلسطینی‌ها و حامیان آن‌ها در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی منتشر شده، دریافت کرده است. گزارشی که در نوامبر سال گذشته توسط مجله فوربس منتشر شد، سانسور شدیدی را نشان داد که روند سانسور شدید در ۶ ماهه جنگ اسرائیل علیه غزه را نشان می‌داد. این گزارش خاطرنشان کرد اسرائیل از ۷ اکتبر تقریباً ۹هزارو۵۰۰ درخواست به متا و تیک تاک ارسال کرده تا محتوایی منفی درباره این رژیم را حذف کنند و این شبکه‌ها  حدود ۹۴درصد از محتوای درخواست شده از سوی این رژیم را حذف کرده‌اند.

بی‌جنبه‌بازی کنگره آمریکا!
افشای رسوایی سانسور خبری وقایع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین توسط روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های غربی موسوم به جریان اصلی تنها اقدام صورت گرفته از سوی همپیمانان آمریکایی رژیم صهیونیستی برای سانسور خبری و خفه کردن صدای مقاومت مردم فلسطین در روزهای اخیر نبوده است.
مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ آوریل اقدام به تصویب یک قطعنامه دو حزبی در محکومیت کاربرد شعارهای یهودی‌ستیزانه کرد. بر اساس گزارش تارنمای کنگره آمریکا، این قطعنامه دوحزبی که با عنوان قطعنامه شماره ۸۸۳، توسط جاش گاتهایمر، آنتونی دیسپوزیتو و جرد موسکوویتز به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود، شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را با ۳۷۷ رأی موافق و ۴۴رأی مخالف بر اساس این ادعا که خواستار ریشه‌کنی کامل یهودیان، دولت اسرائیل و نابودی مردم یهود است! به عنوان یک شعار یهودستیزانه محکوم کرد.
بر اساس این قانون، مجلس نمایندگان آمریکا استفاده از عبارت «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» یا همان «من النهر إلی البحر، فلسطین ستتحر» را در زمره مصادیق یهودستیزانه قرار داد؛ به عبارتی از این به بعد استفاده از این عبارت در ایالات متحده جرم و مصداق نژادپرستی خواهد بود!
جالب آنکه روز گذشته پلیس آمریکا نیز ۹ نفر از کارمندان گوگل را که به قرارداد ۱.۲میلیارد دلاری «پروژه نیمبوس» میان این شرکت و رژیم ضهیونیستی در دفاتر گوگل در نیویورک و کالیفرنیا اعتراض کرده بودند، بازداشت کرد. به گزارش «واشنگتن پست» کارمندان گوگل به دفاتر نیویورک و سانی‌ویل کالیفرنیا رفته و به توافق «پروژه نیمبوس» که فناوری پیشرفته هوش مصنوعی را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد، اعتراض کردند.
شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی درباره سانسور خبری وقایع غزه می‌نویسد: کشورهای غربی در سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرده‌اند تا خود را به عنوان حامیان دموکراسی و سنگر آزادی مطبوعات در جهان نشان دهند، اما اقدامات آن‌ها داستان بسیار متفاوتی را بیان می‌کند. تصویب قوانینی که به مقامات این کشورها اجازه می‌دهد رسانه‌ها را سانسور و صدای مخالفان را به هر شیوه ممکن خفه کنند درواقع نمی‌تواند ویژگی یک کشور دموکراتیک باشد که بیشتر نماد دیکتاتوری است.


انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی

مهر : قضاوت داور تراکتور - استقلال خوب بود/ نه پنالتی رخ داد نه اخراج

صدا و سیما : قالیباف: آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است

ایرنا : تداوم صدرنشینی دانشگاه آزاد در سوپر لیگ کاراته

صدا و سیما : معرفی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس در سامانه «انتخاب ایران»

ایسنا : مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس در صدا و سیمای مازندران پخش می‌شود

ایسنا : اولین رویداد شتاب‌دهنده شهرآرا در بوشهر برگزار می‌شود

تسنیم : پرتاب اشیا بین هواداران تراکتور و استقلال

مهر : پیگیری شرایط سیل زدگان زیرکوه/ ۱۸مصوبه برای بهبود شرایط مردم

تسنیم : مراسم استقبال از پیکر شهید حاج محمد رنجنوش

تسنیم : خلیل‌زاده: دندانم شکست؛ بازیکن استقلال باید اخراج می‌شد

ایسنا : نکونام: باد روی عملکرد ما تاثیر داشت

ایسنا : ویدیو/ کارشناسی داوری دیدار تراکتور - استقلال

مهر : آمادگی ۱۰۰ درصدی بخش غیردولتی برای همکاری با صنعت برق

تسنیم : کاروان زیر سایه خورشید به هرمزگان می‌آید

مهر : پرداخت صدقات در شاهرود ۲۷ درصد افزایش یافت

صدا و سیما : اعتماد پور قهرمان مسابقات اسکواش جایزه بزرگ تهران شد

مهر : نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد

مهر : راه اصلاح نظام مالی صنعت برق بورس انرژی است

مهر : راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعتی یکی از برنامه‌های خوزستان

ایرنا : جوان الیگودرزی در دریاچه سد حوضیان غرق شد

ایرنا : درفولی: محمدی مستحق کارت قرمز بود

ایلنا : شکست مقابل هوادار آبادانی هارا به سقوط نزدیک کرد

ایسنا : اضافه شدن دانشجویان لبنان به جمع معترضان صهیونیست

ایسنا : از «کشف فسیل یک کانگوروی عجیب» تا «دایناسورهای ساده‌لوحی که دانشمندان را فریب دادند» !

ایلنا : حواشی ال کلاسیکو ایران

ایرنا : معترضان به حمایت نظامی لهستان از اوکراین، در ورشو به خیابان‌ها می‌آیند

ایسنا : صدور مجوز استخدام نیروی جدید در دهیاری‌های استان بوشهر

ایرنا : تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است

ایرنا : افتخارآفرینان سال ۱۴۰۲ فرهنگ و هنر فارس تجلیل شدند 

ایسنا : بازداشت ۳ جاعل اسناد دولتی در غرب تهران

مهر : حال و هوای تماشایی شیراز در پسین بهشتی اردیبهشت

صدا و سیما : بهره برداری از دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گلستان

ایسنا : مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز در شهرک صنعتی اشتهارد

مهر : رهایی خانم معلم شاهرودی از زندان/ مشکلات مالی علت گرفتاری بود

ایلنا : قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران + فیلم

تسنیم : خرید 293.5 میلیارد تومان ماشین‌آلات در شهرداری اراک

مهر : تساوی تراکتور و استقلال در ایستگاه بیست و پنجم

مهر : اجتماع عظیم مردم متدین مشهد مقدس در حمایت از طرح «نور» 

ایسنا : چرا تیتر رکورد شکنی ۸۰ ساله تورم غلط است؟

ایسنا : تعداد موش‌ها در محله‌های پایین شهر ملایر زیاد است

ایسنا : خلاصه بازی تراکتور صفر - صفر استقلال

مهر : ثبت ملی روز مریانج/ ۵ هزار نفر در بازار مبل فعالیت می‌کنند

مهر : برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی به مناسب روز مریانج برگزار می‌شود

ایرنا : وزیر کشور حکم شهردار کرمان را امضا کرد

مهر : همدان تا اوایل هفته آینده خنک است 

تسنیم : کارشناس داوری: بازیکن استقلال اخراج نشد/ پنالتی تراکتور سوخت

مهر : انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت

مهر : هوادار، صنعت نفت را به سقوط نزدیک کرد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید