استاندار آذربایجان شرقی:

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است، اعلام کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات ما را حل کنند و با وجود این شرکت‌ها، هیچ بن‌بستی در بخش تولید و صنعت نباید وجود داشته باشد.

مالک رحمتی در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش‌بنیان در طول یک دهه اخیر، اظهار کرد: به اندازه‌ای که در این زمینه مطالبه‌گری شده، دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند به این موضوع جامه عمل بپوشانند و با وجود اقدامات انجام‌شده، سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور رقم قابل توجهی نیست و جای کار فراوان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه جهش تولید هیچ تردیدی نیست، افزود: باور قلبی ما این است که تکیه بر دانش روز و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است و اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیفتد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که پایه مردمی دارند، به منصه ظهور می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان امسال باید خودی نشان دهند، گفت: بعد از گذشت یک دهه فرازونشیب، افکار عمومی و بخش تولید آماده ثمردهی فعالیت‌های دانش‌بنیان هستند و امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نگاه ما به این شرکت‌ها، نگاه حل مسأله است، اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات ما را حل کنند و با وجود این شرکت‌ها، هیچ بن‌بستی در بخش تولید و صنعت نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی و ظرفیت‌های بالای آذربایجان شرقی در حوزه علم و فناوری، گفت: در حال حاضر استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه پنجم کشور را دارد و امسال باید به رتبه سوم برسیم که با وجود ظرفیت‌های استان، هدف دور از انتظاری نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه صنایع باید در مسیر زنجیره‌های ارزش توسعه یابند، تاکید کرد: این امر حتماً نیازمند شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رحمتی با بیان اینکه به دنبال یک اقتصاد دانش‌بنیان هستیم که نتیجه آن جهش تولید باشد، افزود: آن‌چه در این زمینه از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم کمک به کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیر کردن محصولات تولیدی است.

وی تشریح کرد: این موضوع فقط منحصر به بخش صنعت و تولید نیست و همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق و قدردانی از نیروهای مسلح کشورمان، مطرح کرد: امروز دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام از طریق فشار اقتصادی با شیوه‌های مختلف است که راه مقابله با این هجمه‌ها، اعتماد به جوانان، اقتصاد مقاومتی، استفاده از دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: کشور ما در صنایع دفاعی به آخرین فناوری‌های روز دست یافته و در سایر بخش‌ها هم می‌تواند به برکت شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت‌های دولت و با همت مجاهدان اقتصادی، حماسه‌آفرینی کند.

وی اذعان کرد: دشمنان در کنار فشار اقتصادی، با جنگ روانی و دروغ‌پردازی در فضای مجازی به دنبال مسموم کردن افکار عمومی هستند که مقابله با این توطئه‌ها نیز جز با جهاد تبیین و بیان دستاوردها و افتخارات کشور امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به تعدد خدمات و تسهیلات دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، خواستار تدوین دستورالعملی جامع در این زمینه برای ارائه به صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دبیرخانه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان شد.

رحمتی با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر اختصاص حداقل ۵ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و ۲۰ درصد از منابع مصوب جزء ۲ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه به طرح‌های تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری با تشخیص و تصویب شورای برنامه‌ریزی استان، گفت: این مصوبه منابع خوبی در اختیار استان قرار می‌دهد و امسال از این محل هم می‌توانیم حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی همچنین بر توجه جدی دستگاه‌ها به خرید محصولات دانش‌بنیان براساس قانون جهش تولید، تشکیل صندوق‌های خطرپذیر، تسریع در راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز، مشارکت فعال دانشگاه‌های استان در تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل‌گری در فرایند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پیگیری اجرای تفاهم‌نامه استانداری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه همه بخش‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان نقش دارند، افزود: همه دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی، فعالان تولید و حتی دستگاه‌های نظارتی برنامه اجرایی و عملیاتی مشخص داشته باشند و همه دست به دست هم دهیم تا امسال یک قدم اساسی در این زمینه برداریم.

استاندار آذربایجان شرقی تشریح کرد: هیچ کس نباید در این زمینه بدون ماموریت باشد، چرا که اگر خواستار رشد و پیشرفت هستیم باید باور داشته باشیم که راهی جز اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد.

در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی هم دیدگاه‌های خود را در خصوص تدوین برنامه عملیاتی جهش تولید دانش‌بنیان استان برای سال ۱۴۰۳ ارائه کردند.

در پایان از حامیان یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) تجلیل و قدردانی شد.

استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است

استاندار آذربایجان شرقی:

دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود/ حمایت‌ها و تسهیلات بر روی زنجیره‌های ارزش متمرکز خواهد شد

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان، اعلام کرد: همه حمایت‌ها و مزایای استان بر روی این زنجیره‌ها متمرکز خواهد شد و لازم است که تعیین این زنجیره‌ها و مصادیق آنها با نگاه علمی صورت گیرد.

مالک رحمتی در جلسه گروه کاری رنجیره‌های ارزش استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: آن‌چه که امروز همه ما با آن مواجه هستیم این است که اگر پای هر کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، نظامی و … بایستیم و در آن، علم و دانش روز را مد نظر قرار دهیم، توسعه و رشد ما در آن حوزه قطعی است.

وی با طرح این سوال که وقتی می‌توانیم پیشرفته‌ترین موشک‌های دوربرد را طراحی و تولید کنیم آیا نمی‌توانیم خودروی پیشرفته تولید کنیم، گفت: اگر امروز در حوزه دفاعی و نظامی، دنیا در مقابل پیشرفت ایران زانو زده است، نتیجه توجه به علم و دانش، کار صحیح و برنامه‌ریزی شده و اعتماد به جوانان است و این رویکرد در حوزه اقتصاد هم نتیجه مشابهی را در پی خواهد داشت، ضمن اینکه درجه سختی و پیچیدگی عرصه اقتصاد به اندازه امور نظامی و دفاعی نیست.

وی افزود: در عرصه اقتصاد به فرهنگ دانش پایه و اعتماد و اعتقاد به جوانان نیاز داریم، چرا که وقتی جوانی و علم و تجربه در کنار هم قرار بگیرد سرعت پیشرفت بیشتر خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که در استان برای سنجش میزان پیشرفت و عملکرد دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان استفاده از شرکت های دانش بنیان است و اینکه با چند شرکت دانش بنیان کار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برای همه دستگاه های متولی رشد اقتصادی در استان یک شاخص برای استفاده و همکاری با شرکت های دانش بنیان تعریف شود، چرا که اگر بخواهیم واقعا کار انجام شود باید شاخص داشته باشیم.

وی اضافه کرد: جهش تولید بدون توجه به شرکت های دانش‌بنیان و طرفیت مردمی امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم به شعار سال جامه عمل بپوشانیم باید به این موضوع مهم توجه کنیم.

رحمتی با بیان اینکه در اولویت بندی زنجیره‌های ارزش، دو نوع نگاه عرفی و علمی را می توان مد نظر قرار داد، گفت: برخی از تعابیری که استفاده می کنیم در نگاه علمی حذف خواهد شد و ممکن است با توجه به ماهیت برخی صنایع، تعریف علمی زنجیره ارزش در برخی از آنها مصداق نداشته باشد.

وی تاکید کرد: زنجیره های ارزش و مصادیق آن‌ها باید توسط مدیران کل سازمان‌ها، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهیه شود و همه مکلف باشیم که نگاه علمی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: ۱۰ رسته انتخاب شده زنجیره ارزش استان نافی مصادیق دیگر نمی‌شود و موضوع این است که این ۱۰رسته در اولویت همکاری با شرکت های دانش بنیان قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد: همه حمایت‌ها و مزایای استان بر روی زنجیره‌های ارزش متمرکز خواهد شد و ارائه تسهیلات تولید، اشتغال، تخفیفات مالیاتی و … به این زنجیره‌ها اختصاص خواهد یافت.

وی با انتقاد از خام فروشی در صنایع مختلف، بیان کرد: در صنایع مختلفی همچون چرم و مس باید جلوی خام فروشی و صادرات مواد خام گرفته شود و با تولیدات مختلف در این حوزه‌ها برای استان ارزش افزوده بیافرینیم.

وی در پایان گفت: آیین نامه و دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش با جمع‌بندی نهادهای مختلف استان تهیه و تدوین شود تا به عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اذعان کررد: زنجیره ارزش یکی از مسایل مهم و مورد تاکید وزارت کشور بوده و شخص وزیر کشور پیگیر این مساله است.

محمد کلامی افزود: زنجیره ارزش جزو معیارهای ارزشیابی عملکرد استان است و رسته‌های انتخاب شده استان در پرداخت تسهیلات تولید و اشتغال همچون تبصره ۱۸ در اولویت قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری جلسات اقتصاد دانش بنیان و زنجیره ارزش، جهت دهی به سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذارای در رسته‌هایی است که برای استان ارزش افزوده به دنبال دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اکرم اکبری، دبیر و راهبر طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان نیز گفت: هدف از رنجیره‌های ارزش، شناسایی حلقه‌های مفقوده این زنجیره‌ها و همچنین همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی کردن آن‌ها است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم

مهر : «مسابقات چوگان» در نقش جهان اصفهان

ایرنا : وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است

تسنیم : رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره 3 میدان مین است

ایرنا : سرگردانی مردم انگلیس درباره زمان برگزاری انتخابات سراسری

ایلنا : بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده اما همچنان آب نیازمند توجه است

ایرنا : آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد

ایلنا : صدیقه وسمقی آزاد شد

مهر : بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت

ایرنا : واژگونی مینی بوس کارگران در کاشمر ۹ مصدوم برجای گذاشت

ایسنا : ساخت پهپادهای دوربرد در اوکراین برای جبران شکست در میدان جنگ

ایسنا : چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟

تسنیم : سفر غافلگیر کننده دبیر کل ناتو به اوکراین

مهر : هشدار هواشناسی برای کشاورزان یزدی/ بروز مداخلات جوی در بافق

مهر : سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است

مهر : پیشرفت پروژه‌های شهرداری حمیدیا در قاب تصویر

ایسنا : ویدیو/ دانشگاه‌های جهان چگونه ضدصهیونیسم شدند؟

ایسنا : تظاهرات مجدد هزاران صهیونیست در تل آویو

مهر : غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است

صدا و سیما : مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت

ایسنا : باید حواسمان را جمع کنیم و امتیاز بگیریم

مهر : اجلاسیه سرداران و شهدای کهگیلویه به جهان مخابره می شود

مهر : اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است

ایرنا : واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت

ایسنا : مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان

مهر : ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود

ایسنا : آی‌پد اپل مشمول مقررات سخت‌گیرانه اروپا شد

ایسنا : تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است

تسنیم : بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

صدا و سیما : ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات

صدا و سیما : 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات

ایرنا : ساخت ۵۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان

ایرنا : هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه

ایرنا : سرمربی تیم شمس آذر: تیم ما در شرایط خوبی به سر می برد

ایسنا : وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است

صدا و سیما : حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان

مهر : حمله به نمازگزاران در گذره هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند

مهر : حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند

مهر : حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند

ایسنا : هشدار دانشگاه کلمبیا به دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی

ایرنا : ۶۱ طرح آبی مهم در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست

ایرنا : شاملی کازرون برابر فرازبام دهدشت به برتری رسید

مهر : سارقان مشاعات ساختمانی در اسفراین دستگیر شدند

مهر : اجتماع دانشجویان شیراز در همبستگی با دانشجویان آمریکا

تسنیم : آمریکا 5 واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست

ایسنا : یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون

ایلنا : آنچلوتی: با اعتماد به نفس نیمه نهایی را آغاز خواهیم کرد

تسنیم : امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم

مهر : ۴ کشته و یک مصدوم در سانحه رانندگی پارس آباد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید