رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان:

ادغام مراکز دانشگاه فرهنگیان اصفهان به جمع‌بندی نهایی نرسیده است

ادغام مراکز دانشگاه فرهنگیان اصفهان به جمع‌بندی نهایی نرسیده است

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: صحبت‌هایی وجود دارد حاکی از اینکه دانشگاه فرهنگیان مانند دانشگاه‌های دیگر به‌صورت ادغامی باشد، اما هنوز عملیاتی نشده و به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند، چرا که برای اجرای این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز مصوبه آموزش و پرورش و دانشگاه نیاز است.

علی اکبر کجباف، در گفت‌وگو با ایسنا به معرفی دانشگاه فرهنگیان پرداخت و در این خصوص، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در کل کشور ۹۸ هزار دانشجو و حدود ۷۵۰ عضو هیئت علمی دارد. این دانشگاه در ۳۱ استان به‌صورت مدیریت استانی فعالیت می‌کند و معمولاً در هر استانی دو پردیس دخترانه و پسرانه وجود دارد.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان دو پردیس دارد؛ پردیس شهید باهنر که پسرانه است با ۲۴۰۰ دانشجو و دیگری پردیس فاطمه الزهرا که ۱۶۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. همچنین، این دانشگاه در استان اصفهان سه مرکز دارد؛ مرکز شهید آیت نجف آباد که پسرانه است، دیگری مرکز شهید رجایی که مرکزی دخترانه و در خیابان قائمیه اصفهان واقع شده و مرکز دخترانه دیگر، مرکز امام خمینی(ره) در کاشان است.

کجباف با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ با مشکل کمبود فضای آموزشی روبرو شد، ادامه داد: به دلیل پذیرش ۲۳۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۱، ما در این سال برای فضای آموزشی و اسکان دانشجویان با کمبود فضا مواجه شدیم که البته با برگزاری نشست‌ها و مطرح نمودن موضوع در این نشست‌ها که به ریاست استاندار اصفهان برگزار می‌شد، قرار بر این شد که آموزش و پرورش و دستگاه‌های اجرایی و نیز دستگاه‌های آموزشی استان ما را در جهت جبران این کمبود یاری کنند. در نهایت، به یاری آموزش و پرورش، یک مجموعه به نام مجموعه سلامتیان به دانشگاه فرهنگیان اضافه شد که به‌عنوان شعبه شماره دو پردیس شهید باهنر پسرانه در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده است و حدود ۲۲۸ نفر دانشجوی ساکن و حدود ۳۷۰ نفر به‌صورت ترددی در این مرکز مشغول هستند.

وی افزود: همچنین در کوی امام، روبروی خوابگاه دانشگاه اصفهان، اردوگاه شهید بهشتی را هم در اختیار ما قرار دادند که در آنجا هم حدود ۳۹۰ نفر به‌صورت ترددی و ساکن به آموزش مشغول هستند و در کنار این اردوگاه، ما دبیرستان دکتر حسابی را گرفتیم و برای امر آموزش آن را تجهیز و بازسازی کردیم. علاوه بر این، ما اردوگاه پرورشی کوی امام را در خیابان کشاورز برای دانشجویان دختر گرفتیم و حدود ۱۵۰ نفر دانشجو را در آنجا اسکان دادیم و کلاس‌ها را برای آن‌ها برگزار کردیم. پس از آن، ۱۷۵ نفر از دانشجویان را در اردوگاه امام علی(ع) اسکان دادیم که به دلیل نیاز آموزش و پرورش مکان اسکان آنها تغییر پیدا کرد و به مجموعه هنرستان فوادالفنون در ملک شهر منتقل شدند و در آنجا اسکان گرفتند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با اظهار اینکه در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ۱۷ رشته تحصیلی وجود دارد، افزود: تعداد ۶۴۳۰ نفر دانشجوی حضوری و ۱۸۰۰ نفر دانشجو به‌صورت ترددی داریم که جمعا می‌توان گفت حدود ۷۵۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.  

کجباف با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان دو رشته الهیات و زبان و ادبیات فارسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما در راستای توسعه و گسترش دانشگاه فرهنگیان از طرح تعاون وزارت علوم استفاده کردیم. از این‌رو، می‌توانیم از استادان دانشگاه‌های دولتی برای تقویت بنیه علمی دانشگاه در تدریس، آموزش و پژوهش استفاده کنیم و در قالب استاد وابسته در راه اندازی تحصیلات تکمیلی از این طرح بهره ببریم.  

 وی ادامه داد: بر این اساس، ما با دانشگاه اصفهان یک تفاهم‌نامه منعقد کردیم و بر اساس آن، موافقت ۶ استاد تمام و استادیار را گرفته‌ایم که در جهت امور پژوهشی و همین‌طور راه اندازی ۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان را یاری کنند. کارهای اداری انجام و مدارک در سایت وزارت علوم بارگذاری شده است، مجوز مربوطه که صادر شود، علاوه بر دو رشته قبلی، ما ۶ رشته را در مقطع ارشد دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان خواهیم داشت.  

وی در خصوص سیاست دانشگاه فرهنگیان در بعد آموزشی، اظهار کرد: سیاست دانشگاه فرهنگیان در بعد آموزشی این است که بتواند با توجه بر طرح‌ها و دوره‌های مهارت آموزی و در راستای اجرای تحول بنیادین سازمان آموزش و پرورش بر اساس ساعت‌های شش‌گانه، بتواند دانشجویان و ماموریت‌گرایی آن‌ها را در این راستا آموزش دهد تا دانشجویان بتوانند مهارت‌آموز باشند. دانشجویان علاوه بر اینکه باید معلم طراز انقلاب اسلامی باشند باید برای دانش آموزان نقش مربی را ایفا کنند و همچنین باید از ۱۲ مهارتی که برای دانشجو معلمان تعریف شده است، حداقل از سه الی چهار مهارت برخوردار باشند.

کجباف از جمله مهارت‌هایی که برای دانشجو معلمان تعریف شده است را تسلط بر رایانه، خوشنویسی، روش تدریس، نوع تعامل با دانشجو، امو فنی، بخش‌های هنری و فنی، کتابداری، کتابخوانی برای دانشجو برشمرد و ادامه داد: در این راستا دانشجو معلمان باید تا پایان دوران تحصیل با شرکت در کارگاه‌های تخصصی ‌و دوره‌های کارورزی که اجرا می‌شود، از این مهارت‌ها برخوردار شوند.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، سال ۱۴۰۱ را سال تغییر نگرش به دانشگاه فرهنگیان دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به نظر مقام معظم رهبری که دانشگاه فرهنگیان باید مرکز ثقل آموزش و پرورش باشد و تنها ورودی معلم به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان باشد و نیز بر اساس دستورات اکید ایشان مبنی بر اینکه موانع و مشکلات دانشگاه فرهنگیان از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید کاملا برطرف شود و حمایت‌های همه جانبه از این دانشگاه صورت بگیرد، در سال ۱۴۰۱ تلاش بر این شده که بتوانیم نیازهای مختلف را چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، کاهش دهیم و با توجه به شاخص‌ها و معیارهایی که برای دانشگاه فرهنگیان تعریف شده، بتوانیم دانشجویان را جذب کنیم و پذیرش داشته باشیم. لذا، بر مبنای این سیاستی که در نظر گرفته شده، یکی از اقدامات ما این است که بتوانیم در حین تحصیل، دانشجویان را از مهارت‌های معلمی نیز برخوردار کنیم. به همین منظور، کارگاه‌های ویژه تجربه‌آموزی، کسب مهارت‌های معلمی و روش تدریس را برای آن‌ها در حین تحصیل و در قالب کارگاه‌های تخصصی و ساعت‌های فوق برنامه برای در نظر گرفته‌ایم.  

کجباف یکی از برنامه‌های پیش روی دانشگاه فرهنگیان را ایجاد طرح جامع دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد و ادامه داد: یکی از طرح‌ها و دستور کارهایی که در دومین نشست هیئت امنا در زمستان ۱۴۰۱ برگزار شد، ایجاد طرح جامع دانشگاه است. ما به دنبال این هستیم که در یکی از نقاط شهر اصفهان زمینی انتخاب شود و دانشگاه فرهنگیان از این تعدد مراکز به سمت تجمیع تغییر پیدا کند، گرچه این برنامه زمان‌بر است، اما با توجه به مساعدتی که هم در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و هم از سوی مدیریت کلان استان صورت گرفته، این قول را داده‌اند که در کوتاه‌ترین زمان با حمایت‌های مالی و با کمک خیران و نیز با حمایت‌های مالی مدیریت استان بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه دورنمای این برنامه پنج ساله است، اما بر اساس آنچه که در هیئت امنا صحبت شده پیش بینی می‌شود که در بازه ۲ الی ۳ سال این طرح اجرا شود، تاکید کرد: در این طرح، پردیس‌های دختران و پسران از هم جدا هستند، اما در یک فضا قرار دارند.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در خصوص دلیل تفکیک جنسیتی در دانشگاه فرهنگیان، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان از ابتدا دانشگاه شبانه‌روزی بوده است و دانشجویان در طول مدت حضورشان در دانشگاه هم از برنامه‌های آموزشی بهره می‌برند و هم از برنامه‌های پژوهشی و فرهنگی، از ابتدا در اساسنامه این‌طور ترسیم و تعیین شده است که این دانشگاه به‌صورت تفکیک جنسیتی باشد، صحبت‌هایی وجود دارد حاکی از اینکه این دانشگاه مانند دانشگاه‌های دیگر به‌صورت ادغامی باشد، اما هنوز عملیاتی نشده، چرا که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز مصوبه آموزش و پرورش و دانشگاه نیاز است، به همین خاطر هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند که در این دانشگاه مانند دانشگاه‌های مادر، تجمیع دانشگاه به‌صورت رشته‌ای باشد یا به‌‍صورت رشته‌ای و تفکیک جنسیتی.

انتهای پیام 

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : ۸۰ بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

ایرنا : تاخت ۵۲ اسب در روز دوم هفته سوم کورس گنبدکاووس+ فیلم

صدا و سیما : شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور

ایسنا : قهرمانی دانیال سهرابی در کشتی فرنگی جام ‌تختی/ شکست سنگین بداغی مقابل سعادتی‌فر

ایسنا : آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

تسنیم : آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

ایرنا : فریاد فرزندان علیه سیاست پدران

ایرنا : سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

تسنیم : آغاز رقابت 21000 دانش‌آموز اردبیلی در کنکور سراسری

ایرنا : استفاده از گوشی آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد

تسنیم : جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

ایرنا : تداوم سریال تحریم‌های انگلیس علیه صنایع نظامی ایران

ایسنا : کارخانه در فدراسیون والیبال پست گرفت

ایرنا : هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تسنیم : نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

مهر : هلال احمر سمنان در توزیع اعتبارات و مولدسازی دارایی‌ها دیده شود

مهر : ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم

مهر : اجرای طرح برخورد با سارقان در دامغان/ ۸سارق دستگیر شدند

ایرنا : حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه

تسنیم : تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است

ایرنا : سیلاب راه ارتباطی ۶ روستای نرماشیر را مسدود کرد

تسنیم : افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

تسنیم : جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

تسنیم : استان فارس

تسنیم : برگزاری 400 عنوان برنامه توسط سپاه زنجان در هفته عقیدتی

مهر : مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مهر : از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه

ایرنا : چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟

تسنیم : عملیات "وعده صادق" تابوی شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکست

ایسنا : پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری

ایرنا : بهره‌مندی از طرح مولدسازی برای تکمیل طرح راه‌آهن خرم‌آباد-دورود ضروری است

تسنیم : تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

ایرنا : استاندار: مکان‌های گردشگری خوزستان نیاز به پیوست فرهنگی دارند

مهر : تور رسانه‌ای بازدید از تالاب‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه

تسنیم : آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

ایرنا : شکوری: خصوصی‌سازی باید به درآمدزایی منجر شود/ پرسپولیس قهرمان خواهد شد

ایرنا : تحقق جهش تولید و پیگیری برنامه هفتم راهبرد وحدت و همدلی قوا شود

مهر : توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

تسنیم : کلنگ احداث درمانگاه تخصصی در مهرگان به زمین خواهد خورد

ایرنا : فینالیست‌های پنج وزن نخست رقابت های کشتی فرنگی جام تختی مشخص شدند

مهر : رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

ایسنا : ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟

ایرنا : افشار: جبهه مردمی ایران قوی در دور دوم انتخابات فهرست می‌دهد

ایرنا : تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

تسنیم : تکذیب صحبتهای غضنفری درباره‌ وعده مالی و کمیسیونها

ایرنا : رزرو هتل در وان ترکیه؛ حضوری یا اینترنتی؟

ایرنا : مخبر: دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است

صدا و سیما : کیومرث هاشمی: نظارت بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهیم داشت

تسنیم : باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید