در قالب یک پژوهش بررسی شد؛

چه عواملی به نظام آموزشی زبان انگلیسی آسیب وارد می‌کند؟

چه عواملی به نظام آموزشی زبان انگلیسی آسیب وارد می‌کند؟

ایسنا/خراسان رضوی زبان توسعه‌یافته‌ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها و جوامع انسانی به کار گرفته می‌شود؛ اگرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم و هنرهای بصری مانند نقاشی و مجسمه‌سازی نیز می‌توان با سایرین ارتباط برقرار کرد، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده‌ترین و کامل‌ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است.

جمعیت کره زمین به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند، زبان‌هایی که هر کدام به گوش دیگری غریب می‌آید. طی سالیان اخیر، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان واسط در بین بسیاری از مردم جهان و برای حل نیازهای ارتباطی آنان مورد توجه خاص مراکز آموزشی است.

محققان در پژوهشی با عنوان «چالش‌های آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه مدیران آموزشی و دبیران زبان انگلیسی» آورده‌اند که بیشتر کشورهای غیرانگلیسی زبان با در نظر گرفتن نیازهای روزافزون خود در برقراری ارتباط با سایر ملت‌ها و به منظور تبادل اطلاعات علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، جهانگردی و ...، زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان بین‌المللی و زبان دوم خود برگزیده‌اند و میزان کسب موفقیت در یادگیری این زبان در کشورهای گوناگون متفاوت است.

این پژوهش توسط فاطمه غلامی دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه‌ریزی درسی، محبوبه عارفی دانشیار گروه علوم تربیتی، کوروش فتحی استاد گروه علوم تربیتی و محمود ابوالقاسمی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده که نشان می‌دهد در راستای تغییر نیازهای بشری و با توجه به وقوع انواع تحولات در جوامع مختلف، نیاز ارتباطی ملت‌ها دستخوش تغییر و تحول می‌شود.

علاوه بر آن در دنیایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی رفته رفته آن را به دهکده‌ای فرضی بدل می‌کند، نیاز به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی و اجتماعی بشر، بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که خواه ناخواه به زبان ارتباط مردم دنیا تبدیل شده و در اولویت کاری تاجران، دانش‌پژوهان و... قرار دارد، ضروری است.

یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکارناپذیر است

امروزه یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکارناپذیر است؛ چراکه انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشته‌های مختلف در سطوح عالی و تولید علم به این زبان صورت می‌گیرد. با افزایش روند جهانی‌سازی ارتباطات بین‌المللی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تجارت جهانی و آموزش علوم جدید همگی به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و عدم آشنایی با این زبان برابر با عدم زندگی در دنیای مدرن  امروزی است. همچنین زبان انگلیسی از زبان‌های زنده و بین‌المللی دنیاست که پرطرفدارترین زبان مکالمه‌ای نیز به شمار می‌رود.

یکی از عوامل موثر بر آموزش زبان خارجی که می‌تواند از چالش‌های مهم در یادگیری زبان انگلیسی نیز باشد، مسئله تاثیرات فرهنگی است. درکتاب فرهنگ تعلیم و تربیت به اهمیت محیط، تعاملات اجتماعی و نمادهای فرهنگی و تاثیر آنها در رشد فرایندهای ذهنی و یادگیری تاکید و بیان می‌شود که ذهن در فرهنگ و موقعیت رشد می‌کند و نمی‌توان کارکردهای شناختی ذهن از قبیل تجزیه و تحلیل، ترکیب، قضاوت و ارزشیابی را جدای از معناسازی و تفسیر که در متن فرهنگ شکل می‌گیرد، تصور کرد.

تحلیل نظرخواهی از دبیران و مدیران نشان می‌دهد که باور و نظرهای معلمان در رابطه با آموزش زبان انگلیسی متفاوت از عملکرد آنان درکلاس درس است و این فاصله را ناشی از عوامل بیرونی از قبیل امکانات نامناسب، عوامل فرهنگی خانواده‌ها و دانش‌آموزان، عدم هماهنگی در برنامه درسی و محتوای کتاب‌ها و عوامل مادی و معنوی از قبیل انگیزه ذکر کرده‌اند.

در نظرخواهی انجام شده، اکثر دبیران شرکت‌کننده در این تحقیق صریحا اذعان داشته‌اند که از روش‌های سنتی در آموزش استفاده می‌کنند و باز همه آنها در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرده‌اند روشی که آنها برای آموزش استفاده می‌کنند، به هیچ وجه روش مطلوب و ایده‌آل آنان نیست.

روش‌های تدریس فعال و مشارکتی در یادگیری زبان انگلیسی اثرگذار است

معلمین در توضیح روش مطلوب خود به اصول و ویژگی‌های رویکرد ارتباطی و نقش معلم به عنوان تسهیل‌کننده یادگیری اشاره و بیان کرده‌اند که به کارگیری روش‌های تدریس فعال، مشارکتی و تعاملی همواره در اثربخشی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی مورد تاکیدشان بوده است. معلم به عنوان مجری برنامه‌های درسی آموزش زبان، همواره می‌تواند کاستی‌ها و نواقص مرحله طراحی برنامه درسی را رفع کند که این امر اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه بتواند رویکردهای فعال و مشارکتی تدریس را در اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی به کار گیرد.

آگاهی معلمان از روش‌های کارآمد و ویژگی‌های معلم کارآمد موید این نکته می‌تواند باشد که نظام آموزشی در انتقال دانش و مفاهیم مربوط به روش‌های کارآمد و نوین آموزشی موفق بوده است و این همه تفاوت بین نظر و عمل در کار آموزشی معلم می‌تواند به دو دلیل باشد؛ نظام آموزشی در ایجاد باور در این رابطه در میان دانش‌آموزان خود ضعیف عمل کرده یا آنکه عوامل بیرونی به قدری تأثیرگذار هستند که می‌توانند عوامل نظری و درونی را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

سیستم آموزشی می‌تواند بر هماهنگی بین برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی و هدف، محتوای کتب درسی، ارزشیابی و زمان به عنوان عناصر برنامه درسی این حوزه، مدیریت و کنترل داشته باشد. اگرچه عناصر دیگر برنامه درسی از جمله فعالیت‌های یاددهی و یادگیری، روش‌های تدریس، ابزار و منابع یادگیری و گروه‌بندی تا حد زیادی از حیطه مدیریت و کنترل سیستم آموزشی خارج شده و تحت تأثیر متغیرهای فردی از جمله متغیرهای عاطفی و شناختی میان دانش‌آموزان و معلمان و همچنین متغیرهای میان فردی بین معلمان و دانش‌آموزان، دانش‌آموزان با یکدیگر قرار می‌گیرد.

بی‌توجهی به نحوه طراحی تدریس، تهیه و استفاده از وسایل و امکانات آموزشی، بی‌توجهی به عوامل فردی و تناسب محتوای کتاب‌های درسی زبان انگلیسی و مهیا نبودن شرایط مساعد فرهنگی و اجتماعی به افت کیفیت تدریس زبان انگلیسی منجر می‌شود.

نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان می‌دهد که عوامل برنامه درسی شامل استفاده از الگوها و روش‌های تدریس نامناسب، عدم وجود امکانات و تسهیلات لازم، رویکردهای ارزشیابی غیرمعقول برنامه آموزش زبان انگلیسی، فقدان نگاه کاربردی به یادگیری زبان انگلیسی، نبود پیش‌زمینه فرهنگی، ناتوانی دبیران در استفاده از روش‌های جدید و مدرن آموزش زبان انگلیسی، استفاده از متون و محتوای نامأنوس در زبان انگلیسی و کم بودن تعداد ساعات آموزش زبان انگلیسی، عوامل آسیب‌زای نظام آموزشی زبان انگلیسی در ایران است.

کتاب‌های درسی زبان انگلیسی بر اساس مهارت‌های خواندن و ترجمه تالیف شده‌اند

مسئله دیگر این است که کتاب‌های درسی زبان انگلیسی در ایران تنها براساس مهارت‌های خواندن و ترجمه تألیف شده‌اند. در تمام دنیا هدف اصلی آموزش زبان‌های خارجی برقراری ارتباط است. بر همین اساس هدف از یادگیری زبان انگلیسی باید افزایش مهارت مکالمه باشد که این مساله در آموزش و پرورش ایران نادیده گرفته می‌شود.

دنیای واقعی زبان، یک دنیای صوتی است، در حالیکه سیستم آموزشی ما، دنیای مبتنی بر متن بوده است و این باعث می‌شود که مشکل تلفظ نیز بر مشکلات بی‌شمار ما افزوده شود. درباره استفاده از فناوری آموزشی، آنچه که باید در نظر گرفته شود، این است که استفاده از فناوری آموزشی هدف آموزش نیست، اما از جمله عوامل مهم تأثیرگذار بر سرعت یادگیری و پیشرفت تحصیلی است.

آگاهی مسئولان از اهمیت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک وسیله ارتباطی

کاربرد صحیح فناوری آموزشی، از یک سو بر کارایی و قدرت آموزش معلم می‌افزاید و از سوی دیگر، محیط یادگیری را متنوع و مناسب‌تر می‌کند که در این صورت، پیشرفت تحصیلی چشمگیر خواهد بود. مسئولین آموزش و پرورش باید سعی کنند دولتمردان را از اهمیت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک وسیله ارتباطی آگاه و شرایط و امکانات لازم برای رسیدن به حد مطلوب آموزش زبان انگلیسی را به طور کامل تشریح کنند.

مراکز سیاست‌گذاری آموزشی به ویژه وزارت آموزش و پرورش باید در سیاستگذاری‌های خود از مراکز دانشگاهی کمک بگیرد. دانشگاه با مدرسه تعامل بیشتری داشته باشد و از نیازها و انگیزه‌های معلمان و دانش‌آموزان آگاه باشد، آن‌ها را در برنامه درسی خود لحاظ کند و زمینه مناسب برای ارتباط نزدیک بین مراکز دانشگاهی و مدارس ایجاد شود تا از این طریق، فرهنگ آموزش مبتنی بر پژوهش و حرفه‌گرایی رشد کند.

این پژوهش در فصلنامه پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی منتشر شده است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : عملیات وعده صادق هماهنگی و هم افزایی نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت

مهر : انفجار مهیب در جنوبی ترین بندر رژیم صهیونیستی

ایرنا : اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

ایرنا : آمریکا برخلاف قوانین دیپلماتیک محدودیت‌ بیشتری برای سفر هیات ایرانی در نیویورک اعمال کرد

ایرنا : آمریکا محدودیت‌های بیشتری را برای سفر هیات ایران در نیویورک اعمال کرد

ایرنا : استاندار آذربایجان شرقی: قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

ایسنا : دیدار امیرعبداللهیان و گوترش در نیویورک

ایسنا : امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

مهر : توقف پروازهای دبی؛ مسافر پیش‌از عزیمت به فروگاه پروازها را چک کند

ایسنا : آئین رونمایی از لوح ثبت ملی ساختمان‌های اداره نوغانداری خراسان رضوی برگزار شد

ایسنا : تقویت صادرات جهت حمایت از تولیدات فرآورده‌های خام دامی لرستان/صادرات ۲۰ تنی ماهی ظرف یک ماه

ایسنا : پروازها به فرودگاه دبی، به‌دلیل سیل متوقف شد

ایسنا : قدردان دغدغه‌مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم 

ایرنا : رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خطوط قرمز نظام را رعایت کنند

تسنیم : دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

ایسنا : دیدار تیم های فوتبال صنعت نفت آبادان و پرسپولیس

ایسنا : عملیات تاریخی «وعده صادق» دشمن را عقب می‌راند

مهر : هماهنگی‌های لازم برای برداشت گندم در بخش سعدآباد انجام شد

ایرنا : امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۵ هزار نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا : شهرک‌های صنعتی بوشهر سبزتر می‌شوند

ایرنا : بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد

ایسنا : ‏بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد

مهر : ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

تسنیم : رسانه عبری: جنگ غزه نتایج معکوسی برای ما داشت

ایرنا : سیل راه چهار روستای قلعه گنج را مسدود کرد

ایسنا : ادامه عملیات‌ حزب الله در مرزهای شمالی لبنان/ شنیده شدن صدای انفجار در ایلات

ایرنا : تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو

ایسنا : امیدواری کادر فنی نساجی به اتفاقات فوتبالی مقابل نساجی

مهر : قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

ایرنا : ادعای آسیب دیدن نیروگاه دیمونا در حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی کذب است

ایرنا : آتش‌سوزی کارگاه تولید اسپری شهرک صنعتی اراک مهار شد

ایرنا : پرداخت بیش از ۹۰ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان 

مهر : راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

مهر : پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ایرنا : سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست؛ هشدار به تل‌آویو

ایرنا : سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

ایلنا : یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

ایسنا : صدور هشدار زرد برای لرستان

ایرنا : ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان پرداخت می‌شود

ایرنا : یورش پلیس نیویورک به تجمع دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا

ایسنا : امدادرسانی به بیش از ۵۰۰۰ نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا : افتتاح یک‌صد و پنجاه و دومین کتابخانه نهادی خراسان رضوی/بهره‌برداری از ۸ کتابخانه تا پایان سال

ایرنا : سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

ایسنا : خدمت به زائران مشهد در حال نهادینه شدن است

ایرنا : کربی : آمریکا و اسرائیل مشغول گفتگو در مورد رفح هستند

ایرنا : کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مهر : ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

ایسنا : با نظر کمالوند، بازیکنان نفت جریمه شدند

ایسنا : آغاز نخستین نشاء مکانیزه کشور درآمل

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید