نهج البلاغه، منشور انسانیت/ ۴

حکمت چهارم؛ عجز، بزرگ‌ترین آفت زندگی انسان است

حکمت چهارم؛ عجز، بزرگ‌ترین آفت زندگی انسان است

ایسنا/قم عجز مفهوم وسیعی دارد که هرگونه ناتوانی علمی، جسمی، اقتصادی و فکری را شامل می‌شود و به یقین این‌ها بزرگ‌ترین آفات زندگی انسان است؛ انسان عاجز، ذلیل، خوار، عقب مانده و شکست خورده و بی ارزش و بی مقدار است.

امام علی (ع) در حکمت چهارم نهج البلاغه می‌فرماید:

«الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ، وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَ نِعْمَ الْقَرِینُ [الرِّضَا] الرِّضَی؛ عجز و ناتوانی آفت است، صبر شجاعت است، زهد ثروت است،  تقوا و پرهیزگاری سپری است (در برابر گناهان و خطرات شیطان و هوای نفس و رضایت و خشنودی (از تقدیرات الهی) بهترین همنشین است»

حجت الاسلام شکیبایی از نهج البلاغه پژوهان حوزه علمیه قم در سلسله دروس حکمت های نهج البلاغه در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح حکمت چهارم نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) پرداخته است که شرح آن زیر آمده است:

امیرالمومنین(ع) در چهارمین حکمت از فرمایشات حکیمانه اش به پنج وصف از اوصاف انسانی اشاره می‌کند که یکی منفی و چهار وصف از آن مثبت است و آثار هر کدام را در جمله بسیار کوتاهی بر می‌شمارد.

 الْعَجْزُ آفَةٌ

عجز مفهوم وسیعی دارد که هرگونه ناتوانی علمی، جسمی، اقتصادی و فکری را شامل می‌شود و به یقین این‌ها بزرگ‌ترین آفات زندگی انسان است؛ انسان عاجز، ذلیل، خوار، عقب مانده و شکست خورده و بی ارزش و بی مقدار است به همین دلیل اسلام می‌گوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید و با قدرت و قوت به اهداف مالی و معنوی خود برسید.

البته گاهی می‌شود که عجز و ناتوانی بدون اختیار دامان انسان را می‌گیرد، ولی اغلب چنین نیست، بلکه نتیجه کوتاهی‌ها و بی برنامگی هاست. همان گونه که کلینی در کافی از امیرمؤمنان (ع) نقل کرده است: «إِنَّ الاَْشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکَسَلُ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْرَ; هنگامی که اشیاء با یکدیگر ازدواج کردند تنبلی و ناتوانی نیز به هم پیوستند و فرزند آنها فقر بود».

 وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ

بدیهی است صبر چه در مقابل عوامل معصیت باشد، چه در مسیر اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گیرد، نوعی شجاعت محسوب می‌شود و تنها شجاعان هستند که از عهده شکیبایی در این مراحل سه گانه بر می‌آیند.

نمونه کامل این سخن همان چیزی است که امیرمؤمنان (ع) در صدر اسلام از پیغمبر و یاران باوفایش تجربه کرده بود که در برابر انواع مشکلاتی که از سوی دشمنان اسلام هر روز به شکلی انجام می‌شد صبر و استقامت کرده بودند و با شجاعت تمام آن‌ها را پشت سر گذاشتند.

اگر این شکیبایی شجاعانه مسلمانان صدر اول در دوران محاصره شعب ابی طالب و هجرت به حبشه و سپس هجرت به سوی مدینه و بعد از آن حضور در میدان های جنگ بدر، خیبر، خندق و حنین نبود امروز آیینی به نام اسلام بر بخش عظیمی از جهان سایه نیفکنده بود.

در واقع مسلمانان هم در برابر خواسته های دل‌استقامت کردند و صبر نشان دادند، هم در مسیر اطاعت پروردگار و در مقابل مصائب و مشکلات پی در پی.

در حدیثی در جلد دوم کافی از رسول خدا (ص) نقل شده است:«الصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَصَبْرٌ عَلَی الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَة».

در کلمات بزرگان نیز تعبیرات جالبی درباره صبر آمده است از جمله این که گفته‌اند: «الصَّبْرُ مُرٌّ لا یَتَجَرَّعُهُ إلاّ حُرٌّ؛ صبر تلخ است ولی جز آزادگان این شربت ناگوار را نمی نوشند» همچنین بیان شده است «إنَّ لِلاْزْمانِ الْمَحْمُودَةِ وَالْمَذْمُومَةِ أعْماراً وَآجالاً کَأَعْمارِ النّاس وَآجالِهِمْ فَاصْبرُوا لِزَمانِ السُّوءِ حَتّی یَفْنی عُمْرُهُ وَیَأتی أجَلُهُ؛ دوران‌های خوب و بد، عمری دارند مانند عمر و اجل انسان‌ها، به هنگامی که دوران سختی پیش آید صبر کنید تا عمرش پایان گیرد و اجلش فرا رسد».

همچنین گفته‌اند« إذا تَضَیَّفَتْکَ نازلَةٌ فَأقْرِهَا الصَّبْرُ عَلَیْها وَأکْرِمْ مَثْواها لَدَیْکَ بالتَّوَکُّلِ وَالاْحْتِساب لِتُرِحِّلَ عَنْکَ وَقَدْ أبْقَتْ عَلَیْکَ أکْثَرَ مِمّا سَلَبَتْ مِنْکَ؛ هنگامی که حادثه سختی به میهمانی تو آمد با صبر و شکیبایی از آن پذیرایی کن و جایگاه آن را با توکل بر خدا و حساب عند الله گرامی بدار تا زمانی که این میهمان از نزد تو برود در حالی که بیش از آنچه از تو گرفته است برای تو باقی خواهد گذارد».

 وَالزُّهْدُ ثَرْوَةٌ

اشاره به این دارد که آیا انسان از ثروت چیزی جز بی نیازی می‌خواهد؟. آدم زاهد قانع، از همه خلق بی نیاز است و چه بسا ثروتمندانی که جزء نیازمندان هستند.

زهد همان بی اعتنایی به زرق و برق دنیا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد کسی نیست که فاقد این امور باشد بلکه زاهد کسی است که دلبسته و وابسته به این امور نباشد، خواه آن را داشته باشد یا نداشته باشد.

 زاهدان از ثروتمندان غنی‌تر هستند، چرا که ثروتمندان از یک سو باید پیوسته ثروت خود را حساب و کتاب کنند و از سوی دیگر مراقب باشند سارق و دشمنی آن را از دست آن‌ها نگیرد در حالی که زاهدان از همه این‌ها بی نیازند.

رسول خدا (ص) خطاب به علی(ع) فرمود:« یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ قَدْ زَیَّنَکَ بزینَة لَمْ یُزَیِّنِ الْعِبَادَ بزینَة أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ مِنْهَا; زَیَّنَکَ بالزُّهْد فِی الدُّنْیَا؛ ای علی خداوند تو را به زینتی آراسته که هیچ بنده‌ای به زینتی بهتر از آن نزد خداوند آراسته نشده است تو را به زهد در دنیا آراسته است». و در حقیقت چنین است چون آراستگی به زهد انسان را به بسیاری از صفات دیگر از فضایل اخلاقی می‌آراید.

در حدیث دیگری از امام صادق(ع) می‌خوانیم:« جُعِلَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی بَیْت وَجُعِلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا... حَرَامٌ عَلَی قُلُوبکُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلاَوَةَ الاِْیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا؛ تمام نیکی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده و کلید آن زهد در دنیاست... سپس فرمود: حلاوت ایمان بر دل و جان شما حرام است تا زمانی که دل هایتان زهد در دنیا پیشه کند».

وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ

ورع به معنای تقوا یا حد اعلای تقواست به گونه‌ای که انسان حتی از شبهات پرهیز کند. این فضیلت انسانی از حالت خداترسی باطنی سرچشمه می‌گیرد که چون در برابر او گناهی ظاهر شود سدی در میان او و گناه ایجاد کند.

تعبیر به «جنة» تعبیر جالبی است، زیرا سپر وسیله ای دفاعی در مقابل آماج تیرهای دشمن یا شمشیرها و نیزه هاست گویا هوای نفس و شیطان پیوسته قلب انسان را هدف تیرهای خود قرار می‌دهد و انسان با ورع به وسیله این سپر می تواند از آزار آنها در امان بماند.

در حدیثی از رسول خدا(ص) می خوانیم: «لِکُلِّ شَیْء أُسٌّ وَأُسُّ الاْیمانِ الْوَرَعُ؛ هر چیز اساس و شالوده ای دارد و شالوده ایمان ورع است».

از امیرمومنان (ع) در غررالحکم نقل شده است:« عَلَیْکَ بالْوَرَعِ فَإنَّهُ عَوْنُ الدّینِ وَشَیْمَةُ الْمُخْلِصینَ؛ بر تو باد به پیشه کردن ورع، زیرا (بهترین) یاور دین و روش مخلصان است».

وَنِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَی

همنشین خوب کسی است که به انسان آرامش بخشد و او را از بی تابی در برابر مشکلات باز دارد و در او روح امید بدمد و تمام این آثار در راضی بودن به قضای الهی است.

آنکس که مقدرات را از سوی خداوند حکیم و مهربان می‌داند هرگز از مصائبی که به هر حال در دنیا روی می‌دهد و مشکلاتی که گریبان انسان را ناخواسته می‌گیرد ناراحت نمی‌شود و بی تابی نمی‌کند و اعصاب خود را در هم نمی‌کوبد.

البته این بدان معنا نیست که انسان در برابر هر حادثه‌ای تسلیم شود، بلکه به این معناست که تمام کوشش خود را برای پیروزی بر مشکلات به کار گیرد، ولی اگر حوادثی خارج از حیطه قدرت او رخ دهد در برابر آن راضی باشد و زبان به ناشکری نگشاید و جزع و بی تابی نکند.

در روایتی آمده است که موسی بن عمران به خداوند گفت: مرا به عملی راهنمایی کن که اگر آن را انجام دهم رضای تو را به دست آورده باشم. خداوند به او وحی فرستاد که رضای من (گاه) در ناخوشنودی توست و طاقت آن را نداری... موسی بر زمین به سجده افتاد عرض کرد خداوندا افتخار سخن گفتنت با من را به من بخشیده‌ای و پیش از من به کس دیگری نداده‌ای و هنوز مرا به عملی راهنمایی نکرده‌ای که با آن رضا و خوشنودی ات را به دست آورم «فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّ رِضَایَ فِی رِضَاکَ بقَضَائِی; خداوند به او وحی فرستاد که رضای من در این است که تو راضی به قضای من باشی».

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام رمضانعلی حسنی

مهر : تردد روان در تمام محورهای برون شهری کشور

مهر : لحظه سقوط بمب‌افکن درشت‌پیکر روسیه

مهر : دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد

مهر : آقامیرزایی در کایاک ۲۰۰ متر برنز گرفت/ تیم دو نفره سهمیه نگرفت

ایلنا : تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

ایسنا : سردرگمی آمریکا از قدرت نظامی ایران

تسنیم : واکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

ایرنا : شالیکاران گیلانی برنج را برپایه تقویم زراعی کشت کنند

مهر : طرح هادی ۱۴۰ روستای استان مرکزی افتتاح شد

تسنیم : ‌انتخابی المپیک آبهای‌آرام/ آقامیرزایی برنز گرفت

ایرنا : بررسی بحران آب و هوایی در گفت‌وگو با نظریه‌پرداز آمریکایی

ایلنا : حماس وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد

مهر : جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

صدا و سیما : عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود

ایرنا : تسهیل ازدواج/یافتن همسر مناسب مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده

ایسنا : ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

ایسنا : صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲

ایرنا : مدرس موسیقی: اقتصاد هنر جا بیفتد هنرمند از سرگردانی رها می‌شود

ایسنا : نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

ایرنا : موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم/ دفتر شعر چاپ نشده دارم

ایرنا : بهروز افخمی: فیلم‌‎سازی به بخش خصوصی واگذار شود

ایرنا : اربعین شاهراه شکل‌دهی دولت مقاومت است/ اربعین منشور تربیت انسان مقاوم

مهر : امدادرسانی به بیش از ۵ هزار نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان

ایرنا : امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

تسنیم : یادواره ستارگان دوکوهه و بزرگداشت شهید حاج ابراهیم همت

ایرنا : مقاومت غزه بازتاب سنت‌های الهی عاشوراست

ایرنا : امیرعبداللهیان: درصورت خطای اسرائیل، پاسخ فوری و پشیمان کننده حداکثری خواهیم داد

تسنیم : قیمت جهانی طلا امروز 1403/01/31

ایسنا : پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان صندوق فولاد با افزایش ۲۰ درصدی؛ فردا

ایرنا : بازگشایی راه ۱۴۳ روستا در چابهار

تسنیم : سقوط قیمت بیت کوین تا زیر 60 هزار دلار

تسنیم : تکذیب حادثه اطراف فرودگاه اصفهان/مسافرگیری پرواز قطری

تسنیم : 5 مصدوم در حادثه واژگونی تیبا با 10 سرنشین

تسنیم : قیمت جهانی نفت امروز 1403/01/31| برنت 89 دلار و 42 سنت شد

ایرنا : فرماندار: نیازمند ماشین آلات راه‌سازی برای بازگشایی مسیرهای سیلزده نیکشهر هستیم

ایرنا : الریاضی لبنان حریف شهرداری گرگان در فینال سوپر لیگ غرب آسیا

ایرنا : مراقب بروز بیماری هزار چهره( تب مالت) با آغاز فصل گرما باشیم

ایسنا : اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

ایرنا : زلزله "روداب" سبزوار خسارتی نداشت

ایسنا : کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول

ایرنا : استاد علوم سیاسی: عملیات وعده صادق پیشگیرانه و برای ارتقای امنیت ملی بود

ایرنا : رئیس جهاد کشاورزی ایلام: ۱۰ هزار تن کلزا در ایلام خریداری شد

مهر : سفر دو روزه معاون رییس‌جمهور به استان بوشهر

ایرنا : عزیزی‌پور: اعزام‌های زیادی در پیش داریم که مشکلات مالی مانع آن نخواهد شد

مهر : حضور رییس جمهور در بین مردم شاهرود

ایرنا : افزون بر ۷۰۰ کارت سوخت غیرفعال تاکسی در خرم‌آباد وجود دارد

تسنیم : بارش‌های بی‌سابقه در مناطق جنوبی ایران+جزئیات

ایرنا : چرا باید شهرستان های همدان را ببینیم؟

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید