هلال احمر در سال ۱۴۰۱ چه کرد؟

هلال احمر در سال ۱۴۰۱ چه کرد؟

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی هلال احمر اقدامات جمعیت هلال احمر در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت:‌امسال جمعیت هلال احمر ۱۰۰ ساله شد و در واقع آنچه که در این یکسال انجام شده است، اقداماتی است که در آخرین سال از یک قرن فعالیت این جمعیت ملی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، اشکان موسوی در تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در سال ۱۴۰۱ گفت:‌این اقدامات تحت «یک سال از این ۱۰۰ سال» تشریح شده است. چرا که امسال آخرین سال از یک قرن فعالیت جمعیت هلال احمر است و از سال آینده فعالیت هلال احمر وارد قرن دوم خود می‌شود.  

وی با بیان اینکه دستاوردهای داخلی و بین‌المللی هلال احمر نسبت به سال‌های اخیر دو ویژگی متفاوت دارد؛ گفت: نخست اینکه بخش بین‌المللی آن به میزان چشم‌گیری فربه‌تر از سال‌های قبل است و دوم؛ اقدامات خاص و اساسی است که در تاریخ جمعیت کم‌نظیر بوده؛ برقراری پوشش بیمه برای امدادگران بهترین نمونه از این اقدامات اساسی است.

موسوی ادامه داد: بلافاصله بعد از مراسم بزرگداشت یک قرن فعالیت هلال‌احمر در اردیبهشت ماه سال جاری که هلال‌احمر ایران توانست مدال هانری داویسون را به عنوان عالی‌ترین نشان فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و برای خدمات بارز و شاخص بشردوستانه خود دریافت کند، ساختمان متروپل در آبادان فروریخت و تیم‌های تخصصی هلال احمر از سراسر کشور روزهای سختی را در کنار مردم عزادار آبادان سپری کردند. پس از آن سیل‌های خارج از فصل، بخش‌های زیادی از کشور را در برگرفت و در فیروزکوه و امامزاده داوود وضعیت اضطراری شد و هلال احمر با امداد هوایی و زمینی موفق شد جان تعدادی از هموطنان محصور در سیل را نجات دهد.


یک ماه‌ونیم خدمت‌رسانی در زلزله افغانستان


موسوی ادامه داد: سیل در پاکستان و زلزله در خوست افغانستان هم تیم‌های درمانی و امدادی هلال احمر را درگیر کرد. در زلزله افغانستان امدادگران ایرانی بیش از یک ماه و نیم مشغول امدادرسانی بودند. در زلزله هرمزگان هم کار به اسکان اضطراری و توزیع بسته غذایی رسید اما همه این حوادث به وسعت آنچه که در زمستان رخ داد، نبود.


مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت، زمستان را پرحادثه‌ترین فصل در سال ۱۴۰۱ خواند و توضیح داد: زمستان امسال زلزله در خوی و بلافاصله زلزله‌ای بزرگ در ترکیه و سوریه رخ داد. در خوی ۱۱۰ اردوگاه برپا شد. ۱۳۰ هزار نفر هر روز از امکانات امدادی و درمانی هلال احمر بهره‌مند شدند. فشارهای رسانه‌ای مختلفی از سوی رسانه‌های خارجی و البته داخلی وارد شد که جمعیت هلال احمر، خدماتی به میزانی بیش از آنچه که در چارچوب وظایفش بود، ارائه داد.


موسوی گفت: در ترکیه و سوریه اولین کشوری که هواپیماهای کمک‌های بشردوستانه آن به مناطق زلزله زده رسید، ایران بود. بیش از یکصد جمعیت ملی در عملیات ترکیه مشارکت کردند. اغلب آن‌ها به ارسال کمک‌های امدادی اکتفا کردند و تعداد اندکی تیم‌های جست‌وجو و نجات اعزام کردند. هلال احمر کشورمان نه تنها تیم‌های جست‌وجو و نجات را به ترکیه و سوریه فرستاد بلکه پس از اتمام مرحله نجات تا مدتی در مناطق زلزله‌زده ماند و تنها جمعیتی بود که در امدادرسانی و برپایی اسکان اضطراری به هلال احمر ترکیه و مجموعه مدیریت بحران آن کشور کمک‌ کرد. این حضور به موقع و موثر امدادگران ایرانی از چشم روسای عالی نهضت صلیب سرخ و هلال احمر دور نماند و فرانچسکو روکا رئیس فدراسیون جمعیت‌های ملی از ژنو پیام مکتوبی به تهران ارسال و از خدمات هلال احمر ایران قدردانی ویژه کرد.



زمستانی سخت و عملیات‌هایی سنگین


مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر در ادامه از سرمای بی‌سابقه و قطع گاز در خراسان یاد کرد و گفت: امداد زمستانه همچون سال‌های گذشته به صورت مستمر در جاده‌های کوهستانی و مناطق صعب‌العبور انجام شد اما دو حادثه بزرگ باعث غافلگیری مدیران بحران و مسئولان محلی شد و هلال احمر توانست با اقدام موثر خود، بار را از شانه مردم و مسئولان بردارد. نخست؛ مشکلاتی بود که به دلیل سرمای کم‌سابقه هوا و قطع گاز در خراسان رخ داد و دوم مسدود شدن روستاهای چهارمحال بختیاری و شهرستان کوهرنگ بر اثر کولاک برف در اسفندماه بود. علاوه بر تلاش امدادگران در جاده‌های برف‌گرفته، امداد هوایی هلال احمر نقش بزرگی در این عملیات داشت و مسئولیت‌های متفاوتی را به عهده گرفت. بالگردهای هلال احمر نه تنها در کمک به محصورین در برف و کولاک و ارسال اقلام غذایی به آن‌ها فعال بودند، حتی با درخواست محیط زیست برای گونه‌های کمیاب حیوانی در منطقه، غذا و علوفه جابه‌جا کردند.



اجرایی شدن بیمه امدادگران در سال ۱۴۰۱


موسوی ادامه داد: بیمه‌شدن امدادگران هلال احمر در سراسر کشور برای نخستین بار و همچنین افزایش چند برابری پرداخت‌های آن‌ها که حق‌الزحمه را به حقوق ماهیانه تبدیل کرد؛ تنها اقدام اساسی هلال احمر در ۱۴۰۱ نبود. امسال شرکت‌های پزشکی و دارویی هلال احمر و همچنین اداره کل توانبخشی این جمعیت اقدامات موثری انجام دادند.


وی در این باره توضیح داد: از میانه سال که گذشتیم، تولید، واردات و عرضه دارو در کشور دچار اختلال شد. رئیس جمعیت هلال احمر دستور تلاش حداکثری داد و با پیگیری‌های انجام شده، تولید دارو و تجهیزات پزشکی در شرکت‌های هلال احمر بیش از ۵۰ درصد رشد کرد. تعدادی از داروهای مورد نیاز بازار که تولید آن‌ها در شرکت‌های داروسازی سود ده نبود، در هلال‌احمر بدون در نظر گرفتن سود و زیان، تولید و در بازار پخش شد. همچنین شرکت‌های تولید و پخش دارویی هلال احمر نقش پررنگی در بحران کمبود آنتی‌بیوتیک داشتند.


موسوی افزود: در زمینه توانبخشی هم تعدادی از پروژه‌های مشترک هلال احمر با شرکت‌های دانش‌بنیان به نتیجه رسید که در مواردی مثل پروتز الکترونیک دست، باعث قطع نیاز ۱۰۰ درصدی ایران به واردات شد.


مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است اما مردم ایران آمادگی قابل قبولی برای مواجهه با سوانح ندارند، بیان کرد: مثلا در زلزله خوی هیچ ساختمانی به طور کامل فرو نریخت اما بیش از هزار نفر به دلیل فرار غیر ایمنی مصدوم شدند. به همین دلیل جمعیت هلال احمر با راه‌اندازی «خانه‌های هلال» در مناطق روستایی، عشایری و کم‌برخوردار شهری با مشارکت مستقیم و فعال اهالی، تلاش می‌کند تاب آوری جوامع محلی در سوانح و حوادث را افزایش دهد.


موسوی ادامه داد: امسال ۷۰۰ خانه‌ هلال جدید در سطح کشور راه‌اندازی شد و تعداد کل این خانه‌ها از ۶ هزار و ۵۰۰ عبور کرد. از آنجا که اتکای اصلی خانه‌های هلال در حوزه آموزش‌های همگانی مواجهه با مخاطرات است، ترویج آموزش‌های همگانی توسط هلال احمر در این بخش تا ۲۰ درصد رشد کرد اما نکته قابل توجه این بود که تعداد آموزش‌های همگانی برگزار شده در مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز پرتجمع و مساجد نسبت به سال قبل رشد ۲ برابری داشت.



کمک به کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی‌با رکورد کاشت نهال


موسوی به سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی‌که نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر تاکنون بارها در مورد آن هشدار داده و ارکان آن در نشست‌های بین‌المللی همچون کنفرانس جهانی تغییر اقلیم در شرم‌الشیخ مصر حضور حداکثری داشتند، اشاره کرد و گفت: هلال احمر علاوه بر تشکیل شورای راهبردی کاهش اثرات تغییر اقلیم، سعی کرد تا مسئولان و مردم را نسبت به این موضوع بسیار مهم حساس کند. فعالیت‌های متعددی انجام شد. آموزش‌های متنوعی به مدیران خانه‌های هلال مناطق درگیر خشکسالی داده شد تا سازگاری جامعه محلی افزایش یابد. طرح نذرآب ۵ امسال با تمرکز در تامین آب آشامیدنی پایدار و سالم توانست کمک‌های خیرین داخلی و اهداکنندگان خارجی را بر تامین آب‌ شرب و مبارزه با خشکسالی متمرکز کند. در آخرین اقدام نیز در هفته گذشته و به مناسبت روز درختکاری، جوانان عضو هلال احمر در سراسر کشور با اقدامی از قبل برنامه‌ریزی شده توانستند با کاشت یکصد هزار درخت در کمتر از ۲۰ دقیقه رکورد جهانی کاشت درخت در کوتاه‌ترین زمان را برای ایران به ثبت برسانند.


موسوی تاکید کرد: اقدمات مهمی در حوزه خدمات مناسبتی ازجمله طرح خدمات هلال‌احمر در حج تمتع، اربعین حسینی، خدمات دهه پایانی ماه صفر، نیمه شعبان و ... نیز در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : فدراسیون جهانی شمشیربازی سهمیه المپیکی ایران را تایید کرد

ایرنا : اعلام زمان بازگشت ستاره پرسپولیس در روز تاریخ‌سازی هندبالیست ایرانی

تسنیم : رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد

تسنیم : ابراز رضایت ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین

مهر : برندگان ۱۶ روز از پویش زندگی با آیه‌ها در یزد معرفی شدند

ایلنا : دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای توقف گسترش قحطی در غزه

ایرنا : الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

ایسنا : رهبر انصارالله: آمریکا در بحران فرو رفته است

ایسنا : شروع طوفانی در سال جدید/پیروزی نماینده بسکتبال ایران در آسیا

ایسنا : مولدسازی؛ راهکاری مناسب برای تأمین بودجه خراسان رضوی

ایرنا : اقتدار شاگردان هاشمی در نیمه‌نهایی سوپر لیگ غرب آسیا؛ شکست سنگین نماینده عراق در تهران

ایرنا : فرمانده نداجا: قدرت نیروهای مسلح ایران در دنیا کم‌نظیر است

ایرنا : ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

ایسنا : چهار میلیون مسافر وارد استان اصفهان شدند

مهر : مشارکت مردمی ضریب امنیت را بالا می‌برد

مهر : حبس ابد برای مجرمان حمله تروریستی مسکو در جایی شبیه به «تابوت»

صدا و سیما : ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

ایسنا : راهپیمایی حمایت از غزه از حرم مطهر رضوی تا چهارراه شهدا

ایسنا : جشنواره‌ هنرهای نوری مشهد تا پس از پایان شب‌های قدر تعطیل می‌شود

ایسنا : بیش از دو هزار نفر از خدمات بیمارستان دیر در ایام نوروز بهره‌مند شده‌ اند

مهر : ازسرگیری کمک مالی فرانسه به نهاد امدادی سازمان ملل برای فلسطین

ایسنا : ثبت حدود ۵ میلیون نفر اقامت در مشهد طی نوروز ۱۴۰۳

مهر : افزایش ۱۰ درصدی بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی گیلان

ایرنا : ایران رکورددار استفاده از بازیکنان جوان در فیفادی + عکس

ایرنا : دادستان زنجان: سرکشی از مراکز آزادراهی با جدیت انجام می‌شود

مهر : اشغالگران اسراییلی در دام قسام

صدا و سیما : حضور تجار دستکم ۱۰۰ کشور در نمایشگاه ایران اکسپو در تهران

ایسنا : حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند

تسنیم : روایت تصویری بنای مسجد مقدس جمکران به امر امام مهدی(عج)

تسنیم : دعوت استاندار همدان برای سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

ایرنا : فرماندار دزفول: کمبودی در تامین کالاهای اساسی نداریم

مهر : ۲ نفر در آرامستان شرف آباد یاسوج با شلیک اسلحه به قتل رسیدند

مهر : مجتمع‌های تجاری محدوده مرکزی شهر تبریز ایمن سازی می‌شوند

مهر : محفل انس با قرآن همراه با جشن ستاره‌های زمین در شیراز برپا شد

تسنیم : روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج

مهر : هوای آذربایجان شرقی بارانی می‌شود

ایرنا : تصادف در خمین یک کشته و پنج مصدوم برجا گذاشت

مهر : احداث ۱۲۰۰ واحد مسکونی تا بهمن سال ۱۴۰۳ در شهرک جوانان

ایرنا : روسیه : حضور نیروهای آمریکا در رزمایش‌های اطراف کره شمالی بر منافع ما تاثیر دارد

مهر : ورود بانوان تراکتوری به ورزشگاه از دیدار با ذوب آهن

ایرنا : نشست شورای ائتلاف کرمان با برخی منتخابان مجلس برگزار شد

ایرنا : نشست شورای ائتلاف کرمان با برخی منتخبان مجلس برگزار شد

تسنیم : روایتی از نامهربانی با یارمهربان

ایسنا : برگزاری اعتکاف علمی در ۲۴ مدرسه آذربایجان شرقی همزمان با تعطیلات نوروزی

ایسنا : اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان

ایرنا : نقش ماکرو جلبک‌ها در پالایش آب‌های خلیج‌فارس

ایرنا : فرانسه ۳۰ میلیون یورو به آژانس آنروا کمک مالی می‌کند

ایرنا : از ساخت داروی سکته مغزی و ضد سرطان تا مشعل و بویلرهای پیشرفته آمریکایی

ایلنا : هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید