/به روز رسانی شده است/

پوتین:مسکو سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر می‌کند/همکاری روسیه و چین نه اتحاد نظامی است نه محرمانه

پوتین:مسکو سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر می‌کند/همکاری روسیه و چین نه اتحاد نظامی است نه محرمانه

پوتین با بیان اینکه روسیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر می‌کند، به ناتو به دلیل حمایت‌های نظامی‌اش از اوکراین و دامن زدن به بن بست با غرب هشدار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد روسیه با بلاروس برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور توافق کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت گسترش بیشتر ناتو، این کشور تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان نظامی مستقر خواهد کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، مدت‌ها است موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای به‌گفته او «تاکتیکی» در بلاروس را مطرح کرده بود.

پوتین استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را امری عادی توصیف کرد و گفت ایالات متحده سال‌ها است که تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای خود را در خاک کشورهای متحدانش مستقر کرده است. اوگفت: در اینجا هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد: اولا ایالات متحده چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهد. آنها مدت‌هاست که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در خاک کشورهای متحد مستقر کرده‌اند. ما توافق کردیم که همین کار را انجام دهیم. تاکید می‌کنم بدون نقض تعهدات خود و بدون نقض تعهدات بین المللی در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای این کار را انجام می‌دهیم.

وی همچنین اعلام کرد که این تسلیحات احتمالا اوایل تابستان سال جاری میلادی به بلاروس منتقل می‌شوند اما نگفت که دقیقا چه زمانی این تسلیحات اتمی قرار است به این سایت جدید که در حال ساخت و ساز است، منتقل شوند.

به‌گفته پوتین، تا اول ماه ژوییه، ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس تکمیل خواهد شد.

پوتین تاکید کرد به‌رغم انتقال تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای به بلاروس، کنترل جنگ‌افزارها و سامانه‌های نظامی کماکان در اختیار مسکو خواهد بود.

همچنین مشخص نیست که این تسلیحات قرار است در چه مکانی در بلاروس نگهداری شوند. این اقدام انتقال قدرت و توانایی حملات اتمی روسیه را در مرز شرقی ناتو گسترش می‌دهد.

اگرچه این صحبت‌ها از سوی ولادیمیر پوتین غیرمنتظره نیست اما این یکی از مشخص ترین سیگنال‌های هسته‌ای روسیه از آغاز حمله به اوکراین در ۱۳ ماه پیش محسوب می‌شود.

این روند نخستین بار از اواسط دهه ۹۰ میلادی است که روسیه پایگاهی را برای چنین تسلیحاتی در خارج از این کشور مستقر می‌کند.

ایالات متحده با احتیاط به اظهارات پوتین واکنش نشان داده و یکی از مقام‌های ارشد واشنگتن گفته هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مسکو قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد.

وی افزود، روسیه و بلاروس در حال گفت‌وگو هستند تا در زمانی مناسب تسلیحات اتمی را منتقل کنند. ما هیچ دلیلی برای تعدیل موقعیت استراتژیک هسته‌ای خود ندیده‌ایم و هیچ نشانه‌ای هم وجود ندارد که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود. ما متعهد به دفاع جمعی از ائتلاف ناتو هستیم.

بلاروس با سه کشور عضو ناتو یعنی لهستان، لیتوانی و لتونی هم مرز است.

پوتین: مسکو سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر می‌کند
روسای جمهوری بلاروس و روسیه

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت: الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس مدت‌هاست که درخواست چنین استقراری را داده است. ما کنترل این تسلیحات را به بلاروس نمی‌دهیم. آمریکا هم چنین کاری نکرده است. ما دقیقا همان کاری را می‌خواهیم انجام بدهیم که آنها برای یک دهه انجام داده‌اند. آنها متحدانی در چند کشور مشخص دارند و آنها را آموزش می‌دهند. ما هم می‌خواهیم دقیقا همان کار را انجام بدهیم.

پوتین خاطرنشان کرد، روسیه ۱۰ جنگنده در بلاروس دارد که قابلیت حمل تسلیحات اتمی تاکتیکی را دارند. چند فروند موشک تاکتیکی اسکندر هم به بلاروس منتقل شده که می‌توانند تسلیحات اتمی پرتاب کنند.

خرابکاری در نورداستریم

ولادیمیر پوتین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با کانال تلویزیونی ۲۴ روسیه گفت: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به احتمال زیاد در خرابکاری و انفجار در خط لوله گازی نورد استریم که سپتامبر گذشته میلادی رخ داد، دست داشته‌اند.

وی همچنین گفت که با نتیجه گیری‌های سیمور هرش، خبرنگار آمریکایی در این باره موافق است.

رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی به پاول زاروبین، یکی از روزنامه نگاران حاضر در جلسه پرسش و پاسخ در کرملین اعتراف کرد که افشای کل حقیقت بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود، پوتین ابراز امیدواری کرد که در مقطعی از زمان در نهایت مشخص می‌شود که چه کاری و چگونه انجام شده است.

نظامی سازی اقتصاد

پوتین همچنین گفت، روسیه اجازه نظامی سازی فوق العاده اقتصاد را نخواهد داد و افزود: ما طوری اقتصاد خود را می‌سازیم که اجازه ندهیم تا بیش از حد نظامی سازی شود چون هدفمان توسعه مهندسی مدنی، بهداشت و درمان، آموزش، ساخت و ساز زیرساخت‌هاست نه چیز دیگر.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه غرب در حال افزایش تولید تسلیحات است، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که ایالات متحده از ۱۵ هزار مهمات امسال به ۴۲ هزار مهمات در سال آینده تغییر کند. هر کشور غربی قوانین، برنامه‌هایی برای توسعه، اقتصاد، آموزش و بهداشت درمان خودش را دارد.

تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در پی جنگ اوکراین و پس از تامین تسلیحات از سوی غرب برای دولت کی‌یف شدت گرفته است.

تسلیحات هسته‌ای "تاکتیکی" به تسلیحاتی گفته می‌شود که برای دستاوردهای خاص در میدان نبرد استفاده می‌شوند تا تسلیحاتی که توانایی نابود کردن شهرها را دارند. مشخص نیست روسیه چه تعداد از این تسلیحات را در اختیار دارد.

در این میان، کمپین بین المللی انهدام تسلیحات اتمی این اظهارنظر از سوی پوتین را به شدت خطرناک دانسته و در حساب توئیتری خود نوشت: در زمینه جنگ در اوکراین، احتمال اشتباه در محاسبه یا تفسیر نادرست بسیار زیاد است. به اشتراک گذاشتن تسلیحات هسته‌ای وضعیت را بسیار بدتر می‌کند و عواقب انسانی فاجعه باری را به دنبال دارد.

روابط با چین

پوتین به راشا ۲۴ گفت: روسیه با چین اتحاد نظامی ایجاد نمی‌کند و هیچ کشوری را تهدید نخواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه در ارتباط با این شایعه که مسکو و پکن در حال ایجاد محوری هستند که غرب را تهدید می‌کند، گفت: "این کاملاً نادرست است. زیرا ما هیچ اتحاد نظامی با چین ایجاد نمی کنیم. اگرچه روسیه و چین در حال همکاری نظامی هستند، اما هیچ چیز پنهانی در این مورد وجود ندارد.

او گفت: "بله، ما در حوزه نظامی-فنی نیز همکاری می کنیم. ما آن را پنهان نمی‌کنیم، همه چیز شفاف است. هیچ چیز پنهانی در آنجا وجود ندارد."

پوتین افزود که روسیه و چین رزمایش های مشترکی را انجام می دهند، اما مسکو با دیگر کشورها نیز رزمایش‌هایی برگزار می‌کند. ما [مانورها] را حتی با وجود حوادث دنباس، زاپوریژیا و خرسون ادامه می دهیم. همه اینها شفاف است. اما این یک اتحاد نظامی نیست. آمریکا چه می‌کند؟ آنها اتحادهای بیشتر و بیشتری ایجاد می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه گفت: این زمینه را برای تحلیلگران فراهم می کند که بگویند غرب در حال ایجاد یک محور جدید است. به عنوان مثال، سال گذشته ناتو بر روی یک مفهوم استراتژیک جدید برای بلوک به توافق رسید که اتحاد را جهانی اعلام کرد، در حالی که در اوایل سال جاری بریتانیا و ژاپن توافق نامه‌ای را در مورد باز بودن متقابل برای برقراری تماس ها و توسعه روابط در حوزه نظامی امضا کردند

پوتین افزود: دقیقاً به همین دلیل است که خود تحلیلگران غربی می گویند که غرب شروع به ساختن یک محور جدید کرده است، شبیه به محوری که در دهه ۱۹۳۰ توسط رژیم های فاشیستی آلمان و ایتالیا و ژاپن میلیتاریست ایجاد شد.

وی تصریح کرد: افرادی که ادعا می‌کنند روسیه به طور فزاینده‌ای به چین وابسته می‌شود، حسادت می‌کنند، آنها بدبین نیستند، بلکه حسادت می کنند. چرا؟ چرا که وابستگی مثلاً اقتصاد اتحادیه اروپا به چین بسیار سریعتر از اقتصاد روسیه در حال رشد است... تجارت بین چین و اتحادیه اروپا با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است. بنابراین برعکس این موضوع صادق است. آنها بهتر است به فکر خودشان باشند.

تعداد کل تانک‌های روسیه سه برابر تانک‌های اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه قول داد که تعداد تانک های روسی از سه برابر تانکهای اوکراینی فراتر خواهد رفت.

پوتین گفت: مجموعه نظامی- صنعتی روسیه با رون های بسیار سریع- چنین روندهایی که خیلی ها انتظار آنرا نداشتند، رشد می کند... و در همین مدت زمان صنعت روسیه خودش سه برابر بیشتر مهمات را تولید می کند، حتی بیشتر از سه برابر".

به گفته وی در این راستا تمامی این مسائل(ارسال تسلیحات به اوکراین از جانب غرب) روسیه را تنها از این منظر نگران می کند که این تلاشی برای به درازا کشیدن درگیری است.

پاسخ لازم به مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده

او همچنین گفت که مسکو پاسخ لازم برای استفاده احتمالی از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف توسط اوکراین را در اختیار دارد.

به گفته رئیس جمهور روسیه، آنهایی که از چنین تسلیحاتی استفاده کنند، عملا بر علیه تمامی مردم عمل کرده و مناطق زراعی را آلوده خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین هشدار داد که روسیه به ارسال چنین مهماتی به اوکراین عکس العمل نشان خواهد داد.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی

مهر : سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

ایسنا : تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ایرنا : افراد نقاب‌پوش به نشست مخالفان فاشیسم در سوئد حمله کردند

مهر : پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

مهر : آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند

مهر : رییس جمهور وارد تهران شد

مهر : مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

ایرنا : آب شهر حاجی آباد زیرکوه را فرا گرفت

ایسنا : امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

صدا و سیما : در استان های واحد های سیار با کیفیت مطلوب مستقر می کنیم

ایسنا : ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل

ایسنا : مراسم قهرمان ایران

ایرنا : سردار فدوی: رفتار شهید الداغی مورد ستایش همه قرار گرفت

ایرنا : لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

ایلنا : معترضان آمریکایی، علاوه بر جنایات اسرائیل منتقد هدر رفتن مالیات خود هستند/ شاهد بازی صفر و یک میان نتانیاهو و بایدن هستیم

ایسنا : رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

ایسنا : کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

تسنیم : روز 202 طوفان‌الاقصی| نشست کابینه جنگ برای حمله به رفح

ایرنا : کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم

ایسنا : داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

مهر : سرکوب بی‌سابقه تظاهرات ضداسراییلی دردانشگاه تگزاس/بازداشت۲۰دانشجو

ایسنا : مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین

ایسنا : توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان

مهر : تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل وارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

ایسنا : رئیس‌جمهور وارد تهران شد

تسنیم : «مسافر ری» با چند فیلم جدید در آخر هفته تلویزیون

ایرنا : سنتکام مدعی مقابله با یک موشک بالستیک و چهار پهپاد یمنی شد

ایسنا : تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها/ پنجشنبه کوهنوردی خطرناک است

ایسنا : توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند

ایسنا : پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

ایرنا : آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

ایسنا : یک شاهکار دیگر از گاسپرینی/ آتالانتا حریف یووه در فینال کوپا ایتالیا

تسنیم : ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

مهر : رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند

مهر : باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

مهر : بارش باران بهاری در گناباد

ایرنا : گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

تسنیم : برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

ایسنا : کنترل و پایش خطوط تولید با نرم‌افزارهای بومی مبتنی بر هوش مصنوعی

ایرنا : مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

مهر : آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب

ایرنا : حمله رژیم صهیونیستی به رفح چهار شهید برجای گذاشت

مهر : ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

ایرنا : پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

مهر : رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

مهر : لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

ایرنا : آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

ایرنا : آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید