«دین و دنیا»ِ رادیو سراغ شبهات جوانان رفت؛ دینداری در جهان نوین چه شکلی است؟

«دین و دنیا»ِ رادیو سراغ شبهات جوانان رفت؛ دینداری در جهان نوین چه شکلی است؟

ویژه برنامه رادیویی «دین و دنیا» در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود و به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا دین با مؤلفه‌های مدرنیته منافات دارد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فریدون ماهر تهیه‌کننده برنامه «دین و دنیا» با بیان اینکه بررسی زوایای مختلف دین در یک برنامه رادیویی در ماه مبارک رمضان می‌تواند راهگشای همگان باشد، گفت: رادیو گفت‌و‌گو با تمرکز بر شناخت ماهیت و چرایی مدرنیته و اقتضائات آن در یک مجموعه برنامه 30 قسمتی، به بررسی شریعت و دینداری در جهان نوین می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه این مجموعه برنامه، پاسخی صریح، مستدل و علمی به معارضان با ادیان ابراهیمی خاصه دین رحمانی اسلام است بیان کرد: پس از شروع دوران روشنگری، جریان ستیز با دین‌های الهی به بهانه خردگرایی و نفی اسارت از کلیسا کلید خورد، این جریان که اردوگاه آن در غرب بود؛ نه تنها برخلاف ادعای خود سیاست را از دین جدا نکرد بلکه تلاش کرد با فرقه‌سازی سیاسی - مذهبی به جنگ ادیان ابراهیمی و خاصه اسلام ناب محمدی گام بردارد. در این میان مطرح شد که دین به عنوان یک نسخه و راهنما دیگر کاربردی ندارد و اساساً پیوندی وثیق میان امروز دنیا با قرون گذشته وجود ندارد. از این رو ما در مجموعه برنامه «دین و دنیا» به این سؤالات اساسی پاسخ می‌دهیم.

ماهر در ادامه به بیان برخی از موضوعات این مجموعه برنامه پرداخت و گفت: شناخت‌ ماهیت‌ و چرایی‌ مدرنیته و اقتضائات آن و جایگاه آن در جوامع مذهبی، بررسی مؤلّفه‌های از مدرنیته و اقتضائات آن که با دین همخوانی ندارد برای روشنگری نسل جوان، مقتضای نوگرایی و تجدّدطلبی انسان و جامعه لزوماً این است که دین هم نو شود، نو شدن یک ضرورت عقلانی و علمی است و یا یک ضرورت تاریخی و جبری براساس آموزه‌های دینی؛ آیا مقاومت در برابر جریان مدرنیته ممکن و عقلانی است؟ جایگاه حقوقی  ارتباط دین با  مساله نوگرایی، رابطه دین با تجدّد و مدرنیته چگونه است؟ و مواردی دیگر که در این میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان به بحث گذاشته می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «دین و دنیا» همچنین با بیان اینکه در ساخت مجموعه اندیشکده‌ها و نهادهای پژوهشی زیادی با شبکه همکاری دارند، گفت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، بنیاد بین المللی تکریم ادیان، انجمن فلاسفه ایران، خبرگزاری تقریب مذاهب، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و... ما را در تهیه و ساخت این مجموعه همراهی کردند.

به شبهات نسل جوان در خصوص دین پاسخ می‌دهیم

محمدمهدی مؤمنی‌ها کارشناس مجری برنامه «دین و دنیا» نیز در ادامهتصریح کرد: چالش مدرنیته و دین چالشی نیست که فقط اسلام با آن مواجه باشد، بلکه همه ادیان با آن مواجه هستند.

وی توضیح داد: انسان دارای دو بُعد است؛ یک بُعد مادی و یک بُعد معنوی. تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده است، بیشتر مربوط به بُعد مادی انسان بوده است، و آن نیازهای معنوی انسان همان نیازهایی است که قرن‌ها و هزاره‌های پیش، انسان داشته است، و از آن جا که دین ناظر به بُعد معنوی انسان، مفاهیم خودش را عرضه می‌کند، در همه شرایط و در همه موقعیت‌ها برای انسان مفید است. البته خصوصیت و ویژگی اسلام در میان ادیان و مکتب اهل بیت (ع) در بین تفسیرهای موجود از اسلام، این است که اسلام نه تنها به بُعد معنوی انسان توجه دارد، بلکه بُعد مادی انسان را نیز مورد توجه قرار داده، و ارتباط بین بُعد مادی و معنوی را یک ارتباط نزدیک، بلکه در هم تنیده می بیند.

اگر انسان در بُعد مادی با مشکلاتی مواجه شود، این می‌تواند یک ضربه جدی به بُعد معنوی انسان بزند، همچنان که ارتقا در بُعد معنوی یا تنزل در آن، در زندگی مادی انسان نقش دارد. این که آموزه‌های دینی می‌گوید، اگر انسان ایمانش قوی شود روزی‌اش فراوان می‌شود، ارتباط بین معنویت و امور مادی است.

مومنی‌ها افزود: اما تجربه جمهوری اسلامی ایران این بوده است که ما طی چهار دهه یک حکومت روز آمد را بر اساس مفاهیم دینی عرضه کرده‌ایم. ما نمی‌گوییم این حکومت نقص ندارد، و در آن امور خلاف شرع اتفاق نمی‌افتد؛ کسی چنین ادعایی ندارد. در زمان حکومت علی (ع) نیز ممکن بود کارگزاران آن حضرت هم خلاف مرتکب شوند! آنچه مطرح است، این است که اساس این حکومت و معیارهای آن بر مفاهیم دینی استوار شده است؛ یعنی ما منشأ قدرت را بر اساس مفاهیم دینی تصویر و تفسیر کردیم.

کارشناس مجری برنامه «دین و دنیا» رادیو گفت‌و‌گو در پایان با تاکید بر اینکه این برنامه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون جهاد تبیین در خصوص موضوعات دینی - مذهبی و بر اساس اهداف فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب در جهت ارتقای سطح آشنایی، آگاهی و تعمیق موضوعات مذهبی روز و ارتباط آن با دنیای مدرن و بررسی راه‌های نزدیک کردن قشر جوان با دین در دنیای امروز وهمچنین بر طرف کردن و زدودن غبار انحراف و شبهه و شفاف‌سازی اذهان عمومی نسبت به دین برای  عموم مردم بخصوص نخبگان و فرهیختگان جامعه تهیه و تولید شده است.

جهاد تبیین باید پایه و اساس برنامه سازی قرار بگیرد

عبدالله چینی‌چیان کارشناس مسائل مذهبی و سیاسی که یکی از مهمانان این برنامه بود در خصوص اهمیت طراحی این قبیل برنامه‌ها در رسانه گفت: «جهاد تبیین»، یعنی «یک حرکت جهادی - یک حرکت دشمن‌ستیز در جهت روشنگری» که همیشه لازم است و لزوم آن با توجه به تهاجمات همه جانبه دشمن، به ویژه در «جنگ شناختی و جنگ تبلیغاتی»، مضاعف می‌‌شود. تهیه چنین برنامه‌هایی در رسانه ملی و به ویژه «رادیو گفت‌وگو» که بیشتر طالبان علوم را مخاطب قرار می‌دهد، نه تنها بسیار مفید، بلکه بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

«دین و دنیا» می تواند مرجع و منبع اهالی تفکر باشد

سید محمد اکرمی دانشیار ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران نیز که از مهمانان برنامه «دین و دنیا» بود، تأکید کرد:  حسب سفارش امام راحل (ره) بر دانشگاه ملی بودن صدا و سیما، رادیو گفت‌وگو بر دانش‌افزایی، هم‌افزایی در قالب برنامه‌های گفتگو محور تلاش می‌کند. البته علیرغم پیشرفت‌های فضای مجازی، هنوز رادیو جایگاه والای خود را در این راستا دارد. در بهار قرآن که امسال با بهار طبیعت هم زمان شده، باید تلاشی دو چندان برای ارتقای دانش خود و اطرافیان داشته باشیم، لزوم طراحی برنامه‌هایی نظیر «دین و دنیا» می تواند منبع و مرجع خوبی برای مراجعه پژوهشگران، دانشجویان و کسانی که اهل تفکر هستند، فراهم کند.

آبادی دنیا از مسیر دین داری صحیح امکان پذیر است؛ رسانه عامل انتقال است

پناهی مقدم، متخصص حوزه ژنتیک که از دیگر مهمانان این برنامه بود، نیز گفت: در عصر اسلام ستیزی، دین گریزی و جولان فرقه‌های انحرافی که به نام دین بزرگترین ضربه را به اسلام می‌زنند، وجود برنامه هایی از این قبیل بیش از پیش احساس می‌شود. اساساً دین و دنیا دو مقوله مستقل از هم و یا در مقابل هم نیستند. آبادی دنیا از مسیر دینداری صحیح امکان پذیر است و  آخرت آباد از مسیر دنیا و چگونگی تعامل درست با اهل دنیا می‌گذرد. برنامه دین و دنیا با  طرح شبهات اعتقادی و پاسخ شفاف و صریح به آنها می‌تواند پاسخگوی بخشی از  دغدغه مردم و بخصوص جوانان در حوزه‌های مختلف از قبیل ارتباط دین با علم، فرهنگ و اقتصاد باشد. تجربه بنده به عنوان کارشناس علم ژنتیک از حضور در این برنامه و پاسخ به پرسش‌های چالش برانگیزی از قبیل بیوترورسیم نژادی، محصولات تراریخته و جایگاه علم ژنتیک در متون و روایات دینی بسیار گرانبها و ارزشمند بود.

گفتنی است برنامه «دین و دنیا»  هر روز در ماه مبارک رمضان حوالی ساعت 18  به مدت 60 دقیقه روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/ 

واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : تسلیت محسنی اژه ای در پی درگذشت زهرا شجاعی

ایرنا : فیلم| بازدید مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از مناطق سیل زده دلفان

مهر : انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

ایسنا : تخصیص‌ ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان

ایسنا : ثبت بیش از۳میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در استان تهران/ کاهش ۴۳درصدی تصادفات درون شهری

ایسنا : مدیران مناطق نسبت به اجرا و تکمیل پروژه ها اقدام کنند

مهر : بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی

ایرنا : فیلم | یک روز کاری با پلیس در مازندران

مهر : عمده تصادفات در ۵ استان/ثبت ۴۶۹ میلیون تردد تا امروز

ایرنا : مبلغ جرایم رانندگی به طور میانگین ۵ برابر شد/ هدف بازدارندگی از رفتارهای پرخطر رانندگان

ایسنا : تشییع پیکر کودک شهید در خاش

ایسنا : دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند

ایرنا : کیفیت هوای شهرستان زیرکوه در وضعیت خطرناک است

ایرنا : مسمومیت پنج نفر با گاز مونوکسیدکربن در اردبیل

مهر : تولید دوربین سریع با قابلیت ثبت ۱۵۶ هزار میلیارد فریم در ثانیه

ایسنا : خون شهدا زمینه ساز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران

تسنیم : هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود

مهر : اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ/افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی

مهر : افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی/اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ

ایرنا : سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

صدا و سیما : احضار معاون سفیر آمریکا به وزارت خارجه هند

ایرنا : اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد

تسنیم : استان چهارمحال و بختیاری نیاز به تغییرات گردشگری دارد

ایرنا : تردد خودرو در محورهای ورودی و خروجی گیلان کاهش یافت

مهر : امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب

ایرنا : ۳.۵ میلیون متر مکعب سیلاب وارد سدهای خراسان‌شمالی شد

ایرنا : عبدالملکی: دولت به دنبال شومن بازی در توسعه اقتصادی نیست

ایسنا : تصادف مرگبار در محور نیشابور به سبزوار

تسنیم : 9 حادثه با 22 مصدوم درگتوند

مهر : انجام ۱۳ مورد عمل جراحی در ایام نوروز در بیمارستان امام حسین هریس

مهر : ربات ۲پای چینی با موفقیت آزمایش شد

تسنیم : مالیات ارزش افزوده 10 درصدی ابلاغ شد

ایسنا : ۶۰۰۰ نفر از نوروزگاه های عشایری خراسان شمالی بازدید کردند

ایرنا : تداوم روند افزایش دما تا هفته آینده در خوزستان

تسنیم : مرمت و بازسازی 130 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری

ایسنا : آرژانتین فقیرتر شد

ایرنا : ۲ مازندرانی در اردوی تیم ملی والیبال ساحلی

ایسنا : دستگیری ۲۸ سارق و کشف ۵۹ فقره انواع سرقت

ایرنا : برخورد ۲ دستگاه سواری در قزوین یک کشته و ۶ مجروح برجای گذاشت

مهر : توزیع ۲۰۰۰ سبد کالای معیشتی در ساری

ایرنا : ثبت نام بیش از ۱۹۵ هزار نفر برای نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳

مهر : جنایات اسرائیل در غزه و اثبات حقانیت تشکیل جبهه مقاومت در منطقه

ایرنا : واژگونی پژو ۲۰۶ با یک فوتی و یک مجروح در میانه

تسنیم : خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران

ایرنا : صندوقچه محافل خانگی قرآن کریم در گیلان رونمایی شد

مهر : عمارت «آصف» سنندج

ایرنا : لزوم مشارکت نخبگان استان فارس در پویش ‘چشم به راهیم’

مهر : «محفل امام حسنی‌ها» احیای شعائر اسلام بود

ایرنا : ۲۳ مرکز عرضه فراورده‌های خام دامی در خراسان رضوی پلمب شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید