۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹

مهر گزارش می دهد؛

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

اراک- تفرش شهری در شمال شرق استان مرکزی است که علاوه بر اماکن گردشگری متعدد و دیدنی، خاستگاه بسیاری از دانشمندان پر آوازه ایران است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان مرکزی در ایام نوروز جزو سه استان پر تردد کشور است ولی به دلیل ناشناخته ماندن جاذبه‌های متنوع و جذاب این استان از جمله اماکن دیدنی و گردشگری، تنها آن را استانی برای عبور تلقی می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم دیدنی ترین اماکن گردشگری شهرستان تفرش که در شمال شرق استان مرکزی واقع شده‌است را در قالب عکس و نوشته مرور کنیم.

مسیر تهران- ساوه: مسافرانی که از راه ساوه به تفرش می‌روند، مسیر تهران تا ساوه را از مبدأ عوارضی، معمولاً در یک ساعت و سی دقیقه طی می‌کنند. پس از عبور از ساوه و طی مسافتی حدود ۵۰ کیلومتر در جاده ساوه- اصفهان، از این جاده خارج و وارد جاده تفرش می‌شوند. از ابتدای جاده تفرش نیز ۳۵ کیلومتر تا این شهر فاصله است.

مسیر تهران- قم: مسافرانی که از جاده تهران- قم به تفرش می‌روند، پس از طی مسافتی حدود ۴۰ کیلومتر در جاده قم- اراک، قبل از سه راهی «سلفچگان»، وارد جاده ساوه می‌شوند و پس از طی کردن ۱۷ کیلومتر، به دو راهی باغ یک رسیده و از آنجا با پشت سر گذاشتن ۱۷ کیلومتر، به تفرش می‌رسند.

تفرش شهر بزرگانی چون پروفسور «محمود حسابی» پدر فیزیک نوین ایران، استاد «عباس سحاب» (پدر کارتوگرافی ایران)، استاد ابوالقاسم سحاب (مورخ و نویسنده)، پروفسور «احمد پارسا» (پدر گیاه شناسی ایران)، دکتر ابوالقاسم بهرامی (پدر میکروب شناسی ایران) و دکتر اردشیر قوام زاده (فوق تخصص خون و یکی از برترین محققان جهان) است که به دلیل وجود همین مفاخر به شهر پدران نامدار ایرانی لقب دارد.

علاوه بر آن این شهرستان دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی جذاب و متنوعی بوده و هرساله پذیرای انبوه مسافران از شهرهای دیگر است.

وجود چشم اندازهای زیبا، اماکن تاریخی، تکایا، مساجد، قلعه، چهار طاقی، خانه‌های قدیمی و زیبا در اغلب روستاها، غارها، کوی باران یا کهریز کریان، درخت گردو در روستای طاد با قدمت ۱۵۰۰ ساله و… از مناظر زیبای تفرش است.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

روستاهای دیدنی؛ از دهکده پزشکان تا زادگاه هنرمندان و بزرگان

روستای دلارام تفرش، دهکده پزشکان ایران، زادگاه پرفسور احمد پارسا پدر گیاه شناسی ایران، پرفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان است، روستای کوهین محل دفن استاد آواز حسینعلی نکیسا، روستای بازرجان زادگاه پدری فروغ فرخزاد شاعر و مستند ساز، روستای طاد زادگاه اجداد حکیم نظامی است.

پارک جنگلی کناربر یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر تفرش است که با استفاده از مناظر طبیعی، فضایی را برای تفریح و سیاحت مردم فراهم آورده است. این پارک جنگلی در فاصله ۲ کیلومتری دو پل سعدی و میر شکرایی قرار دارد.

مشاهیر و بزرگان پرورش یافته در تفرش هر کدام خالق نقشی بر پیکره علم و فرهنگ این مرز و بوم هستند. حضور بزرگان خوشنویس در این دیار گواه دیگری بر جوهره ذاتی باسوادی و هنر در تفرش است که نام این شهر را برای همیشه بر تارک کشور به نیکی حک کرده است.

به نقل از اسناد و مدارک موجود و دست‌نوشته‌ها و میراث به جامانده، تفرش از دیرباز خاستگاه اندیشمندان، کاتبان و بزرگان بوده و در سفرنامه‌ها و کتب معتبر تاریخی بر این ویژگی صحه گذاشته شده است.

امروز نیز این شهر با واحدهای دانشگاهی جایگاه خود را در حوزه علم و ادب حفظ کرده است و یکی از قدیمی ترین مناطق استان مرکزی است که در آثار تاریخی با نام «طبرس» از آن یاد شده است. تاکنون بیش از ۵۰ اثر تاریخی در این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا اماکن دیدنی این شهرستان زیبا را با یکدیگر ببینیم.

مسجد جامع شش ناو

این بنای سلجوقی در مرکز شهر تفرش، در محله «فم» قرار دارد و یکی از مساجد با ارزش و قدیمی این شهرستان است. این مسجد دارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحنی مفرح است. قنات شش ناو از زیر مقصوره و دور صحن این مسجد می‌گذرد و پس از عبور از داخل تکیه مجاور، از زیر یک چنار کهن‌سال بیرون می‌آید و آب آن از شش‌ناو (ناودان) فرو می‌ریزد و در کوی‌ها و محله‌ها سرازیر می‌گردد.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

وجه تسمیه شش‌ناو همین ناودان‌های شش‌گانه است که برای سهولت در امر توزیع آب ایجاد شده‌اند. بر فراز مقصوره مسجد شش ناو، گنبدی کلاه‌خود مانند با قاعده‌ای به شکل هشت ضلعی و ساقی به بلندی پنج متر تماماً از آجر دیده می‌شود.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

آب انبار بلور

آب انبار بلور تفرش نیز که سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده به عنوان یادگار به جا مانده از دوران قاجاریه است که به همت میرزا حسین وزیر ملقب به بلور از افراد خیّر تفرش در محله زاغرم این شهر احداث شده است و از جمله سازه‌های آبی تفرش است. این بنا به بازارچه و موزه صنایع دستی شهرستان تفرش تبدیل شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

بنای عام‌المنفعه فوق برای تأمین آب اهالی محل به ویژه در تابستان بوده است. اسکلت و فضای اصلی مخزن این آب انبار را دوازده ستون، هجده جرز و بیست گنبد تشکیل می‌دهند. همچنین تمام ستون‌ها با تیرهای چوبی به یکدیگر کلاف کشی شده اند. برای بازدید از این بنا که در تفرش قرار دارد، باید به محله فم، کوچه بلور بروید.

آرامگاه دکتر حسابی

آرامگاه دکتر محمود حسابی که از نوابغ ایران‌زمین و نابغه بزرگ جهان علم و اندیشه‌ی ایران و جهان است، در زادگاه او یعنی تفرش قرار دارد. او پس از ۹۰ سال زندگی پربار علمی در ۱۲ شهریور ۱۳۷۱ در شهر تفرش به خاک سپرده شد. امروزه آرامگاه او در تفرش محل تجمع مراسم مذهبی و رسمی است.

چاه دیوانه

از زیباترین جاهای دیدنی تفرش است به طوری که بدون بازدید آن سفر شما کامل نمی‌شود. تنها یک چاه مانند چاه دیوانه است که در فرانسه قرار دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

چشمه آب معدنی گراو

چشمه آب معدنی گراو (گرّو) در فاصله ۵ کیلومتری شهرستان تفرش و میان دو روستای کبوران و طراران واقع شده است. چشمه گراو متشکل از چند قسمت در سطح زمین است که از آن نقاط آب به حالت جوشش از زمین خارج می‌شود (در یک قسمت آب به همراه گاز کربنیک فراوان از زمین خارج می‌شود). آب این چشمه از نوع بیکربناته مخلوط است و به نسبت تقریباً مساوی یون‌های سدیم و کلسیم دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

گفته می‌شود که آب این چشمه دارای خواص درمانی متعدد می‌باشد. استحمام در آب این چشمه تسکین‌دهنده درد بوده و سبب باز و بسته شدن عروق می‌شود. از دیگر اثرات آب این چشمه بر بدن، افزایش جریان خون پوستی و قرمز شدن پوست، کاهش موقتی فشار خون و آهسته شدن نبض می‌باشد. آشامیدن مقدار کمی از این آب قبل از غذا، به هضم آن کمک کرده و ترشحات گوارشی را افزایش می‌دهد. در اطراف چشمه آثار یک چهار دیواری قابل رؤیت است که گفته می‌شود در گذشته به عنوان حمام زنانه کاربرد داشته است.

روستای طاد

جاذبه‌های طبیعی تفرش در جای جای این منطقه پراکنده اند، بنابراین برای دیدن آنها باید به تدریج از شهر فاصله گرفت. نزدیک ترین این نقاط روستای طاد چسبیده به تفرش است … بزرگترین ویژگی طاد داشتن باغ‌های میوه زیاد است که به یمن وجود قنات خوش نفس روستا این چنین قبراق و سرحال ایستاده است. قنات روستا در مرکز آن واقع شده و آب آن پس از ذخیره شدن در یک استخر بزرگ از طریق جوی‌های متعددی در باغ‌های سراسر طاد توزیع می‌شود. این قنات وسیله‌ای طبیعی برای تعدیل هوا و گهواره ای برای پرورش میوه‌های ناب است که محیطی روح افزا را فراهم می‌کند که می‌توان خستگی را در آن به در کرد.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

مشاهیر و مفاخر بزرگی از این روستا سر برآورده اند که شاخص ترین آنها حکیم نظامی گنجوی است که منزل این حکیم بزرگ در روستا ثبت ملی شده است و در حال حاضر تلاش‌هایی برای قرار گرفتن این منزل ارزشمند در زمره آثار یونسکو در حال انجام است.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

آبشار قطره باران

آبشار قطره باران یا کوه باران در استان مرکزی واقع است. آبشار قطره باران یا کوه باران یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفرش است که در دهستان بازرجان در نزدیکی روستای کوریان و در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع شده است. محدوده این آبشار در یک دره عریض قرار دارد و گیاه زیبای پرسیاوشان نیز مانند پوششی سبز دیواره‌های این آبشار را پوشانده است. وجود یک قنات و ریزش مداوم قطرات آب از یک صخره، منظره‌ای بسیار دیدنی و مکانی بسیار باصفا در دل بیابان بوجود آورده که در تمام طول سال پذیرای جمع کثیری از گردشگران از تفرش و شهرهای اطراف می‌باشد.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

غار امجک

غار امجک در ارتفاعات کوه امجک و در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال غربی تفرش در استان مرکزی قرار دارد.

در زیر این کوه چشمه‌ای قرار دارد که از سقف کوه می‌چکد و به دلیل اینکه جنس سنگ آهکی می‌باشد بر اثر گذشت زمان دو استلاکمیت (قندیل) به وجود آمده که از سقف کوه آویزان است.

غار امجک در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا بر فراز دره سلطان امجک قرار گرفته است. ورودی آن دیواره‌ای به طول ۱۲ متر دارد که برای ورود به آن باید به کمک ابزار از این دیواره گذشت.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

در آنجا نردبانی به طول ده متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاگیت‌ها و استلاکمیت‌ها قرار دارد که به علت اینکه تاکنون کسی به آن دسترسی پیدا نکرده بکر و دست نخورده باقی مانده و پایین‌تر از آن دهلیزی با حوض پر آب دیده می‌شود.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

۲ دیواره به ارتفاع ۷ متر و دیگری به ارتفاع ۲ متر در مسیر غار نوردان قرار دارد و در انتهای راهروئی با مجموعه بسیار زیبایی از گل‌فشنگ‌های سقف و دیوار، غارنوردان را به انتهای غار که زیستگاه خفاشان است هدایت می‌کند.

معرفی جاذبه های گردشگری تفرش

هر یک از جاهای دیدنی تفرش ارزش مخصوص به خود را دارد و در هر ۴ فصل سال بازدید از اماکن دیدنی تفرش می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

کد خبر 5740491

برچسب‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : رجعت تلویزیون به سلبریتی‌ها و سناریویی که شکست خورد

ایرنا : اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تسنیم : امضای قراردادهای جدید ایران و قطر دربخش انرژی در آینده نزدیک

ایرنا : دامغان؛ رییس‌جمهور آمد

مهر : سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

ایرنا : یکه تازی بانوان کوراشکار خراسان‌شمالی در انتخابی تیم‌ملی

ایسنا : واتس‌اپ و تردز از فروشگاه اپل در چین برداشته شدند

تسنیم : رئیس جمهور با تغییر برنامه سفر به دامغان رفت

ایرنا : پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

تسنیم : حماس احاد ملت فلسطین را به دفاع از مسجدالاقصی فرا خواند

تسنیم : روئینگ انتخابی المپیک| رضوانی به نیمه نهایی صعود کرد

ایرنا : کریستین لیلی بالاتر از مسی و رونالدو؛ رکورد ۳۵۴ بازی شکسته می‌شود؟

ایسنا : هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

مهر : تصویب ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی

ایسنا : تظاهرات حمایت از غزه در یمن

ایسنا : کارشناس مسائل بین‌الملل: آمریکا و اسرائیل با عملیات روانی دنبال کاهش فشارهای بین‌المللی هستند

ایسنا : اوپک دنبال جذب یک کشور آفریقایی رفت

تسنیم : تصاویر هوایی از حجم سیلاب در شهرستان زرآباد+ فیلم

ایرنا : تردد روان و بدون مداخلات جوی در محورهای شمالی

ایرنا : امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۱۰ هزار نفر در ۸ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

تسنیم : حال خوب مردم از مسیر کتابخانه‌ها می‌گذرد

تسنیم : نقش صندوق‌های اعتباری تعاونی در هدایت نقدینگی به سمت تولید

ایلنا : روسیه وتوی پیش‌نویس قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را محکوم کرد

ایلنا : آمادگی تهران برای انتقال تجربه‌ تامین وسایل نقلیه برقی به دیگر کلانشهرها

صدا و سیما : پایان مسابقات دستجات آزاد اسکیت سرعت با معرفی برترین‌ها

مهر : گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

ایرنا : وزیر و دبیر به بیشکک نرسیدند

ایرنا : وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

ایسنا : هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید

صدا و سیما : کتاب جنگ بدون صلح به چاپ چهارم رسید

ایرنا : استیضاح شهردار بابل اعلام وصول شد

مهر : دومین روز سفر رییس جمهور به سمنان/ دامغانی‎ها میزبان رییسی

تسنیم : حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

ایرنا : تنبیه رژیم صهیونیستی توسط ایران مبتنی بر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است

ایرنا : نساجی - تراکتور؛ نبرد با پرشورها برای فاصله از سقوط

ایسنا : رکورد ۷۵ ساله بارندگی در دبی شکست

مهر : کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

ایرنا : چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت

ایرنا : الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ایلنا : نمایش طنز ابزاری برای انتقال نشاط اجتماعی و مفاهیم فرهنگی است

ایسنا : سنگاپور تاج بهترین فرودگاه جهان را به قطر داد

مهر : بن گویر حمله ادعایی به ایران را مورد تمسخر قرار داد

مهر : جشن ۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند»/ بازیگران گرد آمدند

مهر : دیدار مردمی رییس جمهور با مردم دامغان آغاز شد

تسنیم : کلوپ: آتالانتا با شایستگی به مرحله بعد راه پیدا کرد

تسنیم : واردات 8 تا 10 هزار خودروی برقی به کشور تا 3 ماه آینده

ایرنا : همکاری مردم و مسوولان سبب عادی شدن شرایط پس از سیل مخرب بلوچستان شد

ایلنا : خصوصی‌سازی واقعی راه نجات صنعت خودروی کشور/ برخی‌ها برای چینی‌ها فرش قرمز پهن کرده‌اند

ایسنا : ایتالیا سهمیه پنجم لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد/ ژرمن‌ها در صف انتظار

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید