۷ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۹

مهر گزارش می‌دهد؛

حقابه گرمسار و آرادان خشکید/ بررسی موانع آبرسانی از «نمرود»

حقابه گرمسار و آرادان خشکید/ بررسی موانع آبرسانی از «نمرود»

گرمسار- با وجود مصوبه قانونی بهره مندی مردم گرمسار و آرادان از ۹۱ درصد آب سد نمرود، این حقابه قانونی و شرعی با کم توجهی های بسیاری روبرو و علیرغم مطالبات گسترده مردم همچنان عملی نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - داوود عبدی: در سایه ضعف و انفعال مسئولان استان سمنان، عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از حبله رود در دست اقدام است که با بهره برداری از این خط انتقال بایستی منتظر وقوع فاجعه‌ای عظیم در دشت گرمسار باشیم.

علاوه بر این طی سال‌های اخیر روند برداشت بی رویه آب از رودخانه حبله رود افزایش یافته به نحوی که گزارش‌ها حاکی از برداشت مازاد بر حقابه روستاها و بعضاً مزارع بالادست رودخانه است که آثار و تبعات منفی این موضوع بر کشاورزی دشت گرمسار تأثیر گذاشته است؛ این در حالی است که تأمین امنیت قضائی دغدغه هدف گذاری در بسیاری از اسناد بالادستی بخش کشاورزی است همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در کاهش تولید تأثیرگذار است عدم اختصاص حقابه لازم بوده که در این راستا مسئولان امر باید نسبت به تخصیص حقابه اقدام کنند.

قطره‌ای آب وجود ندارد

کم آبی صدای مسئولان محلی و استانی را درآورده تا جایی که امام جمعه گرمسار اعلام کرد: بارها و بارها مسئولان و کشاورزان درخواست کردند و جلسات گذاشتند بارها در محافل عمومی این حقابه را فریاد زدیم و بیان کردیم که مردم و کشاورزان با مشکلات روبرو هستند اما اتفاقی رخ نداده حال آنکه گرمسار چیزی جز حق خودش نمی‌خواهد.

حجت الاسلام سید علیرضا آرامی با طرح این سوال که اگر مردم گرمسار حقابه خودشان را طبق قانون طلب کنند، زیاده خواهی است؟ افزود: این حق مسلم مردم است و اقتضای تداوم کار در گرمسار این است که حقابه مردم به این شهرستان برسد. هیچ سالی چنین بی آبی را شاهد نبوده‌ایم متأسفانه شاهد هستیم که به صورت کلی آب کشاورزی شهرستان گرمسار خشک شده است.

وی با بیان اینکه قطره‌ای آب به سمت روستاهای گرمسار نمی‌رود، ابراز کرد: کشاورزان میلیون‌ها تومان هزینه کرده‌اند که زمین‌های کشاورزی شأن را آماده محصول کنند اما قطره‌ای آب وجود ندارد افزود: آمارها نشان می‌دهد که در هشت ماهه اخیر، ۸۰ میلی متر بارندگی در گرمسار رخ داده در حالی که در هشت ماهه مشابه در سال قبل این شاخص ۵۸ میلی متر بود و این نشان می‌دهد که مشکل کمبود آب نیست.

حقابه گرمسار و آرادان خشکید/ بررسی موانع آبرسانی از «نمرود»

مشکلات عدیده بخش کشاورزی

عضو هیئت مدیره مجمع صنفی کشاورزان گرمسار به خبرنگار مهر، می‌گوید: بخش کشاورزی از جمله اصلی‌ترین ارکان رشد و توسعه گرمسار و آرادان محسوب می‌شود، با وجود این طی سال‌های اخیر به دلیل نبود یا اجرایی نشدن برنامه منسجم و مدون بخش کشاورزی، این منطقه بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شده‌اند.

جعفر ثامنی، با اشاره به اینکه موضوع آب و لزوم توجه به قانون عادلانه و پایدار آب از حدود سه دهه پیش بارها و بارها توسط متخصصان این حوزه نسبت به کم آبی و برداشت‌های بی رویه در بالا دست هشدار داده بودند گفت: با این حال دولت‌های وقت آنچنان که باید به این موضوع توجهی نکردند تا اینکه معضلات به اوج رسیده و بحران خشکسالی و کاهش نزولات رنگ واقعیت به خود گرفته است.

وی افزود: در حالی کشاورزان برای تأمین آب کشاورزی با مشکلات مواجه هستند که همچنان زیر ساخت‌هایی موجود برای تأمین آب وجود ندارد و نیاز است در بخش‌هایی مانند سد به صورت ویژه اقدامات و تمهیداتی انجام شود تا پروژه نیمه‌کاره سد نمرود در کمترین زمان ممکن با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد.

تسریع در احداث کامل سد نمرود

عضو هیئت مدیره مجمع صنفی کشاورزان گرمسار در ادامه گفت: بایستی با تسریع در احداث کامل سد نمرود، بخشی از آب رودخانه حبله رود را در فصول پرآبی ذخیره کرده و با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در دشت گرمسار، آب این سد منحصراً توسط روستاهای حاشیه رودخانه در شهرستان فیروزکوه و دشت گرمسار که از رودخانه حبله رود دارای حق رسمی و قانونی هستند مورد استفاده قرار گیرد.

ثامنی با بیان اینکه عدم اجرای قانون عادلانه توزیع آب در منطقه فیروزکوه و روستاهای همجوار رودخانه حبله رود و برداشت‌های غیرمجاز تانکری و پمپاژ و اکثراً غیرمتعارف و به خصوص توسعه کشت غیرکارشناسی و غیرمجاز در حریم بستر رودخانه باعث شده است تا صدای کشاورزان در پایین دست و منطقه گرمسار در بیاید، ابراز کرد: قانونی که در زمین‌های کشاورزی و باغات گرمسار اجرا می‌شود توقع ما این است که این قانون در منطقه بالا دست نیز توسط ارگان‌های مربوطه و وزارت جهاد و نیرو اعمال شود.

وی با بیان اینکه ویلاسازی شخصی، ایجاد تفرجگاه‌های غیرقانونی و توسعه کشت غیرکارشناسی در حریم بستر رودخانه که هر روز در حال توسعه است، باعث نارضایتی کشاورزان منطقه گرمسار و ناامنی در بحث غذایی و درآمد می‌شود، تاکید کرد: ما خواستار اجرای صریح قانون در توزیع عادلانه آب، جلوگیری از توسعه کشت در حریم رودخانه در منطقه بالادست و مدیریت کارشناسی آب نمرود هستیم.

حقابه گرمسار و آرادان خشکید/ بررسی موانع آبرسانی از «نمرود»

معیشت مردم به خطر افتاده است

احمد محمدی از فعلان مجمع امور صنفی کشاورزی گرمسار هم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اکنون باید اقدامات جدی انجام دهیم تا ضمن به خطر نیفتادن معیشت مردم، از منابع به درستی استفاده شود، گفت: بدیهی‌ترین اقدام اصلاح رفتارهای اشتباه و عدم صدور مجوز برای توسعه و ایجاد باغات و برداشت‌های غیرمجاز از حقابه کشاورزان پایین دست رودخانه است.

محمدی با بیان اینکه حقابه از رودخانه حبله رود به دشت گرمسار شامل ۱۳۲ روستا و گروه‌های کشاورزی هستند و سهم آبی این حقابه ۳.۲۰ مترمکعب است، ابراز کرد: علیرغم همه انتقادات تاکنون عمق فاجعه کاهش و حذف حقابه برای دشت گرمسار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن، هنوز به صورت دقیق و لازم مورد بررسی قرار نگرفته و تاکنون از طرف مسئولان نیز به تبعات این بحران چندان توجه خاصی نشده است لذا تأثیراتی که توسعه و آبادانی یکی از شهرستان‌های مستعد و رو به رشد همجوار پایتخت را به شدت تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه حل این معضل در درجه نخست، در دایره سیاست و حیطه مسئولیت‌های دولت و مجلس به ویژه وزارت نیرو و کشاورزی است و بدون ایجاد اراده‌ای مشترک در سطوح عالی کشور، هیچ راهبردی را در این زمینه نمی‌توان پیش برد، بیان کرد: یافتن راهکار صرفاً در سطح سازمان‌ها کوچک مانند آب منطقه‌ای استان سمنان یا تهران، همواره نتایجی را که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم اقداماتی مقطعی و موقت و موضعی و ناکارآمد است.

سو ء مدیریت شده است

یکی دیگر از اعضای صنف کشاورزی گرمسار، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بی مدیریتی در اتمام پروژه سد نمرود و میزان ذخیره آب پشت سد، و به دلخواه قطع و یا کم و زیاد کردن آب سد برای کشاورزان گرمسار گفت: عدم استفاده از میزان آب به صورت هوشمند توسط باغداران و اماکن شخصی و تفرجگاه‌های بالا دست وجود چاه‌های غیر مجاز، موجب ضرر و زیان مردم دشت گرمسار است.

اسماعیل شاه حسینی با اشاره به اینکه یقیناً نفوذ صاحبان قدرت در مدیریت آب مشکل آفرین است گفت: واگذاری غیرقانونی بالغ بر ۶۳۰ هکتار از زمین‌های دشت فیروزه به تعاونی و انتقال و برداشت از حقابه کشاورزان و بهره برداران رسمی رودخانه حبله رود برای یک تعاونی خاص، شرایط را برای کشاورزان گرمسار به شدت بحرانی و غیر قابل تحمل کرده در حالی که در بحرانی‌ترین زمان گندم در دشت گرمسار به آب نیاز دارد تا گل گندم دانه بزند، باعث خشک شدن گندم و ضرر رساندن به امنیت غذایی و درآمد کشاورزان شود.

وی با بیان اینکه گندم یکی از استراتژیک ترین محصول کشور است که در گرمسار به میزان زیادی کشت می‌شود و درآمد کشاورزان از همین فروش محصول تأمین می‌شود، افزود: روستاهای فیروزکوه و دماوند در برداشت از آب رودخانه آزاد هستند و به هر میزان که بخواهند از آن استفاده می‌کنند اما کشاورزان و باغداران حاشیه رودخانه بر خلاف عرف و قانون، با پمپاژ آب از این رودخانه، اراضی که دارای شیب زیاد است و به طور طبیعی با آب رودخانه قابل آبیاری نیستند را به زیر کشت می‌برند.

واگذاری بدون برنامه و فکر

این فعال بخش کشاورزی گرمسار در ادامه چالش دیگر رودخانه حبله رود را واگذاری بدون فکر و غیرقانونی بالغ بر ۶۳۰ هکتار از زمین‌های دشت فیروزه به تعاونی‌ها و افراد که باعث سو استفاده‌های شخصی می‌شود بیان کرد و گفت: مصوبات غیرکارشناسی سبب می‌شود تا میزان آب زمین‌های کشاورزی در پایین دست کم شود.

جمعی از کشاورزان شهرستان آرادان نیز روز جمعه در مصلای این شهر گرد هم آمده و اعلام کرد که جلسه‌ای که با حضور نماینده کشاورزان در محل سد حبله رود گذاشته شده است از مسئولان مربوطه خواهش کردیم تا آب بیشتری را برای کشاورزان از سد نمرود آزادسازی کنند که میزان ۴۰۰ سنگ آزاد سازی شد ولی چالش بزرگ‌تر اینکه این میزان آب به کشاورزان پایین دست رودخانه نرسید آبی که از سد آزاد سازی شده است دچار کاهش شدید شده و میزان سنگ آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بسیار کم و ناکافی بوده که نیاز به مدیریت کارشناسی کل مسیر از محل سد تا ابتدای حریم دشت گرمسار است.

این کشاورزان تاکید دارند چرا اگر کشاورزی در شهرستان‌های گرمسار و آرادان در فصل تابستان در زمین کشاورزی خود آلونکی ساده بسازد از طرف جهاد کشاورزی مورد بازخواست قرار می‌گیرد و تخریب صورت می‌پذیرد؟ چرا وقتی چند کیلومتر از حریم بستر رودخانه حبله رود در طول مسیر بالا دست مورد تجاوز و سو استفاده افرادی قرار می‌گیرد هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند؟

کمیسیون مشترک تشکیل شود

کشاورزان منطقه گرمسار و آرادان همچنین خواستار تشکیل کمیسیون مشترک در دو استان سمنان و تهران شدند تا از این رودخانه دائمی که تنها رودخانه جاری در دشت گرمسار می‌باشد حراست شود و حق آب مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان از سد نمرود به صورت کامل به این منطقه تخصیص پیدا کند تا کشاورزان به حق دیرینه خود برسند. به گفته یکی دیگر از کشاورزان، عدم تخصیص حقابه موجب از بین رفتن اکولوژی و اکوسیستم و کاهش انگیزه کشاورزان برای فعالیت در این بخش تولیدی شده است.

قنبری افزود: در شرایطی که روستاهای این منطقه، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور و معیشت اکثر قریب به اتفاق اهالی روستاها وابسته به آب است، پیامدهایی را بر جای گذاشته که مهاجرت گسترده کشاورزان و به خصوص نیروی کار جوان به شهرهای پرجمعیت برای انجام مشاغل کاذب از آن جمله است.

به گزارش مهر، حبله رود که از شمال کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد مهم‌ترین منبع تأمین آب گرمسار و تنها رودخانه دائمی استان سمنان به شمار می‌آید که ضرورت دارد هرگونه انتقال آب از محل حقابه به صورت شفاف مشخص شود. امام جمعه آرادان در آخرین خطبه‌های نماز جمعه خود ضمن تذکر به مسئولان خواستار برخورد با ترک فعل‌ها شده است همچنین مطهری نماینده گرمسار و آرادان در مجلس نیز ضرب الاجلی را برای استانداری سمنان تعیین کرده تا پیگیر آب مورد نیاز کشاورزان گرمساری باشند. حال باید دید که در روزهای آتی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، با این توضیح که ظهر شنبه، جمعی از کشاورزان گرمساری روبروی فرمانداری گرد هم آمدند.

کد خبر 5795578

برچسب‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : عملیات وعده صادق هماهنگی و هم افزایی نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت

مهر : انفجار مهیب در جنوبی ترین بندر رژیم صهیونیستی

ایرنا : اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

ایرنا : آمریکا برخلاف قوانین دیپلماتیک محدودیت‌ بیشتری برای سفر هیات ایرانی در نیویورک اعمال کرد

ایرنا : آمریکا محدودیت‌های بیشتری را برای سفر هیات ایران در نیویورک اعمال کرد

ایرنا : استاندار آذربایجان شرقی: قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

ایسنا : دیدار امیرعبداللهیان و گوترش در نیویورک

ایسنا : امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

مهر : توقف پروازهای دبی؛ مسافر پیش‌از عزیمت به فروگاه پروازها را چک کند

ایسنا : آئین رونمایی از لوح ثبت ملی ساختمان‌های اداره نوغانداری خراسان رضوی برگزار شد

ایسنا : تقویت صادرات جهت حمایت از تولیدات فرآورده‌های خام دامی لرستان/صادرات ۲۰ تنی ماهی ظرف یک ماه

ایسنا : پروازها به فرودگاه دبی، به‌دلیل سیل متوقف شد

ایسنا : قدردان دغدغه‌مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم 

ایرنا : رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خطوط قرمز نظام را رعایت کنند

تسنیم : دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

ایسنا : دیدار تیم های فوتبال صنعت نفت آبادان و پرسپولیس

ایسنا : عملیات تاریخی «وعده صادق» دشمن را عقب می‌راند

مهر : هماهنگی‌های لازم برای برداشت گندم در بخش سعدآباد انجام شد

ایرنا : امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۵ هزار نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا : شهرک‌های صنعتی بوشهر سبزتر می‌شوند

ایرنا : بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد

ایسنا : ‏بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد

مهر : ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

تسنیم : رسانه عبری: جنگ غزه نتایج معکوسی برای ما داشت

ایرنا : سیل راه چهار روستای قلعه گنج را مسدود کرد

ایسنا : ادامه عملیات‌ حزب الله در مرزهای شمالی لبنان/ شنیده شدن صدای انفجار در ایلات

ایرنا : تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو

ایسنا : امیدواری کادر فنی نساجی به اتفاقات فوتبالی مقابل نساجی

مهر : قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

ایرنا : ادعای آسیب دیدن نیروگاه دیمونا در حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی کذب است

ایرنا : آتش‌سوزی کارگاه تولید اسپری شهرک صنعتی اراک مهار شد

ایرنا : پرداخت بیش از ۹۰ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان 

مهر : راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

مهر : پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ایرنا : سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست؛ هشدار به تل‌آویو

ایرنا : سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

ایلنا : یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

ایسنا : صدور هشدار زرد برای لرستان

ایرنا : ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان پرداخت می‌شود

ایرنا : یورش پلیس نیویورک به تجمع دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا

ایسنا : امدادرسانی به بیش از ۵۰۰۰ نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا : افتتاح یک‌صد و پنجاه و دومین کتابخانه نهادی خراسان رضوی/بهره‌برداری از ۸ کتابخانه تا پایان سال

ایرنا : سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

ایسنا : خدمت به زائران مشهد در حال نهادینه شدن است

ایرنا : کربی : آمریکا و اسرائیل مشغول گفتگو در مورد رفح هستند

ایرنا : کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مهر : ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

ایسنا : با نظر کمالوند، بازیکنان نفت جریمه شدند

ایسنا : آغاز نخستین نشاء مکانیزه کشور درآمل

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید